2020-05-31, 02:16
Medlem
Det är väl ett solklart fall som bevisar motsatsen från de troende.
Troende kräver inget bevis på Gud, de vill inte vara säkra på vem de tillber. Hur trovärdigt är detta att de blint tillber någon som kallas Gud?

Troende bygger allt på ett antagande på nån som är skaparen

Ifrågasätt
Vad är logiken att begära bevis på ett antagande?
Citera
2020-05-31, 10:09
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Du tog inte upp det jag skrev. Att testa någons förmåga, t.ex att någon kan förflytta objekt med tankekraft, är en sak. Att förklara hur personen gör är en annan sak. Att personen säger att det är tankekraft/Gud/Satan är inte bevis nog.
Så om Jesus väcker upp döda så är inte det bevis för att han är Guds son eller Gud själv. Det bara bevisar att han kan väcka upp döda.
Precis så!

Om vi talar om vetenskapliga bevis för att Gud existerar kan vi inte heller ha en definition av Guds existens så som att den måste vara övernaturlig. Per definition kan inte det övernaturliga bevisas naturvetenskapligt.

Om/när Jesus återkommer blir det bevisat att Jesus återkommit, men det är inget övernaturligt med det, tex.
Blir Guds existens naturvetenskapligt bevisad återstår att bevisa att Gud är Gud, så att säga.
Jag kan ju inte ens bevisa för dig att jag är jag, så någonstans behöver du tro på att jag är jag. Jag kan ge dig belägg, det är allt.

Var Jesu uppståndelse ens övernaturlig? Jag skulle inte kalla den för övernaturlig, bara omöjlig att förklara naturvetenskapligt idag med den förståelse som finns vetenskapligt.

De förutsättningar många ateister ger för att tro på Guds existens är således per definition omöjliga att uppfylla (dvs allt är naturligt och Gud måste vara övernaturlig).
Citera
2020-05-31, 11:12
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Tack för svaret. När du säger att det inte måste vara övernaturligt (något utanför naturens lagar) men att naturens processer har för grova verktyg, så vad blir då kvar. Jag menar verkligen inte att leka med ord men menar du att det finns något utanför naturens lagar och det övernaturliga?

Jag tror att det går att göra ett case för deism, en primemover, urkraft eller vad du vill kalla det. Eller, utomjordingar, jag menar vem vågar med 100 % säkerhet säga att det inte hänt, inte jag iallafall. Jag kan inte veta. Men steget till den personlige Guden som är mer som en osynlig människa som bryr sig om oss, till det är steget väldigt långt.

För egen del tycker jag också Bibeln är motsägelsefull, men också med ganska så enkla förklaringar till detta. Men förmodligen annorlunda än dina. Mina handlar om frånvaro av originalmanuskript och det faktum att Bibeln nedtecknades så långt efter att Jesu levt, där översättare kanske ibland i god tro översatt efter bästa förmåga men där någon senare kanske med bättre historik dokumentation försöker att korrigera detta. Ta alla King James varianter.. Själv vet jag inte om jag ser så mycket en röd tråd i alla Biblar. Om denna skulle finnas så skulle kristna vara ganska lika varandra, istället är de så olika och tycker helt olika i fundamentala frågor. Ja att kristna och andra religiösa är så olika hjälper knappast en icketroende, för så olika bevis och svar om dennes existens framläggs. Det är just därför objektiva, uppenbara och suveräna bevis skulle behövas.

För tänk så mycket lidande, död och terror Guds existens eller icke existens orsakat denna värld, och efterföljande vilken "Gud" som är den rätta. Detta är frågor människor har dödat och dödar för. En icketroende som mig måste undra om det också var en del av Guds plan? Och svaret brukar bli att vi fått en fri vilja, och Gud känner till våra val... och så går frågan bara runt och runt hos alla som tror sig veta vad Gud vill och planerar.
Enligt Bibeln och Koranen är sekterismen ett prov/prövning/test. Man kan diskutera varför. Ja: även detta kan ge upphov till sekterism.

För egen del har det övertygat mig
än mer om Guds existens;
Ingen förståelse av någon skrift kan göra oss "som vi ska vara", utan insikten blir att Gud själv skapar sin avbild. Ingen kan göra detta på eget bevåg.

Oavsett om man vill tro på Gud eller inte kan en fantastisk design i olika skrifter ses om/när de studeras med öppet sinne. Ett belägg för att någon intelligens överlägsen vår har satt samman det hela är det iaf.
Citera
2020-05-31, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bevisareligon
Jag har länge varit en stark ateist och har alltid försökt att göra mitt yttersta för att verkligen förstå mig på folket som tror på en Gud. Det här är er chans att bevisa att en Gud faktiskt existerar.

Jag kommer inte acceptera:

Jag vill inte ha några inlägg om Hinduism eller någon annan religion utan bara kristendomen.

Något stycke eller citat från Bibeln.

Jag vill inte ha några spam inlägg som "Gud skapade allt det finns ingen annan förklaring" eller "Evolutionen är en bluff"

Jag fick ett vikblad av ett JV för ett tag sedan, där hänvisas till en hemsida JW.org
Kanske kan det ge någon hjälp.
Citera
2020-10-28, 16:56
Medlem
LordOfTheIdiotss avatar
Starkaste argumentet för guds existens

Vilket är det? Frågar samtliga, ateister och religiösa.
Citera
2020-10-28, 16:59
Medlem
juridikfragors avatar
mer åt ateist-hållet

tror verkligen inte på gud utifrån hur man framställer gud i de stora religionerna
men tror på något större

bästa argumentet: man kan inte skapa något, från inget
Citera
2020-10-28, 17:12
Medlem
Bubba00s avatar
Skapelsen vittnar om en skapare. Livet om en livgivare. Samvetet om en domare.

Där ingenting fanns uppstod ett helt universum. Där inget levande fanns uppstod livet. Där ingen ordning fanns drabbade samvetets kval människan.

Jag skulle egentligen utveckla min tankar i ett längre svar men det har jag tyvärr inte tid för.
Citera
2020-10-28, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av juridikfragor

bästa argumentet: man kan inte skapa något, från inget
Universum består av positiv och negativ energi. Den totala summan av de två är noll. Tänk Massa - Gravitation exempelvis.

Det som är okänt är vad som orsakade separationen mellan de olika energityperna.
Citera
2020-10-28, 17:22
Medlem
psykosnyckels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordOfTheIdiots
Vilket är det? Frågar samtliga, ateister och religiösa.
Ordningen och perfektionen i naturen inklusive rymden rent vetenskapligt vittnar om en skapare, förmodligen en utomjordisk vetenskapsman/kvinna.
Citat:
Ursprungligen postat av Bubba00
Skapelsen vittnar om en skapare. Livet om en livgivare. Samvetet om en domare.

Där ingenting fanns uppstod ett helt universum. Där inget levande fanns uppstod livet. Där ingen ordning fanns drabbade samvetets kval människan.

Jag skulle egentligen utveckla min tankar i ett längre svar men det har jag tyvärr inte tid för.
Precis men de flesta har inget samvete.
Citera
2020-10-28, 17:27
Avslutad
Starkaste argumentet för gud är att vi inte har fri vilja och därför inte kan veta att en gud inte finns.
Citera
2020-10-28, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psykosnyckel
Ordningen och perfektionen i naturen inklusive rymden rent vetenskapligt vittnar om en skapare, förmodligen en utomjordisk vetenskapsman/kvinna.

Precis men de flesta har inget samvete.
Allting tyder på att vårt universum kommer att separeras till den nivå att galaxer kommer vara utom synhåll för varandra, andromeda kommer krocka med vintergatan och solen kommer så småningom ändå slockna. Känns inte som ett perfekt system från vårt perspektiv?
Citera
2020-10-28, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlaxelsost
Starkaste argumentet för gud är att vi inte har fri vilja och därför inte kan veta att en gud inte finns.
Om man tror på bibelvarianten så är ju fri vilja vad som fick adam och eva att lämna lustträdgården. Hade de inte haft fri vilja så hade inte gud kunnat straffa dem. Hade de fri vilja och han straffade dem för något han visste att de skulle göra det ändå, så har ju gud planerat ondskan i världen. Det är lite av en paradox om man ser till att gud är allvetande.
Senast redigerad av PastorBolognese 2020-10-28 kl. 17:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in