Citat:
Ursprungligen postat av
90taletskrona
Intressant perspektiv för att jag ser det som att faktumet att en dator kan fungera utan att vara biologisk, innebär det att det är än mer sannolikt att vi har slumpmässigt klumpat ihop oss via utveckling från cell till flercellig organism.
Jag förstår inte hur du tänker, jag tycker tvärtom att eftersom en dator kräver intelligens, en konstruktör och en skapare för att kunna fungera, så borde det även gälla en konstruktion som cellen.
Citat:
Ursprungligen postat av
90taletskrona
Att konstruktionen är komplicerad tyder bara på att en komplicerad entitet är bara summan av dess delar.
Ja, och varje del i sig är otroligt komplicerad uppbyggd, som i sin tur kräver intelligens, en konstruktör och skapare. Att sedan alla dessa delar dessutom klumpat ihop sig av naturkrafter som oftast förstör, låter för osannolikt för att vara sant enligt min mening.
Citat:
Ursprungligen postat av
90taletskrona
Idag är genuin AI något som folk är extremt rädda för eftersom verkligheten av att skapa en självmedveten varelse genom koppar och silikon känns så nära att det är skrämmande.
Ja det är lite skrämmande. Jag vet inte om man lyckas med att skapa en varelse med ett medvetande, men även det skulle vara ett tecken på att livet är skapat av en intelligens, eftersom det krävs en människa för att bygga denna varelse av koppar och menar du inte kisel(silicon på engelska)?
Jag vet inte riktigt vad medvetande är, det känns för lite att människans medvetande bara är elektriska signaler och minne. Det känns som att enbart Gud kan skapa en varelse med medvetande. Men samtidigt tror jag inte att Gud införde någon slags osynlig kraft som vissa säger är "själen", utan jag tror att Gud bara byggde ihop delarna från markens stoft, och sedan satte igång livet, och sedan har livet skött sig självt.
Om medvetandet bara handlar om det, att bygga ihop och sätta igång med en elektrisk signal, så borde människan också kunna skapa intelligenta varelser. Och då skulle människan i princip även kunna replikera det Gud gjorde, att skapa liv från atomer.
Citat:
Ursprungligen postat av
90taletskrona
Men grejen är den att den komplicerade varelsen vi skapar med silikon och koppar, kommer inte vara skapat helt av oss själva utan skapad från sig själv,
Fast människan måste ändå bygga och sätta igång den från början, på samma sätt som Gud byggde och satte igång livet på jorden.
Citat:
Ursprungligen postat av
90taletskrona
genom reglerna av naturligt urval.
Eller reglerna i djungelns lag.
Citat:
Ursprungligen postat av
90taletskrona
Sättet man bygger AI på är i ett nötskal att man skapar en massa versioner av en logik för att sedan döda alla dem som inte ger ett bra resultat och bygga vidare slumpmässigt på de som är mer lyckade.
Nej, riktig AI handlar om att bygga något som sköter sig självt, som man inte behöver döda eller bygga vidare på. Riktig AI handlar om att konstruktionen lär sig själv och agerar efter sin omgivning
Citat:
Ursprungligen postat av
90taletskrona
Slår man tärning tillräckligt många gånger, oavsett hur gigantisk den är, finns det en chans att den landar på 1. Visst är ett sätt att garantera en etta genom att sänka tärningen till en logiskt mynt med bara 1 sida (gud), men även genom att slå tärningen oftare (evolution). Sättet datorer är mäktigare i oss i att de slår sin tärning bra mycket oftare än vad vi kan göra. Det är därför idealet av dem anses vara perfekta och därför farliga.
Med tillräckligt många slag kan även osannolikheter bli garanterade och liv kan uppstå från död. Om tillräckligt många slag får råda, kanske tom. samma person?
Bättre jämförelse är att kunna slå en tärning, och få en 1:a en miljon gånger i rad.