2020-10-30, 11:31
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Som sagt det finns inget luftvägsvirus förutom SARS som är "utrotat". Ett vaccin och naturliga infektioner dämpa spridningen. Men över, nej. Viruset kommer finnas kvar och skörda offer för evigt. Någon utrotning är det inte fråga om. Världen överlevde spanskan och asiaten.

Och vaccinerna som kommer - snabbare än något annat vaccin som producerats i historien - hur säkra kommer de att vara? Med den information som finns behöver eventuella risker utredas noggrant innan vaccinering. Att exempelvis inte göra misstag som med Dengue:

https://www.dw.com/en/dengue-risks-and-side-effects-of-the-worlds-first-vaccine/a-42488407
Ja, det må så vara att viruset finns kvar, så utrotning var ett felval, jag tänkte väl mer att det skulle tyna ner till en mer hanterbar nivå, och ja, vaccinen som kommer är såklart behäftade med de problem du nämner. Framtiden har facit, som ALLTID!
Citera
2020-10-30, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jag tror inte att det är en obetydlig del. De som vi har läst om är alla människor som innan covid arbetat och varit friska. Det är ju det jag skriver, de tidigare arbetsföra och friska som nu drabbas.

Det är ju en enkel sak för läkare och fsk att kontrollera, har personen ett arbete som de nu inte kan utföra pga långtidssymptom? Det borde väl till och med du begripa att en person som får ut 30 000 i månaden inte vill vara låtsassjuk och få 16 000? Hur resonerar du?

Jag inkluderar inte bidragstagare eller arbetslösa här eftersom de inte har något att vinna på att simulera sjkdom.

Trötthet är vanligt även efter körtelfeber - upp till ett år. Men det går över i nästan alla fall. Så några 500000 "livslånga" zombies går inte att uttala sig om.
Citera
Medlem
Citat:
Jag tror inte att det är en obetydlig del. De som vi har läst om är alla människor som innan covid arbetat och varit friska. Det är ju det jag skriver, de tidigare arbetsföra och friska som nu drabbas.

Det är ju en enkel sak för läkare och fsk att kontrollera, har personen ett arbete som de nu inte kan utföra pga långtidssymptom? Det borde väl till och med du begripa att en person som får ut 30 000 i månaden inte vill vara låtsassjuk och få 16 000? Hur resonerar du?

Jag inkluderar inte bidragstagare eller arbetslösa här eftersom de inte har något att vinna på att simulera sjkdom.
Det är i regel i lågbetalda okvalificerade jobb man hittar dessa individer, dom lär knappast fått ut 30k innan och nöjer sig säkert med pengar så dom har mat, cigaretter, öl och pengar till hyra. Jobba som timanställd inom äldrevården eller sjukskriva sig 100% för corona-långtidssjuka är nog ett lätt val för dessa.

Känner du någon som är långtidssjuk av covid och mot sin egen vilja inte kan jobba? Mest nyfiken..
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Du förstår ju inte poängen, Du har skickat hem alla elektriker och driftoperatörer från sina jobb för dom ska ha karantän hemma med sitt beredskapslager. Tror du bara elnätet kommer sköta sig själv utan bekymmer? Så nu är alltså elektriker undantagna privilegiet att vara hemma med sin familj i karantän flera månader med sitt beredskapslager som du? Och en del lastbilschaufförer, lagerarbetare, läkare, sjuksköterska. Är det några mer du vill lägga på din lista? Poliser kanske är bra att ha? Brandmän? Avloppsspolning behöver göras regelbundet annars svämmar avloppen över, så dom kan väl också vara bra att ha? Behöver ju städa sjukhusen så städare behövs med, vaktmästare, tekniker när utrustningen på sjukhuset krånglar. Listan går bara vidare....

Det enda vi verkar kunna fastslå är att Du inte är samhällsviktig, jobb som görs hemifrån är i regel inte samhällsviktiga...

Elnätet fungerar till dess att det går sönder. Det gäller hemma hos mig, hos dig och det gäller även på sjukhus. Dessa lokala nät. Sedan förstår jag att det behövs driftsoperatörer m.m, men de sitter sällan särskilt tätt inpå varandra. Alla jobb kan inte skötas hemifrån. Det har jag heller aldrig påstått. Varuleveranser av förnödenheter m.m. måste fungera, men även de är jobb som i stort går att sköta utan alltför mycket sociala kontakter. De få kontakter som ändå måste till går att sköta med munskydd. De som städar och vistas på våra sjukhus måste givetvis bära korrekt skyddsutrustning.

Arbeten som sköts hemifrån är inte samhällsviktiga säger du. Ja, så är det nog i väldigt hög utsträckning, men nog är det väl bra om folk får lön även om löneavdelningen jobbar hemma, eller vad säger du? Sedan om det är samhällsviktigt med lön vet i katten. Staten kan ju betala ut coronastöd istället.
Citera
2020-10-30, 11:35
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
...

Det enda vi verkar kunna fastslå är att Du inte är samhällsviktig, jobb som görs hemifrån är i regel inte samhällsviktiga...
Det är nog många som just jobbar hemifrån som inte håller med dig ...

Eller menar du rent utav att många jobb är onödiga?
Senast redigerad av Rad-i-Kalle 2020-10-30 kl. 11:38.
Citera
2020-10-30, 11:36
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Hur vanligt tror du det är?
Jag bor i en av dom mest drabbade städerna och jag känner ca: 30-40 som gått igenom denna snuva och jag har inte märk några zombieliknande drag på dessa ännu.
Hur lång tid tror du det tar innan zombifieringen startar?
Faktum är att av dessa individer så vet jag endast en som har hamnat på sjukhus.

Märkligt att vi delar så olika erfarenheter. Av de jag känner har tre drabbats av sjukdomen. En dog och två har fortfarande besvär av sjukdomen. Nedsatt ork osv. De två som ännu är i livet var aldrig inlagda på sjukhus.
Citera
2020-10-30, 11:41
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Trötthet är vanligt även efter körtelfeber - upp till ett år. Men det går över i nästan alla fall. Så några 500000 "livslånga" zombies går inte att uttala sig om.
Jag har heller aldrig uttalat mig om några 50 000 livslånga zombier.
Citera
2020-10-30, 11:42
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Det är i regel i lågbetalda okvalificerade jobb man hittar dessa individer, dom lär knappast fått ut 30k innan och nöjer sig säkert med pengar så dom har mat, cigaretter, öl och pengar till hyra. Jobba som timanställd inom äldrevården eller sjukskriva sig 100% för corona-långtidssjuka är nog ett lätt val för dessa.

Känner du någon som är långtidssjuk av covid och mot sin egen vilja inte kan jobba? Mest nyfiken..
Ja det gör jag.
Citera
2020-10-30, 11:44
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jag har ju sagt att du mår bättre om du inte är på Flashback!

Covid är inte att leka med och av den anledningen ska alla vara försiktiga och följa de råd som ges för att minska risken att smittas.

Coronavirusets kommer vi att få leva med ett år till innan många är vaccinerade.
Hur tycker du att dina föreslagna åtgärdsförslag skulle fungera om de sätts in idag och avslutas om ett år?
Stängda skolor.
Butiker, mm. stängda eller med begränsade öppettider.
Nedstängt land.

Vad tror du händer med oss om du isolerar en hel befolkning i ett helt år?
Jag är säker på att du inte vill uppleva resultatet.

Sedan undrar jag varifrån du får din skräckpropaganda att 100 000 personer som smittades i våras fortfarande har kvar märkbara allvarliga symptom.

Inget blir bättre för att du sprider din negativa (påhittade?) bild till andra så om du verkligen bryr dig om hur andra mår så sluta med detta destruktiva beteende.

Är inte så säker på att en nedstängning behöver vara så länge. Frågan är bara vad som är värst.

Siffrorna hur många som har dessa symtom varierar stort. Har sett siffror på mellan 25 tusen till 150 tusen. Många är de hur som helst. Tycker du SVT också ska sluta rapportera? För att inte skrämmas?

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/25-000-svenskar-kan-ha-langtidscovid

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/560Od1/nu-maste-ni-hjalpa-de-langtidssjuka-i-covid

150 tusen säger Aftonbladet, men ingen vet säkert. Många är det. Ändå är det "bara" uppskattningsvis 10% av befolkningen som varit smittade. Vad händer när 50 eller 70% av befolkningen varit smittade? Enkel matematik säger ju att siffran kan uppgå till en halv miljon människor med långtidscovid som aldrig går över. Vad den samhällsekonomiska kostnaden kommer stanna vid är svår att beräkna, men en sak vet vi. Den kommer vara astronomisk. Distansundervisning i skolan är en walk in the park i jämförelse. Tror inte ett ögonblick på att det skulle kosta flera miljarder om dagen att arrangera något sådant.
Citera
2020-10-30, 11:49
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Vi antar att ekonomin var bra(vilket jag håller med om). Då är det ännu värre att inte stänga ner när landet haft tydligen råd med det !
Om Sverige inte hade råd med det då var det annan sak.
Nu var det tvärtom!
Det är sin åsikt. Jag delar den inte. Kör man lockdown så går massa företag i konkurs. Företag som sen inte kan återstartas. Att naivt tro att staten kommer betala ut löner och annat är dumt. Det skulle dels bli fruktansvärt dyrt. Sen skulle det bli inflation då massa företag skulle ha inkomster men ingen skulle ha utgifter och inget skulle heller produceras.

Lockdown är mer skadligt för folkhölsan än ingen lockdown. Sen finns det sållart en gräns. Skulle folk börja dö som flugor i Sverige typ 300 om dagen eller så, ja då kanske det vore relevant men knappast nu.

Däremot bör man stoppa nöjesaktiviterer som fotboll med mer för folk som gör det för skoj skull och inte för att nån ska tjäna pengar. Ivart fall om smittan fortsätter öka.
Citera
2020-10-30, 11:55
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Den stora frågan är om de kontrollerar patienter i samband med inskrivning. Svaret är jag rätt säker på är nej. Det ligger kanske patienter där nu med covid som de inte ens känner till.

Testas personalen där varje dag? Ens varje vecka? Svaret är nej.

Jobbar personalen där med godkända munskydd på sig. Svaret är nej även där.

Min slutsats är att de har inte en jävla aning om hur mycket covid de har innanför väggarna, för de vill inte veta det. Jag tycker att man med fog kan skriva att de har okontrollerad smitta av covid på St Göran. Kan tänka mig att det gäller fler sjukhus, men inget blir ju bättre av det. Det krävs uppsträckning. Det är inget jävla u-land vi bor i och rutinerna borde skärpas omedelbart och jag ser det närmast som en skandal att så redan inte har skett. Att folk drar sig för att söka vård förstår jag, men så skulle det inte behöva vara om det funnits bra rutiner.
Ok, med den definitionen så har alla sjukhus, alla arbetsplatser och annan verksamhet en okontrollerad smittspridning. Alltså var det inte nån nyhet värd att meddela.
Citera
2020-10-30, 11:55
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Människor har bara skrattat bort långtidseffekterna av covid som hittepå som vi nu ser fler och fler studier och artiklar om. Detta kommer stt bl ett megastort problem, sanna mina ord.

Många avfärdar detta som gnäll och överdrift som om personerna som tidigare varit friska och arbetsföra plötsligt skulle vilja blivsjukskrivna och leva på sjukersättnking? Vem fan vill det? Pengarna du får om du tjänar över taket är bara 16 000, de som tjänar lite från början förlorar kanske inte så mycket men vem vill ligga hemma och inte orka gå upp ur sängen? Eller ha en blixtrande huvudvärk 24/5?

Det är synd att den svenske krigskorrespondenten ( kommer inte ihåg hans namn) drabbats av långtidssymptom men det krävs kanske en känd och välrenomerad person för att folk ska förstå att detta är sant?

Problemet som finns är att Primärvården ignorerar dessa patienter och tror inte på dem. De säger - du har inget positivt pcr-test att visa fram så därför kan vi inte hjälpa dig. Du kan få tid hos en psykolog eftersom det låter som ångest eller depression! Förstår de inte att många av dessa människor knappast har ork att gå på toa och nu måste de dessutom kriga mot primärvården för att bli trodda? Var ska de få kraften att göra detta? Naturligtvis blir inte alla så hårt påverkade av långtidssymptom, men en hel del verkar det vara. Tillräckligt många för att det ska vara oroande.

Groteskt och skamligt är vad det är!

Jag kan bara hålla med. Som att folk skulle bluffa och bara göra det för pengarna. Vem fan vill få sin inkomst mer än halverad och sedan inte orka kliva upp ur sängen? Samtidigt kriga mot myndigheter och vård. Nej, tacka fan för att detta inte är något påhitt. Det är så många som beskriver exakt samma sak.

Jag förstår att man inte vill låtsas som om problemet existerar, för sanningen är så förbannat obekväm.

Vet inte vad snittinkomsten ligger på i Sverige, men säg att den ligger på 35 tkr/månaden. Addera ytterligare minst 30% i sociala avgifter, pension m.m. Då kostar varje person 550 tkr/år.
Säg att vi har 100 tusen sådana personer. 55 miljarder om året. Lägg sedan till vården och rehabkostnader för dessa. Säg ytterligare 15 miljarder (vilket kanske är lågt?) Då kostar detta 70 miljarder om året. Säg att de missar 25 år av yrkesverksamt liv. Då kostar det 1.750 miljarder kronor. Och det är bara på de som kan bära på dessa symtom redan nu. Säg att 5 gånger så många hinner bli smittade fram till sommaren om vi inte gör något. Då har vi en kostnad på 8.750 miljarder kronor framför oss. Eller också väljer vi att sköta det mesta på distans till dess att vi har ett vaccin. Distansundervisning och en bred användning av godkända munskydd så att så få människor som möjligt blir smittade.

Som jag har skrivit tidigare. En del säger att vi inte har råd att stänga ned. Frågan är om de tänkt på kostnaden för att hålla öppet? Här har jag inte ens nämnt det mänskliga lidandet utan bara pratat pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in