Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Elnätet fungerar till dess att det går sönder. Det gäller hemma hos mig, hos dig och det gäller även på sjukhus. Dessa lokala nät. Sedan förstår jag att det behövs driftsoperatörer m.m, men de sitter sällan särskilt tätt inpå varandra. Alla jobb kan inte skötas hemifrån. Det har jag heller aldrig påstått. Varuleveranser av förnödenheter m.m. måste fungera, men även de är jobb som i stort går att sköta utan alltför mycket sociala kontakter. De få kontakter som ändå måste till går att sköta med munskydd. De som städar och vistas på våra sjukhus måste givetvis bära korrekt skyddsutrustning.
Arbeten som sköts hemifrån är inte samhällsviktiga säger du. Ja, så är det nog i väldigt hög utsträckning, men nog är det väl bra om folk får lön även om löneavdelningen jobbar hemma, eller vad säger du? Sedan om det är samhällsviktigt med lön vet i katten. Staten kan ju betala ut coronastöd istället.
Elnätet är inte som en bil man kör tills den går sönder och sedan lämnar in på verkstaden medans man har en hyrbil, det hoppas jag att du förstår.
Du sa ordagrant "Skulle alla leva som jag, skulle denna pandemi ha klingat av för länge sedan. Tyvärr saknas ju viljan.". Nu har du alltså reviderat detta till att alla förutom ett hundratusental människor så som elektriker, läkare, sjuksköterskor, driftoperatörer, lastbilschaufförer, brandmän, poliser, ambulanspersonal, äldrevårdsanställda, städare, lagerarbetare osv? Det är alltså inte viljan som saknas utan det är en omöjlighet för alla att göra som Du.
Det är du som lägger en väldigt hög ribba för vad som ska betraktas som samhällsviktigt. I ett samhälle tycker jag såklart att det är viktigt att folk får lön för sitt arbete, men du tycker inte ens en elektriker ska åka in till sitt jobb förrän hela elnätet har havererat och klockan tickar för många. Mao säger du att elektrikerns jobb är inte samhällsviktigt förrän hela skiten havererat... I ditt drömscenario är det ju knappt någon som jobbar så då blir ju löneavdelningen på de flesta ställena rätt så onödig både ur samhällsperspektiv och verksamhetens perspektiv.
Citat:
Ursprungligen postat av
Rad-i-Kalle
Det är nog många som just jobbar hemifrån som inte håller med dig ...
Eller menar du rent utav att många jobb är onödiga?
Jag formulera mig kanske klumpigt, jag anser att väldigt många jobb är samhällsviktiga, allt från lagerarbetare, till butiksanställda, till busschaufförer, dess driftplanerare, löneavdelningar osv. Imbilden påstod dock att alla borde stanna hemma i karantän men att dom saknar vilja att göra detta, jag ifrågasätter hur bra det vore för samhället om tex alla lastbilschaufförer på en gång ställer sina lastbilar och går hem för att "visa vilja" att stoppa pandemin... Ur de perspektivet är ju knappast någon som gör ett jobb hemifrån på en dator samhällsviktig om Imbilden själv tydligen vill skicka hem all personal som gör så att sjukhus ens har el och rent vatten. Då var jag ändå snäll och antog att Imbilden inte menar läkare och sjuksköterskor när han säger att alla ska stanna hemma någon månad med sitt beredskapslager av mat för 12 månader framåt...