2020-10-27, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det nya Coronaviruset kommer fungera precis som det gör idag om vi inte kommer upp med ett vaccin, eller väldigt bra läkemedelsbehandling. Skulle väl möjligen vara om viruset muterar då, men det kan ju dröja 10-talsår om ens någonsin. Varför skulle viruset helt plötsligt ändra karaktär menar du?

Det är befolkningen som ändrar karaktär.

Jämför med när mässlingen först kom till Sydamerika och folk dog i drivor.

Det behövs inget vaccin. Det är ett icke-problem när sjukdomar som i stort sett enbart är dödliga för äldre funnits i befolkningen ett antal år.
Citera
2020-10-27, 22:15
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Peter Lowe: ”Svenska strategin riskerar nordiskt samarbete”

Väl rutet! Precis som i våras fortsätter Sverige att agera osolidariskt med de nordiska länderna genom vansinniga strategin att sprida smittan bland befolkningen.

Ja, självklart är Folkhälsomyndighetens strategi hänsynslös mot grannländerna. Folkhälsomyndighetens usla strategi har medfört stängda gränser för svenskarna. Men svenskar med tillräckligt bra anledningar, får fortfarande passera gränserna. Det innebär att svenskarna fortfarande kan sprida smitta till grannländerna, och rasera deras utmärkta arbete mot epidemin.

Därefter kan Anders Tegnell vara kaxig, och hävda att deras strategier har misslyckats.

Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
"Med en otydlig, svag och inte bindande strategi riskerar vi inte enbart svenskars liv och hälsa, utan även vårt sjukvårdssystem och rykte i världen. Vi sätter också det nordiska samarbetet på spel." menar Peter Lowe. Inför vi munskydd-påbud "har vi fortfarande möjlighet att återupprätta förtroendet hos våra grannar och undvika en upprepning av vårens tragedi". Jag håller med Peter Lowe.
...
källa dn

Ja, Anders Tegnells strategi har inte bara inneburit en stor mängd sjuk- och döds-fall. Strategin har även förstört relationerna till våra kära grannländer. Det blir inte bättre av att Anders Tegnell och Johan Giesecke har älskat att vara kaxiga mot Norge.

Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Haha precis så. Din profilbild är underbar förresten
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Ha ha tack ... du är den enda person som berömt den.

Så kan det ju inte få vara. Härmed ställer även jag mig bakom skribenten ".Dostoj."s inlägg.
Citera
2020-10-27, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Exakt. Min fru är från Japan. De använder mask hela dagen, även när de sitter på kontoret. De har ju nämligen lite högre genomsnitts-IQ och disciplin där. Och därför är corona under kontroll, ekonomin inte kraschad, livet fortsatt rätt normalt. Synd att det ska vara så svårt att fatta för våra självgoda plattjordare och Tegnell. Corona hade lätt kunnat kontrolleras om budskapet om mask varit klart och tydligt och folk förstått.

Bara för att asiater inte vågar tänka själva och därför gör som alla andra betyder inte att de har högre IQ.
Citera
2020-10-27, 22:24
Medlem
Citat:
Exakt. Min fru är från Japan. De använder mask hela dagen, även när de sitter på kontoret. De har ju nämligen lite högre genomsnitts-IQ och disciplin där. Och därför är corona under kontroll, ekonomin inte kraschad, livet fortsatt rätt normalt. Synd att det ska vara så svårt att fatta för våra självgoda plattjordare och Tegnell. Corona hade lätt kunnat kontrolleras om budskapet om mask varit klart och tydligt och folk förstått.

Med tanke på trenden i hela Europa, så verkar budskapet var lika otydligt överallt..
Citera
2020-10-27, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Ja, självklart är Folkhälsomyndighetens strategi hänsynslös mot grannländerna. Folkhälsomyndighetens usla strategi har medfört stängda gränser för svenskarna. Men svenskar med tillräckligt bra anledningar, får fortfarande passera gränserna. Det innebär att svenskarna fortfarande kan sprida smitta till grannländerna, och rasera deras utmärkta arbete mot epidemin.

Därefter kan Anders Tegnell vara kaxig, och hävda att deras strategier har misslyckats.

Ja, Anders Tegnells strategi har inte bara inneburit en stor mängd sjuk- och döds-fall. Strategin har även förstört relationerna till våra kära grannländer. Det blir inte bättre av att Anders Tegnell och Johan Giesecke har älskat att vara kaxiga mot Norge.

Så kan det ju inte få vara. Härmed ställer även jag mig bakom skribenten ".Dostoj."s inlägg.

Du menar att det är Sverige som sabbar Danmarks utmärkta strategi? Det verkar nämligen inte gå speciellt bra där heller just nu..
Citera
2020-10-27, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Här finns en klickbar Covid-19 karta över Italien.
https://lab24.ilsole24ore.com/coronavirus/

Ser ut som att Milano är värst drabbad.
Nu är det ju absoluta tal och Milanos storstadsområde är Italiens näst mest folkrika vilket innebär 665/miljon invånare. Men när jag snabbt tittar på det så ligger Milano riktigt dåligt till. Topp 5 är:
Aosta 788/miljon
Monza and Brianza 773/miljon (gränsar till Milano)
Milano 665/miljon
Genoa 610/miljon
Cuneo 542/miljon

Södra Italien har hittills klarat sig bättre än norra.
Citera
2020-10-27, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Nu är det ju absoluta tal och Milanos storstadsområde är Italiens näst mest folkrika vilket innebär 665/miljon invånare. Men när jag snabbt tittar på det så ligger Milano riktigt dåligt till. Topp 5 är:
Aosta 788/miljon
Monza and Brianza 773/miljon (gränsar till Milano)
Milano 665/miljon
Genoa 610/miljon
Cuneo 542/miljon

Södra Italien har hittills klarat sig bättre än norra.

Dom har nog stängda skolor och munskydd i den södra delen helt enkelt..
Citera
2020-10-27, 22:38
Medlem
Citat:
Inte en chans att sjukvården hänger med tyvärr. Vad vi ser nu är bara första tuggan av förrätten på coronavirusets trerättersmeny som sträcker sig ända till maj.

Varmrätten serveras i januari-februari och det kommer bli en mustig gryta den saken står klar.

Det är synd att Tegnell inte beordrar munskydd redan nu så att de kan kapa minst 70% av fallen med ett sådant enkelt medel. Men vi ska nog inte hoppas på för mycket där. Inte ens sjukvårdspersonalen ber ju om att få bära munskydd på jobbet, mitt i brinnande pandemi, trots WHO:s rekommendationer.

Så man kommer tyvärr få vad man bett om. Ond bråd död, folk som drunknar i sitt lungsekret, barn som skriker rakt ut när de får höra att mamma tyvärr dött, kollapsad sjukvård. Ja winter is coming som man säger. Jag önskar att jag har fel i mina prediktioner men det verkar tyvärr osannolikt.

Sådana munskydd som används inom vården för att skydda sig mot virus fungerar hur bra som helst. Sådana av papper (som tandläkaren använder) eller av tunt tyg fungerar inte på virus. Det invaggar bara folk i en falsk trygghet. Sedan den 10:e oktober är munskydd obligatoriskt när du lämnar din egen tomt/lägenhet/bil i Polen och man satte rekord i antal nysmittade idag igen. Efter 17 dagar visar kurvan fortfarande en linjär uppgång utan tecken på att brytas. Sedan finns det länder som klarat sig bättre eller sämre, men någon universallösning är det inte. Alla har munskydd och alla köar som om det vore 2019.
Citera
2020-10-27, 22:38
Medlem
Myten om flockimmunitet blir svagare och svagare ju mer förståelsen blir mer om Covid-19.

Coronavirus: Antibodies fall rapidly after COVID infection, dashing hopes of herd immunity - study

https://news.sky.com/story/coronavirus-herd-immunity-hopes-dashed-as-study-shows-covid-19-antibodies-fall-rapidly-after-recover y-12115510
Citera
2020-10-27, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Dom har nog stängda skolor och munskydd i den södra delen helt enkelt..
Man har fortfarande ljumma kvällar i den södra delen. Och i våras klarade sig också södern mycket bättre utan någon klar anledning. Måste bero på att i söder river man pecorino över pastan, i norr parmigiano.
Citera
2020-10-27, 22:45
Medlem
Van Nostrands avatar
Hade varit intressant ifall Storbrittanien hade hållt fast vid sin initiala strategi och låta smittan härja fritt. Mycket möjligt att det (som verkligen inget land gjort, inte heller Sverige) hade visat sig vara bäst i längden när vi ska summera allt. Hur många kvalitativa livsår tjänar världen på detta? Förlorar vi rent av?
Citera
2020-10-27, 22:50
Medlem
Skafferns avatar
"Frankrike överväger en andra nationell nedstängning till följd av kraftigt ökad smittspridning i landet, rapporterar BFM TV.

I Frankrike, liksom i Italien och Storbritannien, är coronasmittan nu tillbaka på vårens nivåer."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Det är alltså denna framgångsrika strategi vissa vill att Sverige skulle och ska anamma?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in