Citat:
Ursprungligen postat av
Neverever31
Jag gillar dina reflektioner och frågeställningar till dig själv, samtidigt som jag är glad att vi har vetenskapsmän/utbildade kring folkhälsa och epidemier och inte populister och hobbyexperter. Därmed inte sagt att experter för allt rätt i en ny situation.
Som expert inom det arbetsområde jag arbetar inom så kan jag reflektera över kompetensen hos mina s.k. experter till kollegor. Den är väldigt varierande. Många gånger är det inte de mest kompetenta som hamnar på de högre posterna, det är de som är bäst på att föra sig i rätt sociala sammanhang (vilket kan vara väldigt annorlunda än att prata med pressen).
De som är duktigast vill ofta inte ens ha de ledande positionerna, för då får de ju inte längre jobba inom expertisen.
Med detta sagt så skulle jag vilja påstå att Tegnell är mer av en propagandamaskin än en expert. Han har positionen för att styra detta utifrån vad befolkningen behöver höra och utifrån vad som siffrorna visar istället för att vara den mest kunniga. Han skall motverka panik hos folk, hans mål är hela folkhälsan. Detta innebär i praktiken att man jobbar inom en propagandaapparat.