Jag förstår att begreppet är helt okänt för dig.
Bland annat har jag refererat till boverkets data när dom utrett kostnader för bostadsbyggandet.
Och där kan man ju fråga sig om det inkommit några seriösa invändningar. Men det är väldigt tomt med det.
Det som brukar komma är:
* total förnekelse
* förvirrat off topic yrande om att det är låga räntor som är orsaken.
* halvtotal förnekelse i kombination av förvirrat känslosvammel av den typen som vasaboy28 ägnar sig åt ovan.
Men seriöst, nej. Om någon kommer ihåg ett seriöst inlägg får ni gärna länka det.
En sak man kan göra när svammelmakarna jämrar sig är att peka på byggnadskostnaden som stigit. Med data från SCB. Och fråga vad det är som drar upp den då.
Och då kommer svammelpåstående om att det är vinster. Varvid jag och andra kan visa att rörelsemarginalerna för bygg/entreprenad är lövtunna. Och då blir det svammelpåstående om svarta pengar och ditten och datten.
Sedan kan man peka på att hyreshusen stigit i pris på samma sätt som småhus och BR. Med data från SCB. Då brukar alla springa och gömma sig. Det är på något sätt överkurs för svammelmakarna att fantisera ihop varför Allmännyttans hyreshus stiger i pris på det sättet.
Viljan hos vasaboy28 mfl att ägna sig åt verklighetsförnekelse är extrem.
När jag nu citerade att en utbyggnad kostade 50 kSEK/kvm borde det väl ringa någon liten klocka i bakhuvudet om att det verkar kosta en del. Och då var det inga dyra rum. Däremot var det lite påkostat.
Citat:
Jag har just redogjort massor med ggr.Du har i åratal under olika pseudonym drivit narrativet att hanetverkares löner ligger bakom den smått exceptionellla ökning på bostäder/fastigheter dom senaste decennierna. Men ALDRIG har du lagt fram hårda bevis för detta, utan i bästa fall kommit med oseriösa "beräkningar" och gissningar som du gjorde gällande den här fastigheten för 27 miljoner SEK.
Nu gör vi så här.
1.Hur mycket(procentuellt ) har hantverkarelöner stigit per år sen 2005?
2. Hur mycket har bostads/fastighets priser stigit(procentuellt) under samma tidsperiod.
För att det ska bli extra tydligt för samtliga läsare av tråden så avgränsar vi det geografiskt. Jag anmodar att du tar fram dessa siffror för Stockholms län och ex Örebro. Så ska vi vad denna ytterst tveksamma hypotes mynnar ut i.
Fram med siffrorna så ska vi se hur väl dom följs åt .
Seså levera den berömda "substansen" nu.
Andra skribenter i tråden får gärna tippa på resultat.
Förslagsvis på följande rad
1. hantverklöner har stigit med i snitt 10% per år i Stockholm
X. Fastigethetspriser har stigit med 1-3% per år i Stockholm
2. Lixom-fb är ett troll avlönat av Timbro, SAF eller liknande påverkansorgansiation.
Nu gör vi så här.
1.Hur mycket(procentuellt ) har hantverkarelöner stigit per år sen 2005?
2. Hur mycket har bostads/fastighets priser stigit(procentuellt) under samma tidsperiod.
För att det ska bli extra tydligt för samtliga läsare av tråden så avgränsar vi det geografiskt. Jag anmodar att du tar fram dessa siffror för Stockholms län och ex Örebro. Så ska vi vad denna ytterst tveksamma hypotes mynnar ut i.
Fram med siffrorna så ska vi se hur väl dom följs åt .
Seså levera den berömda "substansen" nu.
Andra skribenter i tråden får gärna tippa på resultat.
Förslagsvis på följande rad
1. hantverklöner har stigit med i snitt 10% per år i Stockholm
X. Fastigethetspriser har stigit med 1-3% per år i Stockholm
2. Lixom-fb är ett troll avlönat av Timbro, SAF eller liknande påverkansorgansiation.
Bland annat har jag refererat till boverkets data när dom utrett kostnader för bostadsbyggandet.
Och där kan man ju fråga sig om det inkommit några seriösa invändningar. Men det är väldigt tomt med det.
Det som brukar komma är:
* total förnekelse
* förvirrat off topic yrande om att det är låga räntor som är orsaken.
* halvtotal förnekelse i kombination av förvirrat känslosvammel av den typen som vasaboy28 ägnar sig åt ovan.
Men seriöst, nej. Om någon kommer ihåg ett seriöst inlägg får ni gärna länka det.
En sak man kan göra när svammelmakarna jämrar sig är att peka på byggnadskostnaden som stigit. Med data från SCB. Och fråga vad det är som drar upp den då.
Och då kommer svammelpåstående om att det är vinster. Varvid jag och andra kan visa att rörelsemarginalerna för bygg/entreprenad är lövtunna. Och då blir det svammelpåstående om svarta pengar och ditten och datten.
Sedan kan man peka på att hyreshusen stigit i pris på samma sätt som småhus och BR. Med data från SCB. Då brukar alla springa och gömma sig. Det är på något sätt överkurs för svammelmakarna att fantisera ihop varför Allmännyttans hyreshus stiger i pris på det sättet.
Viljan hos vasaboy28 mfl att ägna sig åt verklighetsförnekelse är extrem.
När jag nu citerade att en utbyggnad kostade 50 kSEK/kvm borde det väl ringa någon liten klocka i bakhuvudet om att det verkar kosta en del. Och då var det inga dyra rum. Däremot var det lite påkostat.