2020-10-29, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1899Osten
Weather iPad thing is the only new, I think, and confirms that she planned to go to Kvitfjell in first place.

Police have answered this for the car video at least:

Politiinspektør Agnes Beate Hemiø: "Bildene er imidlertid av en slik kvalitet at det er vanskelig å trekke noen sikre konklusjoner om hva bevegelsene viser. Vi er klar over at bildene er av svært dårlig kvalitet, og vi har derfor ikke gått ut med dem tidligere." https://www.tv2.no/a/11723563

Det forklarer hvorfor det tok lang tid før den siste videoen ble publisert.
Men hva med videoen med hettemannen?
Citera
2020-10-29, 12:04
Medlem
SwedishHouses avatar
Fra nyhetene idag: https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2020/10/29/195715586/politiet-far-bistand-i-soket-etter-anne-elisabeth-hagen

Politiet får nå nasjonal og internasjonalt hjelp fra de som har erfaring med bortføringssaker. Målet er å finne "antatt" døde AEH.
Citera
2020-10-29, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T--E
Turen var ikke avlyst, men utsatt har AEH sagt i SMS 09.10.

Der skriver hun at turen var blitt utsatt til neste dag som følge av et planlagt møte i Lillehammer.

https://www.tv2.no/a/11535844/

Det er litt spesielt at det noe kan endres så fort fra planlegging av tur samme dag fra samtale med lønningsansvarlig, til 12 minutter etterpå der det er utsatt.
Det er spesielt at den SMSen 09.10 er så lang og detaljert siden de skulle treffes kanskje bare noen timer senere og kunne tatt det da.
Kan ikke se noen grunn til at TH skal lyve om dette, men jeg tenker at AEH kanskje hadde mulighet til å reise til Kvitfjell dagen etter og derfor ønsket å sitte barnevakt.

Hva om hendelsen skjedde en dag for tidlig? At det var meningen at AEH skulle sitte barnevakt og komme til Kvitfjell dagen etter? Da hadde TH hatt enda bedre alibi siden han var på Kvitfjell.
Med tanke på alt som skulle skje/skjedde 31.10 med teaterbesøk kvelden før, oppringing fra lønningsansvarlig, ordning og avklaringer om tur, ikke minst elektriker som skulle ringe/komme, treffe datter på lunsj.

VG omtaler turen som "avlyst"

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Joaa06/loerenskog-saken-avlyste-hyttetur-i-sms-paa-forsvinningsdagen
Citera
2020-10-29, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mattagg
Det er fint. Jeg forsøker ikke å innføre en falsk trådsannhet. Jeg har trodd det lenge og mener det sto i en avis da kryptomannen ble kjent. For jeg tenkte det var merkeligt og uhyggelig.

Satser på zzz

Men uansett er det merkelig at det blir fokus på kryptovaluta i fra to vinkler i samme sak. Kan være noen som har en velutviklet sans for practical jokes og hoax. Det er som om noen sier SE HER

Jeg ser altså på tegn til skjulte forbindelser

Jag förstår dig, jag har själv någon gång skrivit ur minnet.
Man kan kanske inte ha ett helt bibliotek med artiklar och länkar som man har läst.
Javisst är det etremt.
Först diskutera kryptovaluta offentligt på en arbetsplats, därefter blir e närstående dräpt
med kryptovaluta som villkor för frigivande.
Ganska sjukt practical joke.
Citera
2020-10-29, 12:05
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alsagio
Har du hørt disse ryktene andre steder enn her på forumet?
Ja, mange ganger. Husk at jeg bor i området.
Citera
2020-10-29, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minnimus
Ja, mange ganger. Husk at jeg bor i området.

Ja, det er jo interessant. Det åpner jo for en ny mulig medhjelper eller flere. Regner med at politiet har kontroll på hvem dette er, hvis det er hold i ryktene. Og at hun i så fall er avhørt og alibi avklart.
Citera
2020-10-29, 12:16
Medlem
brukerinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
Her er noen opplysninger fra dagens krimpod i VG, noen av dem er nye.
Tidspunktene omhandler forsvinningsdagen 31. oktober 2018.
  • Rundt kl. 7 står ekteparet opp
  • På AEH's iPad blir været på Kvitfjell sjekket
  • Kl. 08:44 ringer en ansatt hos TH til AEH, men hun svarer ikke
  • Ett minutt senere ringer AEH tilbake til den ansatte hos TH
  • Den ansatte har fortalt til politiet at AEH fortalte at hun og TH muligens skulle til Kvitfjell senere denne dagen
  • Omtrent samtidig som AEH avslutter samtalen med den ansatte hos ektemannen, fanger et videokamera opp en bil som kjører opp gangveien like bak huset (kl. 08:56)
  • En gang mellom kl. 09:02 og 09:07 setter TH seg i sin gamle Citroën og kjører til jobb
  • Kl. 10:06 og 10:07 er det registrert 2 bevegelser på AEHs mobiltelefon
ØM avslutter krimpodden med å si:
Så har et langt liv i kriminaljournalistikken lært meg at selv om det kan virke helt stille og rolig, og at det ikke skjer noen ting, at man tenker at "denne saken blir aldri løst", så kan det plutselig eksplodere - alt kan bli snudd på hodet, og politiet kan melde om at de har pågrepet en eller flere personer.
http://www.radio-norge.org/podcasts/krimpodden-vg

Ikke veldig mye nytt, men de opplysningene du refererer er interessante.
Det oppklarer noe jeg har lurt på: Når sto TH opp og hva gjorde han denne morgenen?
Det har vært snakk om at TH sov lenger enn vanlig denne dagen. Det gjorde han altså ikke.
Hvorfor dro han da ikke på jobb tidligere, og hva gjorde han i 2 timer mellom kl. 7 og litt etter kl 9?
At AEH sjekker været på Kvitfjell nevnes av Millie først på tidslinjen. Hun har altså (uavhengig av vitnemål) seriøst vurdert å dra til Kvitfjell. Men på sms kl. 9.10 skriver hun (eller en annen?) at hun har utsatt turen og kan sitte barnevakt. Likevel har sønnen sagt at hun snakket om hytteturen (samme dag?) i samtalen med ham like etterpå. Når ombestemte hun seg, og hvorfor så brått?
Det går ca 6-11 minutt fra bilen kommer opp mot huset til TH drar på jobb. Han hadde altså god tid til å ta kontakt med bilføreren før han dro.
Bevegelsene på AEHs mobil får jeg ikke helt klarhet i:
Tidligere er bevegelser på mobilen beskrevet som at "mobiltelefon er i bevegelse helt frem til klokken 10.07" og deretter lagt til ro. I tillegg er det opplyst om en brå bevegelse eller trolig et fall i tidsrommet mellom klokken 09.16 og 10.07.
Dette fallet ser ut til ikke å ha skjedd kl 10.06. For Nrk uttrykte det slik: "Rett i forkant av dette klokkeslettet (10.07), skal politiet ha funnet data som indikerer raske skritt og brå bevegelser over en kort tidsperiode. Politiet har en teori om at det ikke var Anne-Elisabeth Hagen selv som sto for disse bevegelsene."
Om oppringningene kl 9.48 og kl 9.50 sier Millie at "et av politiets hovedhypoteser er at hun allerede nå er utsatt for så grov vold at hun ikke er i stand til å ta telefonen. Mye tyder likevel på at noen er i huset og har hånd om telefonen hennes."
Senast redigerad av brukerinne 2020-10-29 kl. 12:37.
Citera
2020-10-29, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Nu är jag ställd och förvånad på allvar.
Samma summa som kryptomannen RU ville att TH skulle investera
som "kidnapparna" önskade i utbyte mot en levande AEH.

Detta är ju rena farsen!
Existerar allt detta i verkligheten?
Eller ett science fiction- drama?

RU:s hämnd mot TH?
Men då misstänker RU sig själv?
Nån i Rus krets kanskje, gett folk ideer, kom i håg att TH har sagt till Polisen att leta i närområdet.
Därför utfört av amatörer, försök på kidnapping som gick snett.
Citera
2020-10-29, 12:54
Medlem
Citat:
At telefonen plukkes opp og sånn sett har en bevegelse i det den faktisk ringer 10:06 og 10:07 synes jeg ikke er så rart.
At TH reiser få minutter etter bilobservasjon kan stemme med at han har holdt utkikk og ventet på signal eller gitt signal analogt.
Jeg er enig med deg i årsaken til at han ikke vil forklare seg er at han er redd for å vikle seg (enda mer) inn.
Det ryktes jo om en kvinne, om om hun har en rolle og i så fall hvilken vet jeg ikke.

Det kommer an på hvilket utgangspunkt man tror mest på; at iPhone var en viktig del av staging av livsbevis, eller, at TH ikke var klar over at helseappen registrerte skritt og bevegelser.

Jeg heller til at drapet skjedde på natten, og at livsbevisene er forfalsket ved hjelp av iPhone og helseapp.

La oss si at det finnes en medhjelper, en ukjent kvinne, hvis navn ikke engang finnes i etterforskningen (som Rohde foreslo), en hemmelig og intim relasjon som TH har hatt ved siden av ekteskapet. Jeg kaller henne Medhjelper X, MX.

Citera
2020-10-29, 13:21
Medlem
Citat:
Det ryktes jo om en kvinne, om om hun har en rolle og i så fall hvilken vet jeg ikke.

Er det rygter der udspringer af, at TH skulle have haft en affære med en kvinde? Eller hvem skulle hun have en relation til?
Citera
2020-10-29, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
Vel, dere har altså fått svar om dette. Allerede av flere. I dag.

Media har ikke publisert en eksakt sum på hvor mye kryptomannen ville investere.
Det eneste som er oppgitt er "flere titalls millioner".

Det var goingsomewhere ( h@n som knakk kryptokoden her inne) som mente at en miningfabrikk var i 100- millioners klassen.
Citera
2020-10-29, 14:30
Medlem
Niffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brukerinne
Bevegelsene på AEHs mobil får jeg ikke helt klarhet i:
Tidligere er bevegelser på mobilen beskrevet som at "mobiltelefon er i bevegelse helt frem til klokken 10.07" og deretter lagt til ro. I tillegg er det opplyst om en brå bevegelse eller trolig et fall i tidsrommet mellom klokken 09.16 og 10.07.
Dette fallet ser ut til ikke å ha skjedd kl 10.06. For Nrk uttrykte det slik: "Rett i forkant av dette klokkeslettet (10.07), skal politiet ha funnet data som indikerer raske skritt og brå bevegelser over en kort tidsperiode. Politiet har en teori om at det ikke var Anne-Elisabeth Hagen selv som sto for disse bevegelsene."
Om oppringningene kl 9.48 og kl 9.50 sier Millie at "et av politiets hovedhypoteser er at hun allerede nå er utsatt for så grov vold at hun ikke er i stand til å ta telefonen. Mye tyder likevel på at noen er i huset og har hånd om telefonen hennes."

Det var dette jeg hang meg litt opp i også.

Jeg har tidligere forstått uttalelsene om "bevegelse på telefonen frem til 10.07" som en eller flere forskjellige hendelser av bevegelse, av ukjent antall eller varighet. Da mener jeg ukjent for OSS, politiet har jo selvfølgelig hatt detaljene om dette.

Så det var nytt for meg at disse bevegelsene i tidsrommet 09.50 til 10.07 nå er konkretisert til å gjelde 2 hendelser totalt, fremdeles av ukjent varlighet, som forekommer henholdsvis 10.06 og 10.07.

Så når i tidslinjen er det disse "raske skritt og brå bevegelser" eller eventuell fall, finner sted?

Må være før 09.48?

Edit: Og, det skulle vært interessant å vite når nest, nest siste bevegelse på telefonen var, altså den siste bevegelsen før 10.06...
Senast redigerad av Niffy 2020-10-29 kl. 14:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in