Citat:
Ursprungligen postat av
JedanProblem
Den principen håller fortfarande. FHM och dess anställda som skriver här i tråden har fortfarande inte kunnat peka på någon forskning eller vetenskap som exempelvis skulle förklara varför vi går emot WHOs rekommendationer angående obkigatoriskt användande av munskydd inom vården.
Det hela är oförklarligt.
Det är väl ingen som försöker påstå det inte hjälper om alla använder munskydd korrekt (och inte förändrar sina vanor).
Det som har diskuterats är om smittspridningen skulle förändras i Sverige om FHM/staten skulle gå ut med masktvång på allmänna platser, affärer osv. Då får man helt plötsligt börja räkna med de som inte kan använda munskydden korrekt och därför ÖKAR smittorisken till andra (t ex pillar mycket på munskyddet och sedan tar på saker som andra sen tar på och pillar på munskyddet), förändrat beteende ("Äsch - jag kan nog gå på det där stället där det är mycket folk - jag har ju mask på mig") osv osv.
Då är det inte lika säkert att ett påbud om munskydd skulle hjälpa vilket har bevisats i flera länder som kört med munskydd mycket.
Det enda som hjälper är totala nedstängningar av samhället - det är det enda som verkar trycka ner smittan i Europeiska länder men det går inte att ha det nedstängt hur länge som helst.