Citat:
Ursprungligen postat av
Haaaaag
Skall försöka svara så bra jag kan på dina frågor :-)
Skall man vara oerhört krass (och nu refererar jag bara till lagen) så har ju en tilltalad ingen som helst skyldighet att bidraga till sin utredning. Den tilltalade har ju rätt gömma undan bevis, fly, hålla sig undan, tiga, ljuga osv. Så oaktat vilka "signaler" domstolarna sänder ut och vilka "möjligheter man ger", så är det ju så det faktiskt är. Dock är det ju aldrig okej att obehörigen flytta, skada eller skymfligen behandla ett lik, för då gör man ju sig skyldig till Brott mot griftefrid, vilket Tishko också blev fälld för.
Anledningen till att straffskalan för detta brott är så skev tror jag är att lagstiftaren inte trodde att folk skulle vara så jävla dumma att dom styckar döda människor. Utan denna lagen har nog mer riktat sig mot gravskändning och liknande. Just därför vore det så bra att ha ett Grovt brott mot griftefriden för att göra skillnad på sådana här fall. Hoppas du fått svar på dina frågor :-)
Ja, det med att advokater rekommenderar sina klienter att tiga sig genom en rättegång (och även polisförhör) är ju ett utslag av detta sjuka tillstånd. Personligen tycker jag att det självklart att om man kan beslås med lögn, undanhållande av information och dylikt så skall det hållas mot en. Men det är säkert något som advokatsamfundet inte gillar med tanke på att det nog skulle förkorta processen något... förtjänsterna går ner.
Griftefridsbrott, ja, det är säkert som du säger att man inte kunnat föreställa sig den "användningen" som företas idag när man stiftade lagen och bestämde påföljd. Men det går ju att ändra på förstås. Om man vill.