Citat:
Ursprungligen postat av
KnackeredVonAnka
Människor har bara skrattat bort långtidseffekterna av covid som hittepå som vi nu ser fler och fler studier och artiklar om. Detta kommer stt bl ett megastort problem, sanna mina ord.
Många avfärdar detta som gnäll och överdrift som om personerna som tidigare varit friska och arbetsföra plötsligt skulle vilja blivsjukskrivna och leva på sjukersättnking? Vem fan vill det? Pengarna du får om du tjänar över taket är bara 16 000, de som tjänar lite från början förlorar kanske inte så mycket men vem vill ligga hemma och inte orka gå upp ur sängen? Eller ha en blixtrande huvudvärk 24/5?
Det är synd att den svenske krigskorrespondenten ( kommer inte ihåg hans namn) drabbats av långtidssymptom men det krävs kanske en känd och välrenomerad person för att folk ska förstå att detta är sant?
Problemet som finns är att Primärvården ignorerar dessa patienter och tror inte på dem. De säger - du har inget positivt pcr-test att visa fram så därför kan vi inte hjälpa dig. Du kan få tid hos en psykolog eftersom det låter som ångest eller depression! Förstår de inte att många av dessa människor knappast har ork att gå på toa och nu måste de dessutom kriga mot primärvården för att bli trodda? Var ska de få kraften att göra detta? Naturligtvis blir inte alla så hårt påverkade av långtidssymptom, men en hel del verkar det vara. Tillräckligt många för att det ska vara oroande.
Groteskt och skamligt är vad det är!
Jag kan bara hålla med. Som att folk skulle bluffa och bara göra det för pengarna. Vem fan vill få sin inkomst mer än halverad och sedan inte orka kliva upp ur sängen? Samtidigt kriga mot myndigheter och vård. Nej, tacka fan för att detta inte är något påhitt. Det är så många som beskriver exakt samma sak.
Jag förstår att man inte vill låtsas som om problemet existerar, för sanningen är så förbannat obekväm.
Vet inte vad snittinkomsten ligger på i Sverige, men säg att den ligger på 35 tkr/månaden. Addera ytterligare minst 30% i sociala avgifter, pension m.m. Då kostar varje person 550 tkr/år.
Säg att vi har 100 tusen sådana personer. 55 miljarder om året. Lägg sedan till vården och rehabkostnader för dessa. Säg ytterligare 15 miljarder (vilket kanske är lågt?) Då kostar detta 70 miljarder om året. Säg att de missar 25 år av yrkesverksamt liv. Då kostar det 1.750 miljarder kronor. Och det är bara på de som kan bära på dessa symtom redan nu. Säg att 5 gånger så många hinner bli smittade fram till sommaren om vi inte gör något. Då har vi en kostnad på 8.750 miljarder kronor framför oss. Eller också väljer vi att sköta det mesta på distans till dess att vi har ett vaccin. Distansundervisning och en bred användning av godkända munskydd så att så få människor som möjligt blir smittade.
Som jag har skrivit tidigare. En del säger att vi inte har råd att stänga ned. Frågan är om de tänkt på kostnaden för att hålla öppet? Här har jag inte ens nämnt det mänskliga lidandet utan bara pratat pengar.