2020-10-27, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Men det är inte en rimlig ökning på en vecka.

Jag har letat efter en förklaring till Östergötland siffror men ej hittat...

Förklaringen är att spridningen tagit fart.
Kolla på inlagda så ser du att det brakar åt helvete också
Citera
2020-10-27, 14:46
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Men att sakna är en del av livet..Inget man behöver skyddas ifrån !

Man kanske inte heller behöva skynda på folks bortgång? Vi har trots allt en längre medellivslängd idag än tidigare. Är det något som stör dig?
Citera
2020-10-27, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Vården kan inte förbereda sig för en repris.

Jag har tjatat mig blå sedan i mars, men tröttnar aldrig. Såhär är det...

Landstingen klarade våren med ett jävla nödrop, skrapade på botten av varje skattkista. Vi (jag var med i sörjan i ung två månader) vände ut och in på oss själva.

Vi har lärt oss snabbt, jobbar bättre nu, men några resurser för våg 2 finns inte. Vi har bla pausat tiotusentals operationer och måste återgå till normalläge.

Vården är sopslut.

Arbetsgivaren har nyss gått ut med nollbud till Kommunal, när löneförhandlingarna nyss återupptogs...

Säger en hel del.

I Tyskland så gjorde man det enkelt på 30-talet man bara tryckte fler sedlar så kan ju även Svenska staten göra så kan alla få 10 000 mer i lön ...haha
Citera
2020-10-27, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Man kanske inte heller behöva skynda på folks bortgång? Vi har trots allt en längre medellivslängd idag än tidigare. Är det något som stör dig?

Ja pensionerna räcker väl snart inte till ?
Citera
2020-10-27, 14:48
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ja, han fokuserade bara på hockey när det egentligen handlade om asymtomatisk spridning.

Fast Tegnell sa att när man tagit in folk som testats positivt utan symtom och följt upp dem på vårdinrättning så har det visat sig att det fanns symtom, om än milda. Jag tyckte Tegnell var ganska tydlig idag och väldigt sammanbiten, såg ut som han var bekymrad över läget. När Göteborgsposten på slutet tog upp någon ungdomskupp som skulle gå däruppe så hänvisade Tegnell till polisen, fattar inte varför han inte kan ryta ifrån - är det svårt?
Citera
2020-10-27, 14:49
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Ja pensionerna räcker väl snart inte till ?

Vilken tur att vi nu tagit död på nästan 6000 pensionärer.
Citera
2020-10-27, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Som coronaexpert och FB-elit gissar jag friskt att smittspridningen ökar rätt mycket eftersom många struntar i de enkla råden:
  • Arbeta hemifrån om du kan.
  • Stanna hemma om du känner dig det minsta förkyld.
  • Undvik att resa kollektivt.
  • Håll avstånd från varandra, alltid och även på bussar mm.
  • Skippa onödiga resor.
  • Skippa fester, begravningar mm.
  • Tvätta händerna noga, länge och ofta.
  • Rör inte ögon, näsa och mun.
  • Ta inte på varandra.
🤙
Citera
2020-10-27, 14:53
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Vården kan inte förbereda sig för en repris.

Jag har tjatat mig blå sedan i mars, men tröttnar aldrig. Såhär är det...

Landstingen klarade våren med ett jävla nödrop, skrapade på botten av varje skattkista. Vi (jag var med i sörjan i ung två månader) vände ut och in på oss själva.

Vi har lärt oss snabbt, jobbar bättre nu, men några resurser för våg 2 finns inte. Vi har bla pausat tiotusentals operationer och måste återgå till normalläge.

Vården är sopslut.

Arbetsgivaren har nyss gått ut med nollbud till Kommunal, när löneförhandlingarna nyss återupptogs...

Säger en hel del.
Arbetsskador hos vård och omsorg har ju ökat med 200% och de är corona relaterade. Många av dessa är långtidssjuka efter egen infektion.
Du skriver att Vården är sopslut. Men hur är det med viljan?
Jag menar, när så lite görs för att underlätta för er och samtidigt krävs det att ni ska ge allt och även offra er egen hälsa. Är ni så osjälviska att ni kör en runda till utan att göra uppror även då när resurser är slut?
Jag vet att det är ert kall, men jag hade nog själv stuckit och sett om mitt eget hus, familjen och nära.
Citera
2020-10-27, 14:53
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Fast Tegnell sa att när man tagit in folk som testats positivt utan symtom och följt upp dem på vårdinrättning så har det visat sig att det fanns symtom, om än milda. Jag tyckte Tegnell var ganska tydlig idag och väldigt sammanbiten, såg ut som han var bekymrad över läget. När Göteborgsposten på slutet tog upp någon ungdomskupp som skulle gå däruppe så hänvisade Tegnell till polisen, fattar inte varför han inte kan ryta ifrån - är det svårt?

Jo, det gjorde han men så har han sagt tidigare i våras också - det visade sig att de ändå hade milda symptom? Jag litar inte på det svaret riktigt.

Det som störde mig var att han inte svarade på frågan om han tyckte att ökningen nu sker snabbt. Han pratade runt frågan och det enda han sa var att det sker från mycket låga nivåer.

Enligt vissa är jag en person som överdriver, gläds åt negativa saker samt tror att detta är världens undergång så det är möjligt att jag bara hör det jag ”vill” höra. 🤷🏼‍♀️
Citera
2020-10-27, 14:54
Medlem
Dödsfallen ser ut såhär:
Östergötland har registrerat -31 dödsfall (mellan maj & augusti) i dagens uppdateringar (som @galinash
flaggade för förra veckan!)
I övrigt har 7 regioner registrerat totalt 16 dödsfall som inträffade från 12 oktober.
Flest i Uppsala, +5.
https://twitter.com/CovidXIX/status/1321085280967864324
Citera
2020-10-27, 14:55
Medlem
Citat:
Det där handlar bara om att Tegnell vill att det skall finnas symtom.

Mitt yngsta barn var helt symtomfri och smittade resten av familjen efter att ha smittats på skolen/skolbussen. Barnet hade INGA symtom.

Vill man få det till ett symtom att det kliar bakom höger öra så kan man få det till ett symtom, men det handlar inte om vad folk kan antas anse vara symtom.

Mitt andra sjuka barn hade dock milda symtom, det barnet hade lätt ont i halsen. Det var när det barnet insjuknade som vi insåg att det första kanske varit smittbärande. När sedan resten av familjen insjuknade så var det klockrent att det var det första barnet som spritt sjukdomen (det andra barnet hade hemstudier). Vid antikroppstest så hade sedan alla i familjen antikroppar, inklusive den som inte haft några symtom (även om jag blivit av med mina nu).
Citera
2020-10-27, 14:57
Medlem
kungen101s avatar
Citat:

Svenskar ryter inte vi ger rekommendationer det är vår grej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in