2020-10-29, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Här får ni. Jag skall be FHM bifoga den nästa presskonferens.

http://www.bilddump.se/bilder/20201029154624-79.138.21.237.png

Fruktansvärt förnedrande bild, vidriga insinuationer att ansvariga på köpcentrum har vanställda huvuden. Nidbilder och generaliseringar hör hemma på samma plats som den där bilden, i soptunnan!
Citera
2020-10-29, 15:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Jag efterlyste en BILD och inte en massa text. Så att korkade och icke läskunniga också kan ta del av informationen.

Men din skiss är början till något.

Det är sant. Men kanske om man dummar ned texten till typ grottfolksspråk? "Köpcentrum dåligt, inte gå in!"

Fast frågan är om dom som inte klarar av att ta till sig bild och text ens hittar ut till dom olika verksamheterna? Chansen är nog god att dom går vilse hemma i sin egna hall och dör av svält.
Citera
2020-10-29, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Kruxet är dock att viruset visas sig vara så pass ofarligt för majoriteten av populationen att restriktioner inte kommer efterlevas i någon större utsträckning. I mars och april när folk hamstrade skitpapper var folk genuint rädda. Nu är så inte fallet utan Covid är en del av samhället. Nu skulle jag säga att dem allra flesta faktiskt känner någon som insjuknat i Covid med symptom eller i alla fall har antikroppar. Rädslan finns inte där längre.

Precis så. I början var jag genuint orolig då jag var rädd att Kina mörkat hur farligt viruset egentligen var. Rapporterna från Italien kändes väldigt oroväckande.

Jag försöker fortfarande hålla avstånd av respekt för mina medmänniskor men viruset har visat sig vara betydligt mindre allvarligt än jag befarade. Hoppas naturligtvis att så få som möjligt kommer bli sjuka för ibland slår det fel men sammhällets reaktioner måste stå i proportion till allt annat.

Frågan är om det inte hade varit bättre att öppna upp ännu mer under sommaren så att folk hade orkat med mer restriktioner nu när det faktiskt behövs.

Även om det kommer öka nu tror jag inte vi får se scenerna från i våras när det kändes öde ute eftersom många på riktigt trodde det var ett dödsvirus då. Med det sagt tror jag vi kommer få se en liten upptrappning i att folk håller avstånd med mera i takt med att dödsfallen går upp.
Citera
2020-10-29, 16:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Det har varit känt sedan mars från diverse fallstudier i Kina att luftburen smitta spelar en viktig roll.

Att tvätta händerna ofta tycks inte göra någon större skillnad - folk ska hellre använda munskydd och framförallt undvika att vistas i små slutna atmosfärer tillsammans med andra personer.

Alla personer i riskgrupper borde få FFP2/3-skydd hemskickade med posten. För övriga personer borde kirurgmunskydd vara obligatoriska i alla offentliga inomhusmiljöer.
Att bara stå och dumtvätta händerna hjälper såklart inte, i synnerhet inte när man sedan direkt tar i samma dörrhandtag som man använde när man gick in på toa.
Det är knogarna och fingertoppshygienen som är viktig. Fingertopparna ska skrubbas mot respektive handflata. Folk förstår inte hur virus smittar. Det förekommer så mycket desinformation.
Vi får väl vänta och se så vi kan jämföra de länder och delstater som har munksyddskrav med de som inte har det. Exempelvis Kina och vissa andra asiatiska länder har inte andningsförbud.
Citera
2020-10-29, 16:08
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Jag ifrågasätter att endast 12 personer ska ha dött av influensa år 2010 och du säger jag är dum? Hur vet du att inte tusentals personer dör varje år med influensan som starkt bidragande orsak (såklart äldre i huvudsak då)?
Det vet jag tack vare logiskt tänkande.

Huvudsaken är att använda huvudet till annat än att bära hår på. Frågor till dig David:

1) Tror du att svenskar har sämre gener än exempelvis amerikaner? Dör det flera gånger fler svenskar än amerikaner i influensa?

2) Tycker du att det är rimligt att lita på amerikanska CDC och deras uppskattning av IFR? Eller mer rimligt att lita på något som Anders Tegnell anekdotiskt kläcker ur sig? " 3 000"

3) Hur många svenskar tror du dör i genomsnitt i influensa varje år?
Citera
2020-10-29, 16:14
Medlem
Citat:

Huvudsaken är att använda huvudet till annat än att bära hår på. Frågor till dig David:

1) Tror du att svenskar har sämre gener än exempelvis amerikaner? Dör det flera gånger fler svenskar än amerikaner i influensa?

2) Tycker du att det är rimligt att lita på amerikanska CDC och deras uppskattning av IFR? Eller mer rimligt att lita på något som Anders Tegnell anekdotiskt kläcker ur sig? " 3 000"

Frågan är snarare vem som bryr sig om att kolla varför Agda 85 år på ålderdomshemmet en dag tuppade av, detsamma gäller säkert i staterna.

Tycker du det att det är rimligt att det ett år är 12 som dog och ett annat år 600, vad vi vet bekräftat. Var var alla rubriker säsonngen 2017-2018 när dödligheten var 50 gånger högre än tidigare år? Varför hade vi inte munskydd då?
Citera
2020-10-29, 16:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Fruktansvärt förnedrande bild, vidriga insinuationer att ansvariga på köpcentrum har vanställda huvuden. Nidbilder och generaliseringar hör hemma på samma plats som den där bilden, i soptunnan!

Glömde ju helt bort risken att någon skulle bli kränkt! 😄 Detta är en stor nackdel ned bilder. Hoppas ingen ansvarig på något köpcentrum begår något terrordåd nu.
Citera
2020-10-29, 16:19
Medlem
Citat:

Här kan man uppskatta hur många som dör till följd av aggressivare influensasäsongen varje år. Sidan 22:

https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/statistik-uppfoljning/smittsamma-sjukdomar/veckorapporter-influensa/2017-2018/influensarapport_2017-2018_sasongssammanfattning_final_v3.pdf

Motsvarande för Europa av influensa:

https://www.euromomo.eu/uploads/pdf/european_excess_mortality_2017_18.pdf

Ungefär 152000 dödsfall december 2017- april 2018.
Citera
2020-10-29, 16:22
Medlem
Madagascars avatar
Är det någon som tror att de här skärpta rekommendationerna kommer märkbart dämpa smittspridningen i t ex Stockholm?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/R9960d/skarpta-coronarestriktioner-i-ytterligare-tre-regioner

Antal fall per 100 000 och senaste 7 dagarna i Stockholm är nu 153 rapporterade fall. Igår var det 128. Förra torsdagen var det 85.

Antalet fall i Stockholm ökar alltså med 80% i veckan!

Jag tror de nya råden är på tok för lite för att göra påtaglig skillnad.
Citera
2020-10-29, 16:22
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Finland: Coronaläget har blivit lugnare - "Finlands Tegnell" Mika Salminen hyllar munskyddet, corona-appen och finska folket!

Goda nyheter från vårt grannland. "Finlands Tegnell" Mika Salminen hyllar munskyddet, corona-appen och finska folket!

Tre rätt av tre möjliga av Finland och dess strategi jämfört med Sverige.

Vi har inget munskydd-påbud.

Vi använder ingen corona-app.

Svenska folket skiter i restriktioner och åker till kanarieöarna mitt i en pandemi.

Det oroväckande coronaläget i Finland ser ut att ha blivit lugnare – "Finländarna är mycket bra på att följa rekommendationer"
Citat:
Coronaläget har förvärrats i Europa under hösten och också i Finland såg det oroväckande ut från början av förra månaden, men nu ser ökningen ut att ha planat ut, sa direktör Mika Salminen vid myndigheternas genomgång av coronaläget på torsdagen.
I Finland har förekomsten av nya coronafall, antalet coronatester och andelen positiva provsvar varit relativt jämn i några veckor.
I Vasa har sjukdomsläget lugnat ner sig och även i andra regioner har man lyckats bryta smittkedjor. Behovet av sjukhusvård har hållits på en måttfull nivå.
Under vecka 43 (nu är det vecka 44) anmäldes 1 221 nya coronafall till smittskyddsregistret, då motsvarande siffra veckan innan var 1 257. Incidensen av nya fall var 22,0 per 100 000 invånare då siffran föregående vecka var 22,7.
Enligt uppgifter från den 28 oktober var epidemin inom Vasa sjukvårdsdistrikt i samhällsspridning som är den fas där spridningen är den snabbaste enligt myndigheternas kategorisering.
Salminen sa att finländarna igen lyckats förbättra läget tack vare att man hållit avstånd, iakttagit god hygien och ökat användningen av munskydd.
På en fråga varför Finland nu klarar sig bättre än många andra europeiska länder sa Salminen att man kan bara spekulera. Han konstaterade att läget var mycket bra i Finland under sommaren och han sa vidare att finländarna är mycket bra på att följa rekommendationer.
Salminen lyfte också fram mobilappen coronablinkern som laddats ner av 2,5 miljoner finländare. Salminen sa att det här är världsrekord och att det också har bidragit till att situationen är bättre i Finland.
De flesta som har exponerats för coronaviruset och som därför får en avisering om det här via appen, använder enligt Salminen coronablinkern till att informera andra användare. Användningen av appen bygger helt på frivillighet.

svenska yle
Citera
2020-10-29, 16:23
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Studien är i England. Av de i lärare i skolmiljö var det mest lärar-lärar transmission som hittades. Precis som på vilket arbetsplats som helst. Hade varit betydligt fler lärare smittade om eleverna en varit drivande faktor.

Och vi vet att det smittas mest i hemmamiljö så när barnen blivit smittade av andra hyfsat asymptomatiska barn går de hem från skolan och smittar ner sin familj. Skolor driver smittan men detta är en del av en mörkläggning. Vi vet nu också att lärare blir sjuka.
Citera
2020-10-29, 16:23
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrodanStropp
Jaha. Börjar vi med fantasisiffrorna på 20.000 döda nu igen...

Så snart kommer vi i snitt ha över 1.000 döda i veckan. 😆

Enligt WHO är dödligheten i covid-19 0,65%. Bränner viruset igenom halva befolkningen, vilket är fullt rimligt fram till våren, så betyder det 33k döda i Sverige. Jag avrundade ner till 20k för att inte framstå som alarmistisk.

Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Under 2017-2018 års säsong dog över 3000 i sviter av influensa och det mestadels äldre (som brukligt). Det får man fram genom analyser i FluMOMO.

Det är alltid lite vanskligt att bygga sitt resonemang på "analyser" snarare än hårda data. Men 2018 var enligt Socialstyrelsen den värsta influensasäsongen på över fyrtio år så jag tänker inte döma ut dina siffror. Likväl har covid-19 redan haft ihjäl dubbelt så många, och då har vi inte ens haft någon vinter än. Gissningsvis visar det där FluMOMO att bara ett litet fåtal av de där 3000 döda dog mellan mars och oktober. 0

Citat:
Ursprungligen postat av David86
Enligt den dog t ex 12 st i influensan 2010, samma år som svininfluensan var här, rimligt? Är ju uppenbarligen väldigt stora mörkertal...

Svininfluensan härjade 2009. Hösten 2009 vaccinerades större delen av Sveriges befolkning mot svininfluensa. 2010 var alltså det året då nästan hela Sveriges befolkning var vaccinerad mot influensan, en fullständigt unik situation. Det är snarare anmärkningsvärt att det dog någon alls i influensa 2010.

Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Och vi vet att det smittas mest i hemmamiljö så när barnen blivit smittade av andra hyfsat asymptomatiska barn går de hem från skolan och smittar ner sin familj. Skolor driver smittan men detta är en del av en mörkläggning. Vi vet nu också att lärare blir sjuka.

Varför skulle någon mörklägga något sådant? Låter fullständigt barockt. Att stänga skolor är ju betydligt tacksammare ur ekonomiskt hänseende än att stänga arbetsplatser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in