2020-04-08, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Spanska sjukan ligger närmast till hands, men det finns fler.
Jag skulle dock inte använda ordvalet "vi lyckats" eftersom det snarast i huvudsak var naturen som hade sin gång. Dock med betydande variationer.
https://www.bbc.co.uk/programmes/b00lz31y

Det har redan avhandlats. Det är troligt, baserat på erfarenhet från liknande virusinfektioner att det är så, men vi vet inte. Även tiden är okänd. Om infektion leder till immunitet så kan den kanske vara 3-6 månader, eller längre, men inte heller det vet vi. Det finns, som jag sett, ett rapporterat fall med en patient som infekterats två gånger, så immuniteten är inte 100%, men den kan vara nära 100%.
https://healthpolicy.usc.edu/article/the-certified-recovered-from-covid-19-could-lead-the-economic-recovery/

Definitionen på dödlighet är andelen av infekterade som avlidit av infektionen, efter att epidemin/pandemin är över, så alla beräkningar som görs tidigare är prognoser. Resultaten av prognoserna varierar. WHO angav 3,4% i slutet av februari. I Italien ser det ut som att det är högre och i Tyskland ser det ut att vara betydligt lägre. Förmågan att isolera spridningen av infektionen varierar i hög grad mellan olika delar av världen. Kina har lyckats i ganska hög grad. Australien och Nya Zeeland ser ut att kanske vara på god väg att isolera spridningen.
Beräkningar blir i hög grad baserade på gissningar och spekulationer, men om vi ändå ska gissa så måste vi också uppskatta hur många som varit infekterade och haft så lindriga symtom att dom inte trott att dom haft COVID-19. Det kan vara fem gånger så många som "bekräftat infekterade", men det kan också vara betydligt fler. Jag hugger siffran tio som en gissning.
Återigen, baserat på gissningar och spekulationer, så kan man räkna så här. Stoppa gärna in andra siffror om du tror att några andra är mer troliga.

Sverige
Bekräftat infekterade: 7849. Uppskattat infekterade: 78500.
Infekterade som "behövs" för flockimmunitet: ≈ 6 miljoner.
Döda, baserat på WHO's uppskattning av dödlighet: ≈ 200000

Enligt den här "uppskattningen/prognosen" så måste ungefär 100 gånger fler infekteras i Sverige för att vi ska uppnå flockimmunitet.

Globalt
Bekräftat infekterade: 1430981. Uppskattat infekterade: 14 miljoner
Infekterade som "behövs" för flockimmunitet: ≈ 4,7 miljarder.
Döda, baserat på WHO's uppskattning av dödlighet: ≈ 160 miljoner

Enligt den här "uppskattningen/prognosen" så måste ungefär 300 gånger fler infekteras i världen för att vi ska uppnå flockimmunitet.

Det var så lite!
Tack så mycket!

Den här typen av redovisningar är ju vad man skulle önska att Tegnell kunde presentera för folket, med tanke på att den myndighet han företräder har vårt öde i sin hand (så länge Regeringen och andra myndigheter stödjer sina beslut på vad FHM säger). Jag önskar att jag då som medborgare och skattebetalare har möjligheten att påverkar strategin. Det är då relevant för mig, som beslutsunderlag, att få veta att nuvarande strategi (som definitivt är flockumminitetsstrategin, oavsett hur mycket Tegnell förnekar det) kommer att kosta uppskattningsvis 200.000 döda.

Öppenhet och transparens brukar ju normalt sett vara ledord för svensk myndighetsutövning. Kanske gäller det bara när det inte handlar om beslut som kommer att leda till en massa dödsfall?
Citera
2020-04-08, 11:27
Medlem
orvarinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
"Just in time" kan de Amerika-beundrande yngre chefer stoppa i röven..

For the record. JIT är och kommer alltid att vara ett japanskt koncept kopplat till TPS.
Det har ingenting med "Amerika" att göra, även om det används över hela världen.
Citera
Medlem
Ny studie:
Abstract

"After 14 days of isolation, asymptomatic infection may still carry the virus, which means the risk of transmission and present a new challenge to home isolation."
Copyright © 2020. Published by Elsevier Ltd.
Källa: Flutrackers.com
Citera
Medlem
zorceuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Vi har ingen flockimmunitet mot de fyra coronavirus som drabbar mänskligheten nu och då och som även du har haft antagligen flera gånger. Funnits med oss under tusentals år och vi finns fortfarande här.

Du har inte förstått flockimmunitet.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
"Sverige på väg mot en tragedi", enligt professorn och överläkaren Björn Olsen:
https://www.nrk.no/urix/svensk-pandemiekspert-mener-at-sverige-er-pa-vei-mot-en-tragedie-1.14976893

Vad i stort resten av omvärlden sagt nu ett tag men arroganta svenskar kan inte ta emot kritik för 5 öre.
Citera
2020-04-08, 11:28
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av topofthemorning
Hat? Jag hatar ingen. Kan jag inte fa tycka att Tegnell gjort enormt mkt fel? Det tycker väl nästan alla vid det här laget? Kanske inte du da.
Men vad grundar du den åsikten på? Känslor eller neutral, insatt analys av situationen? Jag får intrycket att du är rätt känslosam rörande ditt motstånd mot hans linje, och riktar det mot honom i ett direkt personangrepp.
Citat:
Nej, det är inte Tegnell's fel att en pandemi rader. Men han ska ge svetsaren vägledning hur man forsoker undvika just det kaoz som Sverige nu är i borjan pa.
Vilket han också gör, baserat på ingående studier istället för känslosvall, tack och lov.
Citat:
Men for all del själv, fortsätt du och tyck synd om Tegnell och att han gor allt sa bra det bara gar.
Jag behöver inte tycka synd om. Det är du som är känslosam. Jag försöker hålla mig neutral. Han tycks göra en mer balanserad och insatt bedömning av situationen i sin helhet än du.
Citera
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldfinger1964
Så det kan smitta från mun, via mat tex?
Ett tidigt symptom är ju diarre så ja...
Citera
Medlem
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
Inte för att jag någonsin röstat på SD, men de bidar nog bara sin tid nu. Smällen kommer när svensken vaknar upp och inser att experimentet med den galne epidemiologen gick fel.
Precis som de "vaknade" och insåg att massinvandringen också var en bluff?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Ruggigt vad man nedrustat i Sverige.

https://www.tv4play.se/program/nyheterna/12579928

Märkligt hur denne professor aldrig vågar säga ngt öppet när han befinner sig i samma tv-studio med Tegnell. Då håller han med med Tegnell i stort sett om allt han säger.

Men i tidningsintervjuer pratas det sen om tragedi.

Appropå prestige och karriär undrar jag vem som är ute efter en karriäruppsving?
Citera
2020-04-08, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorceus
Du har inte förstått flockimmunitet.
Och jag är ledsen men varken du eller någon annan kommer kunna få honom att förstå det heller, har han inte förstått vid det här laget så gör han det inte sen heller. Ibland går inte hissen ända upp.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MajskolvenTegnell
De måste införa restriktioner mot dessa marknader. Något som det var tal om tidigare men om det blir av får man se.

Svårigheten med det är som jag skrev Kinas makt.

Fast ändå anser jag det förvånande att de inte stänger dem frivilligt. Förutom att de genererar sjukdomar så ger de Kina negativ publicitet.
Citera
Medlem
singularitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stacanovist
Jag tror vi kommer att se fler och fler som stämmer svenska staten. Tvinga barn att gå till skolan mitt i en pandemi? Har det nånsin hänt i världens historia? Men va fan, inte ens i NordKorea ser man sånt.

Barnen kan smitta vuxna på vägen till skolan. I London har många busschaufförer och andra som jobbar i lokaltrafiken dött i covid-19.

Citat:
14 public transport workers have died in London after contracting the coronavirus, mayor Sadiq Khan has told Sky News. The death toll in the capital includes nine bus drivers.

https://news.sky.com/story/coronavirus-fourteen-transport-workers-die-in-london-after-contracting-covid-19-11970283 8 april 2020
Citat:
"Since many children infected with COVID-19 appear to have have mild symptoms, or even no symptoms at all, it is important to practice all the social distancing, hygiene and other precautions being recommended by public health authorities to minimize transmission from children to others - University of Virginia Health System, March 19, 2020

https://www.sciencedaily.com/releases/2020/03/200319125201.htm
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in