2020-10-27, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alternatur
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/AllPWr/anders-tegnell-darfor-ar-hockeyn-drabbad
Vad menar Tegnell när han säger att det kan vara är kall och fuktig(!) luft som orsakar spridningen. Luften blir ju absolut torrare i en ishall än luften utanför. De flesta forskare verkar ju också vara överens om att det är kall och torr luft underlättar spridning av coronaviruset. Är det ett missförstånd eller en ny teori?

Kallt ute - varmt inne -> torr luft inomhus.
Kallt inne - varmt ute -> fuktig luft inomhus

Fuktig luft-> större droppar - > spridning via luftvägar minskar
Torr luft -> mindre droppar/aerosoler -> spridning via luftvägar ökar

Viruset är dock känsligt för uttorkning så fuktig miljö ökar överlevnad på ytor/objekt.

Sen får man tänka till vad det kan betyda. Min gissning är att det finns en hel del objektburen smittspridning i ishockey.
Citera
2020-10-27, 23:42
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det går inte att göra då eftersom sjukvården skulle bli överbelastad, det i sin tur leder till fler avlidna bland människor med andra sjukdomar som då inte får rätt vård.
Jag hör ofta det där argumentet men jag frågar alltid samma sak tillbaka: hur många fler avlidna får vi nu när vården prioriterar helt galet i många länder och ställer in operationer och övrig diagnostik för att man försöker stoppa covid till varje pris? Hur många missar sin prostatakoll, mammografi, röntgen, blodprov, operation, tid hos psykolog? En hel del förmodar jag.

Självklart är det svårt att göra korrekta beräkningar på det här, men återigen, jag tycker verkligen inte att man har tänkt igenom det hela och gjort en ordentlig riskanalys
Citera
2020-10-27, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Van Nostrand
Hade varit intressant ifall Storbrittanien hade hållt fast vid sin initiala strategi och låta smittan härja fritt. Mycket möjligt att det (som verkligen inget land gjort, inte heller Sverige) hade visat sig vara bäst i längden när vi ska summera allt. Hur många kvalitativa livsår tjänar världen på detta? Förlorar vi rent av?

Inte helt och hållet, men att satsa på att flockimmuniteten skulle göras snabbare tror jag hade varit rätt. Att hemarbete bara rekommenderas för personer över 50, samt för personer under 50 med någon riskgrupp, om än liten, som fetma, diabetes, högt blodtryck eller graviditet. Det hade nog varit det absolut bästa. Dödligheten hade ökat ytterst marginellt, medan immuniteten hade byggts upp betydligt snabbare. Men Tengell trodde nog nog viruset sprids snabbare än det gjorde, och när han insåg att det spreds långsammare än han trodde så var han så bespottad av flockimnunitetsstrategin att han sannolikt inte vågade dra det ett steg längre. Trots att det hade varit det korrekta, och att han mycket väl kan ha förstått det efter hand.
Citera
2020-10-27, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Tegnell kan säga vad han vill. Svensken tror på allt han säger. Om det visar sig vara sant efteråt så hyllas han. Om det inte stämde så kan han alltid falla tillbaka på "det stämde vid tidpunkten jag sade det"

Dock blir det rätt svårt att förklara ishallen, haha.
Googlat lite nu. Ser ut som det är ett ganska vanligt problem med fukt i ishallar. Speciellt på våren och hösten.
Citera
2020-10-27, 23:48
Medlem
Van Nostrands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Inte helt och hållet, men att satsa på att flockimmuniteten skulle göras snabbare tror jag hade varit rätt. Att hemarbete bara rekommenderas för personer över 50, samt för personer under 50 med någon riskgrupp, om än liten, som fetma, diabetes, högt blodtryck eller graviditet. Det hade nog varit det absolut bästa. Dödligheten hade ökat ytterst marginellt, medan immuniteten hade byggts upp betydligt snabbare. Men Tengell trodde nog nog viruset sprids snabbare än det gjorde, och när han insåg att det spreds långsammare än han trodde så var han så bespottad av flockimnunitetsstrategin att han sannolikt inte vågade dra det ett steg längre. Trots att det hade varit det korrekta, och att han mycket väl kan ha förstått det efter hand.

Många bra poänger där. Jag tror nog restriktioner (i rimlig utsträckning) för endast 70+ eller andra med riskfaktorer hade varit vägen att gå.

jenlov for statsepidemiolog!
Citera
2020-10-28, 00:03
Medlem
Citat:
Många bra poänger där. Jag tror nog restriktioner (i rimlig utsträckning) för endast 70+ eller andra med riskfaktorer hade varit vägen att gå.

Hehehe, tack, men tror trots allt den vi har är mer lämplig. Hade Tegnell vetat i början av mars hur smittsamt, eller rättare sagt, hur lite smittsamt viruset var, så kan jag mycket väl tänka mig att han hade gjort ungefär som i mitt förslag. Men det verkar ju som att han och Giesecke trodde att det skulle gå att hamna nära flockimmunitet till sommaren, även med tydliga restriktioner. Vad andra länder trodde är mer oklart, men antagligen att det skulle gå att bli av med viruset, eller hålla det på en mycket låg nivå, under 1,5 år tills det förhoppningsvis finns ett vaccin.
Nu känns det dock mer och mer uppenbart att viruset blivit mer smittsamt. I våras lyckades länder, även Sverige, hyfsat snabbt få ner Re under 1. Nu ökar smittan kraftigt även i länder med stora restriktioner. Social trötthet visst, men frågan är om det är det enda förklaringen.
Citera
2020-10-28, 00:05
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Återkom kring årsskiftet. Skulle inte förvåna om Sverige kommer ligga bättre till än snittet för Europa då. Bättre till än USA ligger vi redan. Sett till världen totalt kommer vi alltid ligga sämre än snittet, men många länder i afrika och asien har ju både mycket större mörkertal, och en betydligt yngre befolkning än Sverige.

Iaf jag återkommer vid årsskiftet:

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-03-09..latest&country=SWE~Europe&region=World&deathsM etric=true&interval=total&hideControls=true&perCap ita=true&smoothing=0&pickerMetric=location&pickerS ort=asc
Citera
2020-10-28, 00:06
Medlem
Citat:
Vet vi ens om viruset sprids långsamt? Spontan känsla är att en klar majoritet av svenskarna i något avseende redan varit exponerade för viruset. Väldigt få verkar dock bli sjuka vilket gör detta väldigt lurigt.
Citera
2020-10-28, 00:06
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Det verkar inte vara möjligt med flockimmunitet så den strategin hade varit meningslös, dessutom hade sjukhusen blivit överfulla.

Även om främst äldre dör så drabbas även yngre hårt, 2% med medianålder 45 år var fortfarande dåliga ett par månader efter att de smittats. Jag vet själv två unga i bra kondition som drabbades väldigt hårt, den ena kan fortfarande inte ta mer än korta promenader.

Det bästa strategin för att slippa en nedstängning över vintern måste vara att hålla viktiga ekonomiska aktiviteter igång men undvika "onödiga" sociala kontakter och resor. Vi har en jäkla fördel jämfört med Sydeuropa att vi kan jobba hemifrån i så stor utsträckning, är så glesbefolkat och att vi naturligt håller avstånd.
Citera
2020-10-28, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Iaf jag återkommer vid årsskiftet:

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-03-09..latest&country=SWE~Europe&region=World&deathsM etric=true&interval=total&hideControls=true&perCap ita=true&smoothing=0&pickerMetric=location&pickerS ort=asc

Det låter bra, jag erkänner mig villigt besegrad om jag har fel. Och på ett sätt hoppas jag att jag har det, det allra bästa vore om ingen mer dog i något land, och då hamnar ju Sverige sämre än snittet.
Citera
2020-10-28, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Vet vi ens om viruset sprids långsamt? Spontan känsla är att en klar majoritet av svenskarna i något avseende redan varit exponerade för viruset. Väldigt få verkar dock bli sjuka vilket gör detta väldigt lurigt.

Exakt hur och hur snabbt det sprids vet nog ingen. Men dödligheten i Sverige toppade i mitten av april, sedan gick den sakta neråt. Vilket tyder på att antalet nysmittade började minska i slutet av mars, senast 1 april. Då gick det att få ner smittan trots i princip ingen immunitet. Idag rusar den i princip överallt, även i t.ex. Frankrike med deras restriktioner. Undantaget är Irland, där minskar faktiskt smittan. Vilket får lockdown-förespråkarna att hoppa i taket av glädje. Dock började smittan minska INNAN lockdownen infördes, vilket är otroligt märkligt, när den ökar brant överallt annars. Kanske är det fortfarande en mindre smittsam variant som dominerar där, men det är en spekluation, och det understryker ännu mer att det är mycket vi inte vet om detta virus. Även närliggande Storbritanien visar en tydligt avtagande ökning, även om det fortfarande är en ökning där.
Citera
2020-10-28, 00:27
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:

Det bästa hade ju varit att köra dubbelblindstudier direkt på profylax. D-vitamin o NAC tex har potential att minska dödligheten vid smitta o kunde ha använts för att minska trycket på sjukvården.

Sen måste du ta med psykologiska effekter. Tidsfönstret att smitta tillräckligt många för flockimmunitet är kort. När folk runtomkring blir sjuka kommer alla vidta åtgärder på egen hand.

Många i Sverige gjorde mer än FHM rekommenderade tidigt vilket kan ha sänkt R en hel del. Köpcentra och vägar tömdes fort o många köpte mat på nätet.

När smittan sjunker återgår folk till gamla vanor o spridningen tar fart igen. Att ha långsiktiga åtgärder är en utmaning pga coronatrötthet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in