2020-10-28, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
De verkar med andra ord prioritera hårt. Om du är över 70 lär du inte få iva-vård om du inte är kändis eller politiker.
Medianålder på IVA har i princip varit konstant sedan i våras. Så "prioriteringarna" verkar vara konstant över tid i så fall... Dessutom stämmer medianåldern ganska väl in med generisk medianålder på IVA. Så allt tyder på att Sverige realistiska syn på vilka som klarar iva eller inte varit konstant, både före och efter corona.
Citera
2020-10-28, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Tycker det är otoligt märkligt att FHM inte gått ut och rekommenderat D-vitamin, finns ju så många studier som talat för att det är viktigt.
Det gick ju tom att lista ut innan alla studier kom, tror jag läste redan i Februari (från folk med koll) att det viktigaste inför covid-19 var att knapra D-vitamin.

Folk åker ju till Kanarieöarna för solen...
Citera
2020-10-28, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Fauci äter ju 6000 iU så ja, de som har koll käkar nog rejäla doser. Själv äter jag 5000 iu om dagen.

Dessa är Sveriges råd:

Råd om extra vitaminer och mineraler

D-vitamin
Alla barn upp till två års ålder.
Barn och vuxna som inte äter fisk och D-vitaminberikade livsmedel.
Barn och vuxna som bär kläder som täcker ansikte, armar och ben eller inte är ute i solen under sommaren.
Alla äldre över 75 år.
Citera
2020-10-28, 12:22
Medlem
Maravillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Tycker det är otoligt märkligt att FHM inte gått ut och rekommenderat D-vitamin, finns ju så många studier som talat för att det är viktigt.
Det gick ju tom att lista ut innan alla studier kom, tror jag läste redan i Februari (från folk med koll) att det viktigaste inför covid-19 var att knapra D-vitamin.

De är nog rädda för att folk ska börja överdosera d-vitamin och seden tro att de är odödliga mot viruset. Samma med munskydd. Tegnell verkar ha noll förtroende för den gemene svensken, att vi inte komr förstå att dessa saker är komplement utan istället tror att vi kommer agera än mer vårdslöst. En farhåga jag ändå någonstans kan förstå men som jag inte delar.
Citera
2020-10-28, 12:23
Medlem
Har någon som är officiell representant för regimen i det här landet uttalat sig om att folk bör äta D-vitamin? (Statsminister, FMH, Socialstyrelsen, whatever.) Eller om det räknas som gynnande av pseudovetenskap.
Citera
2020-10-28, 12:24
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Mycket bra idé du fick!

Finns ju mätningar på RH i masker. Om nu smittrisken minskar med många procent per RH så är ju en enkel tygmask effektiv

https://www.nature.com/articles/s41370-018-0089-y

Bör bara gälla simpla masker, ffp2-ffp3/N95 går efter principen elektrostatiskt filter, blir den för fuktig funkar inte filtreringen. Å andra sidan kan man ju göra masker själv nu, Indierna tog fram flera koncept när dom fick brist på N95, jag länkade om detta för några veckor sedan men det drunknade i alla inlägg, så här en repris på DIY:

Diy electrostatic facemask:
https://arxiv.org/pdf/2005.08305.pdf
https://groups.oist.jp/nnp/diy-face-mask
Citera
2020-10-28, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cornelia92
Har någon som är officiell representant för regimen i det här landet uttalat sig om att folk bör äta D-vitamin? (Statsminister, FMH, Socialstyrelsen, whatever.) Eller om det räknas som gynnande av pseudovetenskap.

Livsmedelsverket.

D-vitamin
Barn och vuxna som bär kläder som täcker ansikte, armar och ben eller inte är ute i solen under sommaren.
Alla äldre över 75 år.
Citera
2020-10-28, 12:28
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Dessa är Sveriges råd:

D-vitamin
Alla äldre över 75 år.

Det som skiljer är vad som krävs för att inte få bristsjukdomar och vilken den optimala nivån är för covid-19.

Fauci tex tar ju rejält mycket mer än vad du får om du köper en burk d-vitamin piller på apoteket.
Citera
2020-10-28, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maravilla
De är nog rädda för att folk ska börja överdosera d-vitamin och seden tro att de är odödliga mot viruset. Samma med munskydd. Tegnell verkar ha noll förtroende för den gemene svensken, att vi inte komr förstå att dessa saker är komplement utan istället tror att vi kommer agera än mer vårdslöst. En farhåga jag ändå någonstans kan förstå men som jag inte delar.

En sund inställning hos Tegnell. Folk är ju i allmänhet idioter och ett positivt ord om D-vitamin så kommer folk knapra ihjäl sig.
Citera
2020-10-28, 12:31
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Det finns flera nya studier som visar motsatsen, också men de väljer du naturligtvis bort.
Nu var det inte det som inläggen handlade om. Byt inte spår utan svara på varför du inte begriper det du läser, du påstod att mitt inlägg handlade om att jag menar att pandemin ska hanteras efter vad jag känner. Förklara nu hur du kunde tolka in den betydelsen i det jag skrev?

Varför ska jag visa några studier överhuvudtaget? Mitt inlägg handlade ju om varför fixeringen vid skolan kvarstår och hur jag resonerar kring det.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-10-28 kl. 12:44.
Citera
2020-10-28, 12:34
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Bör bara gälla simpla masker, ffp2-ffp3/N95 går efter principen elektrostatiskt filter, blir den för fuktig funkar inte filtreringen. Å andra sidan kan man ju göra masker själv nu, Indierna tog fram flera koncept när dom fick brist på N95, jag länkade om detta för några veckor sedan men det drunknade i alla inlägg, så här en repris på DIY:

Diy electrostatic facemask:
https://arxiv.org/pdf/2005.08305.pdf
https://groups.oist.jp/nnp/diy-face-mask

Ah intressant med diy masker såklart. Designer av masker kanske borde ta med nyttan av återcirkulera luftfuktighet. Ett extra lager som "buffrar" fukt?
Citera
2020-10-28, 12:35
Medlem
Madagascars avatar
Macron kommer ikväll sannolikt utlysa 4 veckors nedstängning av Frankrike:

https://www.theguardian.com/world/2020/oct/28/france-expected-to-impose-four-week-national-lockdown-covid, nyss
Senast redigerad av Madagascar 2020-10-28 kl. 12:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in