2020-10-28, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
Du menar om ingen sett dig så är Du osynlig. :-) Nej, det funkar inte riktigt så.

Omvänd bevisföring är inte att föredra vid ett statsministermord. Hur var det nu med logik och förnuft.

Ingen såg SE under hela 20 minuter på mordplatsen, ingen pratade med honom heller så då var SE i så fall osynlig om han var där ändå i 20 minuter enligt er SE-förnekare? Låter logiskt och förnuftigt? Det tycker inte jag.
Senast redigerad av Niklasgl87 2020-10-28 kl. 18:04. Anledning: komplettering
Citera
2020-10-28, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Vad jag vet så finns det inte ett enda vittne som nämner att två män sprungit in i gränden. Sedan kan man haka upp sig på att inte alla detaljer stämmer in. Om mördaren haft en stor pälsmössa liknande den statsministern hade, i stället för en diskret liten keps, så hade nog även detaljerna om huvudbonaden stämt bättre.

Självklart talar all logik för att han är GM. Men han hade ju nämnt att Palme fått "konstgjord andning" redan när han återkom till Skandia 23.40, det hade han väl inte kunnat läsa sig till? Nä det hade han inte. Om den uppgiften funnits med i ett förhörsprotokoll från den 1 mars så hade den haft viss dignitet men den kom långt senare. Om vi trots allt utgår ifrån att han verkligen sagt det, så kan det vara något han snappat upp innan han gick in på Skandia efter löprundan. Säkert fanns det folk i krokarna som pratade om händelsen. Till exempel den man som talat om för honom att det var Palme som var skjuten. Jo jag vet att SE själv i senare förhör sagt att det var den "söta gumman" (AH) som talat om det men nu ska vi inte hänga upp oss på detaljer. "Man kan inte komma ihåg alla detaljer" som i Roffe Bengsstons klassiska monolog "Dagen efter kvällen innan", finns på Youtube.

Jag tror mest på löprundan i och med att han hunnit en bit ner på DB-gatan när YN mötte honom. Jag är inte så bekant med kvarteren där men om det blir ett Skandiamannenlopp i framtiden så tror jag att man kommer svänga norrut på Johannesgatan och sedan Krukmakargatan(?) västerut tillbaka till Sveavägen. Jag ska provgå och springa olika varianter men det är den här slingan jag i skrivande stund tror mest på, utan att ha koll "på alla detaljer".

Men återigen, hur i h-e kan alla ha missat att SE fanns på mordplatsen, efter mordet? Han har ju enligt sina egna utsagor inte direkt haft någon blygsam roll i skeendet. Sedan kan man hålla på och diskutera och vrida och vända på en massa jävla detaljer. Han måste helt enkelt vara en variant av den osynlige mannen.

Jag kan lägga till att jag fram till 10 juni var en anhängare av CA-spåret och avfärdat SE som en mytoman. Detta utan att läst vare sig LL:s bok, TP:s bok eller förhör. Så mycket kan vi nog alla vara överens om att det var ett stort misstag att SE inte utreddes 1986 eftersom man ansåg att han bara var en mytoman och/eller vittne.
Du känner garanterat området bättre än mig iaf,

jag tror att det som SE ändå kunde återge hade hänt för väktaren var sånt han snappat upp på väg tillbaka in på Skandia ja.
Kanske stod han lite i bakgrunden och begrundade sitt verk en stund innan han återvände in till Skandia.

En del saker som SE då sa till väktaren hade hänt som t.ex att LP sprungit ut och stoppat bilar o.s,v finns det ju inge annan som på minsta sätt styrker.

Varför hitta på felaktiga saker om han verkligen var där?

Han kan mycket väl ha varit ute på en långsam stressad språngmarsch då ja.Det är dock inte heller uteslutet att han hann gå in på Skandia för att lämna vapnet där före den av oss kända återkomsten.

OM SE ändå bara var ett vittne så lär han han hållit väldigt låg profil och stått i bakgrunden.
Det är ju inte helt omöjligt att det var så.
MEN när media kom t.ex, så borde ju den uppmärksamhetssökande SE ha sett till att fastna på bild och kanske intervjuats.

SE verkar ju ha dragits till media som "kullturprofilen" dragits till kvinnor.
Långt ifrån allt SE sa hade hänt på platsen stämmer ju inte och varför komma med vissa helt felaktiga påståenden om han hade varit på platsen?
Och ja NÅGON borde ha känt igen honom på mordplatsen.

Jag har varit inne på SE i ja uppåt ett år vilket är ungefär lika länge som jag på allvar engagerat mig i fallet,
Läst förhör och såna saket.
Före det hade jag väl mer ett allmänintresse för fallet kan man säga.

Jag hade dock en period då jag nästan lutade åt CA jag med eller i vart fall var säker på att det var nån av dom.
Även om SE även då var min huvudkandidat.

Idag är jag rätt säker på hans skuld.
Det är ju så att om man tänker logiskt och använder sitt sunda förnuft så är det svårt att landa i någon annan slutsats än att SE är den klart mest troliga GM som finns.

Ja varför inte starta ett "Skandiamannenlopp" i dessa kvarter?
Då blir ju SE uppmärksammad och ihågkommen precis som han ville.
Jag har inte heller läst vare sig Larssons eller Petterssons bok än.
Jag kan läsa och tänka själv det räcker långt.
Citera
2020-10-28, 18:08
Medlem
Citat:
Du har helt rätt i din analys. Man kan säga att förhören var överlag rätt usla. Under de första dagarna ställde man alltför lite specifika frågor till vittnen runt mordplatsen. Nu öppnar de upp för alla möjliga fantasifulla teorier både bland utredare, konspiratörer, författare, privatspanare och foliehattar.

Med logik och förnuft kan man pussla fram rätt mycket och det utesluter automatiskt SE som gärningsman.
Du har för en gångs skull rätt i det mesta FÖRUTOM slutsatsen att logik och sunt förnuft(två väldigt fina egenskaper) skulle utesluta SE som GM.
Det är just genom logik och sunt förnuft som han framstår som en väldigt sannolik GM.
Citera
2020-10-28, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja, det absolut enklaste är att han var kvar vilket förklarar det mesta av hans senare uppgifter till väktarna...
Där författare TP och hans följare (för att raljera lika mycket som du.. ) ena stunden ratar väktarnas uppgifter om vad SE berättar om mordplatsen EFTER skotten, men i andra sammanhang använder väktarnas uppgifter. Gahns uppgifter som renderat i sanningen "ut och druckit middag" är ett sånt exempel...

Det verkar som sagt finnas en övertro på att alla minns alla vid en brottsplats.
Att TP som författare spelar hårt på denna sträng är ju inte konstigt... han har en teori att sälja..

Hage återupprepar uppgiften att någon dragit i benen, vidare även att någon propsar på framstupa sidoläge..
Kanske är detta Israelsson, kanske är detta SE....
https://imgur.com/a/2AkvAng
AH har väl varit rätt tydlig med att SE INTE försökt att hjälpa till att lägga OP i framåtstupa sidoläge?
Citera
2020-10-28, 18:23
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Du känner garanterat området bättre än mig iaf,

jag tror att det som SE ändå kunde återge hade hänt för väktaren var sånt han snappat upp på väg tillbaka in på Skandia ja.
Kanske stod han lite i bakgrunden och begrundade sitt verk en stund innan han återvände in till Skandia.

En del saker som SE då sa till väktaren hade hänt som t.ex att LP sprungit ut och stoppat bilar o.s,v finns det ju inge annan som på minsta sätt styrker.

Varför hitta på felaktiga saker om han verkligen var där?

Han kan mycket väl ha varit ute på en långsam stressad språngmarsch då ja.Det är dock inte heller uteslutet att han hann gå in på Skandia för att lämna vapnet där före den av oss kända återkomsten.

OM SE ändå bara var ett vittne så lär han han hållit väldigt låg profil och stått i bakgrunden.
Det är ju inte helt omöjligt att det var så.
MEN när media kom t.ex, så borde ju den uppmärksamhetssökande SE ha sett till att fastna på bild och kanske intervjuats.

SE verkar ju ha dragits till media som "kullturprofilen" dragits till kvinnor.
Långt ifrån allt SE sa hade hänt på platsen stämmer ju inte och varför komma med vissa helt felaktiga påståenden om han hade varit på platsen?
Och ja NÅGON borde ha känt igen honom på mordplatsen.

Jag har varit inne på SE i ja uppåt ett år vilket är ungefär lika länge som jag på allvar engagerat mig i fallet,
Läst förhör och såna saket.
Före det hade jag väl mer ett allmänintresse för fallet kan man säga.

Jag hade dock en period då jag nästan lutade åt CA jag med eller i vart fall var säker på att det var nån av dom.
Även om SE även då var min huvudkandidat.

Idag är jag rätt säker på hans skuld.
Det är ju så att om man tänker logiskt och använder sitt sunda förnuft så är det svårt att landa i någon annan slutsats än att SE är den klart mest troliga GM som finns.

Ja varför inte starta ett "Skandiamannenlopp" i dessa kvarter?
Då blir ju SE uppmärksammad och ihågkommen precis som han ville.
Jag har inte heller läst vare sig Larssons eller Petterssons bok än.
Jag kan läsa och tänka själv det räcker långt.
Jag har numera läst Petterssons bok, jag beställde den nästan direkt efter presskonferensen. Där finns mycket fakta att hämta även om man är SE-förnekare. Om man ska säga något "negativt" så är det att han är jävligt noggrann med detaljerna, nästan som den värste Dan Josefsson. Det är källhänvisningar så det drösar om det men man får lite dåligt samvete för att man inte orkar följa upp dem alla .

Men annars en bok som jag verkligen rekommenderar.
Senast redigerad av MrBarnaby 2020-10-28 kl. 18:26.
Citera
2020-10-28, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, de där är intressant. Visst tog han en risk där när han ringde till polisen dagen efter och sade att han måste ha förväxlats med mördaren. Men det beslutet måste ju vägas mot alternativet att bara sitta passiv, vilket antagligen hade inneburit en större risk. Det signalement som man gick ut med dagen efter mordet stämde ju in på SE (och ingen annan), och förr eller senare hade polisen kommit och knackat på. Väktarna på Skandia skulle antagligen snart börja misstänka honom, särskilt som han ju redan hade berättat för dem att han varit med på mordplatsen.

Som reklamman visste nog SE att det första intrycket är avgörande, och bättre då att förekomma polisens misstankar genom att försöka sätta sig själv i en position som vittne. På det sättet kunde han ju också passa på att leda in polisen på villospåret med mannen i täckjackan, ett villospår som polisen väl sedan körde på i trettio år.
Jag kunde inte ha sagt det bättre själv.

Att bli ett vittne var hans enda chans han hade ingen plan för vad han skulle göra för mordet var oplanerat.

SE lyckades ju verkligen med att etablera sig som vittne och inkompetent polisarbete hjälpte honom verkligen på traven.
Citera
2020-10-28, 18:31
Medlem
Citat:
Jag har numera läst Petterssons bok, jag beställde den nästan direkt efter presskonferensen. Där finns mycket fakta att hämta även om man är SE-förnekare. Om man ska säga något "negativt" så är det att han är jävligt noggrann med detaljerna, nästan som den värste Dan Josefsson. Det är källhänvisningar så det drösar om det men man får lite dåligt samvete för att man inte orkar följa upp dem alla .

Men annars en bok som jag verkligen rekommenderar.
Jag ska nog faktiskt se till att införskaffa den och läsa den.

Att han heter Jan inte Jan Josefsson lämnar vi utan övrig kommentar.
Det finns nog folk som faktiskt orkar följa källhänvisningar så det behöver inte bara vara av ondo.

Vi kommer säkert få höra mer om SE framöver jag vet att det finns de som jobbar med detta.
Det finns mer att avslöja helt säkert.
Citera
2020-10-28, 18:32
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Du har för en gångs skull rätt i det mesta FÖRUTOM slutsatsen att logik och sunt förnuft(två väldigt fina egenskaper) skulle utesluta SE som GM.
Det är just genom logik och sunt förnuft som han framstår som en väldigt sannolik GM.

Menar du att det finns mordplatsvittnen som i sin beskrivning av mördaren som stämmer mot SE. En 52-åring med stor gubbkeps, ljust hår och ett runt och fryntligt ansikte.

Utan att gå igenom vittnen igen så var väl de samlade vittnesmålen, 30-40år, mörk hår, barhuvad/mössa, härjat kanske ruskigt utseende, smalare ansikte, raka drag, markerad näsa och haka.

Alltså precis tvärtom mot Skandiamannen.

Logik och förnuft skulle behövas uppdateras på en del håll...eller håller du på och utreder ett annat mord :-)
Citera
2020-10-28, 18:40
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Jag ska nog faktiskt se till att införskaffa den och läsa den.

Att han heter Jan inte Jan Josefsson lämnar vi utan övrig kommentar.
Det finns nog folk som faktiskt orkar följa källhänvisningar så det behöver inte bara vara av ondo.

Vi kommer säkert få höra mer om SE framöver jag vet att det finns de som jobbar med detta.
Det finns mer att avslöja helt säkert.
Jag menade Dan, han som avslöjade bland annat Kevinfallet

Annars angående SE:s återvändande till Skandia, kan det ha varit för att han var nyfiken på hur det hade gått? Typ, vad f-n har jag gjort, kanske därför han var så chockad när han kommit till insikt.
Citera
2020-10-28, 18:43
Medlem
Citat:
Om ingenmordplatsen beskriver gärningsmannen som en 52-årig farbror, runt fryntligt ansikte, ljust hår och en gubbkeps a la pizza storlek så har jag svårt att se att det finns anledning att göra SE till gärningsman. Cherry picka vittnesmål som SE anhängare gör känns varken logiskt eller speciellt smart.
Enligt ditt sätt att argumentera så kan ENDAST CP vara GM.

Det är ju den enda som pekats ut av någon.
Att det sedan fanns stora frågetecken kring LPs utpekande vet vi ju,
Hovrätten underkände utpekandet och ogillade åtalet.
Utöver LPs utpekande fanns heller inte mycket på CP.
Nästan alla är idag överens om att han INTE är mördaren.

Ja då landar vi väl i att mordet aldrig kan ha skett eftersom INGEN (förutom den oskyldiga CP) pekats ut.
MEN faktum är att mordet HAR SKETT på riktigt.
Totalt poänglös och värdeläs argumentation från dig återigen alltså.

Ser man hur SE rörde sig kan han mycket väl ha förefallit vara i 40årsåldern,Sedan var det andra förhållanden på mordplatsen när mordet skedde än när SE drygt en månad senare sprang sträckan i tv förvisso.

Utifrån vittnesmålen stämmer SE väl så bra som de flesta andra brukar jag försiktigt säga.
Man kan nog t.om. påstå att han stämmer bättre än ja nästan alla andra av oss kända personer i utredningen.
Givetvis kan mördaren vara en i utredningen icke existerande person men det känns rätt osannolik.
Inte minst när vi har SE framför oss.
Citera
2020-10-28, 18:49
Medlem
Citat:
Jag menade Dan, han som avslöjade bland annat Kevinfallet

Annars angående SE:s återvändande till Skandia, kan det ha varit för att han var nyfiken på hur det hade gått? Typ, vad f-n har jag gjort, kanske därför han var så chockad när han kommit till insikt.
Förlåt mig för mitt felaktiga rättande.
Jag hade missat vad den personen som gjorde detta avslöjande hette.

Ja så kan det ha varit.
Var han säker på att OP verkligen var död?
Ville han så att säga begrunda sitt verk?
Tänkte han erkänna?

Var det så att alla hans spontant tänkta flyktvägar stördes av blåljus och poliser`(som spekuleras i på tunnelgatan.se) och plötsligt var han åter vid mordplatsen?
I dessa kvarter var han ju verkligen hemma kanske kände sig tryggast där helt enkelt?
Det KAN ju också vara så att han hade tankar på att gömma vapnet på sitt kontor?
Citera
2020-10-28, 18:52
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Enligt ditt sätt att argumentera så kan ENDAST CP vara GM.

Det är ju den enda som pekats ut av någon.
Att det sedan fanns stora frågetecken kring LPs utpekande vet vi ju,
Hovrätten underkände utpekandet och ogillade åtalet.
Utöver LPs utpekande fanns heller inte mycket på CP.
Nästan alla är idag överens om att han INTE är mördaren.

Ja då landar vi väl i att mordet aldrig kan ha skett eftersom INGEN (förutom den oskyldiga CP) pekats ut.
MEN faktum är att mordet HAR SKETT på riktigt.
Totalt poänglös och värdeläs argumentation från dig återigen alltså.

Ser man hur SE rörde sig kan han mycket väl ha förefallit vara i 40årsåldern,Sedan var det andra förhållanden på mordplatsen när mordet skedde än när SE drygt en månad senare sprang sträckan i tv förvisso.

Utifrån vittnesmålen stämmer SE väl så bra som de flesta andra brukar jag försiktigt säga.
Man kan nog t.om. påstå att han stämmer bättre än ja nästan alla andra av oss kända personer i utredningen.
Givetvis kan mördaren vara en i utredningen icke existerande person men det känns rätt osannolik.
Inte minst när vi har SE framför oss.

Du menar alltså att det är poänglöst att jämföra mordplatsens vittnesmål med den utpekade Skandiamannen. Jag håller inte med. Med den inställningen kan man förstås få till vilken gärningsman som helst. Logik, sunt förnuft och den vetenskapliga metoden är att föredra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in