2020-10-28, 08:53
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Och det är därför som lagen smittar varandra?

Skellefteå fick smittan från Linköping. Västerås fick smittan från Karlskoga. I våras fick Luleå smittan från Skellefteå. Osv osv. Smittspridning mellan lagen sker på isen.
Ja, så bör det ju vara, Tegnell menar ju att det absolut inte är på isen utan i omklädningsrummen som smittan sprids. Men varje lag har väl sitt eget rum? De byter väl inte om tillsammans?🤷🏼‍♀️
Citera
2020-10-28, 08:55
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Hade de inte varit överens skulle inget beslut kommit efter mötet på måndagen, när föreskriften blev gällande. Så enkelt är det.
De var överens på efter måndagsmötet ja men dessförinnan uttalade sig Tegnell på PK att det inte var läge för lokala restriktioner i Uppsala, trots att Nöjd uttalade sig i motsatt riktning.
Citera
2020-10-28, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ja, så bör det ju vara, Tegnell menar ju att det absolut inte är på isen utan i omklädningsrummen som smittan sprids. Men varje lag har väl sitt eget rum? De byter väl inte om tillsammans?🤷🏼‍♀️

Beror väl på hur ombytesrummen används. Om ett lag har haft en bortamatch byter de om i det rummet. Sedan kommer nästa lag och byter om i samma rum.
Citera
2020-10-28, 08:58
Medlem
Citat:
De var överens på efter måndagsmötet ja men dessförinnan uttalade sig Tegnell på PK att det inte var läge för lokala restriktioner i Uppsala, trots att Nöjd uttalade sig i motsatt riktning.

Och det är din tolkning, inte fakta.
Citera
2020-10-28, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ok. Men det är inte helt självklart för mig.

Låt mig resonera lite. En torr slemhinna är kanske som en svamp som suger upp minsta lilla droppe som kommer farande... Men en fuktig slemhinna borde inte erbjuda något hinder för en viruspartikel att fästa vid. Eller är det det som är grejen med fuktiga slemhinnor? Saker/virus fäster vid men tar sig inte förbi slemmet in i kroppen? Omvänd fuktspärr :-)

Är det låg relativ eller låg absolut luftfuktighet som gör slemhinnorna mer mottagliga? (Vid samma RF är den absoluta luftfuktigheten 3ggr högre vid 20 Celsius jämfört med 0 Celsius)
Man ska nog inte läsa in för mycket i luftfuktighet kontra temperatur.

Städer som Köpenhamn och Malmö har ett utomhusklimat med närmare 90% luftfuktighet hela vintern. Det är den fuktigaste årstiden för dem.

De blir ungefär lika förkylda för det.

Om något, så är problemet inomhusklimatet på vintern.
Citera
2020-10-28, 08:59
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Som tidigare vårdanställd (med 2 månader inom covidvården bakom mig) kan jag bara hålla med dig. Din beskrivning är helt korrekt. Personalens attityd är j-igt märklig. Både uskor, läkare, SSK och adm-personal har slarvat från dag 1.

Detta med ytor verkar vara särskilt svårt att fatta. Diverse tröjor, munkjackor och ytterkläder dras fortfarande runt på vissa avdelningar, och det är ganska troligt att viruset kan släpas hem och överleva på kläderna i flera dagar, men den här aspekten verkar alltför många inte greppa.

Hygien är A&O. Vet inte vad landstingen betalar för andningsskydd i högsta klassen FFP3, men tror inte det är många kronor med deras avtal. Varför används inte de som standard i vården med patientkontakter? Skyddar ju både vårdgivare och vårdtagare.
Är ju bara att räkna på vad en IVA-plats kostar i kanske 2 veckors tid. Säkert hundratusentals kronor. Det får man många munskydd för. Tycker som sagt det är jättekonstigt att man inte tar detta på mer allvar samtidigt som nästan hela världen stänger ned, springer många runt som lallande idioter med noll respekt vare för sig själva, eller sina medmänniskor. Inte ens inom vården tar man till sig det. Det kan jag tycka är helt sjukt.
Citera
2020-10-28, 09:00
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Beror väl på hur ombytesrummen används. Om ett lag har haft en bortamatch byter de om i det rummet. Sedan kommer nästa lag och byter om i samma rum.
Visst men om det nu går att följa smittan från ett lag till ett annat vilka en kort tid innan har mött varandra bör den vägen inte vara smittvägen. Isen mest troligen då.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-10-28 kl. 09:07.
Citera
2020-10-28, 09:02
Medlem
Citat:
Visst men om det nu går att följa smittan från ett lag till ett annat vilka en kort tid innan har mött varandra bör den vägen inte vara smittbägen. Isen mest troligen då.

Fel tänk epidemiologi nr 1. Att två personer ser ut att smittat varandra behöver inte betyda att det är direkt mellan dem. Det kan vara en tredje person som smittat de båda. Därför måste man kartlägga alla lag som varit i samma rink eller ombytesrum under en given period.
Citera
2020-10-28, 09:03
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Man ska nog inte läsa in för mycket i luftfuktighet kontra temperatur.

Städer som Köpenhamn och Malmö har ett utomhusklimat med närmare 90% luftfuktighet hela vintern. Det är den fuktigaste årstiden för dem.

De blir ungefär lika förkylda för det.

Om något, så är problemet inomhusklimatet på vintern.

Överlag tror inte jag att det sker särskilt mycket smittöverföring utomhus. Det är i inomhusluften smittöverföringen sker. AC-anläggningar tror jag är en stor bov. De både avfuktar och virvlar runt luften. Tittar man i USA verkar smittan också spridits mest i de varmare delstaterna, såsom Texas och Arizona. Kan ju finnas ett samband här tänker jag.
Citera
2020-10-28, 09:05
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Och det är din tolkning, inte fakta.
Ge dig nu, Johan Nöjd var så pass oroad att han ändå skulle snacka ihop sig med sjukvårdsdirektören om vika råd de skulle gå ut med i förväg. Talar det för eller emot att Tegnell och Nöjd hade olika uppfattningar om när, eller om, man borde agera?

”Så det blir inga lokala restriktioner på måndag?

– Nej, inte på måndag morgon i alla fall. Det blir i så fall under nästa vecka om det blir något därifrån, säger Johan Nöjd.

Råd kommer
Nu ska smittskyddet och hälso- och sjukvårdsdirektören ”snacka ihop sig” kring vilka råd man ändå kommer att gå ut med i morgon, torsdag:

– Är det något man ska tänka på redan nu är det att inte gå på den här after worken eller dopet eller bröllopet. Till och med kanske inte den lilla kräftskivan. Sociala sammanhang med folk man inte träffar varje dag på jobbet ska man tänka sig noga för kring, säger Johan Nöjd, smittskyddsläkare.

– Eftersom det är så mycket fall just nu och där det går igen att man tror att man blivit smittad i privata sammanhang.”

https://www.google.se/amp/s/amp.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/beskedet-blir-inga-lokala-restriktioner-nu
Citera
2020-10-28, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Hygien är A&O. Vet inte vad landstingen betalar för andningsskydd i högsta klassen FFP3, men tror inte det är många kronor med deras avtal. Varför används inte de som standard i vården med patientkontakter? Skyddar ju både vårdgivare och vårdtagare.
Är ju bara att räkna på vad en IVA-plats kostar i kanske 2 veckors tid. Säkert hundratusentals kronor. Det får man många munskydd för. Tycker som sagt det är jättekonstigt att man inte tar detta på mer allvar samtidigt som nästan hela världen stänger ned, springer många runt som lallande idioter med noll respekt vare för sig själva, eller sina medmänniskor. Inte ens inom vården tar man till sig det. Det kan jag tycka är helt sjukt.

Tack för utmärkt inlägg.
Landstingen tänker med arslet. Logistik och krishantering är katastrofala.
Klart man ska prioritera munskydd.
Men för sent nu. Nu kommer våg 2.
Håll i hatten och relingen.
Citera
2020-10-28, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Överlag tror inte jag att det sker särskilt mycket smittöverföring utomhus. Det är i inomhusluften smittöverföringen sker. AC-anläggningar tror jag är en stor bov. De både avfuktar och virvlar runt luften. Tittar man i USA verkar smittan också spridits mest i de varmare delstaterna, såsom Texas och Arizona. Kan ju finnas ett samband här tänker jag.

Där kan jag ge medhåll. I länder som är hyfsat "rika" och har mycket luftkonditionering är man mer inomhus när det är väldigt varmt ute.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in