2020-10-26, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Jag gillar dina reflektioner och frågeställningar till dig själv, samtidigt som jag är glad att vi har vetenskapsmän/utbildade kring folkhälsa och epidemier och inte populister och hobbyexperter. Därmed inte sagt att experter för allt rätt i en ny situation.

Som expert inom det arbetsområde jag arbetar inom så kan jag reflektera över kompetensen hos mina s.k. experter till kollegor. Den är väldigt varierande. Många gånger är det inte de mest kompetenta som hamnar på de högre posterna, det är de som är bäst på att föra sig i rätt sociala sammanhang (vilket kan vara väldigt annorlunda än att prata med pressen).

De som är duktigast vill ofta inte ens ha de ledande positionerna, för då får de ju inte längre jobba inom expertisen.

Med detta sagt så skulle jag vilja påstå att Tegnell är mer av en propagandamaskin än en expert. Han har positionen för att styra detta utifrån vad befolkningen behöver höra och utifrån vad som siffrorna visar istället för att vara den mest kunniga. Han skall motverka panik hos folk, hans mål är hela folkhälsan. Detta innebär i praktiken att man jobbar inom en propagandaapparat.
Citera
2020-10-26, 17:10
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Vad skulle de ha ärvt menar du?

Det är lustigt att ni är besatta av att jämföra Sverige och Norge när det kommer till saker där vi de facto skiljer oss åt, som hur smittan introducerades i landet.

Men när man ska börja jämföra svenskar med norrmän kulturellt, där de största likheterna finns, då är plötsligt norrmän några sorts "Nordens klingoner" som härdats av kriget.

Nu menar nog användaren att arv = genetik. Där skiljer sig inte svenskar särskilt mot norrmän. Inte om man bortser från "nysvenskar".
Citera
2020-10-26, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Neandertalargener ökar risken att bli svårt sjuk i covid-19

https://fof.se/tidning/2020/10/artikel/neandertalar-gener-gor-covid-19-extra-dodlig-i-europa
Då borde vi i Norden vara extra utsatta med vårt blonda hår och våra blå ögon som ärvts från Neanderthalarna.

Allvarligt talat så var det väl denna genen som var vanligast bland Perser och andra folk i arabvärlden?
Citera
2020-10-26, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Någon annan som noterat att det nu är mer vanligt att stöta på folk med munskydd än tidigare? Har folk börjat förstå smittspridningen eller är de mest dumma fån som har gått på medias propaganda?
Kan bara instämma i din observation. Här i Stockholms stads södra förorter så är det en väl synlig skillnad bara på cirka 10 dagar.

Nu börjar folk bära ansiktsmask igen, mycket bra åtgärd - när nu smittan ökar.
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2020-10-26 kl. 17:14.
Citera
2020-10-26, 17:14
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Utan att bli vettskrämda bör vi i Sverige tänka på att detta kan hända även här.
Snälla, följ de råd som ges. Det är inte svårt och det är inte hela världen att leva lite annorlunda under till dess ett vaccin finns.

Nuvarande råd räcker ju uppenbarligen inte för att få smittan att avta under höst/vinter och med skolan igång.

Hade man velat minska spridningen så borde man agerat proaktivt nu.
Citera
2020-10-26, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Som expert inom det arbetsområde jag arbetar inom så kan jag reflektera över kompetensen hos mina s.k. experter till kollegor. Den är väldigt varierande. Många gånger är det inte de mest kompetenta som hamnar på de högre posterna, det är de som är bäst på att föra sig i rätt sociala sammanhang (vilket kan vara väldigt annorlunda än att prata med pressen).

De som är duktigast vill ofta inte ens ha de ledande positionerna, för då får de ju inte längre jobba inom expertisen.

Med detta sagt så skulle jag vilja påstå att Tegnell är mer av en propagandamaskin än en expert. Han har positionen för att styra detta utifrån vad befolkningen behöver höra och utifrån vad som siffrorna visar istället för att vara den mest kunniga. Han skall motverka panik hos folk, hans mål är hela folkhälsan. Detta innebär i praktiken att man jobbar inom en propagandaapparat.

Nja, Tegnell är allt annat än en propagandamaskin. Han är mer en nörd (på gott och på på ont).
Citera
2020-10-26, 17:16
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Om Sverige nu har så stora likheter med Belgien så är det väl också den logiska följden att smittan kommer skena uppåt även Sverige, och vår dödlighet kommer väl också följa i spåren och skjuta i höjden.

Önskar jag var journalist och kunde ställa alla dessa frågor till Tegnell som inga svenska journalister verkar vilja/våga ställa.
Precis det skrev jag för några dagar sedan, jag önskar att en journalist frågar om vi fortfarande ska jämföra oss med Belgien och att vi nu vet vad vi har att vänta.
Citera
2020-10-26, 17:19
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Kan bara instämma i din observation. Här i Stockholms stads södra förorter så är det en väl synlig skillnad bara på cirka 10 dagar.

Nu börjar folk bära ansiktsmask igen, mycket bra åtgärd - när nu smittan ökar.

Jag bor numera lite norr om innerstaden och här har det plötsligt exploderat med munblöjebärare. Såg t.om. skolbarn med munskydd idag. Det är nog första gången här i min stad.
Citera
2020-10-26, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Då borde vi i Norden vara extra utsatta med vårt blonda hår och våra blå ögon som ärvts från Neanderthalarna.

Allvarligt talat så var det väl denna genen som var vanligast bland Perser och andra folk i arabvärlden?
Neanderthalsgenen:
It is particularly common among people in South Asia where about half of the population carry the Neandertal risk variant. In Europe, one in six people carry the risk variant, while in Africa and East Asia it is almost non-existent.
https://www.mpg.de/15451493/neandertal-genes-covid19

Döda per en miljon
Indien 86
Bangladesh 35
Pakistan 30

Sverige 586
most commonly found in Bangladesh, where 63% of the population carry at least one copy of the DNA sequence.
https://www.theguardian.com/science/2020/sep/30/neanderthal-genes-increase-risk-of-serious-covid-19-study-claims

En kan undra om hypotesen kommer att hålla vid vidare studier av frågan?
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2020-10-26 kl. 17:25.
Citera
2020-10-26, 17:21
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Anders Tegnell gjorde precis samma sak i epidemins inledning. När det var som mest kritiskt med ett snabbt ingripande, så valde Anders Tegnell att sitta ner och vänta på rätt tillfälle. Resultatet blev en katastrof. Nu upprepar Anders Tegnell samma misslyckande.

Anders Tegnell tänker konstigt.

Att jag uppfattar Anders Tegnells tänkande som bakvänt, beror det på att han är expert, och jag en vanlig okunnig medborgare? Men ifall Anders Tegnell är en kunnig expert, så borde det avspegla sig i form av väl utfört arbete? Utifrån Anders Tegnells prestationer, så förefaller han vara en simpel klåpare.

Eller så är Tegnell slipad o kommunicerar o agerar enligt sin egna agenda. Att bagatellisera farligheten, fördröja, kritisera effektiva åtgärder mm är fullt logiskt agerande förutsatt att man tänker att flockimmunitet kan bli en konsekvens....
Citera
2020-10-26, 17:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Jag bor numera lite norr om innerstaden och här har det plötsligt exploderat med munblöjebärare. Såg t.om. skolbarn med munskydd idag. Det är nog första gången här i min stad.

I centrala Göteborg är det ingen skillnad iallafall. Vi snackar möjligtvis 1% som använder munskydd, mer är det inte.
Citera
2020-10-26, 17:22
Medlem
Madagascars avatar
1020 nya fall har rapporterats idag.

Förra måndagen rapporterades 607 nya fall.

Dvs en ökning med 68% på en vecka.

källa: platz.se
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in