2020-10-27, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MsBulldog
Hvis dette viser seg å stemme så er jo saken løst.

Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Det var mycket länge sedan; som jag förstått i hans ungdom
Han hade varit i berusat tillstånd och jagat någon ..

Något mer har inte jag läst om.
Det vitner absolutt om et voldspotensial. Selv om det var langt tilbake i tid.

Behring Breivik hadde ikke noe rulleblad, men jeg vet han var involvert i mange slåsskamper i ungdomstiden.
Citera
2020-10-27, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Politiinspektør Agnes Beate Hemiø sa på Åsted Norge i går at politiet fortsatt gransker de nærmere 6000 timer med videoopptak, og at det kan komme flere etterlysninger av enkelte biler i tiden fremover.

Jeg forsto det slik at det mest sannsynlig vil dukke opp flere etterlysninger.

Det er bare å vente og se hva som skjer.

Det hadde vært interessant om det også er sikret videoopptak fra dagene i forkant av forsvinningen, for eksempel en drøy uke før 31. oktober 2018. Opptak fra den siste uken av oktober kan nok ha fanget opp noe.

Saken inkluderer åpenbart flere personer og for å minimere kontakt og elektroniske spor under planleggingen, er det naturlig å tenke seg at medhjelpere har bedrevet rekognisering av området rundt boligen, eksempelvis kartlegging av trafikken ved gangveien under det aktuelle tidspunkt, osv.
Citera
2020-10-27, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
Det hadde vært interessant om det også er sikret videoopptak fra dagene i forkant av forsvinningen, for eksempel en drøy uke før 31. oktober 2018. Opptak fra den siste uken av oktober kan nok ha fanget opp noe.

Saken inkluderer åpenbart flere personer og for å minimere kontakt og elektroniske spor under planleggingen, er det naturlig å tenke seg at medhjelpere har bedrevet rekognisering av området rundt boligen, eksempelvis kartlegging av trafikken ved gangveien under det aktuelle tidspunkt, osv.
Enig, og som jeg allerede har nevnt:
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
00.40 på denne videoen https://www.dagbladet.no/nyheter/her-gikk-hettemannen/72625768 viser andematplassens plassering, og jeg forstår det slik at hettemannen ble fanget opp av videokamera der.

Dere som er kjent, ville den bilen med østeropeiske skilter (se artikkel under for å se hvor den bilen var parkert) kunne blitt fanget opp av et av de samme videokameraene som fanget opp hettemannen ved andematplassen?

"Fuglefotograf forteller at han så en bil med østeuropeiske registreringsskilt parkert her både den 29. oktober og en annen dag i høst."
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/l1o81y/nytt-vitne-i-loerenskog-saa-mystiske-menn-med-fiskestang-og-telelinse

Hvis den bilen kunne bli fanget opp av kamera, så MÅ politiet se gjennom video-opptakene for 29. oktober 2018! Hvis de finner den bilen og kan følge dens kjøring, så kanskje de finner opptak som viser registreringsnummeret på den bilen. Jeg mener at dette må etterforskes bedre i tilfelle den bilen og fiskerne har med saken å gjøre.
Jeg tenker selvsagt også på at politiet må lete på videoopptak for å finne andre biler og mennesker som var i området ved Sloraveien og Langvannet den 29.10, 31.10. og den siste uken før forsvinningen og de siste ukene og månedene før forsvinningen (så langt tilbake i tid som de har opptak fra).
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Jeg mener at det er viktig at saken blir løst. Og jeg tenker at det kan være mulighet for at noen (med kikkert el.l.) spionerte på huset i S4 fra Rådhusparken eller i nærheten av den parken.

hvis noen husker å ha sett noen i dette området med kikkert, telelinse el.l. rettet mot S4 i timene, dagene, ukene og/eller månedene før forsvinningen, så er det lurt om de varsler politiet om det.

Video-overvåkning på andre siden av Langvannet kan kanskje også ha fanget opp eventuelle personer som eventuelt spionerte på huset i S4. Dette bør politiet se på. Se spesielt på dagene rett før forsvinningsdagen + selve forsvinningsdagen, og se spesielt på den 29.10.2018.

BRØSKE, jeg tror at du kan løse saken!

For å lese Vg-artikkelen må man logge inn med Schibsted brukerkonto. Slik har de nylig gjort det med flere av de artiklene som omhandler denne saken. Det står at man kan lese artikkelen gratis hvis man logger inn.

Det kreves ikke innlogging for å lese de nyeste artiklene om denne saken, men det kreves innlogging for å lese noen eldre artikler om denne saken som bl.a. disse:
"Lørenskog-forsvinningen: Politiet ber hobbyfotografer melde seg
Huset til Anne-Elisabeth og Tom Hagen ligger midt i et populært turområde med et rikt fugleliv. Nå vil politiet ha kontakt med folk som har tatt bilder ved Langvannet i dagene rundt forsvinningen."
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/7lak04/loerenskog-forsvinningen-politiet-ber-hobbyfotografer-melde-seg
"Lørenskog-forsvinningen: Politiet kan ha gått glipp av spor
LØRENSKOG (VG) Etterforskningen av Anne-Elisabeth Falkevik Hagens forsvinning har vært underlagt et strengt hemmelighold. Tidligere Delta-leder mener etterforskningen er svært krevende."
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/P3QgG5/loerenskog-forsvinningen-politiet-kan-ha-gaatt-glipp-av-spor
Det kreves ikke innlogging for å lese de nyeste artiklene om denne saken, men det kreves innlogging for å lese noen eldre artikler om denne saken som bl.a. disse:
"Lørenskog-forsvinningen: Politiet ber hobbyfotografer melde seg
Huset til Anne-Elisabeth og Tom Hagen ligger midt i et populært turområde med et rikt fugleliv. Nå vil politiet ha kontakt med folk som har tatt bilder ved Langvannet i dagene rundt forsvinningen."
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/7lak04/loerenskog-forsvinningen-politiet-ber-hobbyfotografer-melde-seg
"Lørenskog-forsvinningen: Politiet kan ha gått glipp av spor
LØRENSKOG (VG) Etterforskningen av Anne-Elisabeth Falkevik Hagens forsvinning har vært underlagt et strengt hemmelighold. Tidligere Delta-leder mener etterforskningen er svært krevende."
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/P3QgG5/loerenskog-forsvinningen-politiet-kan-ha-gaatt-glipp-av-spor
Senast redigerad av z-z-z 2020-10-27 kl. 20:16.
Citera
2020-10-27, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce

Det er naturlig å tro at politiet har sikret videoopptak og elektroniske spor så langt tilbake i tid som mulig. Altså i flere uker før 31. oktober 2018. Nettopp for å avdekke suspekt adferd som kan ha vært rekognosering og kartlegging av området i tiden før AEH forsvant.

Hemiø etterlyste de to bilene 07:56 og 08:56 langs gangveien, og nevnte også den grå suv-lignende bilen observert av nabo ca 08:30 - 10:30, men ville ikke bekrefte at politiet trodde det kunne dreie seg om samme bil som iallfall én av gangvei-observasjonene. Det finnes ikke holdepunkter for det, sa hun. Men politiet har så langt ingen svar på hvem som kjørte de aktuelle bilene. Ingen har meldt seg.

Det blir uansett spennende om det kommer nye etterlysninger av bil(er) etterhvert.
Citera
2020-10-27, 20:19
Medlem
Noen som kan nok om politiarbeid og kameradekning, til å skjønne om det er sannsynlig med et bedre videoopptak av bilen? Jeg mener bilen må jo også "hjem" et sted. Er det mulig å forlate sloraveien og dumpe bilen uten et bedre bilde enn det der?

Jeg skjønner at man neppe har fanget opp et bilskilt, men man kan jo beregne sånn cirka når drapet skjedde og sjekke alle "utfartsårer".
Citera
2020-10-27, 20:19
Medlem
Men jeg skjønner ikke hvorfor AE`s klær måtte ligge igjen når de faket en kidnapping, det henger jo ikke på greip.

Noen som har en god forklaring på dette?
Citera
2020-10-27, 20:20
Medlem
Nottelitens avatar
Det är troligen denna regel som avgör hur länge i förväg polisen kan ha fått inspelningar från olika kameror :

§ 6.Sletting av opptak gjort ved kameraovervåking
Opptak skal slettes senest én uke etter at opptakene er gjort. Hvis det er sannsynlig at opptaket vil bli utlevert til politiet i forbindelse med etterforskning av straffbare handlinger eller ulykker, kan opptakene oppbevares inntil 30 dager.

Opptak gjort på utsalgssteder som benytter betalingsinstrument eller identitetsbevis, eller i lokaler hvor post- eller banktjenester leveres, skal slettes senest tre måneder etter at opptakene er gjort.

Sletteplikten etter første og andre ledd gjelder ikke

a) for opptak som politiet er i besittelse av,
b) for opptak som kan være av betydning for rikets eller dets alliertes sikkerhet, forholdet til fremmede makter og andre vitale nasjonale sikkerhetsinteresser, eller
c) hvor den som er avbildet samtykker i at opptakene oppbevares lenger.
Dersom det foreligger et særlig behov for oppbevaring i lengre tid enn i første og andre ledd, kan Datatilsynet gjøre unntak fra disse bestemmelsene.
här är länken :
https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2018-07-02-1107
Citera
2020-10-27, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sugar-Daddy
Men jeg skjønner ikke hvorfor AE`s klær måtte ligge igjen når de faket en kidnapping, det henger jo ikke på greip.

En mulig teori kan være at AE kom fra badet i 2. etasje (naken eller iført badekåpe) da hun ble angrepet, og at GM etter angrepet hentet AEs klær som eventuelt lå på eller ved badet i 2. etasje (fordi GM ønsket å kle på henne). GM kan ha forsøkt å kle på henne på gjestetoalettet i 1. etasje uten å lykkes, klærne ble tilsmusset under forsøket på påkledning og klærne ble lagt igjen på gjestetoalettet. Kanskje GM ikke tenkte på at det ville se merkelig ut at klærne lå igjen på åstedet?
Citera
2020-10-27, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StonesThrow81
Noen som kan nok om politiarbeid og kameradekning, til å skjønne om det er sannsynlig med et bedre videoopptak av bilen? Jeg mener bilen må jo også "hjem" et sted. Er det mulig å forlate sloraveien og dumpe bilen uten et bedre bilde enn det der?

Jeg skjønner at man neppe har fanget opp et bilskilt, men man kan jo beregne sånn cirka når drapet skjedde og sjekke alle "utfartsårer".
Jeg vet ikke. Men det er kanskje mulighet for å kjøre en strekning på en eller flere veier fra S4 uten å bli fanget på videoopptak? Hvis det er mulig, så kan kanskje sjåføren ha byttet bil et sted før han kjørte videre?
Citera
2020-10-27, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sugar-Daddy

Nei, den eneste mulige forklaringen jeg kan tenke meg, er at de klærne som lå igjen er de samme klærne som AEH brukte kvelden før på teateret.

Klærne AEH hadde i teateret må finnes i S4, ellers vil jo mistanken om at AEH kan ha blitt drept kvelden eller natten før, bli vekket.

Og det stemmer dårlig med kidnappingsplottet, og at AEH skal ha forsvunnet fra S4 ca 09:30 til 10:00. Som Tom Hagen mener.
Citera
2020-10-27, 20:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Varför raderade han inte det om han var på väg att dräpa henne??

Alle drap har feil i planleggingen, eller skjuling av spor. Det er ting man glemmer, og kanskje undervurderte han politiet. Kanskje betydde de bøkene så mye for han at han ikke kunne ta bort noe. Hvis han rev ut en side, så ville det kanskje virke enda mere mistenkelig, hva vet jeg..
Kanskje han ikke kommer ihåg alt han har skrevet.
Dessuten er det jo bøker som mangler. Forklaringene kan være mange.

Du kan jo fråga TH selv:
(+47)46528979
Citera
2020-10-27, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Nei, den eneste mulige forklaringen jeg kan tenke meg, er at de klærne som lå igjen er de samme klærne som AEH brukte kvelden før på teateret.

Klærne AEH hadde i teateret må finnes i S4, ellers vil jo mistanken om at AEH kan ha blitt drept kvelden eller natten før, bli vekket.

Og det stemmer dårlig med kidnappingsplottet, og at AEH skal ha forsvunnet fra S4 ca 09:30 til 10:00. Som Tom Hagen mener.
Fetad: Hvis det stemmer at det var klærne fra teaterkvelden som lå igjen på gjestetoalettet, så kan det hende at GM visste at de klærne var brukt kvelden før av AE og at GM plantet de klærne på gjestetoalettet for å kaste mistanke mot TH.

Edit: Har du en teori om hvordan teaterkveld-klærne eventuelt havnet på gjestetoalettet?
Edit 2: Har du en teori om hvorfor GM eventuelt kan ha tenkt at det var smart at teaterkveld-klærne lå på gjestetoalettet?
Senast redigerad av z-z-z 2020-10-27 kl. 20:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in