Citat:
Finns ju dock ingen garanti för att dina åtgärder faktiskt stoppar smittan permanent, eller ska vi upprepa de åtgärderna tills smittspridningen helt försvinner? Var går gränsen? 1000 fall i veckan? 100 fall? Ska vi rent av ner till 0 fall i veckan innan du anser det är grönt och öppnar upp landet igen? Är det total lockdown igen när vi får ett enda bekräftat fall? Antar du vill att samtliga invånare tar vaccinsprutan då när den kommer?
Vet inte riktigt hur jag ska tolka den frågan, men nej såklart finns det inget jobb som inte går göra utan smittrisk så länge man har lämplig utrustning. Enda jag kan tänka mig är att typ prostituerade kan få vissa problem att genomföra sitt "yrke" utan smittrisk men den yrkeskategorin kan vi ju räkna bort...
Vet inte riktigt hur jag ska tolka den frågan, men nej såklart finns det inget jobb som inte går göra utan smittrisk så länge man har lämplig utrustning. Enda jag kan tänka mig är att typ prostituerade kan få vissa problem att genomföra sitt "yrke" utan smittrisk men den yrkeskategorin kan vi ju räkna bort...
Så det borde med andra ord gå att utrota smittan då, eller åtminstone komma väldigt nära? Om nu inte prostituerade räknas till kategorin samhällsviktiga yrken som inte går att utföra med munskydd....
Nya Zeeland har ju lyckats väldigt bra med sina restriktioner och resultat. Det hela handlar om att hålla i det så länge till vi har tillgång till ett säkert och bra vaccin. Tvinga folk att vaccinera sig känner jag mig skeptisk till, men är vaccinet bra och har testats ordentligt (vilket nu sker), har jag svårt att se varför man inte skulle välja att ta vaccinet. Staten får väl gå ut med informationskampanjer. Något jag märkt i antivaccinationskampanjen är att väldigt många överdriver riskerna med vaccin. Det pratas om skandalen med svininfluensasprutan osv. Då ska man samtidigt komma ihåg att över 5 miljoner svenskar vaccinerades och uppskattningsvis några hundra fick biverkningar i form av narkolepsi. Vad gäller Covid 19 har nu uppskattningsvis 1 miljon varit smittade och 6 tusen personer har dött och 25 tusen till 150.000 tusen har långtidssymtom, varav ett större antal kan förväntas fått dessa skador permanent. Det sätter lite proportion på saker och ting. Vaccinet ska vara jävligt dåligt för att man skulle föredra smittan framför vaccinet. Jag känner mig inte så avskräckt. Men givetvis önskar man ju att det testats klart innan man tar det.
vi får bara enstaka smittade.