2020-10-27, 19:36
Medlem
Odagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KingKong90
Bogvisiret flyttades från förlisningsplatsen till den plats där det officiellt hittades. Allt enligt mycket säker källa.

Det finns indikationer på att skulle kunna tala sanning. Fast jag tror ju inte på jultomten heller...
Citera
2020-10-27, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Äntligen en förklaring till de mystiska bokstäverna i centrum av ritningarna: detta kommer sig alltså av förlängningen av fartyget med nästan 20 m efter att bygget startade.

Vad gäller fenstabilisatorerna så läste jag att utrymmena på däck 0 fanns redan från början. Jag uppfattar det som att de som installerades i januari 1994 var de första. Men den installationen säger oss något annat: det är ytterst osannolikt att Estonia hade en allvarlig skrovskada pga rost eller liknande vid poolen eller runt avloppsventilen. Det hade man rimligen upptäckt på varvet tidigare samma år. Svårt att missa när dussintals människor går omkring under botten.
Installationen genomfordes tydligen pa rekordtid och man fick gora klart den till havs. Att fixa rost var nog inte prio.

Foljande gar att lasa om bottnens tillstand:
https://www.estoniaferrydisaster.net/estonia%20final%20report/29.5.htm
Citera
2020-10-27, 20:04
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik-Bergner
Antar att du vill säga att du inte tror att ett bogvisit kan hoppa loss? Försök koncentrera dig mindre på vad folk här skriver och mer på vad de postar för material. I klippet jag skickade så framgår det klar och tydligt att bogvisiret på Viking Lines M/S Mariella hoppade loss under hård sjögång 1985. Båten var då helt ny i princip. En av anledningarna att det gick bra den gången var att folket på bryggan såg vad som hände och kunde sänka hastigheten och ändra kurs. Det blir då iaf inte HELT omöjligt för mig att det skulle kunna hända igen och att det denna gången skulle kunna gå riktigt illa. Speciellt på en båt där man inte ens såg bogvisiret ifrån bryggan. Det räckte med att en kontrollampa var trasig för att de inte skulle fatta vad som skett. Detta är ju berättat av vad som måste anses vara så mkt proffs och expert som det bara går att bli. En överstyrman på Mariella.

Senare förklarar även Stig Strömberg som var med och byggde Viking Sally, senare M/S Estonia, att han kunde se hur bogvisiret kunde flyga upp om man kör för snabbt i hård sjö.

Det räcker knappast, att konstatera att ett bogvisir kan lossna från ett fartyg, man bör också kunna visa att 55-60 ton stål i form av just Estonias bogvisir kan hålla sig flytande längs med fartygets sida tills det slutligen kan orsaka hålet där det enligt uppgifter är beläget.

Kan du det?

Vilka vetenskapliga fakta styrker att bogvisiret kan ha orsakat hålet midskepps, eller är det bara ett antagande att 55-60 ton bogvisir inte sjunker direkt?
Citera
2020-10-27, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Jag ska svara dig trots det jag skrev. Vad än jag eller nån annan skriver så kommer barbro och hans stab och slår en i skallen med den där jävla JAIC bibeln. De läser inte vad andra postar och missförstår med flit. Blir inget bra samtal under de premisserna.
Du har helt rätt i att vi börjar komma nånstans och det börjar hända grejer,som ju flashback är till för.
Ok, ska överväga att stanna kvar.
On topic: om nu Estonia hade specats med tanke på nordsjöfart och dimensionerats därefter väcks många nya frågor, det kan handla om tex besättningens kompetens, underhåll av vitala komponenter,dagliga rutiner.
Saken hamnar i ett helt annat läge när det inte går att skylla på båtens konstruktion på samma sätt.
Själv får jag allt svårare att tro att båten förliste enbart pga styv kuling.
Varvet byggde inte efter ritningarna och kontrollanten Bureau Veritas krav. Har redan skrivit här i tråden, men det är sån faktaresistens här. Detta kunde man göra då Finland som skulle godkänna fartyget varken undersökte ritningar eller fartyg, utan bara muntligen tog varvets ord på att allt var enligt reglerna. Innan Estline tog över fartyget var dåvarande ägarna medvetna om bogvisirfästenas svagheter och hade tagit in anbud på förstärkningar. Men varken dem eller Estline gjorde något.
Citera
2020-10-27, 20:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Odagan
I helvete att du lämnar tråden.. Du kan ju inte vika ned dig nu när vi börjar närma oss sanningen..
-Bogvisiret!!

Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke

. Vad än jag eller nån annan skriver så kommer barbro och hans stab och slår en i skallen med den där jävla JAIC bibeln

om nu Estonia hade specats med tanke på nordsjöfart och dimensionerats därefter

väcks många nya frågor, det kan handla om tex besättningens kompetens, underhåll av vitala komponenter,dagliga rutiner.

Själv får jag allt svårare att tro att båten förliste enbart pga styv kuling.

Men get a room ni 2 dårar !

1. Källa på den där klassningen av nordsjöfart?

2. Vad är därmed dimensonerat därefter?

3. Ingen har sagt att båten förliste pga en styv kuling.

Ni fördummar tråden.
Vi ska diskutera de nya hål som upptäckts.
Citera
2020-10-27, 20:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av InezLima
Varvet byggde inte efter ritningarna och kontrollanten Bureau Veritas krav. Har redan skrivit här i tråden, men det är sån faktaresistens här. Detta kunde man göra då Finland som skulle godkänna fartyget varken undersökte ritningar eller fartyg, utan bara muntligen tog varvets ord på att allt var enligt reglerna. Innan Estline tog över fartyget var dåvarande ägarna medvetna om bogvisirfästenas svagheter och hade tagit in anbud på förstärkningar. Men varken dem eller Estline gjorde något.
Ok då bygger ledande Tyska varv lite som dom känner för, på fri hand. En källa tack.
Citera
2020-10-27, 20:30
Avslutad
[quote=.RIHTT|73388448]Men get a room ni 2 dårar !

Ni fördummar tråden.
Vi ska diskutera de nya hål som upptäckts.[/QUOT
1. Jag skrev specad inte klassad
2. Förstår inte vad du menar där.
3. Den tålde ju inte styv kuling
Senast redigerad av jonkebonke 2020-10-27 kl. 21:00.
Citera
2020-10-27, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .RIHTT
Men get a room ni 2 dårar !

Ni fördummar tråden.
Vi ska diskutera de nya hål som upptäckts.

(FB) Nya uppgifter om Estonia - hål midskepps. 24/09 - 20
Citera
2020-10-27, 21:08
Medlem
LiberalGuys avatar
Någon som vet varför Estonia körde fortare än vad hon skulle i stormen? En äldre man i en dokumentär tyckte att hon drog på rätt i hårt den dagen.
Senast redigerad av LiberalGuy 2020-10-27 kl. 21:17.
Citera
2020-10-27, 21:13
Medlem
Odagans avatar
Vi får väl trots allt hålla med .PITHH om en sak; Ingen har sagt att båten förliste pga en styv kuling.
Citera
2020-10-27, 21:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LiberalGuy
Någon som vet varför Estonia körde fortare än vad hon skulle i stormen? En äldre man i en dokumentär tyckte han drog på rätt i hårt den dagen.
En auktoritär sovjetutbildad kapten som tyckte tidtabellen var viktigare än säkerhet och komfort för paxen. Han kanske var stressad över nånting också.
Citera
2020-10-27, 21:19
Medlem
Det var nån slags stolthet att aldrig komma försent. De körde t.om om Mariella som hade saktat ner i det hårda vädret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in