2020-10-25, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Nu vet inte jag vad markpriset är där. Jag bara tittade på andra villor i närheten och gjorde vissa antaganden. Men ca 10 MSEK verkar det vara.

Byggnaden var väl inte gratis innan renoveringen får vi väl anta. Eller hur?

Säg att renoveringarna kostade 12 MSEK. Det blir utslaget 30 kSEK per kvm. Låter väl inte otroligt.
Kostar att anlita hantverkare.

Notera utbyggnaden som jag nämnde ovan. Den gick på 50 kSEK per kvadrat.

EDIT
Du får väl fråga LarryLarry när huset ifråga är slutkonsumerat och skall köras till skroten.

Skärp dig nu . 12 miljoner för att renovera den där kåken? Du skojar. En villa på 200kvadrat kostar 3-4 miljoner att bygga ny.

Ditt narrativ att det är hantverkarlöner som driver prisutvecklingen på bostäder är helt efterblivet, och det förstår du givetvis .
2020-10-25, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Facit november-april, upp 2-3%.

De som är permitterade är främst låglönearbetare som ändå inte efterfrågar bostadsrätter i någon större utsträckning. Allt annat tickar på som vanligt.
De som rykte snabbast i våras var dussin-konsulter. 40-50ksek/månad. Alltså hyfsad förmåga att låna och generellt låg kompetens, dvs precis den grupp som driver den "vanliga" BR-marknaden på marginalen (klarar inte riktigt av auktioner på ett bra sätt osv). Statens riktade insatser (höjt tak på A-kassa osv) har främst varit mot dessa grupper.

Nu vet jag visserligen inte vilka som fortsatt bara permitterade och vilka som är tillbaka, men ursprungligen var det alltså tvärt om just den gruppen som fick stöd (till skillnad från tex fattiga utan jobb). Min slutats där är att staten specifikt försökta stoppa fallet på bostadsmarknaden, så de som inte har möjlighet att låna ändå fick inte bidragen.

(ska inte misstolkas som diss mot din gissning - kul att folk är med)
Senast redigerad av LarryLarry 2020-10-25 kl. 23:52.
2020-10-26, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LarryLarry
De som rykte snabbast i våras var dussin-konsulter. 40-50ksek/månad. Alltså hyfsad förmåga att låna och generellt låg kompetens, dvs precis den grupp som driver den "vanliga" BR-marknaden på marginalen (klarar inte riktigt av auktioner på ett bra sätt osv). Statens riktade insatser (höjt tak på A-kassa osv) har främst varit mot dessa grupper.

Nu vet jag visserligen inte vilka som fortsatt bara permitterade och vilka som är tillbaka, men ursprungligen var det alltså tvärt om just den gruppen som fick stöd (till skillnad från tex fattiga utan jobb). Min slutats där är att staten specifikt försökta stoppa fallet på bostadsmarknaden, så de som inte har möjlighet att låna ändå fick inte bidragen.

Så säg att dessa får gå ned i lön. Om de har 4 msek I lån och 3000 i avgift har de fortfarande knappt 7000 i månadskostnad. Varför skulle de sälja för att spara 1-2000 i månaden?

Om räntorna låg runt 4-5% hade jag definitivt hållt med dig.
2020-10-26, 09:30
Medlem
vnc-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LarryLarry

Det var svajigt på konsultmarknaden en kort period när pandemin bröt ut. Många företag sa upp sina konsulter då osäkerheten var stor kring hur pandemin skulle utveckla sig och slå mot företag och branscher.

Nu är dock mycket tillbaka till business as usual, nu vet vi vilka branscher som drabbades hårdast och är fortsatt drabbade, och det är inte dom konsulttunga branscherna.

Vad gäller prisutveckling på bostadsmarkanaden så tycker jag det ser ljust ut. Kollar man husmask så har priserna återigen letat sig upp mot 100k/kvm i innerstan under hög volym. Oavsett personlig åsikt så kan man inte neka till att det finns en stark efterfrågan samt köpare som kan betala.

Jag tror på 3-5% uppgång november-april.
2020-10-26, 10:02
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Lär bli ett rejält borally nu. Folk har sparat enorma mängder under corona. Inga restaurangbesök, ingen utlandssemester och förmodligen har många slängt in de extra sparpengarna på börsen. Nu är bostaden viktigare än någonsin då man måste spendera mer tid där. Massa skilsmässor är också på gång. Bankerna är kapitaliserade och bara skriker efter kunder att låna ut till. Räntemarginalerna pressas och bolånetorskarna har råd att låna mer. Jag förutspår en tioprocentig uppgång över närmaste 12 månaderna. Förmodligen mer.
2020-10-26, 10:28
Medlem
vnc-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Lär bli ett rejält borally nu. Folk har sparat enorma mängder under corona. Inga restaurangbesök, ingen utlandssemester och förmodligen har många slängt in de extra sparpengarna på börsen. Nu är bostaden viktigare än någonsin då man måste spendera mer tid där. Massa skilsmässor är också på gång. Bankerna är kapitaliserade och bara skriker efter kunder att låna ut till. Räntemarginalerna pressas och bolånetorskarna har råd att låna mer. Jag förutspår en tioprocentig uppgång över närmaste 12 månaderna. Förmodligen mer.

Detta ska inte underskattas. Många har nog dessutom insett vikten av att bo bra och att man kan fördela om sin budget för att lägga mer på boende istället för rena nöjen.
2020-10-26, 10:41
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vnc-
Detta ska inte underskattas. Många har nog dessutom insett vikten av att bo bra och att man kan fördela om sin budget för att lägga mer på boende istället för rena nöjen.

Dessutom lär många fått tillökning också. Allt detta hemarbete borde rimligen inneburit inte bara gräl, bråk och skilsmässa. Utan även en del extra tid i sänghalmen med tillökning som följd. Förmodligen kan vi vänta oss en minibabyboom om några månader.
2020-10-26, 11:45
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Dessutom lär många fått tillökning också. Allt detta hemarbete borde rimligen inneburit inte bara gräl, bråk och skilsmässa. Utan även en del extra tid i sänghalmen med tillökning som följd. Förmodligen kan vi vänta oss en minibabyboom om några månader.
Det ska förstås bli intressant att se vad som händer efter covid.

Just nu jobbar väldigt många hemma. Frågan är hur man kommer kunna göra det när smittan är över. Om det inte vore för barnens skola så skulle jag dragit till ett soligt ställe under vintern och inte ens sagt något till jobbet. Fick reda på att en kollega utan barn hade varit i Frankrike i flera veckor utan att ha sagt något till chefen.
2020-10-26, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Så säg att dessa får gå ned i lön. Om de har 4 msek I lån och 3000 i avgift har de fortfarande knappt 7000 i månadskostnad. Varför skulle de sälja för att spara 1-2000 i månaden?

Om räntorna låg runt 4-5% hade jag definitivt hållt med dig.
Det är mer en tanke om vad som händer med dem framöver. Du räknar ju inte ens med amortering här, så det är återigen politik. Permittering (förlägning) är politik. Ge a-kassa till folk som inte betalat sin försäkring är politik, höja taket på a-kassan är politik. Även (styr)räntan är ju faktiskt politik, bara dikterad av en annan enhet.
2020-10-26, 11:54
Medlem
Citat:
Detta är ju absolut en aspekt, även om det bara måste noteras vilken horribel myt det är med detta som anledning. Det handlar inte om tid, folk med mycket tid föder mycket mindre antal barn än andra. Det är en sån där märklig sak som dikteras som narrativ hela tiden, men det är inte vad verkligheten visar.

Däremot leder oro och osäkerhet till ett högt barnafödande. D.v.s. i princip tvärt om, men samma utfall i det här fallet.

EDIT: noterar det mest för att samma sak brukar sägas om tex 90-talskrisen. 30 år senare har folk fortfarande intalat sig ett narrativ som inte har någon styrkande empiri alls. Bara för att det råkar sammanfalla med att kriser skapar oro.

Om det stämmer i det här fallet bör effekten bli ytterligare en förflyttning mot att faktiskt äga något, gärna inklusive mark. Personligen står jag då kvar vid min gissning eftersom den berör marknaden för nyttjanderätter (BR), och där har ganska stor del av marknaden väldigt dålig passform för detta.
Senast redigerad av LarryLarry 2020-10-26 kl. 12:04.
2020-10-26, 12:17
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Det ska förstås bli intressant att se vad som händer efter covid.

Just nu jobbar väldigt många hemma. Frågan är hur man kommer kunna göra det när smittan är över. Om det inte vore för barnens skola så skulle jag dragit till ett soligt ställe under vintern och inte ens sagt något till jobbet. Fick reda på att en kollega utan barn hade varit i Frankrike i flera veckor utan att ha sagt något till chefen.

Haha skön kille. Lovar att det är sånt där som kommer göra att de flesta får gå tillbaka till jobbet som vanligt när corona är över. I längden måste nog de flesta ha en chef som kollar dom över axeln när de jobbar. Annars blir arbetsmoralen för slapp.
2020-10-26, 12:28
Medlem
Citat:
Haha skön kille. Lovar att det är sånt där som kommer göra att de flesta får gå tillbaka till jobbet som vanligt när corona är över. I längden måste nog de flesta ha en chef som kollar dom över axeln när de jobbar. Annars blir arbetsmoralen för slapp.
Alternativt blir den typen av personer utan jobb, helt enkelt. I många typer av jobb kan (får) man göra just sådär: Åka till Frankrike och jobba därifrån, om man nu känner för det. Antingen blir jobbet gjort eller så blir det inte gjort, huruvida det gjordes eller inte gjordes i Frankrike har mindre betydelse. Så om vi tar den sköna killens scenario för vad vi vet, och antar att organisationen inte bara är outvecklad:
1) Har ett jobb som inte måste utföras på plats
2) Har inte tillåtelse att åka till Frankrike och göra det
3) Kan ändå åka till Frankrike utan att chefen märker det

... så kommer vi nog snabbt istället märka att det blir såhär för att personen helt enkelt inte behövs.

Det är svårt att hitta relevanta scenarion där chefen är dagisfröken. Det blir en dyr dagisfröken som jag inte tror att dagisbarnen rättfärdigar.
Senast redigerad av LarryLarry 2020-10-26 kl. 12:30.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in