2020-10-30, 17:00
Medlem
TaxenSixtens avatar
Proppfullt med folk i MOS köpcentrum idag.
Citera
2020-10-30, 17:03
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
"Alla undersökningar", källa på det tack. Att antalet antikroppar minskar efter några veckor/ månader innebär inte att man förlorat sin immunitet. Det är en ytterst individualiserad process som kan innebära att man förlorat sin immunitet efter bara fyra månader. Medan andra kan behålla sin immunitet i hela åtta år.

Själv vet jag att jag hade antikroppar 3 1/2 månader efter att jag insjuknat i covid-19. Jag skall testa mig igen i slutet av februari hade jag tänkt.

Vill inte spamma men denna är läsvärd 😀

https://www.lif.se/forskningsoversikt-coronavirus/kronika-johan-brun-2910--20-minskad-dodlighet-i-covid-19-men-fler-langtidssjuka/
Citera
2020-10-30, 17:03
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Dessutom är Sverige den stora smittkällan i våra grannländer. Tyvärr så satsade Sverige på fel strategi från början och det gjorde att vi hela tiden har haft en smittspridning som aldrig gått att begränsa till skillnad mot Norge och Finland. Stängda gränser, isolering och massivt testande visade sig vara rätt väg att gå. Tegnell hade fel och Frode Forland rätt!
Det som gör detta till en parodi är ( bland mycket annat ) Gieseckes mail till F Forland i våras där han upplyser Frode om att Norge gör fel. Det är rena guldgruvan för en framtida film om det fd humanitära landet Sverige med rätt att döda. Kommer våren -24 på alla större drive-in biografer. Vi kommer ju fortfarande inte att kunna sitta inne på en biograf.😩🙆🏼‍♀️🤷🏼‍♀️
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-10-30 kl. 17:10.
Citera
2020-10-30, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Nu säger du emot dig själv, Norge kommer inte ifatt Sverige i dödstal men de kommer ha en minst lika bister vinter som Sverige? Ok då kanske vi ska börja lyssna till forskarna på Karolinska igen.

Sverige har ju fler döda nu. Så om Sverige och Norge får lika många döda/capita så blir vintrarna lika bistra, men Norge kommer inte ikapp. Sverige är dessutom beredda på bisterhet, Norge räknar vid det här laget med att de har strategi som håller viruset borta från dem, kan bli en rejäl smäll inte minst mentalt när de märker att så inte är fallet.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Uppmana till lagbrott är inte ens tillåtet på FB så jag hoppas du skojar (eller yrar).

Det funkar naturligtvis inte att släppa ut en massa outbildade bilförare i trafiken, det gör man inte ens i krig som du jämför corona med.

Sedan är jag säker på att det går att lösa det mesta om man vill.
Varför hävda att man inte kan åka moped i tre mil tex?
Stäng ner kollektivtrafiken bara så ser vi ju vad som funkar!
Lätt som en plätt!

Klart det fungerar. Finns ju mopedbilar också
Jo, jag är lite trött på den där "det-går-inte-mentaliteten".
Finns ju elcyklar också. Eller varför inte bara ta körkort? Eller kör utan då.
Som jag sagt tidigare. Man undrar hur folk skulle överleva ett krig, när det innebär världens katastrof om bussen inte går, eller barnen inte får gå på förskola i sex månader.
Vi har el, vi har vatten, vi har mat, vi har pengar. Det enda vi behöver gör är att skydda oss mot ett virus. Ska det verkligen vara så förbannat svårt? Tag bort alla former av sociala kontakter, utanför familjen. Allt som verkligen går att ta bort och dit räknar jag 99%, inför distansundervisning. De 1% som är kvar måste skötas med munskydd. Hur svårt kan det vara?
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
De dubbla budskapen är värre än själva viruset. Och vilket mål är det?
Har varit ute i skogen hela dagen så är helt off.
Ja du, Gud vet men tyvärr så finns han inte. Kanske Tegnell menar att var och en av oss får fria händer att bestämma vilket mål just vi vill ha med detta? Jag tror att mitt mål ska vara att se hur många dagar i sträck jag kan stanna i sängen utan att gå upp?🤷🏼‍♀️

ps. Det låter superskönt att ha varit i skogen!
Citera
2020-10-30, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Ryssland är ju en framgångssaga just nu. Dödsfallen snittar 300/dag den senaste veckan och för 3 veckor sedan hade man ca 10000 nysmittade i genomsnitt per dag (så 3% mortalitet) vilket indikerar att smittotrycket är betydligt högre än testningen fångar in, bara 3,2% av alla test är positiva.

Jämfört med Sverige har Ryssland 30% färre nysmittade per dag (per miljon invånare, 7 dagars genomsnitt), medan dödstalen är 700% högre (per miljon invånare, 7 dagars genomsnitt). Antingen testar man fel personer eller också är sjukvården så usel att det är bättre att stanna hemma.

Ryssland och Kina kan bli vinnarna i det här, tyvärr, men också för att de gjort en hel del rätt. Om det dessutom blir ett jämnt val i USA och Trump vinner med hjälp av högsta domstolen riskerar USA falla samman som land (Calexit följt av NYexist). Spänningarna i EU kan öka ytterligare när länder kommer att slåss om vem som vår vaccinet och medicinsk skyddsutrustning, och EU riskerar att spricka. Det kommer bli en stor förändring i den internationella maktbalansen, med en förskjutning österut.
Citera
2020-10-30, 17:11
Medlem
Italien rapporterar 31084 nysmittade idag (enligt Jyllandsposten) vilket är en rekordnotering och en fördubbling sedan den 21 oktober
Citera
2020-10-30, 17:15
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ja du, Gud vet men tyvärr så finns han inte. Kanske Tegnell menar att var och en av oss får fria händer att bestämma vilket mål just vi vill ha med detta? Jag tror att mitt mål ska vara att se hur många dagar i sträck jag kan stanna i sängen utan att gå upp?🤷🏼‍♀️

ps. Det låter superskönt att ha varit i skogen!

Något som gläder mig är att jag såg flera stycken med munskydd idag, bra med folk som tar saken i egna händer. Sen funderar jag lite på varför man har ett munskydd på sig när man sitter ensam i en busskur och väntar på bussen. Du kommer att få ont i kroppen, lite rörelse är bra.

Skogen är en fantastisk avkoppling för själen, hittar man svamp blir det ännu roligare.
Citera
2020-10-30, 17:16
Medlem
IMBILDENs avatar
Fantastiskt. Nu läser jag att barnens fritidsaktiviteter ställs in. Allt från hockeyträningar, konståkning, gymnastik och tävlingar är inställt. Till och med hundklubbar och hästföreningar ställer in träningar och möten. Skolorna däremot kör på som vanligt, för Tegnell hävdar väl att det inte finns någon mångårig vetenskaplig evidens för att Corona sprids just i skolor. Frågan är bara om det finns någon sådan evidens för kennelklubben...
Det här blir bara dummare och dummare måste jag säga.
Citera
2020-10-30, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Ryssland och Kina kan bli vinnarna i det här, tyvärr, men också för att de gjort en hel del rätt. Om det dessutom blir ett jämnt val i USA och Trump vinner med hjälp av högsta domstolen riskerar USA falla samman som land (Calexit följt av NYexist). Spänningarna i EU kan öka ytterligare när länder kommer att slåss om vem som vår vaccinet och medicinsk skyddsutrustning, och EU riskerar att spricka. Det kommer bli en stor förändring i den internationella maktbalansen, med en förskjutning österut.

Fantisera går ju. Varken Kalifornien eller NY lär lämna.
Citera
2020-10-30, 17:23
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Möjligtvis så var vår "strategi" en källa till snabbare spridning. Något som faktiskt kan ses som positivt.
Man kan dra ut på det genom att "gömma" folket med allehanda restriktioner och "lockdowns" men förr eller senare så ska även dessa drabbas.

Ja total lockdown är inte heller nån bra strategi. Dock är det som så att Sveriges åtgärder som ser bra ut på pappret inte räcker. Norge har tex aldrig haft en lockdown, men man har mer aktivt jobbat mot smittspridningen. I Sverige har man gjort väldigt lite.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in