2020-10-28, 23:12
Medlem
yz44s avatar
Brukar ta 1-1,5 dl, räcker åt mig.
Får nog bli stuvade makaroner med stekt falukorv i morgon, det var ett tag sedan.
Citera
2020-10-29, 00:32
Medlem
Kärringportioner. Äter jag bara makaroner och ost blir det en halvliter. Med köttfärssås ca 4dl.
Citera
2020-10-29, 00:41
Medlem
Proras avatar
Det beror givetvis helt och hållet på hur måltiden (middagen) är komponerad och hur hungrig du är.

1 dl makaroner tillsammans med köttfärssås och en ansenlig mängd grönsaker bör vara tillräckligt.

Men om hela måltiden består enbart av makaroner, eventuellt med ketchup till, alltså ett mål nästan helt bestående av mjöl, vars rika stärkelseinnehåll snabbt kommer att omvandlas till enkla sockerarter i munhåla och matsäck och omedelbart tas upp av kroppen, så kommer du dels inte bli mätt och kommer dessutom snabbt känna dig hungrig igen.
Citera
2020-10-29, 01:35
Medlem
4dl makaroner och 10-15 köttbullar e ganska standard för mig, kör även lite riven ost på. Är dock 198 cm och 90 kg så jag är fan hungrig konstant. Eländigt
Citera
2020-10-29, 02:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svulken
Jag kör 1 dl snabbisar och 7 köttbullar av halvfabrikat ganska ofta i matlåda till jobbet, mätt och belåten varenda gång.
Min portion ligger på 3 dl gammaldags idealmakaroner och 15 köttbullar ungefär.
Citera
2020-10-29, 02:16
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crowsi
Hur skjutton måttar du 1 dl spaghetti? Köp en våg som normalt folk. 100g per portion.
Du har rätt , dock ej spagetti då ts skriver om makaroner.
Men pasta då är det en bra grund med just 100 gr torr pasta ej färsk då blir det betydligt mer.
Ris däremot är ca 1 dl en normal serveringsportion. Potatis 200-250 gram.
Skulle vilja rekommendera Marinens kokbok finns som pdf att ladda hem.
Den är suverän på just mängder. 1 10 portioner och så vidare.
Väldigt bra standardrecept. Typ 1 kg köttfärs till x portioner med tillval av x och x blir så mycket köttbullar kålpudding, pannbiff och så vidare.
Citera
2020-10-29, 02:22
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsskygg
En dl är väldigt lite. Jag brukar köra 6 dl pasta och 3 dl okokt ris om jag bara ska äta själv. Man ska ju bli mätt också.

Låter som om vi är släkt med Edvard Blom här.
Vi äter på tok för mycket.
Men det finns alltid i alla trådar sådan som du.
Som bara måste vara motvalls.
Pasta mäter man inte i dl utan i gram som är ca 70-100 gr per portion.
Ris mäter man oftast i dl varvid 1 dl okokt ris är en normal portion.
Fråga dig själv. Se dig i spegeln.
Om du inte är Gunde Svan och håller på med längdskidåkning eller är jägarsoldat och eller Karelin.
Är du istället som Edvard Blom, fråga dig hur länge till du vill leva.
Hjärtinfarkt gör djävulskt ont.
Citera
2020-10-29, 02:24
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abcdefgordon
Kärringportioner. Äter jag bara makaroner och ost blir det en halvliter. Med köttfärssås ca 4dl.

Jaa, men alla är vi inte skogshuggare.. Vad som är lagom portion är individuellt, och beror på vilket jobb man har. Dvs. man är olika hungrig. När jag periodvis är fysiskt aktiv, häller jag makaroner i ett pintglas som mått. Men normalt räcker det med 2-3dl. Man vill ju inte bli ett fetto.
Citera
2020-10-29, 03:28
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaga
När man köper spaghetti, makaroner, whatever står det på paketen att en portion = 1 dl men jag undrar om det verkligen är en vanlig mängd som folket kokar upp där hemma? Själv går det åt mellan 1.5-2 dl beroende på hunger för mig. Kan knappast klassas som överviktig.

Är 1 dl verkligen en lagom portion per person när ni kokar makaroner eller hur mycket använder ni?

Nej, håller med om att det är galet små portioner. Minst två dl måste det vara här, icke överviktig heller.
Citera
2020-10-29, 06:09
Medlem
Europes avatar
Jag tror inte ens min lilla nätta sambo äter så lite, medan jag som en rejäl finsk man slevar så klart i mig flera deciliter. Jag hade slevat i mig ännu mer om jag hade gillat makaroner.
Citera
2020-10-29, 06:57
Bannlyst
Du har rätt.

En deciliter är alldeles för lite. Uppemot två-tre deciliter måste man åtminstone räkna med om man ska bli mätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Vaga
När man köper spaghetti, makaroner, whatever står det på paketen att en portion = 1 dl men jag undrar om det verkligen är en vanlig mängd som folket kokar upp där hemma? Själv går det åt mellan 1.5-2 dl beroende på hunger för mig. Kan knappast klassas som överviktig.

Är 1 dl verkligen en lagom portion per person när ni kokar makaroner eller hur mycket använder ni?
Senast redigerad av Varsamt 2020-10-29 kl. 07:05.
Citera
2020-10-29, 07:07
Medlem
Bluebeast72s avatar
Kan tro halva forumet är anorektiker o trådsmala, själv kör jag halva paketet makaroner, ca 4-5 dl samt minst två skoper köttfärssås.

Ts, väger du 45 kg månde?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in