2020-10-26, 12:44
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LarryLarry
Detta är ju absolut en aspekt, även om det bara måste noteras vilken horribel myt det är med detta som anledning. Det handlar inte om tid, folk med mycket tid föder mycket mindre antal barn än andra. Det är en sån där märklig sak som dikteras som narrativ hela tiden, men det är inte vad verkligheten visar.

Däremot leder oro och osäkerhet till ett högt barnafödande. D.v.s. i princip tvärt om, men samma utfall i det här fallet.

EDIT: noterar det mest för att samma sak brukar sägas om tex 90-talskrisen. 30 år senare har folk fortfarande intalat sig ett narrativ som inte har någon styrkande empiri alls. Bara för att det råkar sammanfalla med att kriser skapar oro.

Om det stämmer i det här fallet bör effekten bli ytterligare en förflyttning mot att faktiskt äga något, gärna inklusive mark. Personligen står jag då kvar vid min gissning eftersom den berör marknaden för nyttjanderätter (BR), och där har ganska stor del av marknaden väldigt dålig passform för detta.

Du brukar väl vara en av de vettigare på detta forum men jag vet inte riktigt vad du vill säga här. Att folk som spenderar mindre tid med varandra gör fler barn per capita? Att folk inte är oroade av corona? Eller att villor kommer öka mer än bostadsrätter?
2020-10-26, 12:49
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Haha skön kille. Lovar att det är sånt där som kommer göra att de flesta får gå tillbaka till jobbet som vanligt när corona är över. I längden måste nog de flesta ha en chef som kollar dom över axeln när de jobbar. Annars blir arbetsmoralen för slapp.
Vår chef sitter ändå inte i Sverige. Så ur den synvinkeln spelar det inte så stor roll. De har dock koll på om folk hanterar sina ärenden. Chefens möjlighet att se om någon slackar har inte förändrats.

Är kunderna glada så är chefen glad. Jag tror faktiskt inte hon skulle bry sig om vart jag befinner mig. Vi har ett antal anställda som aldrig träffat sina kollegor IRL

Men du har rätt i att man behöver ha system för att hantera situationen. Cheferna behöver kunna ha koll på att saker blir gjorda. Företag som inte haft sådana metoder innan civid har eller håller på att utarbeta dem. Jag tycker personligen det är ganska skönt att spara någon timmes restid varje dag.

Mitt jobb har redan klappat ihop ett antal mindre kontor runt om i världen permanent och folk får sitta hemma. De spar massor med pengar på det. Men det är fortfarande ganska osäkert i vilken utsträckning vi får en permanent ny livsstil efter covid. Jag skulle kunna få en jäkligt flott sjötomt för samma värde som min nuvarande bostad om man inte behövde kunna ta sig till kontoret varje dag.
2020-10-26, 13:18
Medlem
Citat:
Du brukar väl vara en av de vettigare på detta forum men jag vet inte riktigt vad du vill säga här. Att folk som spenderar mindre tid med varandra gör fler barn per capita? Att folk inte är oroade av corona? Eller att villor kommer öka mer än bostadsrätter?
Att det är fullt rimligt att det skapades fler barn än vanligt i våras/sommras, men att det beror på att folk var oroliga/rädda/kände obehag osv. Inte på att de hade massa tid att döda.

Tankevurpan bakom det sistnämnda är ju helt bisarr (och ändå vanlig), det är därför jag tyckte det skulle poängteras.
2020-10-26, 13:28
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Att det är fullt rimligt att det skapades fler barn än vanligt i våras/sommras, men att det beror på att folk var oroliga/rädda/kände obehag osv. Inte på att de hade massa tid att döda.

Tankevurpan bakom det sistnämnda är ju helt bisarr (och ändå vanlig), det är därför jag tyckte det skulle poängteras.

Alright så jag vill gärna se någon data på det där. Vore mycket intressant om det var så. Det är definitivt inte så om man drar det extremer. Par som aldrig eller nästan aldrig träffas kommer så klart inte ha barn. Jag tycker du abstraherar detta för mycket. Det enkla sambanden är ofta de som stämmer bäst. Folk som aldrig träffas kan inte knulla. Knullar man inte så får man inte barn. Det borde inte vara så svårt.
2020-10-26, 14:11
Medlem
Citat:
Alright så jag vill gärna se någon data på det där. Vore mycket intressant om det var så. Det är definitivt inte så om man drar det extremer. Par som aldrig eller nästan aldrig träffas kommer så klart inte ha barn. Jag tycker du abstraherar detta för mycket. Det enkla sambanden är ofta de som stämmer bäst. Folk som aldrig träffas kan inte knulla. Knullar man inte så får man inte barn. Det borde inte vara så svårt.
Ingen i urvalet träffas aldrig. Då kan du ju lika bra gå direkt till argumentet att folk som är döda (och alltså mår extremt dåligt) inte skaffar barn.

Det finns massvis med data på vad som händer i oroliga tider och regioner (samt icke-oroliga tider och regioner). Både mikro och makro. Och även på individnivå. Men för att göra det så intuitivt som möjligt är det bara att reflektera över hur det skulle gått för oss som ras om vårt barnaskapande premierades av låg stress.

Det är ju verkligen en bisak i det här fallet eftersom slutsatsen (fler barn) blir densamma, men analysen är sjukt trasig och förr eller senare används den i ett scenario där slutsatsen inte blir densamma.
Senast redigerad av LarryLarry 2020-10-26 kl. 14:14.
2020-10-26, 14:56
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Alternativt blir den typen av personer utan jobb, helt enkelt. I många typer av jobb kan (får) man göra just sådär: Åka till Frankrike och jobba därifrån, om man nu känner för det. Antingen blir jobbet gjort eller så blir det inte gjort, huruvida det gjordes eller inte gjordes i Frankrike har mindre betydelse. Så om vi tar den sköna killens scenario för vad vi vet, och antar att organisationen inte bara är outvecklad:
1) Har ett jobb som inte måste utföras på plats
2) Har inte tillåtelse att åka till Frankrike och göra det
3) Kan ändå åka till Frankrike utan att chefen märker det

... så kommer vi nog snabbt istället märka att det blir såhär för att personen helt enkelt inte behövs.

Det är svårt att hitta relevanta scenarion där chefen är dagisfröken. Det blir en dyr dagisfröken som jag inte tror att dagisbarnen rättfärdigar.
Ska man vara petig så finns det inget som förbjuder oss att åka till Frankrike och jobba. Vi ska utföra våra arbetsuppgifter och vart vi befinner oss spelar väldigt liten roll. Bara man har ett bra internet så kan man få det fungera.

Vilket på sikt kan ha stora konsekvenser för bostadsmarknaden. Kan vi fortsätta jobba hemifrån så är det ingen större mening med att bo så nära city som jag gör.
2020-10-26, 16:57
Medlem
Citat:
Det är mer en tanke om vad som händer med dem framöver. Du räknar ju inte ens med amortering här, så det är återigen politik. Permittering (förlägning) är politik. Ge a-kassa till folk som inte betalat sin försäkring är politik, höja taket på a-kassan är politik. Även (styr)räntan är ju faktiskt politik, bara dikterad av en annan enhet.

De flesta som har dålig ekonomi slipper amortering även utanför corona.
2020-10-26, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
https://www.byggahus.se/total-makeover-fran-1960-tal-till-exklusiv-skandinavisk-nutid?utm_source=Byggahus+Officiella+Nyhetsb rev&utm_campaign=2436d2b0db-EMAIL_CAMPAIGN_2020_10_16_01_59&utm_medium=email&u tm_term=0_72ce5c138b-2436d2b0db-70573367

Här har vi en artikel om ett hus byggt på 1968. Och upprenoverat. Ligger i Helsingborg.
Försök gissa vad priset är innan ni tittar efter. Står i mitten på artikeln.

Tomtpriserna där är nog en del. 10 MSEK? Men renoveringen lär ha kostat en del. Det är som jag brukar säga allt annat än gratis att anlita hantverkare. Om det sedan motiverar priset vet jag inte.

Sedan vet jag väl inte om huset är på väg att rasa ihop. Skulle väl tro att den som köper det kan bo där utan större risk.
Aldrig i livet att en tomt i Helsingborg kostar 10 miljoner, hur bra läge den än har. Det där är ett totalt fantasipris som någon som blivit blåst av hantverkarna försöker lura på någon annan.
2020-10-26, 19:09
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasaboy28
Skärp dig nu . 12 miljoner för att renovera den där kåken? Du skojar. En villa på 200kvadrat kostar 3-4 miljoner att bygga ny.

Ditt narrativ att det är hantverkarlöner som driver prisutvecklingen på bostäder är helt efterblivet, och det förstår du givetvis .
Någon som ser någon substans i det vasaboy28 skriver?
Speciellt som jag räknade fram kostnaden per kvm och också vad en utbyggnad kostat. Och relaterade dessa.

Citat:
Ursprungligen postat av Kanylballe
Aldrig i livet att en tomt i Helsingborg kostar 10 miljoner, hur bra läge den än har. Det där är ett totalt fantasipris som någon som blivit blåst av hantverkarna försöker lura på någon annan.
Jag tittade vad fastigheter intill denna sålts för tidigare och försökte dra ifrån byggnaden.
Vad får du när du göra samma sak?
För det har du väl gjort?
2020-10-26, 19:31
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Ska man vara petig så finns det inget som förbjuder oss att åka till Frankrike och jobba. Vi ska utföra våra arbetsuppgifter och vart vi befinner oss spelar väldigt liten roll. Bara man har ett bra internet så kan man få det fungera.
Ja, så är det. Och jag skulle kunna tänka mig att en del utrikesfödda har åkt till släktingar i sina hemländer och arbetar därifrån. (Tänker speciellt på en ensamstående kollega från Italien).

Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Vilket på sikt kan ha stora konsekvenser för bostadsmarknaden. Kan vi fortsätta jobba hemifrån så är det ingen större mening med att bo så nära city som jag gör.
Hur det blir "efter corona" är ju en lite intressant fråga. Dvs hur många kommer fortsätta jobba hemifrån. Ser jag till kollegor vill alla tillbaka till kontoret. En del är där då och då fast det inte är tillåtet. Dom är less på att bli störda av familjen och vill ha både arbetsro och vettig arbetsplats.

Tidigare har jag inte sett någon direkt acceptans för hemmaarbete. (Det har ju diskuterats i tråden förr). Men acceptansen skulle ju kunna öka.

Att folk byter bostad nu pga corona låter lite långsökt. Så gott som alla bör inse att detta är något temporärt. Eller så har dom lyckats utverka ett löfte att få fortsätta jobba hemifrån. I Januari är vi kanske tillbaka på kontoren. Den som då bytt bostad pga corona har knappt hunnit flytta in innan det är dags att börja åka till jobbet igen.

Sedan tror jag att de som väljer att bo centralt gör det delvis av andra skäl än arbete. En del som närmar sig pensionen flyttar in till centrum. Och då är det inte arbetsresor som styr.
2020-10-26, 20:31
Medlem
tjallepetters avatar
Citat:
Ja, så är det. Och jag skulle kunna tänka mig att en del utrikesfödda har åkt till släktingar i sina hemländer och arbetar därifrån. (Tänker speciellt på en ensamstående kollega från Italien).

Hur det blir "efter corona" är ju en lite intressant fråga. Dvs hur många kommer fortsätta jobba hemifrån. Ser jag till kollegor vill alla tillbaka till kontoret. En del är där då och då fast det inte är tillåtet. Dom är less på att bli störda av familjen och vill ha både arbetsro och vettig arbetsplats.

Tidigare har jag inte sett någon direkt acceptans för hemmaarbete. (Det har ju diskuterats i tråden förr). Men acceptansen skulle ju kunna öka.

Att folk byter bostad nu pga corona låter lite långsökt. Så gott som alla bör inse att detta är något temporärt. Eller så har dom lyckats utverka ett löfte att få fortsätta jobba hemifrån. I Januari är vi kanske tillbaka på kontoren. Den som då bytt bostad pga corona har knappt hunnit flytta in innan det är dags att börja åka till jobbet igen.

Sedan tror jag att de som väljer att bo centralt gör det delvis av andra skäl än arbete. En del som närmar sig pensionen flyttar in till centrum. Och då är det inte arbetsresor som styr.

Kan sätta min vänstra kula på att allt inte är "back to business" på kontoren i januari.
2020-10-26, 21:03
Medlem
Citat:
Någon som ser någon substans i det vasaboy28 skriver?
Speciellt som jag räknade fram kostnaden per kvm och också vad en utbyggnad kostat. Och relaterade dessa.

Jag tittade vad fastigheter intill denna sålts för tidigare och försökte dra ifrån byggnaden.
Vad får du när du göra samma sak?
För det har du väl gjort?

Du svamlar som vanligt om "substans"

Du har i åratal under olika pseudonym drivit narrativet att hanetverkares löner ligger bakom den smått exceptionellla ökning på bostäder/fastigheter dom senaste decennierna. Men ALDRIG har du lagt fram hårda bevis för detta, utan i bästa fall kommit med oseriösa "beräkningar" och gissningar som du gjorde gällande den här fastigheten för 27 miljoner SEK.

Nu gör vi så här.

1.Hur mycket(procentuellt ) har hantverkarelöner stigit per år sen 2005?
2. Hur mycket har bostads/fastighets priser stigit(procentuellt) under samma tidsperiod.

För att det ska bli extra tydligt för samtliga läsare av tråden så avgränsar vi det geografiskt. Jag anmodar att du tar fram dessa siffror för Stockholms län och ex Örebro. Så ska vi vad denna ytterst tveksamma hypotes mynnar ut i.

Fram med siffrorna så ska vi se hur väl dom följs åt .
Seså levera den berömda "substansen" nu.

Andra skribenter i tråden får gärna tippa på resultat.
Förslagsvis på följande rad

1. hantverklöner har stigit med i snitt 10% per år i Stockholm
X. Fastigethetspriser har stigit med 1-3% per år i Stockholm
2. Lixom-fb är ett troll avlönat av Timbro, SAF eller liknande påverkansorgansiation.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in