Citat:
Ursprungligen postat av
TomatKungen
Ingen aning.
Men jag kan tänka med att individer gör bättre jobb än andra individer. Tex. är jag övertygad om att läkaren Beata är en bättre läkare än dig, som inte har läkarutbildning ens. Hon är förmodligen även en bättre läkare än vissa av sina manliga kollegor och sämre än vissa av sina manliga kollegor.
Pernilla är förmodligen en bättre kock än många män som inte alls är intresserade av matlagning. Och förmodligen en bättre kock en vissa av sina manliga kollegor. Och sämre kock än vissa av sina manliga kollegor.
Kvinnor är överrepresenterade inom en hel del yrken. Bla. som barnmorskor, sjuksköterskor, förskolelärare, undersköterskor etc. Skulle män ta över alla dessa tjänster, så skulle det bli kris i samhället. Finns inte så många män som kan ta över dessa arbeten. Då skulle det i så fall kanske inte finnas några golvläggare tex. Och kvinnorna inom dessa kvinnodominerade sektioner gör ett bra jobb. Liksom män i dessa kvinnodominerade sektioner gör bra jobb. Så länge folk gör ett bra, professionellt arbete så är det väl bra? Ska man verkligen hålla på och tävla i vem som är bäst? I dessa sorters yrken handlar det om så olika saker också. Behöver man IVA-vård vill man ha en duktig och kompetent IVA-sjuksköterska (kvinnan eller man), inte en duktig och kompetent golvläggare.
Det jobbar män som sköterskor, läkare, kirurger osv också, och gör det utan problem.
Jag skulle faktiskt inte säga att varken vården eller skolan fungerar bra. Båda är kvinnodominerande yrken och det fungerar som skit 2020.
Det finns en anledning till att det är kvinnodominerade yrken, då kvinnor i allra högsta grad söker sig till dessa yrken. Det är så kallade "ta hand om yrken", medans män i större uträckning söker sig till "skapa yrken", i form av ingenjörer, hantverkare, byggare, arkitekter, IT och alla andra tusentals arbeten som utvecklar samhället.
Det som saknas är bra, kompetenta kvinnor inom dessa "skapa yrken" och har gjort i många år. Därför gråter feministerna. Ingen har hindrat en kvinna att utbilda sig till ingenjör.
Kvinnor väljer självmant att utbilda sig till yrken med låg lön, yrken som kräver intelligens och kreativitet är svårare och kräver mer jobb.