2020-10-26, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Ja och det är den klokaste strategin. I våras var i stort sett alla överens om att minst 70-80% av befolkningen kommer ha smittats inom kanske ett år, men att vi behövde ha lockdown i 2-3 veckor så att inte alla skulle bli sjuka samtidigt och överbelasta sjukhusen, platta ut kurvan osv.

Detta verkar alla ha glömt och nu handlar allt istället om att ingen någonsin ska få bli smittad. Antalet smittade måste till varje pris ner på noll - vi måste alltså stänga ner världen i strävan efter en utopi.

Det är så dumt så det liknar ingenting. Tegnell är en av få som i alla fall är någorlunda vettig i det här.

Förutom att han inte berättar sanningen. Han är expert på att prata luddigt och att undvika att berätta hur det blir. Han pratar om positiva scenarier som inte ens han själv tror på. Han är en perfekt propagandaminister.
Citera
2020-10-26, 15:20
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Fullt möjligt att de är Kina vänner, men det behöver inte betyda att de är genomkorrupta.

Det man menar i sammanhanget med Kina-vänner är att de faller för påtryckningar från Kina.
Citera
2020-10-26, 15:21
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Där jag bor i VG så testar personal på VC i ett tält utanför den vanliga mottagningen. Så ser det ut på de andra VC i VG som jag känner till också.

Bra. Vet du hur dem tar testen där?

Enligt hemsidan så anlitar dem samma företag som region Stockholm, som bara testar i svalget. Även drive-in testar endast svalg i Stockholm.
Jag mailade region Stockholm förra veckan - då de svarade att de skulle börja med näsa (yttre)+ svalg inom några veckor. Jag argumenterade då att om FoHM sagt att det skulle vara både näsa+svalg så kunde det finnas många "falska negativa" i Stockholm. Även Anders Tegnell var inne på det förra veckan då han inte var bekymrad över det för " alla som gör hemtest är inte sjuka och att dem ändå fångar in de flesta (smittade). Fastän hans egen myndighet gett direktiv att testa båda "lokalerna".
Citera
2020-10-26, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Tegnell gillar inte att man jämför Sverige med de nordiska länderna för då faller vi i dålig dager, bättre att jämföra med Belgien, tycker han. Belgien pratar om ny lockdown nu.
Ja, det är klart. Man jämför med länder som har samma epidemiologiska utveckling.

Titta på den här grafen, och säg mig vilka länder som har en liknande utveckling?

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-03-07..2020-03-28&country=DNK~SWE~NOR~FIN~BEL&region=World&cfrMet ric=true&interval=total&smoothing=0&pickerMetric=t otal_cases&pickerSort=desc
Citera
2020-10-26, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Och varför kan de inte klara det? Jo för att det skalar så dåligt när man måste testa folk utan symtom. Därför klarar man inte av det. Det var det jag försökte få fram mellan raderna på mitt förra inlägg.
Ja, det håller jag med om.

Överhuvudtaget så skalar inte testning och smittspårning med ökad smitta. Det är tvärtom åtgärder vars effektivitet försämras alltmer ju fler som smittas. Tills man når en bristningsgräns där man tappar kontrollen.
Citera
2020-10-26, 15:26
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Ja, det är klart. Man jämför med länder som har samma epidemiologiska utveckling.

Titta på den här grafen, och säg mig vilka länder som har en liknande utveckling?

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-03-07..2020-03-28&country=DNK~SWE~NOR~FIN~BEL&region=World&cfrMet ric=true&interval=total&smoothing=0&pickerMetric=t otal_cases&pickerSort=desc

Ja Finland och Norge drog hårt i handbromsen i våras, det ser vi i utfallet.
Citera
2020-10-26, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Länderna som gör lockdown igen gör ju det för att dom har misslyckats. Tanken är slå ner spridningen till låga nivåer och sedan anpassa sig efter hur situationer fortlöper. Smittspårning, snabbt slå ner nya utbrott med lokala åtgärder om möjligt. Länderna i centraleuropa har inte gjort nånting för att hålla ner spridningen hela sommaren och hösten. Klart det blir en andra våg då.

I Asien har man lyckats med att slå ned spridningen och hålla i det. Jag tror inte man kommer att se nån andra våg där. Finland, Norge och kanske också Danmark kan klara sig utan en andra våg ännu om man vänder kurvan neråt och fortsätter hålla den på en låg nivå.
Det återstår att se. Jag tror inte att några länder i Europa kommer klara vintern. Jag tror inte heller att Japan och Sydkorea kommer klara vintern, trots att det är mycket isolerade länder.

Taiwan är jag mer osäker på. De är inte bara isolerade, utan de har även ett tropiskt klimat. Så de har bättre väderförutsättningar att klara vintern. Men i Japan och Sydkorea åker man skidor. Där tror jag inte för en sekund att man kommer kunna hålla smittan borta till sommaren.
Citera
2020-10-26, 15:28
Medlem
sannes avatar
Vi är det enda landet i Europa som inte har någon siffra på antal smittade idag 26/10.

Världens bästa system för rapporter ... mmm

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?tab=map&zoomToSelection=true&country=DNK~ NOR~FIN~BEL~SWE&region=World&cfrMetric=true&interv al=smoothed&smoothing=7&pickerMetric=total_cases&p ickerSort=desc

Tom Chad har rapport om antal smittade idag. Chad liksom
Senast redigerad av sanne 2020-10-26 kl. 15:31.
Citera
2020-10-26, 15:29
Medlem
IMBILDENs avatar
Funderar på alla som reser utomlands nu med familjer under höstlovet. Om länderna stänger sina gränser och flygplatser nu när smittan ökar kraftigt. Vad har man för plan då?
Kommer UD hjälpa strandsatta svenskar över hela världen att komma hem?
Om man blir allvarligt sjuk på utlandsresan. Vilken hjälp kan man förvänta sig?

Jag är kanske nojigare än de flesta, men jag kan bara inte förstå hur man ens kan komma på tanken att resa utomlands som läget ser ut nu. Först sitta på ett plan med munskydd. Sedan bära munskydd när man kommer fram. Munskydd ska tom bäras på stranden, annars hotar böter. Sedan ska man vara orolig för att bli smittad och ovanpå det orolig för att inte komma hem igen. Vilket jävla semesternöje och avkoppling innebär det?
Citera
2020-10-26, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ja Finland och Norge drog hårt i handbromsen i våras, det ser vi i utfallet.
Grafen sträcker sig bara till den 28 mars. Du ser inga sådana effekter.

Du ser det inte heller på Belgiens kurva.
Citera
2020-10-26, 15:32
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Funderar på alla som reser utomlands nu med familjer under höstlovet. Om länderna stänger sina gränser och flygplatser nu när smittan ökar kraftigt. Vad har man för plan då?
Kommer UD hjälpa strandsatta svenskar över hela världen att komma hem?
Om man blir allvarligt sjuk på utlandsresan. Vilken hjälp kan man förvänta sig?

Jag är kanske nojigare än de flesta, men jag kan bara inte förstå hur man ens kan komma på tanken att resa utomlands som läget ser ut nu. Först sitta på ett plan med munskydd. Sedan bära munskydd när man kommer fram. Munskydd ska tom bäras på stranden, annars hotar böter. Sedan ska man vara orolig för att bli smittad och ovanpå det orolig för att inte komma hem igen. Vilket jävla semesternöje och avkoppling innebär det?

Jag tror Ann Linde får mycket att göra veckorna framöver.
Citera
2020-10-26, 15:35
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Grafen sträcker sig bara till den 28 mars. Du ser inga sådana effekter.

Du ser det inte heller på Belgiens kurva.

Jag tittar på dödstalen nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in