2020-10-30, 13:04
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Finns ju dock ingen garanti för att dina åtgärder faktiskt stoppar smittan permanent, eller ska vi upprepa de åtgärderna tills smittspridningen helt försvinner? Var går gränsen? 1000 fall i veckan? 100 fall? Ska vi rent av ner till 0 fall i veckan innan du anser det är grönt och öppnar upp landet igen? Är det total lockdown igen när vi får ett enda bekräftat fall? Antar du vill att samtliga invånare tar vaccinsprutan då när den kommer?

Vet inte riktigt hur jag ska tolka den frågan, men nej såklart finns det inget jobb som inte går göra utan smittrisk så länge man har lämplig utrustning. Enda jag kan tänka mig är att typ prostituerade kan få vissa problem att genomföra sitt "yrke" utan smittrisk men den yrkeskategorin kan vi ju räkna bort...

Så det borde med andra ord gå att utrota smittan då, eller åtminstone komma väldigt nära? Om nu inte prostituerade räknas till kategorin samhällsviktiga yrken som inte går att utföra med munskydd....

Nya Zeeland har ju lyckats väldigt bra med sina restriktioner och resultat. Det hela handlar om att hålla i det så länge till vi har tillgång till ett säkert och bra vaccin. Tvinga folk att vaccinera sig känner jag mig skeptisk till, men är vaccinet bra och har testats ordentligt (vilket nu sker), har jag svårt att se varför man inte skulle välja att ta vaccinet. Staten får väl gå ut med informationskampanjer. Något jag märkt i antivaccinationskampanjen är att väldigt många överdriver riskerna med vaccin. Det pratas om skandalen med svininfluensasprutan osv. Då ska man samtidigt komma ihåg att över 5 miljoner svenskar vaccinerades och uppskattningsvis några hundra fick biverkningar i form av narkolepsi. Vad gäller Covid 19 har nu uppskattningsvis 1 miljon varit smittade och 6 tusen personer har dött och 25 tusen till 150.000 tusen har långtidssymtom, varav ett större antal kan förväntas fått dessa skador permanent. Det sätter lite proportion på saker och ting. Vaccinet ska vara jävligt dåligt för att man skulle föredra smittan framför vaccinet. Jag känner mig inte så avskräckt. Men givetvis önskar man ju att det testats klart innan man tar det.
Citera
2020-10-30, 13:04
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Klimataktivisten Greta Thunberg tvingas stoppa sin protest pga smittspridningen i Stockholm - "Situationen förvärras"

Smittspridningen i Stockholm är så omfattande att klimataktivisten Greta Thunberg tvingas stoppa sin protest utanför riksdagshuset.

Citat:
Climate activist Greta Thunberg said on Friday she will stop her regular protest outside Sweden’s parliament because of the surge in Covid-19 infections, and return to only campaigning online.
Sweden reported 2,820 new coronavirus cases on Oct. 28, the highest since the pandemic began.
“The situation is worsening, so therefore it’s back to "ClimateStrikeOnline for me,” Thunberg told her roughly 4 million followers on Twitter.

källa guardian
Senast redigerad av GaretheGOLFERbale 2020-10-30 kl. 13:07.
Citera
2020-10-30, 13:07
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Men har du inte hört? Vi i Sverige är ju speciella. Vi är ett undantag.
Vi går ju inte tillexempel på AWs enligt Tegnell i våras, det är inte vår kultur.
Det är därför han klagar på för många AWs nu, för att vi inte går på AWs.
Precis som han sa i våras att vi ska vara lugna, ta det lugnt vi får bara enstaka smittade.
Nu påstår han samma period att vi hade 70.000 smittade om dagen i Sverige..

Människor som lyssnar på denne man behöver söka hjälp.

Japp, han pratade om "enstaka importfall" i våras. Nu när lika många bekräftas smittade genom testning, var det nog ändå 10 gånger värre i våras, då vi missade så många fall då. Men det gör vi inte då. Nuläget är alltid att vi har rätt nu.

Den mannen hade utan vidare platsat som informationsminister i vilken totalitär stat som helst. Nordkorea, Nazityskland, Uganda....
Citera
2020-10-30, 13:12
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Så det borde med andra ord gå att utrota smittan då, eller åtminstone komma väldigt nära? Om nu inte prostituerade räknas till kategorin samhällsviktiga yrken som inte går att utföra med munskydd....

Nya Zeeland har ju lyckats väldigt bra med sina restriktioner och resultat. Det hela handlar om att hålla i det så länge till vi har tillgång till ett säkert och bra vaccin. Tvinga folk att vaccinera sig känner jag mig skeptisk till, men är vaccinet bra och har testats ordentligt (vilket nu sker), har jag svårt att se varför man inte skulle välja att ta vaccinet. Staten får väl gå ut med informationskampanjer. Något jag märkt i antivaccinationskampanjen är att väldigt många överdriver riskerna med vaccin. Det pratas om skandalen med svininfluensasprutan osv. Då ska man samtidigt komma ihåg att över 5 miljoner svenskar vaccinerades och uppskattningsvis några hundra fick biverkningar i form av narkolepsi. Vad gäller Covid 19 har nu uppskattningsvis 1 miljon varit smittade och 6 tusen personer har dött och 25 tusen till 150.000 tusen har långtidssymtom, varav ett större antal kan förväntas fått dessa skador permanent. Det sätter lite proportion på saker och ting. Vaccinet ska vara jävligt dåligt för att man skulle föredra smittan framför vaccinet. Jag känner mig inte så avskräckt. Men givetvis önskar man ju att det testats klart innan man tar det.

Du nämner Nya Zeeland. Om Nya Zeeland har "råd" med en lockdown borde Sverige också ha råd, eller är vi svenskar godhetsknarkare bara i vissa frågor men inte när våra gamla och sköras liv står på spel?
Senast redigerad av GaretheGOLFERbale 2020-10-30 kl. 13:16.
Citera
2020-10-30, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Försiktighetsprincipen råder eftersom ingen uttalat sig om hur länge en genomsnittsperson är skyddad. Däremot är det redan klart att smittan går trögt i tidigare drabbade stadsdelar som Rinkeby-Kista.

Den bilden har ändrats av data den här vecka. Antal fall i Rinkeby-Kista:

39 0
40 9
41 13
42 10
43 29

Ökning med 190 procent på en vecka!

Det bör betänkas att det är mycket färre som testar sig i utsatta områden, än ex. medelklassdominerade områden i innerstan.
Citera
2020-10-30, 13:15
Medlem
AldrigMeraMagalufs avatar
Citat:
De som måste jobba för att samhället ska fungera måste bära adekvat skyddsutrustning och följa alla försiktighetsrutiner som finns. Även om det så innebär heltäckande rymddräkt.

https://www.rferl.org/a/accused-of-downplaying-covid-19-figures-kremlin-clamps-down-on-fake-news-/30506865.html

1. Bussförare är inte samhällsviktigt.
2. Taxiförare är inte samhällsvikigt
3. Dagisfröken är inte samhällsviktigt
4. Grundskollärare är inte samhällsviktigt
5. Butiksbiträde på H&M är inte samhällsviktigt.

Nu vill jag inte höra idiotresonemang om hur folk ska ta sig till jobbet, vem som ska passa deras barn, eller hur de ska kunna köpa nya gummistövlar. Jag tror faktiskt att folk kan använda sin innovativa förmåga till att lösa dessa "problem". De som saknar den förmågan skulle troligen heller aldrig klara av en Covid19 infektion heller.

Som sagt - Hur fan skulle folk klara sig om det blev krig i det här landet????

Nej, jag kan faktiskt inte lösa problemet med hur jag skulle ta mig till mitt samhällsviktiga vård-/omsorgsjobb tre mil bort utan kollektivtrafik. Jag har nämligen varken körkort eller en snäll sambo/granne som kan skjutsa mig. Säg för guds skull inte att jag ska cykla, för jag råkar vara en av de där långtidssjuka i covid-19 och har varken ork eller lunghälsa till sånt. Är av samma skäl inte jättesugen på att sitta och andas in stockholmssmutsig vinterluft på en moppe. Några antikroppar har jag inte (längre i alla fall), så för min del vore det verkligen toppen om folk utan samhällsviktiga jobb lät bli att åka kollektivt och alla andra bar munskydd.

Hur jag skulle klara mig om det blev krig? Jag skulle väl skita i att gå till jobbet. Jag misstänker att omsorgen om personer med svåra funktionsnedsättningar hursomhelst inte skulle vara särskilt prioriterad av samhället i ett sånt läge. Med tanke på hur lågt man värderar den icke arbetsföra befolkningens hälsa redan nu vore förresten allt annat än att jag skulle bli krigsplacerad i annan tjänst en smärre sensation.

Naturligtvis är bussförare ett samhällsviktigt arbete.

-

För övrigt anser jag att Tegnell, Carlson, Löfven och Hallengren är en skock lallande idioter.
Citera
2020-10-30, 13:15
Medlem
Citat:
Jo men att "det går trögt" är inte vetenskapliga studier, det är liksom enbart tur att det går lite trögt här och där, därför ska, återigen, försiktighetsprincipen råda.

Lockdowns hindrar kortsiktigt, och med tanke på att vaccin ser ut att vara klart redan nu i november så ja, Sverige gjorde ett stort jävla missstag.

Jämför bara övriga nordiska länder med Sverige, det säger allt.

Utlovade de inte att det skulle gå bättre för oss än grannländerna nu?? Vad hände med det...

Nej nej, fortfarande förnekelse bara att man byter samtalsämne.

"Vi har ingen andra våg men blir det inte bättre siffror snart så stänger vi ner hela städer"...

Nej, det är ingen vetenskaplig studie Med bakgrund av hur smittan såg ut tidigare där socioekonomiskt utsatta och utlandsfödda drabbades mångdubbelt värre (och så i alla länder) så är det mycket mer troligt att det nu finns ett visst skydd i dessa områden. Det är en observation som väl stämmer överens med tidigare hårt drabbade områden och en högre immunitet. Även mätningarna med antikroppar från i somras visar detta.

Vi har många grannländer och det går uppenbarligen bättre för de nordiska länderna än för majoriteten av länderna i Europa, trots att vi haft ungefär samma restriktioner hela tiden. Som jag sagt tidigare, det är långt till sommaren och först då kan man utvärdera hur det gått för länderna. Det har bara varit 1/3 säsong i våras, cirka 3 månader - nu kommer en hel virussäsong från september till maj.
Citera
2020-10-30, 13:16
Medlem
Citat:

Även om ett vaccin som testas nu skulle ha 100% effektivitet och vara helt utan risker skulle det fortfarande ta över ett år att få befolkningen vaccinerad. Produktionskapaciteten och att hela världen efterfrågar samma sak ställer lite käppar i hjulet. Men för att vara tydlig - hur stor del av befolkningen måste vara immun innan du tycker det vore ok att öppna upp igen?
Citera
2020-10-30, 13:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred

39 0
40 9
41 13
42 10
43 29

Det bör betänkas att det är mycket färre som testar sig i utsatta områden, än ex. medelklassdominerade områden i innerstan.

Det har ökat från låga nivåer ja, helt meningslöst att tala procent då. Jämför med andra stadsdelar istället.

Titta på utvecklingen i Östermalm eller Södermalm och jämför sedan.

Är du säker på att färre testar sig i utsatta områden? Mig veterligen så är det denna typ av människor som springer och kräver vård så fort dom vrickat lilltån.... Och dom är gärna högljudda om det.
Senast redigerad av trazke 2020-10-30 kl. 13:21.
Citera
2020-10-30, 13:19
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Du nämner Nya Zeeland. Om Nya Zeeland har "råd" med en lockdown borde Sverige också ha råd, eller är vi svenskar godhetsknarkare bara i vissa frågor men inte när våra gamla och sköras liv står på spel?

Ja, äldre och sjuka verkar man inte vurma för i vart fall. De kan tydligen offras, så folk kan äta ute, gå på teater, eller inte bära munskydd i butik.
Citera
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ja? Per dag.

Eller ska du jämföra hela våren med 1 vecka i oktober för att få stöd för din propaganda att det var värre i våras än nu för Frankrike?

Du ser in i framtiden eller?
För nu är det inte värre än i våras. Det kanske blir, beror ju på vilka det är som smittas. Men du har inget stöd för ditt påstående att Frankrike rapporterar fler döda nu än i våras.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred

39 0
40 9
41 13
42 10
43 29

Visserligen, men givet att det är socioekonomiskt utsatta som drabbas i enormt mycket högre utsträckning så är siffrorna lägre än förväntade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in