2020-10-26, 02:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Ja, du er inne på noe her ;-)
Diskusjonen handlet egentlig om ektepakten, og hva jeg mente om den.
Jeg mener at den er urimelig, men at det ikke er nok til at den hadde blitt tilsidesatt.

Noe stivbeint er den jo, men jeg kjenner til folk som er slik, som hadde gjort alt som sto i deres makt til å beholde alt ved en eventuell skilsmisse. Men vedkommende er ikke voldelig, hverken psykisk eller fysisk. Han bryr seg veldig mye om barna og ektefellen, til og med sin svigerfamilie. Han engasjerer seg helhjertet i alt han gjør, det andre gjør han ikke.
Han er ekstremt opptatt av helse, penger, politikk, jakt og fiske. Han er i fullt arbeid, har bygget både eget hus og hytte. Etterhvert hadde han opparbeidet seg såpass mye penger gjennom valuta- og aksjespekulering.
Da fruen ønsket seg vinterhage, så mente han at tiden var inne for å unne seg litt hjelp fra håndverkere, men de ble kastet på dør, for det ble ikke godt nok. Mannen er perfeksjonist, men han er langt ifra konfliktsky, han tåler at du sier hva du mener, men du får vite hva han synes. Fruen vet hvordan hun skal sette ham på plass, og sånn sett passer de godt sammen, men det er et turbulent ekteskap. Til tider har jeg vært med på å megle.
Likevel så lever de godt sammen, de er veldig kreative, er veldig mye i naturen, han mest, men han får fruen og barna med seg også, og nå også barnebarn. Da er det helst bare å gå turer, fiske, bade og plukke bær. Jeg har vært med selv, da er han som en liten pusekatt, fordi vi er så snill å bli med på tur :-))
Mange mener at han er gjerrig, saken er at han ser på alt som en investering, og da er det bare det beste som er godt nok. Fruen er veldig jålete, hun er mest opptatt av hvordan hun ser ut på tur. Hun er også veldig sta, så det får han ikke gjort noe med. Så hvis det finnes turantrekk og tursko som hun liker, så er det en god investering, Gucci, Chanel what ever, han kjøper det, for mosjon i naturen er bra for helsen :-)

Folk er forskjellige. Og når jeg trekker frem THs bakgrunn, er det for å prøve å forstå hvorfor han er en "gjerrigknark". Har man litt psykologisk innsikt, så er det ikke så vrient å forstå menneskers væremåte og livsstil. I det ene øyeblikk hevdet en bruker at TH en en gjerrigknark. I neste øyeblikk hevder samme bruker, at TH ikke unte AEH noen ting, han brukte penger bare på seg selv(fritt etter hukommelsen). Dette henger ikke på greip. Hadde TH vært en "gjerrigknark", hadde han heller ikke brukt penger på seg selv! Det mest stupide er likevel at hvis man stiller spørsmål, så kontres dette med "Hvorfor forsvarer du en psykopat? Det sies at noen har en intelligenskvotient på nivå med skonummeret. Jeg tenker i mitt stille sinn: Håper for deres egen skyld at de har store føtter!
Men jeg tror ikke det handler så mye om intelligens. Jeg velger å tro at dette er trolling. Det sies av og til at politiet har tunnellsyn. Enkelte i denne gruppa har et særdeles godt utviklet tunnellsyn. Det reageres med sinne, hvis man tillater seg å stille spørsmåltegn ved enkelte ting. Å stille spørsmål, er tegn på kritisk tenkning. Dette motvirker tunnellsyn.
Citera
2020-10-26, 03:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Ny podcast

"Kampen om sannheten"

Om bekreftelsesfeller, forskjellen på troverdighet og pålitelighet, og hvordan hjernen fungerer.

Flere som kjenner TH og AEH uttaler seg.

Edit:

VG har direktesendig akkurat nå. I anledning at det er gått én måned siden pågripelsen. Med mange tilbakeblikk fra den siste måneden.

https://www.vgtv.no/live/197531/direkte-en-maaned-siden-loerenskog-paagripelsen-hvor-staar-politet-naa
Takk for oversikt over innholdet på den podcasten!
Har noen av dere en oversikt over alle podcastene om denne saken og kan poste stikkord om innholdet i hver av podcastene, slik at det er lettere å finne rett podcast når man leter etter et bestemt intervju?

Jeg kom over dette:
(28. april - 20) "– Jeg kan ikke kommentere hvilket tidsintervall vi mener at ugjerningen har skjedd, men vi har ikke låst oss til at det skjedde mellom 09.14 og 09.48, slik det spekuleres i, fortalte Brøske til Dagbladet".
https://www.dagbladet.no/nyheter/gatene-i-hagen-saken/72216127
Citera
2020-10-26, 03:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hellsculls
Folk er forskjellige. Og når jeg trekker frem THs bakgrunn, er det for å prøve å forstå hvorfor han er en "gjerrigknark". Har man litt psykologisk innsikt, så er det ikke så vrient å forstå menneskers væremåte og livsstil. I det ene øyeblikk hevdet en bruker at TH en en gjerrigknark. I neste øyeblikk hevder samme bruker, at TH ikke unte AEH noen ting, han brukte penger bare på seg selv(fritt etter hukommelsen). Dette henger ikke på greip. Hadde TH vært en "gjerrigknark", hadde han heller ikke brukt penger på seg selv! Det mest stupide er likevel at hvis man stiller spørsmål, så kontres dette med "Hvorfor forsvarer du en psykopat? Det sies at noen har en intelligenskvotient på nivå med skonummeret. Jeg tenker i mitt stille sinn: Håper for deres egen skyld at de har store føtter!
Men jeg tror ikke det handler så mye om intelligens. Jeg velger å tro at dette er trolling. Det sies av og til at politiet har tunnellsyn. Enkelte i denne gruppa har et særdeles godt utviklet tunnellsyn. Det reageres med sinne, hvis man tillater seg å stille spørsmåltegn ved enkelte ting. Å stille spørsmål, er tegn på kritisk tenkning. Dette motvirker tunnellsyn.
Du har helt rett, vi må bli flinkere til å la være å svare, når det går den veien. Viktig med ytringsfrihet. Jeg skal tenke ut en strategi
Citera
2020-10-26, 03:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Edit: Jeg fant ut at niesen snakker fra ca ca 03.15 og ca 08.00 i den episoden som heter Pågripelsen. Jeg har ikke hørt hele podcasten, så jeg vet ikke om hun snakker i flere perioder i denne.
17.54 - 18.07 i podcast Jeg måtte gå til Politiet" sa en dame at "TH var ikke så mye der. Han jobbet mye og var mer fraværende. Det var Lisbeth som tok seg av oss. "
18.56 Blir hun spurt om hvordan hun vil beskrive Listbeth.
19.33. "Hun var så snill. Aldri sint."
(Jeg har ikke hørt gjennom hele denne podcasten nylig, og jeg vet ikke om hun kommer med flere uttalelser i løpet av denne podcasten).
Citera
2020-10-26, 04:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monsen
Med all respekt, Floriss, mener du virkelig dette?

Du kaller det «å slippe å jobbe» ...

Er du sikker på at når kvinner ikke deltar i yrkeslivet, er det alltid fordi de selv ønsker å være hjemme?

Og, uavhengig om det er frivillig eller ei, er det å «slippe å jobbe» det samme som å få? Hjemmeværende yter og bidrar slik til at mannen har mulighet til å jobbe mest mulig.

Men kan kan kalla det "att få" ... För en man som arbetar kan det vara en ekonomisk sak att låta frun vara hemma. Det kostar pengar!
Att vara hemma är också arbete men här talades ju om motsatserna "arbeta" och"vara hemma" (med barnen).
Om vi tänker oss att TH bidrog med uppehållet för fru och barn så är det ju att ge.
Förmodligen n lättnad för AEH att slippa springa på deltidsarbete osv, eller vara beroende av dagis (det vet vi inte, om barnen gick på dagis ...men som jag tror ar TH är, så mest troligt de var hemma med mamma?).
AEH tyckte ju om att laga mat och vara värdinna osv, som vi läst.
Men det hindrar såklart inte att hon gillade att arbeta också.
Citera
2020-10-26, 04:31
Medlem
Citat:
Edit: I podcasten som heter "Kampen om sannheten (4)" er det to svigerinner av TH som uttaler seg.
https://www.vg.no/podkast Velg Krimpodden, velg deretter Apple Podcasts eller
Acast , så kan dere velge episoder.

Jeg forsøker å lete, men har ikke funnet hverken podcast eller artikkel. Artikkelen nevnes her:

Har du link til artikkelen og hva heter podcasten?

Intressant. Hoppas denna podcast kan länkas hit.
Vart tog Agvvv vägen?
Agvvv är inte i vårt "TT-team", men verkade ha en del genomtänkta synpunkter.

Liksom Kornblomst inte heller är med i "försvaret", men ger på mig i alla fall ett seriöst intryck.
Med några fler.
Citera
2020-10-26, 04:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mattagg
Hvilket århundre er du fra. Nå fikk jeg totalt hakeslepp. Trodde aldri jeg skulle få høre en sånn kommentar igjen. Det er opplest og vedtatt forlengst at det er arbeid å være hjemmeværende. En får pensjonspoeng. Og mang en mann har fått seg en overraskelse på hvor tungt og mye jobb det er å stelle hjemme. De vil mye heller tilbake på jobben sin.

Glöm inte att Floriss svarade en annan brukare.
Allt ska ses i sitt sammanhang ...
Visst är det arbete att vara hemma också. Men som vi läst var AEH bra på att vara hemma,
bra med barn, att vara värdinna, att laga mat - också.
Citera
2020-10-26, 04:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Intressant. Hoppas denna podcast kan länkas hit.
Vart tog Agvvv vägen?
Agvvv är inte i vårt "TT-team", men verkade ha en del genomtänkta synpunkter.

Liksom Kornblomst inte heller är med i "försvaret", men ger på mig i alla fall ett seriöst intryck.
Med några fler.
Du finner alle VGs podcaster om Lørenskogsaken hvis du bruker denne linken https://www.vg.no/podkast Velg Krimpodden, velg deretter Apple Podcasts eller Acast , så kan dere velge ulike episoder/podcast.
Senast redigerad av z-z-z 2020-10-26 kl. 04:44.
Citera
2020-10-26, 04:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Reumatisk sjukdom kan ge neuropatologiska (=FYSISKA) skador - ja. det vill säga det kan sätta sig på de fysiska nerverna.
Så ...
Du har fel. Har inget med psyke att göra men kan förstås kännas av. Kroppslig smärta är ju obehagligt!
Här är enligt uppslagsverket Vårdguiden
1 exempel på neuropati kopierat:Polyneuropati, en sjukdom i flera nerver

"Polyneuropati är en sjukdom i flera av kroppens nerver. Den börjar oftast i benens nerver och leder till att du gradvis får sämre känsel i fötterna och svårare att gå. Så småningom kan besvären förflytta sig uppåt längs underbenen. Även om du inte blir av med sjukdomen kan symtomen lindras med rätt behandling."

Och allmänt om neuropati:

Ur PRNE Medical
Snorres väg 6
SE-14833 Ösmo:
support@prne.se

"Behandla dina neuropatiska problem - avbryt försämringar, lindra problemen och återställ nerver och muskler så gott det går
Neuropatiska problem beror på att perifera nerver är skadade eller klämda.Eftersom dessa orsaker inte beror på sjukdom finns ingen medicin som kan bota problemen.
Men vi har utrustning som du kan använda hemma för att avbryta skadorna och i förekommande fall eliminera klämningar, lindra symptomen och återställa så gott det går med hänsyn till redan uppkomna nervskador.

Neuropatin drabbar de delar av kroppen som är längst från hjärtat, dvs som har sämst genomblödning. Förbättra denna så avtar problemen."

NEUROPATI OCH NEUROS ÄR 2 HELT OLIKA SAKER!
Man får inte en neuros av att ha en skada i benet! Även om man kan bli nedstämd av kronisk smärta.
Man får absolut inte en neuropatisk (=fysisk) smärta i t ex musklerna för att man har en (psykisk) neuros!!

Fysiske plager kan ha sammenheng med psykiske.
De som er utsatt for psykopater, der viser plagene seg først som psykiske.
De blir deprimert, og kan få postraumatisk utmattelselssyndrom, som igjen utvikler seg til fysiske sykdommer.
Poenget mitt var ikke å diagnostisere Havhest, eller rakke ned på hennes diagnoser, men å spørre henne hvordan hun kan støtte TH, når hun vet hva AE har vært gjennom. AE led også av depresjon.
Havhest som har vært sammen med en psykopat, kjenner gjen tegnene til psykopat.
Men jeg er ferdig med den diskusjonen.
Citera
2020-10-26, 04:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hellsculls
Jeg begynte å gå i 8.mars-tog på midten av 70-tallet. Jeg har alltid tatt parti for de svakeste. Men å fremstille AEH som et viljeløst mehe, går jeg ikke med på!
Jeg tror AEH var en klok og sterk kvinne med meningers mot. Hvis det har vært konflikter i ekteskapet, kan dette nettopp skyldes at hun hevdet sine meninger. Psykopatidiagnosen på TH, basert på rykter, holder ikke. Spesielt ikke når disse påstandene gjentas gang på gang av en bruker som ikke evner å skille mellom en somatisk og en psykisk lidelse. (Nevropati)

Absolut enig. AEH var en klok och medveten person som gjorde det bästa av alla situationer,
är mitt intryck.
Jag vågar hävda att även TH är en klok och medveten person, bara att han inte syntes i hemmet
lika mycket och kan därför inte värderas på samma sätt.
Han kan däremot värderas (mest) som yrkesperson.
Ingenting talar för att han pratade "Jag, jag" hela tiden och spelade charmörteater (=narcissist)och flirtade
runt utan att märka sin omgivning! Jag tror han planlade deras gemensamma liv med god efteranke och även hjärta.
Inte heller verkar han systematiskt försökt att bryta ner någon med illvilja och sadism (=psykopati).

Som du skriver, detta eviga diagnosticerande av TH är (min tolkning) försök till vilseledning av en okunnig men ev. girig brukare.
Senast redigerad av Moschata 2020-10-26 kl. 04:53.
Citera
2020-10-26, 04:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ittno
Herlig👏😊 Jeg tror ikke hun var et mehe på noen måte, jeg tror hun var selve arnen i hjemmet, men at hun har vært underlagt et strengt regime. Men her er det bevis som gjelder. Ang det siste, tenkte jeg det dreide seg om en lesefeil, uansett enig i at vi droppe skittkasting og holde oss selv i ørene👂🏻

Det beror på hur man tolkar detta med att vara hemma istället för att gå bort och arbeta.
Kanske både AEH och TH var emot att ha barnen på dagis och ville ge dem ett riktigt hem
med närhet till åtminstone en förälder på heltid. Det skulle stämma i övrigt med TH.

Detta med att förväxla neuropatologisk åkomma (=fysisk åkomma, med fysiska nerver i fokus) med neuros (=psykisk åkomma, dock inte psykisk, kliniskt diagnosticerbar sjukdom) är nog tyvärr vanligt.
Senast redigerad av Moschata 2020-10-26 kl. 05:19.
Citera
2020-10-26, 04:55
Medlem
Citat:
Du finner alle VGs podcaster om Lørenskogsaken hvis du bruker denne linken https://www.vg.no/podkast Velg Krimpodden, velg deretter Apple Podcasts eller Acast , så kan dere velge ulike episoder/podcast.

Tackar! Så bra med någon som håller ordning på alla länkar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in