2020-10-28, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1899Osten
From a purely logical point of view, the crime took at least 19 minutes (9.48 call from the neighbouring electrician is not answered, 10.07 someone in the house moves Anne-Elisabeth's iPhone).

I think the crime took about 50 minutes from 09.16 to 10.07. At 10.07 someone moved Anne-Elisabeth's iPhone in the house.
Citera
2020-10-28, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ronsangel
Men hvor er vaskebøtta

Jeg kommer ikke bort fra denne x3 på Ås. Vitne nr 1: Plommerød x3 med stor prydende blank grill og grått / stålfarget tanklokk. Ok, dette er en facelift 2017 mod, eller nyere. Eldre X3 har ikke denne grillen. Det grå tanklokket er dette x-drive lokket, og er svært sjelden.

Hvis vi resonerer: plommerød x3, facelift 2017 eller nyere, med grått x-drive lokk. Dette er en svært sjelden kombinasjon, jeg tipper det er under 20 stk x3 som er levert slik i norge. Denne bilen finner BMV Norge lett som bare det, dersom de får beskjed om å finne den.

Så lenge ikke politiet vet hvilken bil dette var, hvem satt i baksete, hvem kjørte og hva var formålet med turen, så er det meg komplett uforståelig at de ikke vil spore opp bilen. Det holder ikke å si at de ikke ser den på veikamera, bomstasjoner osv osv.. Mulig det ikke har med saken å gjøre i det hele tatt, men så lenge de ikke vet..

Se bilde her, dette er sjelden: https://imgur.com/a/zUOERAw
AE hadde ikke rødlig hår de siste årene, vi har bare sett gamle bilder av henne. Hvis du ser på bildet fra klassefesten, somble tatt sommeren 2018, har hun mørkt/ grått hår. Vitnene sa at damen i bilen hadde rødlig hår.
Citera
2020-10-28, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minnimus
Garantert ikke. Tror det er media som har hauset opp dette med de manglende samtalene, samtidig som TH ikke synes å huske dem - noe som er merkelig i seg selv. Han har ringt hjem med relativt tette intervall gjennom hele dagen for å forsikre seg om at han har et sammenhengende alibi på jobb, men kanskje glemt av disse første oppkallene. Da han sjekket loggen for å samkjøre sin egen forklaring så var de to første samtalene borte. Derfor ble de ikke tatt med i forklaringen. En mulig årsaksforklaring.
Sammenfall med siste bevegelse på AEs mobil kl. 10:07 kan være så enkelt som at GM i huset hørte telefonen ringe, ble oppmerksom på den, den lå et "upassende sted" og ble flyttet til det lille bordet før han stakk.

Der mulig media har hausset opp dette, men hva har vært medias agenda?
Jeg viser til uttalelsene fra P*er An*el.

– Man kan ikke bruke fravær av skoavtrykk som noe sikkert bevis for at Tom Hagen eller andre ikke har gått med sko inne på åstedet på forsvinningsdagen, sier Per Angel, tidligere leder for Kripos’ åstedsgruppe, til VG
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...hagens-skospor

– Han kan godt ha tatt på en side, uten å sette avtrykk. Man vet fra tester og undersøkelser at man ikke nødvendigvis setter avtrykk i alt man tar på, sier tidligere kriminaltekniker Per Angel.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...aa-konvolutten

Naturlig oppfølgningsspørsmål til An*gel vil være:
Finnes det flere forklaringer på manglende finger-og skoavtrykk?
Hvilke tester viser du til?
Er dette noe du har erfart fra ditt tidligere virke som åstedsgransker?
Kjenner du til om dette har vært et tema i en eller flere rettsaker?

VG skal ha ros for at de kontaktet An*gel, hvis ikke hadde kun politiets versjon blitt stående i media.
jeg finner det merkelig at VG ikke fulgte opp med flere spørsmål.
An*el kan ikke være den eneste som har kunnskap om dette. Vet Angel dette, må også andre etterforskere kjenne til dette. Også de som etterforsker denne saken.
Og da har vi to hendelser hvor politiet gir opplysninger, men unnlater å opplyse om at det kan finnes alternative forklaringer.
I begge tilfellene svikter media. I det første tilfellet med slettede telefonanropene, stilles det ikke kritiske spørsmål. Her svikter det totalt.
I tilfellet med de manglende avtrykkene, følges det ikke opp med oppfølgingsspørsmål.
Jeg mener derfor man bør være svært kritisk til både politiets uttalelser, og til medias manglende kritiske sans.
Citera
2020-10-28, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alsagio
Ja, hvorfor skulle han lyve om dem? Godt spørsmål det. Uansett er telefon ringt med på disse tidspunktene.

Men jeg tror ikke han hadde glemt at han fortatt disse oppringningene. Må anta at politiet tok opp med han nesten umiddelbart når han prøvde å oppnå kontakt med AEH.

Du glemmer ikke dette i løpet av noen timer.

Synes han selv det var litt for påfallende å ringe så tidlig til henne? Alibiet ville virke enda mer konstruert?

GM i huset har blitt obs på telefonen som lå og slang da TH ringte, og de kan ha lagt den på bordet, som en del av stagingen/oppryddingen.?

Hvordan visste de at den hadde fast plass på bordet? Kan den ha ligget der nå de kom, og har sett at AEH tok den opp før hun løp opp i overetasjen med den?

Gode spørsmål. Husk at mobilen hennes også ringte 09:48, fra Skansen.
Citera
2020-10-28, 14:21
Medlem
SwedishHouses avatar
Gjorde den här undersøkelsen: Hadde varit interessant å se vad dom flesta tror om den här saken https://linkto.run/p/QYZLFDM6
Citera
2020-10-28, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AmunRa
Gode spørsmål. Husk at mobilen hennes også ringte 09:48, fra Skansen.

Ja, men hun kan ha vært på badet når han ringte og ikke fått det med seg (den generasjonen tar nødvendigvis ikke meg seg mobilen overalt). Før hun rakk å oppdage det tapte anropet, ankom gjerningsmann/menn.

Med stor sannsynlighet var hun altså på badet når GM kom, ettersom klær og håndkle lå igjen, og hun ble fraktet bort naken. I følge det som har kommet frem i media.

At innleide gjerningsmenn skulle ha brukt så mye som 50 minutter på åstedet (som noen påstår lenger opp her), finner jeg helt usannsynlig.
Citera
2020-10-28, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1899Osten
Anyone of you mentioned there was a TV show on real criminal cases in the next few days with possible new information. What is that again? Can't find the posting.

Just in case you're referring to my comment:

Citat:
Også: i den nyeste episoden av Krimpodden varsler de om ny episode på torsdag: "vi skal spille av spaningsopptak som vi ikke har publisert før. Og det er opptak fra da ingen visste at AEH var borte."

Krimpodden is vg.no's true crime podcast. In yesterday's episode they said that tomorrow they will release an episode about this case, and that "we will play undercover recording(s) that we have not published before. And they are recording(s) from the time when no one knew AEH was gone." (It could be a single recording, or multiple recordings; the grammar is ambiguous.)

If you don't understand Norwegian, a possible way to translate it is by playing the podcast into google docs' voice dictation, and then copy paste that into google translate. (Aber, um das durchzuführen, muss man ein wenig Geduld haben...)
Citera
2020-10-28, 14:44
Medlem
Citat:
Ja, men hun kan ha vært på badet når han ringte og ikke fått det med seg (den generasjonen tar nødvendigvis ikke meg seg mobilen overalt). Før hun rakk å oppdage det tapte anropet, ankom gjerningsmann/menn.

Med stor sannsynlighet var hun altså på badet når GM kom, ettersom klær og håndkle lå igjen, og hun ble fraktet bort naken. I følge det som har kommet frem i media.

At innleide gjerningsmenn skulle ha brukt så mye som 50 minutter på åstedet (som noen påstår lenger opp her), finner jeg helt usannsynlig.

Der er jeg enig. Planen var nok maks 30 minutter. Min tidslinje sier at hun ble forsøkt dopet ned i 2 etg fall i trapp 9.30, kvalt i toalettskålen 9.40 på det lille badet nede.
Citera
2020-10-28, 15:03
Medlem
SwedishHouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmunRa
Der er jeg enig. Planen var nok maks 30 minutter. Min tidslinje sier at hun ble forsøkt dopet ned i 2 etg fall i trapp 9.30, kvalt i toalettskålen 9.40 på det lille badet nede.
Så AEH er med andre ord drept?
Citera
2020-10-28, 15:11
Medlem
Citat:

Why is she naked in the guest toilet, which she can only leave via the corridor on the ground floor? I am not familiar with Norwegian house building, but it would be very unusual if there were a bathtub or shower.

Could only imagine that she wore a slip and bathrobe she both had to doff to do her morning routine.

Citat:

Because of the small amount of traces, or? Raids in houses have lasted two, three, four hours in the past.

Citat:
Ursprungligen postat av Kopphode
Krimpodden is vg.no's true crime podcast. In yesterday's episode they said that tomorrow they will release an episode about this case, and that "we will play undercover recording(s) that we have not published before. And they are recording(s) from the time when no one knew AEH was gone." (It could be a single recording, or multiple recordings; the grammar is ambiguous.)

Vielen lieben Dank! I think I'll trust in people here to alert when there's something new in it.
Citera
2020-10-28, 15:12
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
Det kan være en forklaring at GM ble oppmerksom på mobilen til AEH da den ringte kl. 10:07 og la den på bordet.

Men mobiltelefonen til AEH skal ha blitt oppringt flere ganger nær dette tidspunktet så man skulle tro GM ble oppmerksom på den tidligere. Eksempelvis 17 minutter tidligere da et familiemedlem ringte kl. 09:50 - eller 19 minutter tidligere da elektrikeren ringte kl. 09:48.

Elektrikeren bor rett ved og har god oversikt til S4. Det kunne blitt dramatisk om han plutselig kom på døren. Han har forklart at han stusset over manglende svar siden han hadde en avtale med AEH og tok kanskje en kjapp titt ned på boligen for å se om det var noen hjemme. Åpenbart har han ikke sett noe eller tegn på noen aktivitet.
Far til elektrikeren bor med innsyn til gårdsplassen, men sønnen bor vel litt lenger opp i gaten. Uansett så var det bare en ringeavtale de hadde. Når klokka er nærmere 10 vil jeg tro elektrikeren allerede var på arbeid annensteds, uten at jeg vet noe sikkert om det. De fleste starter tidlig på jobb. Antagelig ringte han for å høre om han skulle komme senere den dagen. Jeg har ikke noen forklaring på hvorfor telefonen eventuelt ikke ble lokalisert på det tidspunktet annet enn at GM var veldig opptatt. Jeg tror at hun ble drept ca 9:40
Citera
2020-10-28, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minnimus
Far til elektrikeren bor med innsyn til gårdsplassen, men sønnen bor vel litt lenger opp i gaten. Uansett så var det bare en ringeavtale de hadde. Når klokka er nærmere 10 vil jeg tro elektrikeren allerede var på arbeid annensteds, uten at jeg vet noe sikkert om det. De fleste starter tidlig på jobb. Antagelig ringte han for å høre om han skulle komme senere den dagen. Jeg har ikke noen forklaring på hvorfor telefonen eventuelt ikke ble lokalisert på det tidspunktet annet enn at GM var veldig opptatt. Jeg tror at hun ble drept ca 9:40

Tapte anrop kl 0948 og 0950 kan godt ha skyldtes opphold på badet. Jeg tror drap skjedde nærmere kl 10
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in