2020-10-30, 13:21
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Jo men att "det går trögt" är inte vetenskapliga studier, det är liksom enbart tur att det går lite trögt här och där, därför ska, återigen, försiktighetsprincipen råda.

Lockdowns hindrar kortsiktigt, och med tanke på att vaccin ser ut att vara klart redan nu i november så ja, Sverige gjorde ett stort jävla missstag.

Jämför bara övriga nordiska länder med Sverige, det säger allt.

Utlovade de inte att det skulle gå bättre för oss än grannländerna nu?? Vad hände med det...

Nej nej, fortfarande förnekelse bara att man byter samtalsämne.

"Vi har ingen andra våg men blir det inte bättre siffror snart så stänger vi ner hela städer"...

Vaccinfrågan är inte så enkel.
För det första är det inget så kallat helvaccin på gång närmaste året. Det tar längre tid att framställa.
Så det som ev blir tillgängligt under våren kommer främst vara för personer som jobbar kring riskgrupper exempelvis ( vård och omsorgspersonal). Man kommer ev i ett senare skede erbjuda befolkningen detta vaccin ( dock inte de under 18 år)
Gällande äldre och sköra är det högst osäker att det blir så effektivt immunsvar.
Citera
2020-10-30, 13:26
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldrigMeraMagaluf
Nej, jag kan faktiskt inte lösa problemet med hur jag skulle ta mig till mitt samhällsviktiga vård-/omsorgsjobb tre mil bort utan kollektivtrafik. Jag har nämligen varken körkort eller en snäll sambo/granne som kan skjutsa mig. Säg för guds skull inte att jag ska cykla, för jag råkar vara en av de där långtidssjuka i covid-19 och har varken ork eller lunghälsa till sånt. Är av samma skäl inte jättesugen på att sitta och andas in stockholmssmutsig vinterluft på en moppe. Några antikroppar har jag inte (längre i alla fall), så för min del vore det verkligen toppen om folk utan samhällsviktiga jobb lät bli att åka kollektivt och alla andra bar munskydd.

Hur jag skulle klara mig om det blev krig? Jag skulle väl skita i att gå till jobbet. Jag misstänker att omsorgen om personer med svåra funktionsnedsättningar hursomhelst inte skulle vara särskilt prioriterad av samhället i ett sånt läge. Med tanke på hur lågt man värderar den icke arbetsföra befolkningens hälsa redan nu vore förresten allt annat än att jag skulle bli krigsplacerad i annan tjänst en smärre sensation.

Naturligtvis är bussförare ett samhällsviktigt arbete.

-

För övrigt anser jag att Tegnell, Carlson, Löfven och Hallengren är en skock lallande idioter.

Tråkigt att höra att du blivit sjuk. Ett tips är att köpa dig en bil. Köp en vanlig alldaglig bil och kör ändå. Sannolikheten att du ska bli stoppad är låg och det blir bara böter. Åker du i rusningstid är den inte bara låg utan extremt låg. Se bara till att bilen ser hel och proper ut. Att alla lampor lyser osv, och att den inte låter som en gammal rallybil. Efter pandemin kan du ta körkort. Din hälsa är viktigare än allt annat. Klarar du att arbeta klarar du att köra bil.

Tips:

https://www.blocket.se/annons/stockholm/volvo_v70_1_6d_drive_kinetic_109hk/91196235
Citera
2020-10-30, 13:28
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baradino
Även om ett vaccin som testas nu skulle ha 100% effektivitet och vara helt utan risker skulle det fortfarande ta över ett år att få befolkningen vaccinerad. Produktionskapaciteten och att hela världen efterfrågar samma sak ställer lite käppar i hjulet. Men för att vara tydlig - hur stor del av befolkningen måste vara immun innan du tycker det vore ok att öppna upp igen?

Troligen bortåt 70-80%, då kommer smittan klinga av kraftigt. Något vi aldrig kommer att uppnå utan vaccin. Aldrig någonsin oavsett hur mycket smittspridning vi har. Immuniteten försvinner gradvis och nu är det högst osäkert om de som var sjuka i våras har någon immunitet kvar.
Citera
2020-10-30, 13:28
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Har kollat. Ställde en enkel fråga.
Hela Sverige är rött:

https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/fakta/reiserad-knyttet-til-nytt-koronavirus-coronavirus/?term=&h=1#utenlandsreiser
Citera
2020-10-30, 13:29
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Men vi har inte ett krig nu, så varför ska du föra in landet i ett krisläge så som om det vore ett krig?

Jo, både vi och många andra länder ligger nu i krig.
Men fienden är inte gubbe på 2 ben med vapen, bomber, armeer etc..
Dagens fiende är en mikroskopisk skit med en jäkla massa "taggar" som angriper vår kropp.

Sveriges hantering är pinsamt lik den vi haft med vårt försvar, där man lagt ner, lagt i malpåse, sålt ut utrustning till 3:e man etc, i dag måste vi samöva med NATO, annars är vi helt körda....

När vi anfölls av viruset hade vi skickat iväg runt 2000 respiratorer till Tahiti, bränt stora delar av mob-förråd, ändrat inköpsstrategi och enbart har kinesiska leverantörer på skyddsutrustning, vilka var de första att säcka ihop, samt att alla andra också köpte in allt som fanns.

En sådan enkel sak som att förbättra sin egen motståndskraft mot detta virus nämns knappast från myndigheternas sida, som bara rapar tvätta händer, att sen våg 2 inträffar är helt naturligt när hösten kommer, men istället för att då skärpa upp sig släppte man efter-skolorna började och sen samma visa igen.

Gå in på SVT play och titta på UG:s reportage om hur man hanterade åldringarna från i Onsdags.
Där får du se kvalitén på de ansvariga politiker som var orsaken till massdöden hos åldringarna, att då jämföra med korkade generaler i ett krig. Eftersom kunskapen om Covid-19 i denna tråd är avsevärt högre än hos MSM, att denna tråd ligger mellan 3-6 veckor före medierna om Covid-19, och att censuren inte finns här påvisar hur jävla illa som denna panepedemi sköts av de ansvariga.

https://www.svtplay.se/video/28880062/uppdrag-granskning/uppdrag-granskning-sasong-21-spelet-om-munskydden-del-1
Senast redigerad av vinland 2020-10-30 kl. 13:34.
Citera
2020-10-30, 13:33
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Men har du inte hört? Vi i Sverige är ju speciella. Vi är ett undantag.
Vi går ju inte tillexempel på AWs enligt Tegnell i våras, det är inte vår kultur.
Det är därför han klagar på för många AWs nu, för att vi inte går på AWs.
Precis som han sa i våras att vi ska vara lugna, ta det lugnt vi får bara enstaka smittade.
Nu påstår han samma period att vi hade 70.000 smittade om dagen i Sverige..

Människor som lyssnar på denne man behöver söka hjälp.

Har han verkligen sagt att svenskar inte går på AW i våras? Nu påstår han ju att det är där en stor del blir smittade tillsammans med på arbetet och privata fester?

Jag tänker också att hur vet han att det är på AW de som säger sig blivit smittade där verkligen smittats där och inte på arbetet? Mig veterligt är ju de som går på AW tillsammans även de som hänger i fikarummet och lunchrummet på arbetet. De kan ju då lika gärna blivit smittade på jobbet eftersom de spenderar mycket längre tid där än på rn AW?
Citera
2020-10-30, 13:35
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Så varför får vi överfulla sjukhus nu igen om ingen blir allvarligt smittad?
Öööh överfulla sjukhus.
Har vi inte ungefär 535 iva-platser som kan skalas upp till ungefär 900 (rätta mig om jag har fel). Hur många är upptagna av Covidpatienter? Ett 60-tal eller?
Citera
2020-10-30, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Troligen bortåt 70-80%, då kommer smittan klinga av kraftigt. Något vi aldrig kommer att uppnå utan vaccin. Aldrig någonsin oavsett hur mycket smittspridning vi har. Immuniteten försvinner gradvis och nu är det högst osäkert om de som var sjuka i våras har någon immunitet kvar.

Tack för svaret och du har nog helt rätt i att det skulle få smittan att klinga av. Men det är nog en orimlig målbild att uppnå med vaccin, så vitt jag vet vore det en väldigt hög effektivitet ifall det skulle ge ett absolut skydd för 70-80%. Givet då att alla väljer att vaccinera sig. Dessutom är det nivåer som inte är möjliga att uppnå inom en rimlig tidsperiod (år). Utbudet av vaccin kommer inte finnas i tillräcklig omfattning. Då blir det direkt missvisande att prata om att ”vaccin är nära”.

Att stänga ner samhället mer eller mindre helt i ett år skulle få konsekvenser som får viruset att likna en vindpust.
Citera
2020-10-30, 13:40
Medlem
AldrigMeraMagalufs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Tråkigt att höra att du blivit sjuk. Ett tips är att köpa dig en bil. Köp en vanlig alldaglig bil och kör ändå. Sannolikheten att du ska bli stoppad är låg och det blir bara böter. Åker du i rusningstid är den inte bara låg utan extremt låg. Se bara till att bilen ser hel och proper ut. Att alla lampor lyser osv, och att den inte låter som en gammal rallybil. Efter pandemin kan du ta körkort. Din hälsa är viktigare än allt annat. Klarar du att arbeta klarar du att köra bil.

Tips:

https://www.blocket.se/annons/stockholm/volvo_v70_1_6d_drive_kinetic_109hk/91196235

Nej, vi vill definitivt inte ha Stockholms gator fulla av bilförare utan körkort. Det vore klart olämpligt att belasta sjukvården ytterligare.

Jag tycker att det är problematiskt att du argumenterar på det här dogmatiska sättet. Coronan är en verklig samhällsfara och Folkhälsomyndigheten har skött sitt uppdrag uselt. Ge inte deras apologeter anledning att kalla dem som påtalar myndigheternas brister för "alarmister".

Samhällets grundfunktioner kräver kollektivtrafik. Samhällets grundfunktioner kräver också att så få som möjligt använder kollektivtrafiken, och på ett så säkert sätt som möjligt. Det borde det vara myndigheternas uppgift att lösa, inte resenärernas. Att stänga ned kollektivtrafiken helt vore däremot ödesdigert.
Citera
2020-10-30, 13:43
Medlem
Sverige har nu mer nya fall/befolkning än USA!
https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=earliest..lates t&country=SWE~USA&region=World&casesMetric=true&in terval=daily&hideControls=true&perCapita=true&smoo thing=0&pickerMetric=location&pickerSort=asc

Citat:
Insändare. ”Hög tid att kräva munskydd även i Sverige”
Citat:
. Munskydd är inte allena saliggörande mot coronaviruset, men kan rädda liv. Det är hög tid att kräva att munskydd används i Sverige på samma sätt som i andra länder, skriver professor emrerita och pensionerade överläkaren Annika Dejmek.
https://www.dn.se/insandare/hog-tid-att-krava-munskydd-aven-i-sverige/

Bra Zlatan!
Citat:
Zlatan Ibrahimovic uppmanar sina följare att bära mask | Aftonbladet
https://twitter.com/Jens1Sorensen/status/1321894758839734273
Citera
2020-10-30, 13:44
Medlem
Citat:
Det stämmer inte heller, och mitt påstående var angående antal döda som du inte valde att bemöta.
Så ja, knip käft nu.

Vad stämmer inte? Från smittan till död, kanske 25 dagarna i snitt. Från smitta till bekräftelse 10-15 dagar. Från bekräftelse till död också 10-15 dagar i snitt. Längre för vissa, men för riktigt gamla och skröpliga kan det tidsintervallet vara så lite som en dag.
Citera
2020-10-30, 13:44
Avslutad
Snart kommer dagens siffror, ska man gissa på 4000/nya fall och 11 döda?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in