2020-10-26, 04:42
Medlem
Silverfiskarnas avatar
De allra flesta har smartphones, men långt ifrån alla har "surf" varje dag året runt. Vidare har vi stackarna som soc endast erbjuder enkelbiljetter (som måste blippas), hur sjutton ska de kunna göra rätt för sig?

SL borde satt upp plexiglas som skydd åt förarna för längesen. Det har trots allt tjatats om allt hot och våld chaufförerna utsätts för i decennier. Hade man satt upp plexiglas då istället för att ta bort möjligheten att köpa biljett ombord hade SL inte haft några problem med coronan nu.
Citera
2020-10-26, 05:29
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfiskarna
Vidare har vi stackarna som soc endast erbjuder enkelbiljetter

Om man bara erbjuds enkelbiljetter så har man helt enkelt gjort något fel. Om man inte behovsprövas för ett månadskort, så ingår enkelbiljetterna i normen, dvs man lägger ut själv för enkelbiljetterna.
Således kan man köpa app-biljetter för pengarna.

Om man missköter det förtroendet, och köper cigaretter/sprit/droger/annat eller spelar bort pengarna, så att soc blir tvungen att ta till matkuponger och förköpta enkelbiljetter, då får man också finna sig i att man får gå till närmaste station med blippmöjlighet.

Socialen är medveten om SLs nya regler och kommer till viss del ta hänsyn till dessa.
Citera
2020-10-26, 06:53
Medlem
Ghastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfiskarna
De allra flesta har smartphones, men långt ifrån alla har "surf" varje dag året runt. Vidare har vi stackarna som soc endast erbjuder enkelbiljetter (som måste blippas), hur sjutton ska de kunna göra rätt för sig?

SL borde satt upp plexiglas som skydd åt förarna för längesen. Det har trots allt tjatats om allt hot och våld chaufförerna utsätts för i decennier. Hade man satt upp plexiglas då istället för att ta bort möjligheten att köpa biljett ombord hade SL inte haft några problem med coronan nu.

Precis ett bra plexiglas så föraren är skyddad från alla idioter. Hoppas det kommer bli så inom kort.
Citera
2020-10-26, 07:08
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Finns väl ingen som tvingar någon att åka kollektivtrafik, man kan ju alltid gå/cykla/permobil eller hur man nu tar sig fram.

Du menar att jag ska hanka mig fram på kryckor till läkare/rehab 2 mil bort..?
Jag är nämligen inte berättigad till sjukresor.
Citera
2020-10-26, 07:55
Medlem
Återigen visar SL prov på bristande kompetens. Deras agerande de är rent ut sagt skrattretande.
Citera
2020-10-26, 08:51
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
"SL ändrar sig efter kritiken om att man måste ha blippat sin reskassa innan resan."
"Radio Stockholm uppger nu att SL ändrar sig, i samband med en kontroll så ska biljettkontrollanter göra en rimlighetsbedömning."
Kan det bli rörigare, vad är en rimlighetsbedömning?

http://www.marsta.nu/startsidan/sl-andrar-sig-om-blippad-reskassa/
Citera
2020-10-26, 08:58
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
"SL ändrar sig efter kritiken om att man måste ha blippat sin reskassa innan resan."
"Radio Stockholm uppger nu att SL ändrar sig, i samband med en kontroll så ska biljettkontrollanter göra en rimlighetsbedömning."

Kontrollanterna är ju inte kända för att vara några empatiska och medkännande individer, så det gäller väl att ta fram sina bästa puppy-eyes när man ska förklara för dom varför man inte kunnat blippa..🤷🏼‍♀️

Jag har inget val, närmsta blipp ligger 25min bort. Med just buss.
Citera
2020-10-26, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny

Rimlighetsbedömningen kommer alltid befria en resenär i domstol, då det krävs klart över 110 i IQ för att följa denna nyligen helt katastrofala publicerade guide, vilket ändå inte alltså ger något fungerande resultat då appen funkar hackigt:

https://sl.se/aktuellt/nyheter/borja-kopa-biljett-med-en-mobiltelefon-for-dig-som-ar-ovan/

"Du behöver ha en smartphone". Märke, typ, modell??? Något om att abbonemanget måste vara betalt och aktiverat för datatrafik nämns ej (annars kan ju biljett ej köpas on the fly - kanske funkar den inte heller om kontakt tappas med nätet - vet ej?) Mycket vanligt att speciellt äldre enbart kör med WiFi.

Kolla på videofilmer med "skola" ???
Skaffa mobilt bank-id hos din bank? Vid avsaknad av svenskt personnummer då ??? Hur aktiverar jag det?
Hämta SL-appen från appbutikerna. Det de glömmer nämna är ju att registrering på appbutikerna med deras tillhörande molntjänster krävs?

Ännu en föreläsning om Swish....
Köp biljetten och godkänn inhämtande av platsinfo!!!

TADA! Nu har vi köpt en biljett. Som kanske svartnar magiskt efter 15 minuter eller när ditt batteri tar slut.

Gratulerar, det var ett stort steg framåt från:

1. köp biljetten
2. håll den i läsaren på bussen när du stiger på och se till att du hör en ljudsignal.

Fantastiskt verkligen. Nånting är verkligen ruttet någonstans när en sån här sak kan släppas igenom i offentlig verksamhet utan att någon säger stopp.

SL behöver anställa en mjukvaruingenjör, en expert på människa/datorinteraktion och en psykolog, alla med goda referenser. De kommer få väldigt mycket för pengarna.
Senast redigerad av Dryckeshorn 2020-10-26 kl. 09:18.
Citera
2020-10-26, 09:06
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Kontrollanterna är ju inte kända för att vara några empatiska och medkännande individer, så det gäller väl att ta fram sina bästa puppy-eyes när man ska förklara för dom varför man inte kunnat blippa..🤷🏼‍♀️

Jag har inget val, närmsta blipp ligger 25min bort. Med just buss.
Min blipp ligger en mil bort. Jag har reskassa och oaktiverad månadsbiljett men ska tvingas gå med div handikapp för att aktivera. SL styrs av idioter som förmodligen är politiker.
Citera
2020-10-26, 09:39
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Vid avsaknad av svenskt personnummer då ???

Om man är turist eller besökare, kan man använda sitt eget betalkort, dvs behöver inte ha ett svenskt bankkonto och betalkort.
Då kommer man bli ombedd att logga in med den inloggningslösning som den banken har, ibland lösenord+SMS, ibland dosa (som man då förhoppningsvis har med sig) eller motsvarande "BankID" fast i hemlandet (NemID, Deutchid whatever som de har i grannländerna)

Detta fungerar genom 3DSecure/VbV som det kallas.
Citera
2020-10-26, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Detta fungerar genom 3DSecure/VbV som det kallas.

Eller fungerar inte.

Många har varit de gånger då jag fått bryta ett köp på eBay eller svenska nätbutiker och försöka senare då denna verifikationsprocess helt enkelt inte fungerat!

Vit sida / "Something went wrong" när man gör det!

En ny mobil från NetOnNet kan ju vänta några dagar utan att det krisar men bussbiljetten till jobbet kan inte lika ofta vänta!

Något som ska användas av så många får inte vara en dödskrånglig process. Det måste vara extremt strömlinjeformat och enkelt - två, max tre lättförståeliga steg där risken är minimal att något av dem går åt pipan.
Citera
2020-10-26, 09:59
Medlem
Jag tycker att man borde ju kunna köpa biljett från reskassan på mobilen. Ingen tekniskt svår lösning, men SL verkar inte ha "tur" i sina upphandlingar av appar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in