2020-10-26, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longinus
Jag tycker att man borde ju kunna köpa biljett från reskassan på mobilen. Ingen tekniskt svår lösning, men SL verkar inte ha "tur" i sina upphandlingar av appar.

Njä, det är nog ganska komplext som lösning. Korten är offline. Jag vet inte ens om RFID-läsaren i mobilerna har tillräckligt med effekt för att skriva in redigeringar på kortet, eller om det är praktiskt möjligt eller att föredra att ge den rättigheter att göra det (förenklar säkert en hack av systemet om man släpper så mycket av specifikationen till slutanvändare).

Tror man behöver göra ett helt online paralellsystem till nuvarande Access, där man kan köpa 20-siffriga "skrapkoder" på exv Pressbyrån med valfri betalmetod, aktivera värdet av dessa till angiven telefon eller-emailadress och sedan aktivera biljetter med valfri metod t.ex. ett telefonsamtal eller ett tryck i en app och få dem via SMS eller mail när det är dags att resa. Att biljetter är statiska objekt/bilder spelar ingen roll om systemet är online.
Citera
2020-10-26, 10:28
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
om RFID-läsaren i mobilerna har tillräckligt med effekt för att skriva in redigeringar på kortet

Jo det har den. Rent tekniskt sett skulle man kunna skapa en app som fungerar som en "blippmaskin" och som bara är ett interface mellan RFID-läsaren i telefonen, och SLs server.

Problemet är dock trefaldigt:
- De som har telefon från det där företaget som har en halväten frukt som logo, kommer inte kunna använda appen (då RFID är begränsat till enbart behöriga användare).
De har börjat låsa upp för utvecklare, men krävs ändå en lång process för att få det godkänt att få använda RFIDn.
- Det finns risk för missbruk, dvs att någon blippar andras kort genom fickorna enbart för att jävlas. (t.ex. de som har ett accesskort i fickan, men valt att köpa app-biljett).
Man skulle behöva ha något registreringsförfarande, typ via kundtjänst där man visar kortet och får ett lösenord som används för att aktivera det i just din app, och då kan bara "aktiverade" kort blippas.
- Det finns risk för fusk också, typ blippa när man ser kontrollanter m.m.

Gällande skrapkort skulle man då behöva ha något som ändrar färg eller liknande på 75 minuter, när det "skrapats bort" eller en plombering rivits bort.
Allternativt att skrapkoden kan skrivas in i SL-appen för att aktivera mobilbiljett.
Senast redigerad av sebnie 2020-10-26 kl. 10:36.
Citera
2020-10-26, 10:34
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Du menar att jag ska hanka mig fram på kryckor till läkare/rehab 2 mil bort..?
Jag är nämligen inte berättigad till sjukresor.

Då är du med andra ord en simulant och får skärpa dig och börja arbeta istället.
Citera
2020-10-26, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Gällande skrapkort skulle man då behöva ha något som ändrar färg eller liknande på 75 minuter, när det "skrapats bort" eller en plombering rivits bort.
Allternativt att skrapkoden kan skrivas in i SL-appen för att aktivera mobilbiljett.

Jag menar alltså enbart en plomberad kod som används för att aktivera ett saldo på ett konto. Jmf med hur påfyllningar av kontantkort på mobilen via Pressbyrån sker (tror iofs man får ett kvitto med siffrorna numera och att det inte alls är något plomberat, men).

Du gjorde dock en intressant ansats till ett väldigt primitivt offlinesystem - en biljett som reagerar med luften med tiden efter aktivering!

Tyvärr tror jag att det är för lätt att bluffa, folk kommer uppfinna nån antireagensdosa att lägga biljetterna i...
Senast redigerad av Dryckeshorn 2020-10-26 kl. 10:46.
Citera
2020-10-26, 10:49
Medlem
swimmingpools avatar
Vad fan är reskassa?
Citera
2020-10-26, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
Vad fan är reskassa?

Så som det är implementerat just nu, något som är väldigt kasst för att resa.

Nåväl, av med smilbanden: Stockholms Lokaltrafiks system för att lagra ett kontosaldo på ett kreditkortsliknande kort. Detta kort ska när det är påfyllt med pengar optimalt kunna användas för bussresor men möjligheten till detta är begränsad i nuläget.
Citera
2020-10-26, 10:59
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Om man bara erbjuds enkelbiljetter så har man helt enkelt gjort något fel. Om man inte behovsprövas för ett månadskort, så ingår enkelbiljetterna i normen, dvs man lägger ut själv för enkelbiljetterna.
Således kan man köpa app-biljetter för pengarna.

Man behöver inte ha gjort något större fel. Vet inte om du missat det men många sitter rätt taskigt till ekonomiskt och arbetsmässigt pga corona. Äger man en bostadsrätt kan det räcka för att soc ska säga nej till ekonomisktbistånd men ändå bevilja nödbistånd, vilket ofta innebär just matkuponger och enkelbiljetter om man kan visa att man verkligen behöver åka med SL.
Citera
2020-10-26, 11:02
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DEF1
Konstigt att det ska vara svårt i Stockholm som dessutom har många? turister som reser. Sämst i landet på upphandling och problemlösning?

Här i Göteborg finns plexiglas för chauffören, och blippmaskiner bak i bussen!
I Västernorrland har de satt upp blippar vid mittdörrarna. Fanns redan i början på sommaren. I Lund Skånetrafiken finns
flera blippmaskiner vid varje dörr. London m fl städer likaså.

Men i Stockholm går det inte. I Stockholm är det för svårt. För dyrt. Tar för lång tid.

Kul att du kritiserar med den där tonen när du har noll koll på det du pratar om

Det har inte satts upp några nya blippmaskiner för att det skulle dels ta för lång tid, det är dessutom typ omöjligt att få tag i några maskiner idag. Att flytta existerande maskinerna beräknas ta minst ett halvår. Dessutom kommer man fasa ut dom existerande läsarna inom kort. Det skulle gjorts redan förra året men blev försenat. Då kommer man kunna betala genom att blippa med
bankkort/kreditkort/mobilbetalningar istället. Men det projektet är, såvitt jag hört, inte redo att lanseras ännu.

Utöver det är det Arbetsmiljöverket som säger nej till plexiglasen om och om igen, inte SL. Men det är på G.

Varför är folk så otroligt korkade att dom tror att dom enklaste av enkla lösningarna är det som ska fixa det här problemet? Har ni en såpass grandios självbild att ni inte fattar hur korkade ni framställer er själva när ni kastar ur er ickefungerande självklarheter som nån slags idé om hur problemet lätt kan lösas?
Citera
2020-10-26, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Custom_made
Alltså, jag har räknat på vad ett SL-kort vuxen kontra hur många gånger man åker dit om man åker gratis.

Åkte dit cirka 1 gång per 3 månader. Tror det blev böter på runy 1500-2000. Det är ÄNDÅ billigare än att faktiskt köpa korthelvetet legitimt. Så kan man standardisera att man bara åker dit en gång var tredje månad så tycker jag att alla som kan, bör åka gratis.

Kollektivtrafiken ska för övrigt vara gratis för svenskar. Riktiga svenskar alltså.

Är ju pinsamt att åka dit. Lånade min sons busskort en gång och tror du inte att en kontrollant kom just då och röt över halva bussen att jag inte fick åka på barnkort.
Citera
2020-10-26, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Alternativet är att flytta blippen från förarplatsen till mittendörrarna och bakre dörrarna.
Vilket SL har bedömt som en alltför stor kostnad.

Idiotiskt att inte få använda blip vid förardörren och sen kliva på bak i bussen.
Citera
2020-10-26, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Då kommer man kunna betala genom att blippa med
bankkort/kreditkort/mobilbetalningar istället. Men det projektet är, såvitt jag hört, inte redo att lanseras ännu.

Vad jag känner till är det redan lanserat i begränsad omfattning, bl.a. på J-Ösmo har jag sett sådana stationer som accepterar enbart bankkort som resehandling.
Dock inte skrivet i sten om mobila stationer ännu finns tillgängliga.
Citera
2020-10-26, 12:07
Medlem
SL gör ju det här för att plankningen är enormt omfattande just nu. När de fick beskedet från arbetsmiljöverket om att plexiglaslösningen vid förarhytten inte godkändes rann sinnet över helt enkelt.

En analogi, förvisso något haltande, men ändå för att övertydligt åskådliggöra hur SL upplever det hela just nu.
Det är som om de har en butik. De måste hålla öppet. Men de kan inte ta betalt. Och nu ser de folk bara knalla ut med varorna.

Jag försvarar inte SL, de borde ha löst detta på andra sätt. Jag försöker bara förklara hur de kunnat ta ett sånt här beslut.

De skriver ju själva på sin facebooksida:

"Det här beslutet är inget som vi har tagit lättvindigt. Vi gör det för att vi mer eller mindre är tvungna att börja få intäkter igen då det i princip har varit möjligt att åka "gratis" sedan pandemin startade. Alltså sedan i mars. Det är inte ekonomiskt hållbart att bara få in bråkdelen av de normala biljettintäkterna vi normalt har om vi ska kunna ha kvar kollektivtrafiken i den omfattningen vi har idag. Det som kommer hända i annat fall är att vi kommer att tvingas lägga ned hela linjer som konsekvens."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in