2020-10-28, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
11.01.2019." Ber om tips om mistenkelige innkjøp av kvinneklær"
"Brøske ber også folk være oppmerksomme på om noen de kjenner har endret adferd og gjort noe annerledes enn vanlig i denne perioden.
– Vi vil ha tips dersom noen har registrert at personer har gjort unormale innkjøp. Dette kan være gjenstander som kan brukes for å ha kontroll på en person. I dette tilfellet kvinneklær eller produkter for kvinner, sier Brøske."

https://www.nrk.no/osloogviken/ber-om-tips-om-mistenkelige-innkjop-av-kvinneklaer-1.14376299
Detta tyder på att polisen i det skedet såg framför sig att AEH hade frivilligt avikit och medhjälpare eventuellt man2 införskaffat nya kläder för att hon inte skulle bli igenkänd under flykten. Detta borde fortfarande vara aktuellt.
Citera
2020-10-28, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Nei, den eneste mulige forklaringen jeg kan tenke meg, er at de klærne som lå igjen er de samme klærne som AEH brukte kvelden før på teateret.

Klærne AEH hadde i teateret må finnes i S4, ellers vil jo mistanken om at AEH kan ha blitt drept kvelden eller natten før, bli vekket.

Og det stemmer dårlig med kidnappingsplottet, og at AEH skal ha forsvunnet fra S4 ca 09:30 til 10:00. Som Tom Hagen mener.

Det har du rett i, jeg vil anta hun var penere antrukket for teateret og et måltid med venner på byens beste restaurant.

Så sånn forøvrig i hverdagen, jeg tar bedten konsekvent på meg gårsdagens klær, frem til min dag starter og jeg alltid kler meg i rent tøy.

Penkjole, strømpebukser etc er ikke med på denne runddansen.

Slikt varierer, jeg gjør det slik, andre gjør det annerledes, morgenkåper, eller starter dagen raskt.

En liten digresjon..... er det forresten noen som vet om AEH røykte?
Citera
2020-10-28, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenvatnet
Hvordan ser teaterkveldklær ut? Er det en egen type klær?

I dag går jeg med jeans og en litt finere bluse/t-skjorte. I morgen når jeg står opp kommer jeg til å ta det på meg igjen. Jeg står opp, drikker kaffe, kanskje kjøre ungene på skolen, før jeg går meg en liten luftetur. Kanskje er jeg kjapt innom butikken også.

Så går jeg i dusjen, steller meg og gjør meg klar til jobb.

Om jeg hadde vært i teateret hadde jeg nok gått med litt penere tøy, kanskje ikke engang særlig komfortable, hadde jeg ikke tatt det på meg igjen om morgenen.
Kanskje det også er ting man er litt redd gor skal bli ødelagt.
Citera
2020-10-28, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alsagio
Ja, men hun kan ha vært på badet når han ringte og ikke fått det med seg (den generasjonen tar nødvendigvis ikke meg seg mobilen overalt). Før hun rakk å oppdage det tapte anropet, ankom gjerningsmann/menn.

Med stor sannsynlighet var hun altså på badet når GM kom, ettersom klær og håndkle lå igjen, og hun ble fraktet bort naken. I følge det som har kommet frem i media.

At innleide gjerningsmenn skulle ha brukt så mye som 50 minutter på åstedet (som noen påstår lenger opp her), finner jeg helt usannsynlig.

Link til artikkel om tid.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0n0Ln0/ringte-til-anne-elisabeth-hagen-klokken-0948-stusset-over-at-han-ikke-fikk-svar

Siste telefonsamtale som Anne besvarte er 09.14 og telefonen ble lagt av 10.07 på det lille bordet
Citera
2020-10-28, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minnimus
Far til elektrikeren bor med innsyn til gårdsplassen, men sønnen bor vel litt lenger opp i gaten. Uansett så var det bare en ringeavtale de hadde. Når klokka er nærmere 10 vil jeg tro elektrikeren allerede var på arbeid annensteds, uten at jeg vet noe sikkert om det. De fleste starter tidlig på jobb. Antagelig ringte han for å høre om han skulle komme senere den dagen. Jeg har ikke noen forklaring på hvorfor telefonen eventuelt ikke ble lokalisert på det tidspunktet annet enn at GM var veldig opptatt. Jeg tror at hun ble drept ca 9:40
Hvorfor tenker du at GM eventuelt ikke lokaliserte mobilen kl 9.48 og at AE ble drept før 9.40, når mobilen var i bevegelse ned trappen på et tidspunkt mellom 9.16 og 10.07 og når mobilen var i bevegelse (raske skritt el.l.) kort tid før 10.07?
Når ca tenker du at GM kan ha lokalisert hvor AEs mobil var?
Og hvem lagde alle disse bevegelsene (inkl fall i trapp) på AEs mobil, og når ble disse bevegelsene laget?
Tenker du at AE kan ha hatt mobilen på seg under fallet i trapp (og at dette fallet i trapp eventuelt skjedde før kl ca 9.40 (som er det tidspunktet da du tror at hun ble drept)), uten at GM visste at hun hadde mobilen på seg?
Citera
2020-10-28, 17:17
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Så mye merkelig i denne saken - den siktede som hevder sin uskyld nekter å forklare seg, nekter å signere gamle avhør, har i følge etterforskerne satt seg på bakbeina og vært vanskelig å samarbeide fra første stund!

Forretningsforbindelser får bilen sin rispet opp og klar beskjed om å «være stille».

Andre har blitt truet til å holde tett med det de vet om TH og samlivet mellom ekteparet. Det har gått så langt at minst en har valgt å anmelde og det er tatt ut siktelse mot et mannlig familiemedlem.

Advokaten fraskriver seg ansvaret for ektepakt som bærer hans navn.

Kripos roter i gamle saker og hemmeligheter.

En drapssiktet utlover milliondusør mot at opplysningene kommer direkte til ham selv.
Det ovanstående kan man ju hålla med om ser en smula märkligt ut, även om inget av detta stående på egna ben kan användas som bevismaterial i en mordrättegång. (Hot om att hålla tyst om det ena eller det andra kan ju användas så fort man vet exakt vad som det skulle hållas tyst om, och hur detta avsågs påverka utredningen.)

MEN:
Citat:
Et anonymt svensk forum flommer over av OT hver gang media skriver noe som er ufordelaktig for den siktede; nærmest som en koordinert tåkeleggingskampanje.
Detta, däremot, är inte det minsta märkligt. Att en krimtråd på Flashback innehåller personer med olika syn redan på skuldfrågan, för att sedan bara inte tala om bevisläget, är helt och hållet normalt, och om möjligt ännu mer normalt är att samtliga deltagare i en krimtråd så långt möjligt tenderar till att tolka ny information i enlighet med sin tidigare uppfattning i skuld- eller bevisifrågan, och att man i första hand torgför denna sin tolkning i anslutning till att den nya informationen just kommit. Det finns alltså ingen som helst anledning att ta till konspirationsteorier för den sakens skull, bara för att det rör sig om en tråd om ett norskt kriminalfall med deltagare som är ovana vid Flashback och dess speciella etos. Det är så här det alltid brukar vara här, helt enkelt.

Citat:
Skal bli spennende å se hvilke opplysninger som frigis i forbindelse med den kommende 2-årsdagen.
Varför i allsin dar skulle det komma några upplysningar då? Brukar norsk kriminalpolis avvakta näraliggande årsdagar när de offentliggör ny information?

Det gör nämligen den svenska kriminalpolisen absolut inte. Här kommer informationen när den kommer, och det lönar sig absolut inte för allmänheten att hoppas på att det ska dyka upp mer information i någon typ av födelsedagspresent.
Citera
2020-10-28, 17:25
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar

Varför i allsin dar skulle det komma några upplysningar då? Brukar norsk kriminalpolis avvakta näraliggande årsdagar när de offentliggör ny information?

Det gör nämligen den svenska kriminalpolisen absolut inte. Här kommer informationen när den kommer, och det lönar sig absolut inte för allmänheten att hoppas på att det ska dyka upp mer information i någon typ av födelsedagspresent.
Fordi media har spart opp en del informasjon som de planlegger å release i forbindelse med denne milestone, kanskje?
Citera
2020-10-28, 17:55
Medlem
Citat:
Fordi media har spart opp en del informasjon som de planlegger å release i forbindelse med denne milestone, kanskje?

INVITASJON TIL ALLE KONSPIRASJONSTEORETIKERE

Jeg tror AEH ble kidnappet etter at TH dro på jobben.

Hva taler imot denne enkle hypotesen?

Jeg lover å svare samtlige som har bevis som taler imot denne hypotesen.

Kanskje kommer jeg også svare folk som har indisier.
Citera
2020-10-28, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandemose

Det tale imot at kidnapparar vil ha pengar så fort så muligt.Det tale imot at kidnapparar vaske itte seg.Det tale imot at Sandemoste enkeltpersonar på forum vett bedre enn garva itteforskarar så meine de står foran ein villedning.
Citera
2020-10-28, 18:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sandemose

Det kan hende at du har rett. At det skjedde mens TH var på jobb.
Men det heter ikke "kidnappet" når man frakter ut et lik.
Citera
2020-10-28, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alsagio
Tapte anrop kl 0948 og 0950 kan godt ha skyldtes opphold på badet. Jeg tror drap skjedde nærmere kl 10

AEH visste väl att elektrikern skulle ringa, varför tog hon inte med sig telefonen till badet då,
denna morgon, kan man fråga ..
Men kanske hon inte visste när han tänkt ringa ... Någon som vet?
Citera
2020-10-28, 18:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Romerikes blad er den eneste avisen der jeg har sett at det er kommentarfelt under noen av artiklene om denne saken. Her er en kommentar som ble postet i kommentarfeltet som er under denne artikkelen: https://www.rb.no/tom-hagen-fortsatt-ikke-avhort-etter-at-han-ble-drapssiktet/s/5-43-1443401

Flere gullkorn:
Ja, mitt inntrykk er at mange i Norges befolkning, er langt ifra overbevist, om at TH er skyldig i det han er siktet for.

Takk for mange gode innlegg og synspunkter ellers

Hva synes du om det nedenfor, slik jeg ser saken, og hypotesen min om hva som har skjedd?

Sosiale forhold:

- I følge vitner er TH familiekjær og engasjert i familien generelt.
- TH er samfunnsengasjert, og har bidratt økonomisk i samfunnet.
- Hagen-barnas yrkesvalg tyder på at det var rom for å ta egne avgjørelser hjemme i S4, særlig sønnens interesser indikerer at det er akseptabelt å gå egne veier.
- Det at så mange har vært vitne til at AEH og TH levde i et turbulent ekteskap, enten fordi de ble direkte vitne til konfliktene, eller at AEH betrodde seg til venninner, er også en indikator på åpenhet.
- Åpenhet tyder på en viss maktbalanse.
- Åpenhet tyder ikke på at den ene parten var utspekulert og utførte et kontrollregime i hjemmet.
- Det at Hagen-ekteparet lot andre, utenfor den innerste kjernen i familien, bo i deres hjem i perioder, synes jeg også underbygger denne åpenheten.
- Det tyder på åpenhet at Hagen-familien dro på reiser og hytteturer, både sammen med venner og andre i familien.

Systematisk væremåte:

Mange vitner forteller at THs arbeidsmetoder og væremåte er veldig systematisk, og at han er kjent for sine faste rutiner. Erfaringer har blitt nedskrevet i en samling notatbøker gjennom årenes løp:
- avtaler
- kontakter
- økonomi
- forretningsidéer
- personlige tanker omkring erfaringer på privat plan
- personlige tanker omkring erfaringer på forretningsmessig plan
- personlige tanker forretningsmessig erfaringer som barn
- eventuelt

Åpenbare risikofaktorer ifm planlegging:

Indisiene som har dannet grunnlag for politiets siktelse av TH, preges av at altfor mange momenter som åpenbart kunne blitt unngått. Det er ulogisk og usannsynlig at TH har oversett så mange detaljer, som kunne blitt avslørende for ham. Når politiet mener at gjerningen er planlagt over lang tid, så passer det dårlig med THs systematiske væremåte:
- Risiko for at åstedet må rengjøres.
- Risiko for avslørende spor på klær og smykker.
- Risiko for avslørende detaljer i notatbøkene.
- Risiko for mistanke om noen av notatbøkene manglet.
- Risiko for mistanke ved å forandre på sine rutiner.
- Risiko for mediaoppmerksomhet.
- Risiko for mangeårig etterforskning.
- Risiko for avvisning/utpressing/svake ledd ved å engasjere medhjelpere.
- Risiko for avsløring av digitale spor ifm krypto-opplegget.
- Risiko med å ha hull i alibiet.
- Risiko med å slette anrop på mobiltelefonen.
- Risiko med manglende skoavtrykk i S4 og fingeravtrykk på trusselbrevet.
- Risiko for at AEHs digitale spor ifm (skilsmisseplaner, flytteplaner, helse-app) fører til mistanke, særlig hvis AEHs angivelige skilsmisseplaner og flytteplaner var en del av motivet. Siden de digitale sporene ikke kan spores, så bør enten TH eller de(n) som medvirket forutsett, at AEHs digitale spor kunne føre til mistanke.
- Risiko ved å ha møter med kryotoekspert kort tid før drapet, og fingere gjerningen som kidnapping, med løsepengekrav i kryptovaluta.
Det er åpenbart p.g.a. krypto-opplegget, at hvis TH er GM, så må han enten ha digital kompetanse eller at noen må ha medvirket.

......

Spekulasjoner:
* Usikker på om formuleringen min er god nok her.

Hva har skjedd?

* Kanskje AEH ble drept i S4 (eller bortført og drept senere), og at drapet er fingert som en kidnapping, med ledetråder som peker mot TH.

Hvem er GM?

- Kanskje GM kjenner TH godt.
- Det kan være at GM er omtalt i de notatbøkene som nå er borte.
- Hvis GM befinner seg i THs nære krets, og har et åpenbart hevnmotiv, så kan det bli nødvendig for GM å rette mistanken bort fra seg selv.
- Hvis det bare er 1 GM involvert, så er det kanskje lettere å ta med en levende kropp.

Hva er motivet?

- Mye kan tyde på at motivet var hevn.
* Villedningen (det to-delte åstedet) kan føre til at motivet fremstår som hevn, men at det egentlige motivet likevel er økonomisk. En fingert kidnapping (eller bortført og drept senere) og ledetråder, som leder til TH, er dobbel sikkerhet for GM.
- Hvis GM kjenner TH godt, så kunne GM tenkt at TH skulle rammes på de måter som ville ramme TH mest mulig (økonomisk tap, ødelagt familie, tap av ektefelle, at TH måtte ta skylden for alt).
- GM kan ha tenkt at TH skulle bli rammet slik GM hadde opplevd å bli rammet.
- Det virker som trusselbrevet har blitt skrevet med en undertone av bitterhet og sarkasme.
- Trusselbrevet kan tyde på at GM har et personlig motiv.
- I trusselbrevet står det, "Det er bare rettferdighet." Jeg tenker at GM kan ha henvendt seg til TH ved flere anledninger for å få økonomisk hjelp eller opplevd å bli svindlet, og i forbindelse med avvisningen kan TH ha sagt; "det er bare rett og rimelig", "det er din egen feil", muligens også blitt latterliggjort.

Hvorfor mangler noen notatbøker?

- GM kan ha fjernet noen av notatbøkene fra S4, fordi det finnes opplysninger der som kan være inkriminerende for GM.
- Notatbøkene kan avsløre GMs motiv.
- Hvis det finnes informasjon i notatbøkene som fremstiller TH i positivt lys, så kan det ødelegge for GMs plan, som har til hensikt å mistenkliggjøre TH.
- Manglende notatbøker kan mistenkeliggjøre TH.
- Opplysningene i notatbøkene kunne potensielt blitt brukt som pressmiddel.
- GM kan ha stjålet notatbøkene av helt andre årsaker, på et tidligere tidspunkt, og innholdet i notatbøkene kan ha inspirert GM til å gjennomføre handlingen den 31. oktober 2018.
- Det er ikke sikkert at det var mulig å bruke notatbøkene, selv om det var motivet for at GM fjernet disse fra S4, men fraværet av bøkene ledet likevel til mistanke rettet mot TH.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in