2020-10-29, 07:18
Medlem
Glorkass avatar
Ja, har alltid reagerat på att det blir för lite makaroner om man följer förpackningen.

Det märkliga är att med vissa matvaror så är portionsmåttet på förpackningen tvärtom för stort.

Bulgur och couscous till exempel, där får man en jävla jättekastrull om man följer instruktionerna. Alldeles för mycket.

Men det kanske beror på att bulgur inte är lika gott, det går åt mindre då.
Citera
2020-10-29, 07:39
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Det är en lagom potion om man äter 2-3 potioner.
Oj. Vad äter man till 0,3dl makaroner? Två burkar tonfisk?
Citat:
Ursprungligen postat av Glorkas
Ja, har alltid reagerat på att det blir för lite makaroner om man följer förpackningen.

Det märkliga är att med vissa matvaror så är portionsmåttet på förpackningen tvärtom för stort.

Bulgur och couscous till exempel, där får man en jävla jättekastrull om man följer instruktionerna. Alldeles för mycket.

Men det kanske beror på att bulgur inte är lika gott, det går åt mindre då.
Bulgur förväller och växer i volym så sett, det gör inte pasta i samma utstreckning?

I övrigt så anser jag att 1DL är en för liten portion. Nu äter jag inte pasta så väldigt mycket men när jag gör det så är minst 1,5DL+sås att tillämpa. Ska göra en sås i helgen så kan prova detta.
Senast redigerad av GoUoD 2020-10-29 kl. 07:41.
Citera
2020-10-29, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Kan tro halva forumet är anorektiker o trådsmala, själv kör jag halva paketet makaroner, ca 4-5 dl samt minst två skoper köttfärssås.

Ts, väger du 45 kg månde?
Bara?

Jag brukar använda iaf två paket makaroner och drygt en liter köttfärssås ifall jag vill bli mätt ordentligt.
Du måste ju vara på gränsen till undernärd med de där barnportionerna?
Citera
2020-10-29, 08:52
Medlem
BrorGertruds avatar
Lite drygt 2 dl idealmakaroner är en perfekt portion för min del.

När det gäller ris stämmer dock portionsstorleken bättre. Står väl 0,75 dl per portion. Brukar ta strax under 1 dl.
Citera
2020-10-29, 09:04
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blalotus
Bara?

Jag brukar använda iaf två paket makaroner och drygt en liter köttfärssås ifall jag vill bli mätt ordentligt.

Citat:
Ursprungligen postat av BrorGertrud
Lite drygt 2 dl idealmakaroner är en perfekt portion för min del.

När det gäller ris stämmer dock portionsstorleken bättre. Står väl 0,75 dl per portion. Brukar ta strax under 1 dl.
Ris, bulgur couscous m.m. har högre densitet än pasta. Pasta har lite energi i sin struktur. Sitter man inte stilla hela dagarna så är rekommenderade portioner för små, däremot bidrar de ändå till att man ska bli tjockis, så konklusionen man kan dra är att pasta är mindre bra för kroppen i dess massproducerade utförande.
Citera
2020-10-29, 09:13
Medlem
awoke11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaga
När man köper spaghetti, makaroner, whatever står det på paketen att en portion = 1 dl men jag undrar om det verkligen är en vanlig mängd som folket kokar upp där hemma? Själv går det åt mellan 1.5-2 dl beroende på hunger för mig. Kan knappast klassas som överviktig.

Är 1 dl verkligen en lagom portion per person när ni kokar makaroner eller hur mycket använder ni?

2.5 dl eller 3 brukar vara en portion enligt mig
Citera
2020-10-29, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av awoke11
2.5 dl eller 3 brukar vara en portion enligt mig

Det beror väl på hur man äter makaronerna?

När man var yngre och åt när man var utsvulten så kunde man vräka i sig 5 dl men då åt man ju bara makaroner - ev med lite ketchup på.

Har man köttbullar och lite sallad till så klarar man sig med mycket mindre.

Lite bröd till också så behöver man ändå mindre.
Citera
2020-10-29, 09:58
Medlem
Min erfarenhet säger mig att instruktionerna på paketen är fullkomligt barocka. Jag köper alltid gammaldags idealmakaroner. På paketet finns två instruktioner. Ett med 2 dl per portion och ett för "stuvade makaroner" med 5 dl till 4 portioner, dvs 1 1/4 per portion. Så tydligen spelar det roll vilken teknik man använder?
Så här kokar jag makaroner:
1 Slå på plattan på högsta växel.
2 Mät upp 1 1/4 dl makaroner per person som ska äta. Detta funkar alltid perfekt i min familj, alla blir mätta, inget blir över.
3 Fyll kastrullen med vatten som täcker cirka 2 cm över makaronerna. Sätt kastrullen på plattan.
4 Salta med ca en halv tesked till 3 eller 4 pers.
5 Rör om i kastrullen när vattnet börjat koka och slå ner plattan på tvåans växel.
Makaronerna är färdiga när vattnet kokat in eller bort eller vart det nu tar vägen. Föredrar man att koka i mjölk går det naturligtvis utmärkt, men då blandar jag i så fall en mindre mängd mjölk i vattnet. Jag ser verkligen ingen anledning till att slösa de mjölkmängder som paketet anger.

Det finns liksom ingen anledning till att koka upp enorma mängder vatten för att sedan dra fram ett durkslag och hälla bort en massa vatten och få det jävvla durkslaget att diska.
Citera
2020-10-29, 10:45
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaga
När man köper spaghetti, makaroner, whatever står det på paketen att en portion = 1 dl men jag undrar om det verkligen är en vanlig mängd som folket kokar upp där hemma? Själv går det åt mellan 1.5-2 dl beroende på hunger för mig. Kan knappast klassas som överviktig.

Är 1 dl verkligen en lagom portion per person när ni kokar makaroner eller hur mycket använder ni?

Portionerr beräknas väl efter mängden energi de innehåller. Makaroner är kolhydrater (socker) och då går man efter hur mycket kolhydrater det bör vara i en portion. Det brukar sällan anges efter hur hungrig någon är eller hur mycket de verkligen vill stoppa i sig eller mättnadskänsla (som inträffar 20-30 minuter EFTER att man börjat äta.

Så det stämmer nog bra. MÅNGA VRÄKER DESSUTOM PÅ kETCHUP SOM ÄR RENA SOCKERLAGEN PÅ GRÄNSEN TILL SIRAP. Räknar man 0,5dl ketchup och 1 dl makaroner så får man i sig mer äm väl var en portion skall innehålla.
Citera
2020-10-29, 11:18
Medlem
PerniWhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaartgaard
Vem har någonsin lyckats koka en lagom portioner makaroner? Antingen blir det för lite eller så mättar man en bataljon. Om någon påstår att de lyckats så ljuger de!
Tja, det är ju inte raketforskning direkt att koka pasta. Går aldrig efter tiderna på förpackningen utan tar smakprov allt eftersom. 1-1,5 dl okokt är hyfsat lagom till en portion tillsammans med korv, kött eller något annat.
Citera
2020-10-29, 12:00
Medlem
robomans avatar
Jag tycker att du ska måtta upp, allra helst väga. Så får du se vad som passar dig. Inom 2-3 måltider har du nog hittar vad som är lagom.

När jsg träffade min fru (ja innan hon blev min fru alltså) introducerade hon mig för att väga mängden pasta. Jag hade aldrig slagits av tanken förut, precis som så många andra. Vi brukar koka 90 g per portion, och göra 4 portioner per måltid. Så 360 g som utgångspunkt. Dock med viss variation beroende på vilken typ av rätt vi ska äta. Mer pasta vid carbonara än vid bolognese, till exempel. Och när det kommer till just makaroner tror jag nog att jag måttar upp lite extra, för det känns om att de slinker ner så oerhört lätt.
Citera
2020-10-29, 12:05
Bannlyst
Bry dig inte om honom. Han vill verka mäktig, men bakom kulisserna är han högst känslig och sårbar.

Citat:
Ursprungligen postat av Blalotus
Bara?

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in