Citat:
Ursprungligen postat av
Van Nostrand
Många bra poänger där. Jag tror nog restriktioner (i rimlig utsträckning) för endast 70+ eller andra med riskfaktorer hade varit vägen att gå.
jenlov for statsepidemiolog!
Hehehe, tack, men tror trots allt den vi har är mer lämplig. Hade Tegnell vetat i början av mars hur smittsamt, eller rättare sagt, hur lite smittsamt viruset var, så kan jag mycket väl tänka mig att han hade gjort ungefär som i mitt förslag. Men det verkar ju som att han och Giesecke trodde att det skulle gå att hamna nära flockimmunitet till sommaren, även med tydliga restriktioner. Vad andra länder trodde är mer oklart, men antagligen att det skulle gå att bli av med viruset, eller hålla det på en mycket låg nivå, under 1,5 år tills det förhoppningsvis finns ett vaccin.
Nu känns det dock mer och mer uppenbart att viruset blivit mer smittsamt. I våras lyckades länder, även Sverige, hyfsat snabbt få ner Re under 1. Nu ökar smittan kraftigt även i länder med stora restriktioner. Social trötthet visst, men frågan är om det är det enda förklaringen.