2020-10-30, 11:56
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Ok, med den definitionen så har alla sjukhus, alla arbetsplatser och annan verksamhet en okontrollerad smittspridning. Alltså var det inte nån nyhet värd att meddela.

Nu borde man kunna ställa något högre krav på ett sjukhus än Hassans däckverkstad. Tycker du inte det?
Citera
2020-10-30, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Är inte så säker på att en nedstängning behöver vara så länge. Frågan är bara vad som är värst.

Siffrorna hur många som har dessa symtom varierar stort. Har sett siffror på mellan 25 tusen till 150 tusen. Många är de hur som helst. Tycker du SVT också ska sluta rapportera? För att inte skrämmas?

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/25-000-svenskar-kan-ha-langtidscovid

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/560Od1/nu-maste-ni-hjalpa-de-langtidssjuka-i-covid

150 tusen säger Aftonbladet, men ingen vet säkert. Många är det. Ändå är det "bara" uppskattningsvis 10% av befolkningen som varit smittade. Vad händer när 50 eller 70% av befolkningen varit smittade? Enkel matematik säger ju att siffran kan uppgå till en halv miljon människor med långtidscovid som aldrig går över. Vad den samhällsekonomiska kostnaden kommer stanna vid är svår att beräkna, men en sak vet vi. Den kommer vara astronomisk. Distansundervisning i skolan är en walk in the park i jämförelse. Tror inte ett ögonblick på att det skulle kosta flera miljarder om dagen att arrangera något sådant.

När det gäller den kroniska tröttheten finns det studier som tittat på riskfaktorer för ME/CFS. Även om det är off-topic så skulle jag säga att det finns en hel del som kommer att klassa in där efter en "virusinfektion" så stor som covid-19 blivit.

Citat:
Significantly associ- ated with the development of CFS/ME in the final predictive model were: older age, being female, low or middle rather than high educational level, father in professional/managerial occupation in childhood, presence of an anxiety disorder, mood disorder (pre-morbid or 2 months post-infection), emotional instability, childhood trauma, history of allergies or asthma, long-standing limit- ing medical condition aged 10 years, sick certification after viral illness, low fitness 2 months post-infection, no sport in spare time at 10 years old, lower physical functioning at baseline assessment, exhaustion, presence of fatigue at time of viral illness, fatigue severity, days spent in bed at onset of an infection, visits to GP or occupational physician, musculoskeletal pain, poor self-rated health, higher scores on malaise inventory at 30 years, stress, psychological symptom attribution, other family members with symptoms of CFS, recent ingestion of raw milk and belonging to a general rather than a student primary-care sample.

https://www.researchgate.net/publication/5951312_Risk_factors_for_chronic_fatigue_syndromem yalgic_encephalomyelitis_A_systematic_scoping_revi ew_of_multiple_predictor_studies
Citera
2020-10-30, 11:59
Medlem
Citat:
Elnätet fungerar till dess att det går sönder. Det gäller hemma hos mig, hos dig och det gäller även på sjukhus. Dessa lokala nät. Sedan förstår jag att det behövs driftsoperatörer m.m, men de sitter sällan särskilt tätt inpå varandra. Alla jobb kan inte skötas hemifrån. Det har jag heller aldrig påstått. Varuleveranser av förnödenheter m.m. måste fungera, men även de är jobb som i stort går att sköta utan alltför mycket sociala kontakter. De få kontakter som ändå måste till går att sköta med munskydd. De som städar och vistas på våra sjukhus måste givetvis bära korrekt skyddsutrustning.

Arbeten som sköts hemifrån är inte samhällsviktiga säger du. Ja, så är det nog i väldigt hög utsträckning, men nog är det väl bra om folk får lön även om löneavdelningen jobbar hemma, eller vad säger du? Sedan om det är samhällsviktigt med lön vet i katten. Staten kan ju betala ut coronastöd istället.
Elnätet är inte som en bil man kör tills den går sönder och sedan lämnar in på verkstaden medans man har en hyrbil, det hoppas jag att du förstår.

Du sa ordagrant "Skulle alla leva som jag, skulle denna pandemi ha klingat av för länge sedan. Tyvärr saknas ju viljan.". Nu har du alltså reviderat detta till att alla förutom ett hundratusental människor så som elektriker, läkare, sjuksköterskor, driftoperatörer, lastbilschaufförer, brandmän, poliser, ambulanspersonal, äldrevårdsanställda, städare, lagerarbetare osv? Det är alltså inte viljan som saknas utan det är en omöjlighet för alla att göra som Du.

Det är du som lägger en väldigt hög ribba för vad som ska betraktas som samhällsviktigt. I ett samhälle tycker jag såklart att det är viktigt att folk får lön för sitt arbete, men du tycker inte ens en elektriker ska åka in till sitt jobb förrän hela elnätet har havererat och klockan tickar för många. Mao säger du att elektrikerns jobb är inte samhällsviktigt förrän hela skiten havererat... I ditt drömscenario är det ju knappt någon som jobbar så då blir ju löneavdelningen på de flesta ställena rätt så onödig både ur samhällsperspektiv och verksamhetens perspektiv.

Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Det är nog många som just jobbar hemifrån som inte håller med dig ...

Eller menar du rent utav att många jobb är onödiga?
Jag formulera mig kanske klumpigt, jag anser att väldigt många jobb är samhällsviktiga, allt från lagerarbetare, till butiksanställda, till busschaufförer, dess driftplanerare, löneavdelningar osv. Imbilden påstod dock att alla borde stanna hemma i karantän men att dom saknar vilja att göra detta, jag ifrågasätter hur bra det vore för samhället om tex alla lastbilschaufförer på en gång ställer sina lastbilar och går hem för att "visa vilja" att stoppa pandemin... Ur de perspektivet är ju knappast någon som gör ett jobb hemifrån på en dator samhällsviktig om Imbilden själv tydligen vill skicka hem all personal som gör så att sjukhus ens har el och rent vatten. Då var jag ändå snäll och antog att Imbilden inte menar läkare och sjuksköterskor när han säger att alla ska stanna hemma någon månad med sitt beredskapslager av mat för 12 månader framåt...
Citera
2020-10-30, 11:59
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Nu borde man kunna ställa något högre krav på ett sjukhus än Hassans däckverkstad. Tycker du inte det?
Jo naturligtvis, diskussionen handlade inte om det utan om att lägga till egna rubriker på nyheter.
Citera
2020-10-30, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenbordet
Inte sant. Ingen vet hur lång immuniteten är. I hela världen har vi bara runt 50 reinfekterade vilket tyder på att immuniteten är betydligt längre än några månader.

Vadå inte sant?
Jag hänvisade till återinfekterade.
Vad fan hänvisar du till? Luft?

Att folk blir återinfekterade efter ett par månad tyder på att imunniteten är kortvarig.

Finns inga studier som säger något annat.
Citera
2020-10-30, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Du är inte nådigt trög haha

Om du tänker efter lite så hade du begripit att det visst har effekt om än kortvarig.

Den här debatten är inte om kortvarig effekt?

Du är ganska efterbliven.

Hänvisar till att flockimmunitet är vår räddning och "alla ska smittas" när du sedan påstår att den har en kortvarig effekt..

Hur är en kortvarigeffekt av flockimmunitet intressant om immuniteten håller i ett par månader bara?

Liksom vad fan snackar du om?
Citera
2020-10-30, 12:14
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Är inte så säker på att en nedstängning behöver vara så länge. Frågan är bara vad som är värst.
Nedstängningen måste väl vara minst till ingen längre smittar för att vara helt igenom effektiv, men ett problem i sammanhanget är att corona smittar mellan djur och människor.

Hur som helst skulle man kunna trycka ner smittan med någon/några månaders total nedstängning och det är kanske dit vi kommer eftersom för många av oss struntar i rekommendationerna.

Citat:
Siffrorna hur många som har dessa symtom varierar stort. Har sett siffror på mellan 25 tusen till 150 tusen. Många är de hur som helst. Tycker du SVT också ska sluta rapportera? För att inte skrämmas?

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/25-000-svenskar-kan-ha-langtidscovid

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/560Od1/nu-maste-ni-hjalpa-de-langtidssjuka-i-covid

150 tusen säger Aftonbladet, men ingen vet säkert. Många är det. Ändå är det "bara" uppskattningsvis 10% av befolkningen som varit smittade. Vad händer när 50 eller 70% av befolkningen varit smittade? Enkel matematik säger ju att siffran kan uppgå till en halv miljon människor med långtidscovid som aldrig går över. Vad den samhällsekonomiska kostnaden kommer stanna vid är svår att beräkna, men en sak vet vi. Den kommer vara astronomisk. Distansundervisning i skolan är en walk in the park i jämförelse. Tror inte ett ögonblick på att det skulle kosta flera miljarder om dagen att arrangera något sådant.
Aftonbladet är en sensationstidning som säljer just på sensation så 150 000 kan vi nog glömma.
SvT ligger nog närmare sanningen.

Ingen har talat om att symptomen aldrig går över, men att den kan drabba långvarigt är ingen tvekan om och det är säkert så att vissa aldrig blir helt återställda. Så har det varit vid andra pandemier.

Kostnaderna samhällsekonomiskt har jag inte alls koll på.
Distansundervisningen är som du säger inte särskilt dyr, men det är ju annat som händer när ett samhälle stängs ner.

Sedan undrar jag hur du tänker att det nedstängda samhället ska fungera?
Vi är ju rätt beroende av att el, fjärrvärme, vatten, avlopp, avfallshantering, polis, brandkår, annan samhällsservice, matdistribution, mm, mm, mm, mm. fungerar.

Vilka ska tvingas ut i "coronadöden"?
Vilka ska få slippa?
Citera
2020-10-30, 12:16
Medlem
Madagascars avatar
Skåne rapporterar idag 481 nya smittade och 1 nytt dödsfall.

(förra fredagen: 281 igår:509)

https://www.skane.se/digitala-rapporter/lagesbild-covid-19-i-skane/inledning/
https://platz.se/coronavirus/#jump-to-cases-per-county-and-day
Citera
2020-10-30, 12:17
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Folkhälsan är ju beroende av ekonomin i landet.

Fyrsiffrigt antal döda svenskar.

Femsiffrigt antal långtidsjuka sjuka svenskar.

Naturligtvis är detta prioritet nummer 1 för Folkhälsomyndigheten och statsepidemiolog Anders Tegnell.
Senast redigerad av GaretheGOLFERbale 2020-10-30 kl. 12:51.
Citera
2020-10-30, 12:18
Medlem
Hur många bekräftade fall har VGR senaste 2 veckorna. Någon vänlig själ som kan länka?
Citera
2020-10-30, 12:19
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Elnätet är inte som en bil man kör tills den går sönder och sedan lämnar in på verkstaden medans man har en hyrbil, det hoppas jag att du förstår.

Du sa ordagrant "Skulle alla leva som jag, skulle denna pandemi ha klingat av för länge sedan. Tyvärr saknas ju viljan.". Nu har du alltså reviderat detta till att alla förutom ett hundratusental människor så som elektriker, läkare, sjuksköterskor, driftoperatörer, lastbilschaufförer, brandmän, poliser, ambulanspersonal, äldrevårdsanställda, städare, lagerarbetare osv? Det är alltså inte viljan som saknas utan det är en omöjlighet för alla att göra som Du.

Det är du som lägger en väldigt hög ribba för vad som ska betraktas som samhällsviktigt. I ett samhälle tycker jag såklart att det är viktigt att folk får lön för sitt arbete, men du tycker inte ens en elektriker ska åka in till sitt jobb förrän hela elnätet har havererat och klockan tickar för många. Mao säger du att elektrikerns jobb är inte samhällsviktigt förrän hela skiten havererat... I ditt drömscenario är det ju knappt någon som jobbar så då blir ju löneavdelningen på de flesta ställena rätt så onödig både ur samhällsperspektiv och verksamhetens perspektiv.

Jag formulera mig kanske klumpigt, jag anser att väldigt många jobb är samhällsviktiga, allt från lagerarbetare, till butiksanställda, till busschaufförer, dess driftplanerare, löneavdelningar osv. Imbilden påstod dock att alla borde stanna hemma i karantän men att dom saknar vilja att göra detta, jag ifrågasätter hur bra det vore för samhället om tex alla lastbilschaufförer på en gång ställer sina lastbilar och går hem för att "visa vilja" att stoppa pandemin... Ur de perspektivet är ju knappast någon som gör ett jobb hemifrån på en dator samhällsviktig om Imbilden själv tydligen vill skicka hem all personal som gör så att sjukhus ens har el och rent vatten. Då var jag ändå snäll och antog att Imbilden inte menar läkare och sjuksköterskor när han säger att alla ska stanna hemma någon månad med sitt beredskapslager av mat för 12 månader framåt...

På dig låter det som att nästan hela befolkningen jobbar med samhällsviktiga jobb inom vården, eller infrastrukturen. Sverige har inte haft krig på 300 år, men ibland undrar jag om det inte vore nyttigt om vi hade haft det. När bomberna regnade ned över Berlin eller Dresden i samband med andra världskrigets slutskede. Tror du det förekom en stor diskussion om vilka jobb som var samhällsviktiga, eller om barnen skulle må dåligt om de tvingades bära munskydd på bussen, eller inte fick sina lagstadgade timmar av undervisningstid av genuscertifierade lärare i grundskolan?

Så jävla svårt att vidta adekvata smittskyddsåtgärder är det faktiskt inte. De som kan jobba hemma ska givetvis jobba hemma. De som har samhällsviktiga jobb måste ta ansvar för att dessa kan utföras utan risk att vare sig smitta andra, eller själva blir smittade. Så jävla svårt är det inte. Det är inga rymdfärder vi pratar om. Att storsjukhus har okontrollerad smitta över 6 månader in i en pandemi för att personal inte testas och jobbar utan skyddsutrustning är fullständigt idiotiskt. Att inte testa patienter innan de skrivs in är så korkat att det inte är sant.
Citera
2020-10-30, 12:23
Medlem
Linköping går ut med vad som stängs 13.00.

Biblioteket vet vi redan stängs.

Berättar vilka verksamheter som stängs – pressträff 13

Linköpings kommun har kallat till presskonferens för att informera om vilka konsekvenser de skärpta allmänna råden får. Flera verksamheter kommer att stängas ned. Presskonferensen startar 13.00
https://corren.se/nyheter/artikel/berattar-vilka-verksamheter-som-stangs--presstraff-13/5redpzxj

Norrköping stänger bibliotek, badhus, museer...
På fredagen möttes besökare på bibliotek, badhus och museer av stängda dörrar. På grund av de skärpta råden som gäller för Östergötland tog Norrköpings kommuns ledning på torsdagskvällen beslut om stängning.

– Folkhälsomyndigheten var väldigt tydlig i sina uppmaningar om att man ska undvika att gå på biblioteket, undvika badhus och undvika museer. Om Folkhälsomyndigheten kommer med en sådan uppmaning till allmänheten blir det helt ologiskt om vi inte skulle följa upp det i kommunala beslut. Därför har vi fattat beslut om att stänga ner, säger Martin Andreae, kommundirektör i Norrköpings kommun.

De verksamheter som stängs tillfälligt är Norrköpings stadsbibliotek med samtliga filialer, kommunens tre badhus (Centralbadet, Skärblackabadet och Råsslabadet), Visualiseringscenter, Norrköpings konstmuseum och Norrköpings stadsmuseum.
https://nt.se/nyheter/artikel/dessa-verksamheter-stanger-direkt-ett-allvarligt-lage/1jdx9o0l

I Motala stänger motsvarande verksamheter.
Folkhälsomyndigheten och region Östergötland kom under torsdagen med besked att man på grund av den snabbt ökade smittspridningen i länet inför hårdare coronarekommendationer. Sent på torsdagseftermiddagen samlades alla kommuner i ett möte med länsstyrelsen och under fredagsmorgonen har det hållits nya möten med Motalas krisledningsstab för att avgöra hur läget ska hanteras här.

– Vi har beslutat att stänga biblioteken, simhallen och museerna för den breda allmänheten. De kommer att ha öppet för viss barn- och ungdomsverksamhet. Därför fortsätter exempelvis skolornas simundervisning. Men för allmänheten är det stängt från och med nu, säger kommunalråd Annelie Almérus (M).
https://mvt.se/nyheter/artikel/beskedet-har-ar-verksamheterna-som-stanger-i-motala/er9dqd5l
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in