Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-10-27, 17:03
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Tack, ja nu hittade jag det. Reaktion på några saker:

1) Om den långe blonde var Leif T så låter det oerhört märkligt. Honom borde väl någon ha känt igen, inte minst Säpogruppen som skrev sitt PM om övervakning.

2) De båda civilklädda poliser från VD3 som var i Gamla stan mordkvällen kan väl inte vara andra än de båda yngre knarkspanare som kastades fram som förklaring på Ulla S iakttagelse? Inte en siffra rätt.

3) Jag tror, vilket jag skrivit förut, att det Kjell F hörde 22.30 och framåt har med mordet att göra.

4) Att Walter Kirisits var utsedd till patsy låter plausibelt. Vilket öppnar dörren på vid gavel till en betydligt större sak än att några baseballpoliser sprang runt med WT och revolvrar.

5) Delar uppfattningen att Nils Linders agerande på mordnatten är märkligt. Den förste han skulle ha ringt var givetvis Arne Irvell.

6) Att ledningsgruppen tidigt fick information om Säpo PM är nu helt klarlagt. Tycker mig ana en glidning mot ensam GM efter ett par veckor. HH varnar plötsligt för att man inte ska tillmäta GM hög kompetens.

7) Tycker också att det snabba bortstädandet av teleskåpet på Ankargränd är misstänkt. Håller på och kollar en sak rörande det.

1) Håller med

2) Ja, men också ”kollegor från KEE”

3) Det är troligt, och det är inte fyra Solvallakompisar utan personer som söker skyl och också projicerar risk på knarkspaningen

4) Ett av de mer bisarra momenten i hela MOP med varningen före och alibit kl 23.19. Om saker är för bra för att vara sanna, är de oftast inte det.

5) Efter Krimjouren

6) Som Andersson säger, de kunde inte föreställa sig att protokollen skulle komma ut efter 34 år. Ännu ett tivoli begravet

7) Tragiskt när man betänker åtalen mot CP
Citera
2020-10-27, 17:10
Medlem
Basfaktas avatar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BJkzwg/sapo-ligger-bakom-olof-palmes-dod

Här en länk där LGWP säger att Säpo 12 timmar före mordet kände till att Palme skulle gå på bio.
Citera
2020-10-27, 17:23
Medlem
H24s avatar
Citat:
Det är för mig otänkbart att Säpo inte avlyssnade hans telefon. Det visade sig att det var precis så. En Säpoman försa sig till en DN-reporter och avslöjade att Säpo vid 20-tiden visste att Palme skulle till Grand. Har ingen länk, men så var det. Kom just ihåg det.

Eventuellt Sture Höglund du tänker på. Tanken på att svensk säkerhetstjänst (både SÄPO och SSI) inte skulle ha absolut järnkoll på telefonerna mitt under Kalla Kriget är orimlig. Likaså att det inte har förekommit hemliga och förutsättningslösa utredningar från desamma efter mordet.

Citat:
Även Säpomannen Sture Höglund slinter med tungan under ett samtal med DN:s Göran Beckerus. På GB kommentar att man inte vet vilka OP talade på telefon med svarar SH att "jodå det har man stenkoll på". GB svarar då förvånat att "det kan man ju bara vara säker på om man lyssnat på samtalen" varvid SH blir högröd i ansiktet men inte svarar.
Citera
2020-10-27, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Jag personligen tror inte att en motivbild leder oss till mördaren. Det finns alldeles för många. Liksom teorier. Genomtröskade i tråden under 20 år.

Finns enbart en möjlighet. Att via vittnesmål och frisläppta dokument hitta gärningsmannen före mordplatsen. Annars går inte mordet att lösa.

Min tro är att en mängd information som sammanförs via olika led runt mordplatsen är nyckeln. Något som PU aldrig ägnat sig åt. Gärningsmannen finns här. Jag känner vittringen. Vilket var omöjligt före 200610.

Men jag löste mordet i juni -15 när jag kände igen brevskrivaren. Men pratade med PU innan dess pga vad personen sagt till mig.
Ni kan få all info av mig.
Citera
2020-10-27, 17:59
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Eventuellt Sture Höglund du tänker på. Tanken på att svensk säkerhetstjänst (både SÄPO och SSI) inte skulle ha absolut järnkoll på telefonerna mitt under Kalla Kriget är orimlig. Likaså att det inte har förekommit hemliga och förutsättningslösa utredningar från desamma efter mordet.

Ja det är det samtalet du citerar jag tänker på. Delar helt din uppfattning att Palmes telefoner var avlyssnade av Säpo/SSI. Troligen avlyssnades även fler ministrar. Det handlar ju om rikets säkerhet.
Citera
2020-10-27, 18:11
Medlem
Citat:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BJkzwg/sapo-ligger-bakom-olof-palmes-dod

Här en länk där LGWP säger att Säpo 12 timmar före mordet kände till att Palme skulle gå på bio.

Tack. Här får du citat av LGWP från länken
”Biobesöket var känt”
– Det var känt i Palmes närhet att de skulle gå på bio. Det framkom tydligt tidigt i utredningen, i förhör med Palmes arbetskamrater.

Det var känt inom säkerhetspolisen sedan ungefär mitt på dagen, på fredagen – åtminstone tolv timmar innan mordet inträffade.

Det fanns anledning att utreda hur pass spridd den kännedomen var inom och utanför organisationen. Om man har tittat på det eller inte vet inte jag, för det kommer inte jag åt.
Om detta är sant öppnar det för flera intressanta reflektioner.

Först, naturligtvis, "the usual suspect". Det var Säpo som gjorde det.

Problemet med det är att Säpo bestod av flera hundra kanske bortåt 1 000 anställda och alla har tydligen inte 100-procentigt säkerhetstänkande och ändå så har inte mycket läckt, I SÅ FALL.

Det som mest förvånar mig är hur övervakningen går till. Att Rikspolischefen informerade Olof Palme att han och andra ledande inom socialdemokratin var utsatt för övervakning och att rutinmässig övervakning från intresserade underrättelseorganisationer förekom var säkert uppmärksammat av Säpo och riskbedömt, det är ju faktiskt deras arbete.

Så varför den mycket närgångna övervakningen vid Gamla Stans TB?

Vore det inte mer diskret att se LOP gå in i TB-nedgången vid Munkbrohallen vid Schönfeldts gränd och sedan vänta på dem vid Rådmansgatans TB?

Jovisst, om man var 100 % säker på att livvakterna inte hade planerat något, men det var man tydligen inte.

Makarna Palme hade kunnat gå rakt igenom biljetthallen och genom utgången till Riddarholmen och en väntande livvaktsbil, men javisst ja där såg Helena Myrin (Z-8597) två män som hon uppfattade hade ett "misstänkt" beteende.

Att makarna Palme verkligen gick ombord på linje 17 mot Rådmansgatan övervakades av den långe blonde mannen som Hans Embrink (Z-8386) såg innanför glasdörrarna till perrongen.

Och att de åkte ända till Rådmansgatan TB övervakades av mannen med den intensiva blicken som Ingrid Friedl Lange (Z-10292-01) mötte i gångtunneln och som Leila Kangasviri (Z-8332) såg springa ombord och sätta sig och stirra mot det håll makarna Palme stod.

Så, vilken slutsats kan vi dra från detta?

Jo, att de som ledde och kommenderade övervakningen "minut för minut" inte var säkra på hur livvaktssituationen såg ut, även om någon av dem var en förrädare ur Säpo's led, och hade krav på sig att ha "full kontroll" över makarna Palmes rörelser. Inga egna initiativ med egen bedömning, bara 100 % full kontroll.

Det är frågan om disciplinerat uppträdande men inte på den skicklighetsnivå som Säpo's egna spanare besitter.
Citera
2020-10-27, 18:17
Medlem
Citat:
Ja. En statsminister/premiärminister i vilket västland som helst är givetvis under övervakning av stormakterna på olika sätt. Kanske även med telefonavlyssning. En person med den makten kan inte plötsligt få för sig nåt konstigt, bli knäpp etc utan att stormakterna vet det.

Under kalla kriget var det livsavgörande för Nato/USA att inte ett land som Sverige började glida iväg mot Sovjet. Vi känner ju alla till den svenska oron inför Moskvaresan april 86.

Det är för mig otänkbart att Säpo inte avlyssnade hans telefon. Det visade sig att det var precis så. En Säpoman försa sig till en DN-reporter och avslöjade att Säpo vid 20-tiden visste att Palme skulle till Grand. Har ingen länk, men så var det. Kom just ihåg det.
Moskvaresan blev en deadline för de som ville få bort Palme.
Jag tror att Gorbatjov och P alme hade kommit mycket väl överens och vissa länders höga ledare insåg det.
Det var en vänskap ingen såg fram emot. Vapennedrustning är bara till för "allmogen" ,de mäktiga ser mycket kapital och makt försvinna.

USA och Nato ville ha ett Sverige som var som alla andra stater som de kunde kontrollera ,men så länge Palme var kvar med sitt mantra om fred på jorden och alla människors lika värde var Sverige svårt att kontrollera.
Det känns som att det är många aktörer i detta mord och det känns som att det bara skrapats på ytan av alla vittnesuppgifter och dessa motsägelsefulla uppgifter som cirkulerar.
Jag har varit positiv och har förväntat mig sanningen men det här mordet är för stort att lösa.
Ju längre tiden går så bleknar också viljan hos svenskarna att det ska lösas.
Om några generationer vet ingen vem Palme var.
Citera
2020-10-27, 18:22
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
”Biobesöket var känt”
– Det var känt i Palmes närhet att de skulle gå på bio. Det framkom tydligt tidigt i utredningen, i förhör med Palmes arbetskamrater.

Det var känt inom säkerhetspolisen sedan ungefär mitt på dagen, på fredagen – åtminstone tolv timmar innan mordet inträffade.

Det fanns anledning att utreda hur pass spridd den kännedomen var inom och utanför organisationen. Om man har tittat på det eller inte vet inte jag, för det kommer inte jag åt.

Problemet med det är att Säpo bestod av flera hundra kanske bortåt 1 000 anställda och alla har tydligen inte 100-procentigt säkerhetstänkande och ändå så har inte mycket läckt, I SÅ FALL.

Det som mest förvånar mig är hur övervakningen går till. Att Rikspolischefen informerade Olof Palme att han och andra ledande inom socialdemokratin var utsatt för övervakning och att rutinmässig övervakning från intresserade underrättelseorganisationer förekom var säkert uppmärksammat av Säpo och riskbedömt, det är ju faktiskt deras arbete.

Vore det inte mer diskret att se LOP gå in i TB-nedgången vid Munkbrohallen vid Schönfeldts gränd och sedan vänta på dem vid Rådmansgatans TB?

Jovisst, om man var 100 % säker på att livvakterna inte hade planerat något, men det var man tydligen inte.

Makarna Palme hade kunnat gå rakt igenom biljetthallen och genom utgången till Riddarholmen och en väntande livvaktsbil, men javisst ja där såg Helena Myrin (Z-8597) två män som hon uppfattade hade ett "misstänkt" beteende.

Att makarna Palme verkligen gick ombord på linje 17 mot Rådmansgatan övervakades av den långe blonde mannen som Hans Embrink (Z-8386) såg innanför glasdörrarna till perrongen.

Och att de åkte ända till Rådmansgatan TB övervakades av mannen med den intensiva blicken som Ingrid Friedl Lange (Z-10292-01) mötte i gångtunneln och som Leila Kangasviri (Z-8332) såg springa ombord och sätta sig och stirra mot det håll makarna Palme stod.

Jo, att de som ledde och kommenderade övervakningen "minut för minut" inte var säkra på hur livvaktssituationen såg ut, även om någon av dem var en förrädare ur Säpo's led, och hade krav på sig att ha "full kontroll" över makarna Palmes rörelser. Inga egna initiativ med egen bedömning, bara 100 % full kontroll.

Det är frågan om disciplinerat uppträdande men inte på den skicklighetsnivå som Säpo's egna spanare besitter.

Japp, livvakterna var faktor X. Det är jag övertygad om. GS bedömdes som alltför riskabelt. Om livvaktsskyddet befann sig där hade GM enkelt kunnat gripas.

Det behövdes alltså en bättre möjlighet där livvaktsskyddet uppenbart inte befann sig nära Palme.

Biobesöket och promenaden från Grand var förmodligen första tillfället att skjuta Palme.

Rosenbad-riksdagshuset-bostaden dagtid måste ha varit uteslutet. Man skjuter inte ihjäl statsministern mitt bland folk med usla flyktvägar.

Lika otänkbart med politiska möten på stan.

Vid resor hade Palme alltid ett entourage + alla vittnen. Exempelvis vid besöket i Jämtland dagarna före mordet.

Vi ska minnas att det var viktigt för GM att undkomma.
Citera
2020-10-27, 18:25
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tradera
Moskvaresan blev en deadline för de som ville få bort Palme.
Jag tror att Gorbatjov och P alme hade kommit mycket väl överens och vissa länders höga ledare insåg det.
Det var en vänskap ingen såg fram emot. Vapennedrustning är bara till för "allmogen" ,de mäktiga ser mycket kapital och makt försvinna.

USA och Nato ville ha ett Sverige som var som alla andra stater som de kunde kontrollera ,men så länge Palme var kvar med sitt mantra om fred på jorden och alla människors lika värde var Sverige svårt att kontrollera.
Det känns som att det är många aktörer i detta mord och det känns som att det bara skrapats på ytan av alla vittnesuppgifter och dessa motsägelsefulla uppgifter som cirkulerar.
Jag har varit positiv och har förväntat mig sanningen men det här mordet är för stort att lösa.
Ju längre tiden går så bleknar också viljan hos svenskarna att det ska lösas.
Om några generationer vet ingen vem Palme var.

Innan dess ska de nu släppta förhören och dokumenten berätta för oss vem/vilka som mördade Palme. Vi kör in i kaklet.
Citera
2020-10-27, 18:29
Medlem
Citat:
Innan dess ska de nu släppta förhören och dokumenten berätta för oss vem/vilka som mördade Palme. Vi kör in i kaklet.
Ja ni gör ett jättejobb! hoppas det kommer riktigt bra dokument framöver som rör om en del och ger oss Aha upplevelser.
Citera
2020-10-27, 18:33
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
”Biobesöket var känt”

En sak till. Många gör misstaget att betrakta skeendet med facit i hand. Man måste, som du gör nu, vända på perspektivet och se händelseförloppet ur mördarens/mördarnas perspektiv.

De visste inte mycket.

Även om de visste att Palme skulle åka tunnelbana till Grand så fanns flera stationer på vägen - och möjligheten att de helt enkelt ändrade sig och gick till någon annan biograf istället. Eller vände hem igen därför att OP fått huvudvärk. Eller nåt.

Det var under hela kvällen avgörande att bedriva närgången övervakning.

Först cirka 23.20 kunde GM/gruppen inse att Palme med hög sannolikhet skulle passera Dekorima.
Trots allt fanns risken att de skulle gå över till västra trottoaren efter tittandet i Saris skyltfönster.

Vi pratar om cirka 1,5 minuts förberedelsetid. Vilket innebär att GM befann sig nära Palme 1,5 minut före mordet. Någonstans. Det är där vi, via de nu släppta förhören, har en chans att att hitta honom.

Schaeffer antyder att GM kan ha kommit vandrande från söder. Behövs bättre dokumentation.
Citera
2020-10-27, 19:03
Medlem
Citat:
En sak till. Många gör misstaget att betrakta skeendet med facit i hand. Man måste, som du gör nu, vända på perspektivet och se händelseförloppet ur mördarens/mördarnas perspektiv.

De visste inte mycket.

Även om de visste att Palme skulle åka tunnelbana till Grand så fanns flera stationer på vägen - och möjligheten att de helt enkelt ändrade sig och gick till någon annan biograf istället. Eller vände hem igen därför att OP fått huvudvärk. Eller nåt.

Det var under hela kvällen avgörande att bedriva närgången övervakning.

Först cirka 23.20 kunde GM/gruppen inse att Palme med hög sannolikhet skulle passera Dekorima.
Trots allt fanns risken att de skulle gå över till västra trottoaren efter tittandet i Saris skyltfönster.

Vi pratar om cirka 1,5 minuts förberedelsetid. Vilket innebär att GM befann sig nära Palme 1,5 minut före mordet. Någonstans. Det är där vi, via de nu släppta förhören, har en chans att att hitta honom.

Schaeffer antyder att GM kan ha kommit vandrande från söder. Behövs bättre dokumentation.

Jo, så är det, men ändå är det inte givet.

Som exempel så fanns en användare, Darker, som delade mig sig lite kunskap om tekniker de använde och som jag inte kände till och det finns många fler.

En del har jag hört talas om som militärpolisens stridstekniker, annat har jag läst om som Sydafrikas COIN-tekniker och den svenska försvarsmaktens stridsteknik i betäckt och småbruten terräng vill jag nog säga att jag kan.

Men det är en helt annan sak med strid och överfall i bebyggd ort, stad, som faktiskt inte ingick i den utbildning jag hade, dvs på den nivån, innan jag slutade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in