Citat:
Ursprungligen postat av
Lars48.
Du fortsätter jämföra två olika fall med varann vilket är felaktigt. Du kan inte argumentera på det viset.
Om jag eller någon annan ska argumentera på ditt sätt då blir svaret så här:
Varför fick A Ekman Ekhtiari livstidsfängelse av Hovrätten för att skjutit sin fru sovande i sängen men Tishko fick 18 år ? Förklara det du !
https://www.expressen.se/nyheter/krim/s-politikern-straffas-med-livstid-och-utvisning-for-mord/
Ett sånt sätt att argumentera leder ingen vart.
Det står väldigt tydligt i Tingsrättens dom under rubriken påföljd hur TR har resonerat. Vilka försvårande omständigheter de har tagit upp. Du ska fokusera på det och sluta jämföra olika fall med varandra.
Det är bara fall som är vägledande från HD som kan användas för jämförelse. Hovrätten har hänvisat till ett fall från HD men jämförelsen är ändå felaktigt tycker jag.
https://www.docdroid.net/schISuO/b-3280-19-dom-pdf#page=64
Men alltså du säger att Wilma-fallet är ett solklart fall för en livstidsdom och. När jag hänvisar till Ida Fässberg-fallet, där det dömdes till 16 års fängelse, säger du att det är stor skillnad mellan dessa fall.
Du säger att dom försvårande omständigheterna och stora skillnaderna är:
-Att det skedde i offrets hem - Då säger jag att det skedde i Ida-fallet också.
-Att det förövaren var en närstående - Då säger jag att det var en närstående i Ida-fallet också.
-Att gärningsmannen undanröjt kroppen för att slippa straff - Då säger jag att det gjordes i Ida-fallet också. Jag tillägger även att Wilmas huvud hittades efter 1,5 VECKA och att Idas kropp hittades efter 1,5 MÅNAD. Vilket då försvårat utredning och förlängt lidandet för de anhöriga längre i Ida-fallet än vad det gjorde i Wilma-fallet.
Så nu undrar jag vad den skillnaden är? Vad är "äpplet" och vad är "päronet"? Vad är det som gör att 16 års fängelse är så rätt i Ida-fallet och 18 års fängelse är så fel i Wilma-fallet? Vad är det som gör att det skall vara livstids fängelse i Wilma-fallet, men inte i Ida-fallet?