2020-10-26, 17:23
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Det är sällan jag håller med dig men här måste man bara instämma. Fruktansvärt korkat att resa just nu, det var dumt även i somras men att resa nu när det ökar överallt är så dumt att man baxnar.
Ja, det är faktiskt obegripligt.
Citera
2020-10-26, 17:26
Medlem
Känns lite som "proppen ur" när det kommer till sjukhusvårdade. 363 på sjukhus, utan att Stockholm uppdaterats än, skulle kunna bli uppemot 400 imorgon.

Kan inte se att den uppåtgående trenden skulle brytas. Mycket fler åtgärder lär det inte bli och ökningen verkar för kraftig för att ett skarpare tonläge skulle räcka till. Men sjukvården är ju åtminstone väl förberedd.
Senast redigerad av Stockholmslivet 2020-10-26 kl. 17:39.
Citera
2020-10-26, 17:30
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
1020 nya fall har rapporterats idag.

Förra måndagen rapporterades 607 nya fall.

Dvs en ökning med 68% på en vecka.

källa: platz.se

Nej det var inte kul att se, och dom där 9 dödsfallen känns inte bra heller. 5 av de från Skåne.
Citera
2020-10-26, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Eller så är Tegnell slipad o kommunicerar o agerar enligt sin egna agenda. Att bagatellisera farligheten, fördröja, kritisera effektiva åtgärder mm är fullt logiskt agerande förutsatt att man tänker att flockimmunitet kan bli en konsekvens....

Du menar att Tegnells agenda är att ta död på sig själv, frun och barnen?

Låter rimligt... Detta är inte en one-man-show, utan handlar om total folkhälsa där FHM är en del i detta av fler.
Citera
2020-10-26, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Jag bor numera lite norr om innerstaden och här har det plötsligt exploderat med munblöjebärare. Såg t.om. skolbarn med munskydd idag. Det är nog första gången här i min stad.

I Göteborgstrakten börjar dom dyka upp också... Men det är ofta enkla munskydd eller tillochmed tyg, så är det människor som känner sig lite krassliga men ändå vill vara ute å shoppa på höstlovet ? Om dom varit rädda för att bli smittade hadde dom ju valt n95 med ventil, som skyddar dom själva mkt. bättre samtidigt som dom inte är så jobbiga att anv.
Citera
2020-10-26, 17:35
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teufelchen
I Göteborgstrakten börjar dom dyka upp också... Men det är ofta enkla munskydd eller tillochmed tyg, så är det människor som känner sig lite krassliga men ändå vill vara ute å shoppa på höstlovet ? Om dom varit rädda för att bli smittade hadde dom ju valt n95 med ventil, som skyddar dom själva mkt. bättre samtidigt som dom inte är så jobbiga att anv.
Det där tror jag inte att de flesta har koll på faktiskt.
Citera
2020-10-26, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Verkligen inte - ensam alltså. Jag bara väntar när alla dessa "falska negativa" kommer redovisas. Från torsdag till fredag förra veckan var det 1625 antal nya smittade. Det är ett "berg" av mörkertal som gör mig livrädd.

Kommer det ens redovisas?
Jag är själv enormt skeptiskt till de regioner som dels enbart erbjudit svalgprov och dels i sammanhanget problemen som finns med PCR och falskt negativa.

Någon som har länkar till pcr-testning som sådan och falskt negativa rates mm? Har sett stor variation och alla visar på långt större problem än Tegnells 'någon enstaka som visat fel'. Så de byter metod i Stockholm för att någon eller några enstaka visat fel? Jo tjena.

Rena lotteriet tror jag med alla ct-cykler och olika tester, labb och inställningar.
Citera
2020-10-26, 17:47
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
jag lider med Belgien.

”Intensivvårdsplatserna i Belgien riskerar att ta slut om två veckor om smittofallen fortsätter att öka i samma takt som idag, enligt hälsodepartementets talesperson Yves Van Laethem.

Belgien, med sina elva miljoner invånare, har i nuläget den näst högsta smittotalet per capita i Europa. Den 20 oktober rapporterades över 18 000 nya fall, skriver Reuters.

För närvarande vårdas 757 personer med covid-19 på intensivvårdsavdelningar i landet, men enligt Yves Van Laethem kan det snart röra sig om många fler.”

svt.se

Instämmer, de hade ju redan massiva dödstal i våras, och nu har det dragit igång igen och riskerar att bli ännu värre trots tidigare lockdown och ansiktsmasker.

Man såg verkligen sorgen i den belgiska utrikesministerns ögon, de var kolsvarta av sorg. Nu ligger hon själv i respirator, efter att som tillförordnad premiärminister lättat lite på sanktionerna.
Citera
2020-10-26, 17:49
Medlem
arbetets avatar
Måsar sprider corona:

Måsar kan ha spridit corona
Danmark genomför just nu massavlivning av minkar efter att coronaviruset obehindrat spridit sig på Jylland, det skriver Blekinge Läns Tidning.

Ett forskarlag vid Köpenhamns universitet kan nu ha hittat en förklaring till varför viruset sprider sig:

Måsar.

– Vi kunde konstatera att det fanns covid-smitta på en av måsarna, säger professorn Anna Sofie Vedstedt Hammer, till BLT.
https://www.expressen.se/kvallsposten/masar-kan-ha-spridit-corona/
Citera
2020-10-26, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Funderar på alla som reser utomlands nu med familjer under höstlovet. Om länderna stänger sina gränser och flygplatser nu när smittan ökar kraftigt. Vad har man för plan då?
Kommer UD hjälpa strandsatta svenskar över hela världen att komma hem?
Om man blir allvarligt sjuk på utlandsresan. Vilken hjälp kan man förvänta sig?

Jag är kanske nojigare än de flesta, men jag kan bara inte förstå hur man ens kan komma på tanken att resa utomlands som läget ser ut nu. Först sitta på ett plan med munskydd. Sedan bära munskydd när man kommer fram. Munskydd ska tom bäras på stranden, annars hotar böter. Sedan ska man vara orolig för att bli smittad och ovanpå det orolig för att inte komma hem igen. Vilket jävla semesternöje och avkoppling innebär det?
Stänger Spanien sin gräns få dom väl sitta där då
Citera
2020-10-26, 18:00
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Nej det var inte kul att se, och dom där 9 dödsfallen känns inte bra heller. 5 av de från Skåne.
oh fan... det har jag inte sett. Jag hoppas det är något slags klumprapportering och att antalet dödfall i Skåne per dag är generellt långt under 5 per dag.

I Region Örebro är nu antal smittade per vecka och 100 000 nu 205. (platz)

Det är fler än alla centrala områden i London (för fem dagar sedan):

https://www.telegraph.co.uk/politics/2020/10/26/tier-2-lockdown-rules-high-alert-areas-restrictions/, idag
Senast redigerad av Madagascar 2020-10-26 kl. 18:10.
Citera
2020-10-26, 18:01
Medlem
Vad spår fb Corona elit kommer hända de närmsta veckorna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in