2020-10-29, 14:52
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av text-tv-202
Låter märkligt. Har dem hunnit skänka bort sista fältsjukhuset i Älvsjö till Uganda i hopp om att flockimmuniteten var allrådande? Eller är det personal som tryter? I våras har jag för mig att man skalade upp snabbt från 90 platser till 135 i Stockholm och 400 i landet till 550. Oavsett är även det små nummer som måste öka drastiskt tror jag. Belgien som har liknande folkmängd uppger att de har 2000 iva-platser och nu är det halvfullt med 1000 patienter. De räknar med att slå i taket om 2 veckor om utvecklingen fortsätter.

https://www.euronews.com/2020/10/26/coronavirus-belgian-hospitals-could-reach-limit-within-15-days

Om du läser mitt inlägg igen står det att alla de patienter som fick vänta på vård i våras måste tas om hand nu. Samtidigt som de hanterar covid-19 patienter.
Citera
2020-10-29, 14:53
Medlem
arbetets avatar
Ökar alarmerande bland de äldre och äldre-äldre:

covidXIX
@CovidXIX
Fick öka skalan på ålderskurvan för andra gången denna vecka.
Totalsiffrorna bekräftade fall denna vecka, hittills. Förra veckan i ():
Måndag: 1071 (770)
Tisdag: 2417 (1291)
Onsdag (bara delvis rapporterad): 2829 (1573)
#Coronasverige #CoronaVirusSverige
https://twitter.com/CovidXIX/status/1321807865447882755?s=20
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Ja, eller hur. Vi borde alla bara låsa in oss i våra hem tills regeringen kan garantera att ingen någonsin mer kan bli sjuk eller dö..

Sitt hemma och ruttna du om du vill det, jag kommer inte stoppa dig. Men kom inte och kräv att jag eller någon annan ska göra detsamma.

Och är unga människor själviska för att de vill ta vara på sin ungdom och leva sina liv? Ska de berövas detta bara för att några dödligt cancersjuka 85-åringar ska få leva en månad eller två extra?

Vad är det för fel på folk? "Dödligt virus" nej det är inte speciellt dödligt alls. Det kan få bägaren att rinna över på redan svårt sjuka, that's it.
Ok visst. Låt oss bara fortsätta att smitta hela landet och ta död på alla äldre och folk i riskgruppen. Jag är trött på er idioter.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ezity
Läste att vi hade 526 iva-platser innan pandemin men dom ökade till 1100 nåt..

Okej, tack verkar stämma. Tveksamt om det räcker så skulle behövas en plan B.
Citera
2020-10-29, 14:54
Medlem
Kolla Sveriges diagram för fall
https://i.imgur.com/1WYC3b2.jpg
www.covidstatistik.se

+2820 fall igår och då har den siffran inte räknats klart förrän imorgon!
Citera
2020-10-29, 14:54
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezity
Läste att vi hade 526 iva-platser innan pandemin men dom ökade till 1100 nåt..
Begriper ni inte? Alla de som fick vänta på vård i våras ( 100 000+ operationer) måste tas om hand NU, samtidigt som covid-vården.
Citera
2020-10-29, 14:55
Avstängd
Merwinnas avatar
Det är lite kul, mitt i eländet, att län efter län vägrar höja sin publikgräns. De lokala makthavarna är klokare än FHM och Regeringen! Eller så är de inte lika rädda för Riksbögen Gardell!

...och jaha, nu är det hemmakarantän för smittade och anhöriga till smittade i hela Sverige, och lockdown och mötesförbud i flera län. Men det får absolut inte kallas för "karantän", "lockdown" eller "mötesförbud"! Så ociviliserade är vi inte här i Sverige! Snart blir det väl ett utegångsförbud också, som absolut inte är handlar om "utegångsförbud"!
Citera
2020-10-29, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Begriper ni inte? Alla de som fick vänta på vård i våras ( 100 000+ operationer) måste tas om hand NU, samtidigt som covid-vården.
Precis. VI är i praktiken uppe i taket redan nu pga alla canceroperationer mm som MÅSTE göras nu.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
'Finns ej på samma sätt som i våras'..., varför har du behov av att förvanska information? Vad vill du förutom att hata Sverige?
Jag säger exakt samma sak som vad du gör. Marginalerna finns inte ( på samma sätt ) att skala upp sjukvården.

Jag förvanskar INTE information och hatar INTE Sverige. Ge dig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Ok visst. Låt oss bara fortsätta att smitta hela landet och ta död på alla äldre och folk i riskgruppen. Jag är trött på er idioter.
Naturliga urvalet, alla ska ändå dö nån gång.
Citera
2020-10-29, 14:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Om du läser mitt inlägg igen står det att alla de patienter som fick vänta på vård i våras måste tas om hand nu. Samtidigt som de hanterar covid-19 patienter.

Om du läser mitt inlägg inser du att jag inte nöjer mig med den knapphändiga informationen utan vill veta mer kring om flaskhalsen i kapacitetsbristen beror på personal, lokaler, utrustning eller något annat. Exakt vad är det som gör att det inte går att skala upp?
Citera
2020-10-29, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Fast läkarna i många sjukhus säger att det är allvarligt. Typ i Uppsala. Även Tegnell säger att dom börjar se att det är allvarligt på sjukvården. 57 människor på iva än så länge. En stor ökning.

Visst finns det allvarliga fall, och de kommer öka. Men de som avstår från att testa är knappast allvarligt sjuka. Ju fler lindriga fall det finns, ju större mörkertalet är, desto bättre är det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in