2020-10-27, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Vilken tur att vi nu tagit död på nästan 6000 pensionärer.
5% ungefär var inte pensionärer.
Citera
2020-10-27, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Men det är inte en rimlig ökning på en vecka.

Jag har letat efter en förklaring till Östergötland siffror men ej hittat...

Kollar man på c19.se så verkar det ganska tydligt.

https://c19.se/Sweden/%C3%96sterg%C3%B6tland

299 fall IDAG men 0 fall Fredag, Lördag, Söndag och Måndag.

Kollar man tillbaka så är det inga noll-siffror på dessa dagar.

299 fall på 5 dagar = runt 60 fall om dagen vilket verkar rimligt.

På platz.se är det inte lika tydligt men där är det 205 fall IDAG men misstänkt låga siffor för Lördag och Söndag.

De kommer säkerligen flytta en del av fallen dit.
Senast redigerad av Kalmar2004 2020-10-27 kl. 14:59.
Citera
2020-10-27, 14:59
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jo, det gjorde han men så har han sagt tidigare i våras också - det visade sig att de ändå hade milda symptom? Jag litar inte på det svaret riktigt.

Det som störde mig var att han inte svarade på frågan om han tyckte att ökningen nu sker snabbt. Han pratade runt frågan och det enda han sa var att det sker från mycket låga nivåer.

Enligt vissa är jag en person som överdriver, gläds åt negativa saker samt tror att detta är världens undergång så det är möjligt att jag bara hör det jag ”vill” höra. 🤷🏼‍♀️

Jag han är fenomenal på att prata runt saker och ting, var väl första gången jag tyckte han var något sånär balanserad. Ett problem med Sverige är ju att vi infört karensdagen (även om den nu tillfälligt tagit bort den), folk har vant sig att gå sjuka till jobbet, det blir för dyrt annars. Vi har på något sätt byggt in ett systemfel som iofs sparat staten stora summor men samtidigt blir katastrofalt i en pandemi. Är väl samma sak med äldrevården. I normalfallet fungerar det men nu är allt annat än normalt.

Jag tycker du har intressanta inlägg, fortsätt med det!
Citera
2020-10-27, 15:00
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Det där handlar bara om att Tegnell vill att det skall finnas symtom.

Mitt yngsta barn var helt symtomfri och smittade resten av familjen efter att ha smittats på skolen/skolbussen. Barnet hade INGA symtom.

Vill man få det till ett symtom att det kliar bakom höger öra så kan man få det till ett symtom, men det handlar inte om vad folk kan antas anse vara symtom.

Mitt andra sjuka barn hade dock milda symtom, det barnet hade lätt ont i halsen. Det var när det barnet insjuknade som vi insåg att det första kanske varit smittbärande. När sedan resten av familjen insjuknade så var det klockrent att det var det första barnet som spritt sjukdomen (det andra barnet hade hemstudier). Vid antikroppstest så hade sedan alla i familjen antikroppar, inklusive den som inte haft några symtom (även om jag blivit av med mina nu).

Så tolkar jag det också, det är förbjudet att säga att de utan symptom driver smittan. Han har sagt samma sak tidigare i våras.
Citera
2020-10-27, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Där ser man, är det något nytt påhitt?
Vad är det för speciellt med det menar du? Det har funnits länge.
Citera
2020-10-27, 15:02
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Ok att man kan korrigera dödstal upp och ner. Men agt korrigera utan förklaring känns lite dåligt i en rättsstat.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Det där handlar bara om att Tegnell vill att det skall finnas symtom.

Mitt yngsta barn var helt symtomfri och smittade resten av familjen efter att ha smittats på skolen/skolbussen. Barnet hade INGA symtom.

Vill man få det till ett symtom att det kliar bakom höger öra så kan man få det till ett symtom, men det handlar inte om vad folk kan antas anse vara symtom.

Mitt andra sjuka barn hade dock milda symtom, det barnet hade lätt ont i halsen. Det var när det barnet insjuknade som vi insåg att det första kanske varit smittbärande. När sedan resten av familjen insjuknade så var det klockrent att det var det första barnet som spritt sjukdomen (det andra barnet hade hemstudier). Vid antikroppstest så hade sedan alla i familjen antikroppar, inklusive den som inte haft några symtom (även om jag blivit av med mina nu).

Visst kan det vara så, resten av världen erkänner ju asymtomatiskt smittspridning. Tegnell vill inte behöva införa munskydd så det ligger nog i linje med hans svar.

Jag vill fortfarande utföra mitt lilla tankeexmperiment med dig, det skulle vara intressant.
Citera
Medlem
Skulle tro det råder panik och att de försöker mörka in idet sista tills de vet hur de skall göra.
Citera
2020-10-27, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorceus
Du har inte förstått flockimmunitet.

Citat:
Ursprungligen postat av zorceus
WHO skattar 0,14-0,16%

Det betyder att 4 miljoner svenskar redan har haft covid-19.
Det betyder att 23 av 33 miljoner peruaner(=69%) haft covid-19
Det betyder att 11 av 9 miljoner(123%) haft covid-19 i New Jersey

Kan du förklara det här med flockimmunitet åt oss som inte förstår när den skulle infalla?
Senast redigerad av L.D. 2020-10-27 kl. 15:07.
Citera
2020-10-27, 15:04
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungen101
Svenskar ryter inte vi ger rekommendationer det är vår grej.

Folk skiter i rekommendationer. Vi får väl se hur det utvecklar sig.
Citera
2020-10-27, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Visst kan det vara så, resten av världen erkänner ju asymtomatiskt smittspridning. Tegnell vill inte behöva införa munskydd så det ligger nog i linje med hans svar.

Jag vill fortfarande utföra mitt lilla tankeexmperiment med dig, det skulle vara intressant.
Varför exakt vill han inte införa det?
Citera
2020-10-27, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag tror inte det, men jag är ingen läkare.

Läste det i en utländsk artikel om det här fallet, och förvånades själv över att cellgifter kan användas även vid obotlig cancer. Men tydligen. Att det kallas för "palliativ cellgiftsbehandling" var nog ödets ironi.
Vad är det för ironiskt med det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in