2020-10-25, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SteinwayandSons
Det är viktigt att hitta ett trovärdigt motiv.
Sedan vad vi personyligen anser om det hela det lämnar i alla fall jag utanför tråden.
Här påvisas ett Motiv. Så länge inte det belyses så kommer mgm att frias.
Komtroll svartsjuka motiv håller ej har vi sett.

Det var synd att de möttes.
För alla.

För straffpåföljden är det inte viktigt. För psykologin är det ju viktigt hur en sådan människa fungerar. Det viktiga är ATT man vet. Motiv finns det tusen av i fupen. Men på det kan man inte fängsla någon, det vet du lika bra som jag (eller?). Man måste bevisa vem som gjort det, när, var, hur. Och ställa det utom rimligt tvivel. Därefter kan det vara intressant med motivet - men det är en bonus.
Citera
2020-10-25, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Övervägande delen av mord kanske är begångna inom kriminella kretsar ändå? Alltså att offret är inblandad i något som innebär en ökad risk för mord vid vissa händelser.

Naturligtvis finns det varningssignaler även i Lena fall.

Men om man läser på om hur personer som blir mördade i fall liknade Lenas relation, som föregåtts av hot, kränkningar och kontroll, finns där en annan komponent som gör att personen inte lämnar den destruktiva relationen, trots att de förstår att det kan sluta med döden.

Det finns ju personer som blivit så gravt misshandlade innan att det är ett under att de lever. Och de beskriver att de är livrädda. Ändå går de tillbaka.

Det är en process som sker i offrets tänkande som är som en successiv tankeförändring om vad som är normalt och vad som är acceptabelt. Också blir offret bunden till förövaren på ett sätt.

Den bundenheten skiljer andra sätt att leva med riskfaktorer, såsom kriminalitet, droger eller prostitution.

Stockholmssyndromet, liknar en del det vid.

Därför gjorde ju Lena som hon skulle, sökte hjälp. Men det är inget quick- fix.

Visst, är med på det: en stor del (majoritet?) av mördandet sker inom brottsliga kretsar. Men som bekant råkar ju ibland även helt oskyldiga illa ut i kölvattnet.
Och kriminella ger ju sig i allt högre grad på oskyldiga (lätta) offer.
Så nog är alla medvetna om risken att råka illa ut/mördas. Hög som låg.

Håller även med om följande, att det ofta i destruktiva relationer handlar om normaliseringsförskjutningar:
”Det är en process som sker i offrets tänkande som är som en successiv tankeförändring om vad som är normalt och vad som är acceptabelt. Också blir offret bunden till förövaren på ett sätt.”
Citera
2020-10-25, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
För straffpåföljden är det inte viktigt. För psykologin är det ju viktigt hur en sådan människa fungerar. Det viktiga är ATT man vet. Motiv finns det tusen av i fupen. Men på det kan man inte fängsla någon, det vet du lika bra som jag (eller?). Man måste bevisa vem som gjort det, när, var, hur. Och ställa det utom rimligt tvivel. Därefter kan det vara intressant med motivet - men det är en bonus.
Det är viktigt för mig i alla fall.Det gör att jag själv kan förstå trots allt.Det räcker så för mig, och jag fick de svar jag behövde få.
Citera
2020-10-25, 22:34
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Har för mig att SD hade uttryck något i stil med :
-Ingen kontrollerar mig , jag gör som jag vill .
Vill jag xxxxxx så gör jag det !

( kommer inte ihåg vad han beskrev , men men ...)

Sen sa LW till honom att :
-Du har ingen kontroll över mig längre ...

Men det heter ju att ” lika barn leka bäst ” ?

Båda verkade vilja ha kontroll över varandra , men ingen utav dem, ville på något sätt bli kontrollerade !!?

Kanske den ekvationen var helt åt fanders ?

Ja två starka viljor brukar vara att be om problem, Den ena måste ge sej till slut.
Citera
2020-10-25, 22:41
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Ja två starka viljor brukar vara att be om problem, Den ena måste ge sej till slut.

Mm, så länge de tyckte , tänkte och ville samma sak så var det okej vad det verkade , men när LW ville mer + tala om för HD , då kom det du skrev , citat ” Den ena måste ge sig till slut ” , och antar att LW vägrade ge sig ......och då blev det ohållbart ; hela situationen , för SD ....?
Citera
2020-10-26, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Ja, varför besöker MGM gymmet bägge dagar; - kan det vara så att stadsbesöket i sig är oviktigt och att det är vägen dit och tillbaka - via Vivalla - som är av betydelse? Han gör sig helt enkelt ett ärende till badet för att kunna förklara eventuella vittnen till cykelturen runt skogen och motorvägsbron mot B*ronbackarna.
Vad man kan konstatera utifrån de inledande förhören är att han är mån om att vara sanningsenlig beträffande cykelturerna. Han medger t.o.m själv att han utifrån polisens förhör fått uppfattningen att något vittne observerat honom under mordkvällen. Vattentätt alibi är uppenbarligen av stor vikt om det är så att han är rätt gärningsman.
Med den hypotesen som grund, är det något gällande plats för dumpning av mobil som MGM vill kontrollera strax innan. - Ett skogsparti i närheten av Advent-cachen som förberetts för hastig avskölj och ombyte efteråt?

A 497, s 39 är upptagningsområde för mast H B*rgmansv, markerade. Ett antal blåpunktsmarkerade prickar ingår i det område där Ls mobil kan ha förvarats direkt efter mordet. Dessa prickar finns utmarkerade i V*vallaskogen, mittemot övre motorvägsbron och i närheten av cykelvägen, där MGM sågs promenera mot polisbilen den 12 maj.

A147, s 315:
MT: Ja, jag var ju före Lena dit och det var nog bra ehh, då stod det en snubbe och tittade på en, det står en vägskylt, det är tre vägar som möts, så står den en, i mitten står det en skylt med en sån där två kilometer till, dit, och tre kilometer...
/.../
MT: Ehh nej det står en snubbe där och tittar och, det var ju fan inte så konstigt, för där kan ju han stå och fundera på åt vilket håll han ska svänga, men sen längre ner mot Citygross hållet, där stod en, snubbe lutad mot en lyktstolpe, och jag trodde han hade en hund bredvid sej som han, liksom väntade på den skulle göra färdigt eller nåt men, när jag kom närmare såg jag att han har ju faktiskt ingen hund han bara står där, det, det kändes konstigt, och det finns ju en del bus i området, så jag valde att då liksom inte riktigt gå, gå in emellan dom, utan då höll jag ut lite mot bron, och där stod det en tredje kille.

De hade enligt MGM för avsikt att mötas vid ingången till grusvägen. En uppgift som sammanfaller med Ls hallåande på F*gelbärssv kl 00:08.
MGM och en frågvis herre vid initialerna UP, chattar en lång stund innan MGM ger sig iväg. UP är också geocachare och kl 23:06 kontaktar han S för att ställa frågor. Sista sms av S sänds kl 23:57. UP fortsätter fråga, fast svaren uteblir; man får anta att S här kastar en blick på klockan och inser att han ska möta upp L om exakt tre min. Han rustar sig med pann- och ficklampa.
Till polisen uppger han att han promenerat tillbaka till bostaden för att hämta upp mobilen, vilket inte låter särskilt trovärdigt eftersom han är försenad. Han skulle alltså ha tagit sig till det planerade mötet utan cykel. - Är han ute efter att ge intryck av att ha tagit det lugnt? - Kullkastas planerna denna afton pga chatten?
Plötsligt, i mörkret, uppstår en lysande idé och han bestämmer sig för att rikta misstankar mot flyktingar i området, nu när detta tillfälle gick förlorat.
I förhör säger han att de hade kontakt senare under natten. Det borde finnas en orsak till att denna konversation blev deletad. Fotot på strumpklämman samma natt raderades också, fast kunde senare återskapas.

Det går med några musklick att enkelt få fram metadata om ett foto.

Inte lätt att försöka sätta sig in i hur en förmodad GM tänker... men ett litet försök nedan

Jag är ganska övertygad om att det var den 11:e det skulle ske.

SD jobbar trots klämdag och han hade barnen hemma (ev inte på eftermiddagen/kvällen då ingen verkar veta var flickorna håller hus). Barnen (och HD) hade han varit riktigt i luven på nära inpå resan.

Jag tänker en förälder som ska åka bort i två veckor borde ha prio att passa på och göra något roligt med barnen.

I stället åker han till jobbet och som han säger hade riktigt blodigt sex med LW på kontoret. Vi vet inte med säkerhet att LW var där. Hur troligt är det med blodigt sex på jobbet när vem som helst kan stövla in en stund?
Har det framkommit om polisen varit på hans jobb för att leta blod/sperma?

På kvällen när han skulle träffa LW tror jag att han hade med sig cykeln, likt förmodligen även mordkvällen (tills han ändrade sig efter att ha läst FUP och ingen hade sett honom på cykeln).

Han var kanske lite före LW när de skulle träffas och fick syn på killar som han inte ville skulle vara i närheten (kunde höra något). Han lämnar cykeln och smyger efter dessa män för att se vart de tar i vägen. LW lämnar han till sitt öde, han går hem, hämtar telefonen och ringer polisen. Senare när han tar sig ut så träffar han dessutom på en granne med hund (som han förhör när denne brukar vara ute för en kvällsrastning). Även om SD/LW var nattugglor så kanske LW tyckte att det var försent att ge sig ut igen eller blev förbannad att han inte kom vid det tidigare mötet.

Efter mordet några dagar senare skriver han till HD "allt ska bli så bra nu". Ja, SD hade blivit av med hotet att bli avslöjad inför resan eller ev när de var i USA (han var inte säker på om LW kunde ta sig till att skicka sms till HD).

Spekulationer från mig samt lite ur FUP.
Senast redigerad av Tufsankatt 2020-10-26 kl. 08:09.
Citera
2020-10-26, 09:14
Medlem
S uppträder som en barnslig unge veckorna innan mordet sker. Han har tydligt tappat kontrollen på båda kvinnorna o inte minst sitt beteende mot barnen o H - spelar offer, vill ha bort kaninerna och att flickorna ska flytta till H eller svärföräldrarna, bandar strösselförhör, är ofokuserad på jobbet, velar om resan, L är obstinat o ska resa till Norge. H är på väg att bli inhåvad av Sillen men ger samtidigt hopp till S om en återförening m USA-resan. Pust!
Flera års hot om mord tystnade för att istället övergå till mordplanering under våren -18? L var inte rädd längre. Mord precis innan USA-resan o skulle allt bära eller brista? S är segerviss. Är vän med chefen o den bästa IT-forensikern på tekniska roteln. Bra förutsättningar. Inte skulle väl deras kompis kunna vara mördare? Nej, flykting, pundare eller försmådd uppvaktare blir spår, tror S som planterat hotfulla män o cykeltjuvar.

Tappade huvudet o så fel namn på sig själv när han larmat 112. Klant.

Söker inte L. Klant.

Vet att det kommer bli rubriker o aldrig lösas innan L ens hittats. Klant

Frågar inte andra om de vet något. Klant.

Bekräftar till andra att det är L som hittats innan officiellt. Klant.

Vet exakt var L hittades. Klant.

Går in i Ls konton ett särskilt datum o söker på en epost som bara är känd av honom o L. Klant.

Raderat o skrivit över minne i mobilen. Klant.

Tappat två droppar sperma på L. Klant.

Missat Ls blod/DNA på sin tvättmaskin och skoplös. Klant.

Olika versioner i förhör. Blodigt sex, pekar ut platser. Klant.

Skrattar o hånflinar i förhör. Klant.
Citera
2020-10-26, 10:43
Medlem
Problemet, enligt Leif G W, är när domstolen tittar på indiciemål nu för tiden så tittar de på vart och ett enskilt indicie oberoende av de andra indicierna och enligt Persson så är det otroligt svårt, pga detta, att få någon fälld.
Han tog upp i något program att domstolsväsendet kör på denna linje nu och det är besynnerligt att det blivit så.
Nu får de väl strama upp så att det går att fälla mördare för mord. Risken är ju stor att SD inte blir fälld utan går fri.
Citera
2020-10-26, 11:04
Medlem
7.2PaRichterskalans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
S uppträder som en barnslig unge veckorna innan mordet sker. Han har tydligt tappat kontrollen på båda kvinnorna o inte minst sitt beteende mot barnen o H - spelar offer, vill ha bort kaninerna och att flickorna ska flytta till H eller svärföräldrarna, bandar strösselförhör, är ofokuserad på jobbet, velar om resan, L är obstinat o ska resa till Norge. H är på väg att bli inhåvad av Sillen men ger samtidigt hopp till S om en återförening m USA-resan. Pust!
Flera års hot om mord tystnade för att istället övergå till mordplanering under våren -18? L var inte rädd längre. Mord precis innan USA-resan o skulle allt bära eller brista? S är segerviss. Är vän med chefen o den bästa IT-forensikern på tekniska roteln. Bra förutsättningar. Inte skulle väl deras kompis kunna vara mördare? Nej, flykting, pundare eller försmådd uppvaktare blir spår, tror S som planterat hotfulla män o cykeltjuvar.

Tappade huvudet o så fel namn på sig själv när han larmat 112. Klant.

Söker inte L. Klant.

Vet att det kommer bli rubriker o aldrig lösas innan L ens hittats. Klant

Frågar inte andra om de vet något. Klant.

Bekräftar till andra att det är L som hittats innan officiellt. Klant.

Vet exakt var L hittades. Klant.

Går in i Ls konton ett särskilt datum o söker på en epost som bara är känd av honom o L. Klant.

Raderat o skrivit över minne i mobilen. Klant.

Tappat två droppar sperma på L. Klant.

Missat Ls blod/DNA på sin tvättmaskin och skoplös. Klant.

Olika versioner i förhör. Blodigt sex, pekar ut platser. Klant.

Skrattar o hånflinar i förhör. Klant.
Precis,en KLANT!!
Men själva mordet
Inget mordvapen-asbra
Inga vittnen-asbra
tagit sig hem blodig utan att synas-asbra
inga spår på bp-asbra
Så KLANTEN har skött det utmärkt mitt i ett villaområde med ett gallskrikande mordoffer.
Citera
2020-10-26, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medimera
Problemet, enligt Leif G W, är när domstolen tittar på indiciemål nu för tiden så tittar de på vart och ett enskilt indicie oberoende av de andra indicierna och enligt Persson så är det otroligt svårt, pga detta, att få någon fälld.
Han tog upp i något program att domstolsväsendet kör på denna linje nu och det är besynnerligt att det blivit så.
Nu får de väl strama upp så att det går att fälla mördare för mord. Risken är ju stor att SD inte blir fälld utan går fri.
Vad ska dom fälla han på?För att han lyst med en lampa in genom fönstret?
Berätta vad han ska fällas för
Citera
2020-10-26, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Inte lätt att försöka sätta sig in i hur en förmodad GM tänker... men ett litet försök nedan

Jag är ganska övertygad om att det var den 11:e det skulle ske.

SD jobbar trots klämdag och han hade barnen hemma (ev inte på eftermiddagen/kvällen då ingen verkar veta var flickorna håller hus). Barnen (och HD) hade han varit riktigt i luven på nära inpå resan.

Jag tänker en förälder som ska åka bort i två veckor borde ha prio att passa på och göra något roligt med barnen.

I stället åker han till jobbet och som han säger hade riktigt blodigt sex med LW på kontoret. Vi vet inte med säkerhet att LW var där. Hur troligt är det med blodigt sex på jobbet när vem som helst kan stövla in en stund?
Har det framkommit om polisen varit på hans jobb för att leta blod/sperma?

På kvällen när han skulle träffa LW tror jag att han hade med sig cykeln, likt förmodligen även mordkvällen (tills han ändrade sig efter att ha läst FUP och ingen hade sett honom på cykeln).

Han var kanske lite före LW när de skulle träffas och fick syn på killar som han inte ville skulle vara i närheten (kunde höra något). Han lämnar cykeln och smyger efter dessa män för att se vart de tar i vägen. LW lämnar han till sitt öde, han går hem, hämtar telefonen och ringer polisen. Senare när han tar sig ut så träffar han dessutom på en granne med hund (som han förhör när denne brukar vara ute för en kvällsrastning). Även om SD/LW var nattugglor så kanske LW tyckte att det var försent att ge sig ut igen eller blev förbannad att han inte kom vid det tidigare mötet.

Efter mordet några dagar senare skriver han till HD "allt ska bli så bra nu". Ja, SD hade blivit av med hotet att bli avslöjad inför resan eller ev när de var i USA (han var inte säker på om LW kunde ta sig till att skicka sms till HD).

Spekulationer från mig samt lite ur FUP.
Föräldrar leker inte med tonårsdöttrar,deras knullande (blodig eller inte) på kontor,skog&hem har inget med mordet att göra.
Klassiska "allt ska bli bra nu" innför en spännande resa tolkas som "Jag har slagit ihjäl henne nu så hon kommer inte besvära oss mer".Då fattas bara svaret från HD -" Åhhh SD du gör mig så varm nu"

Tror du någon närstående skulle skriva något så klantigt som en 5åring förstår innebörden av?
Citera
2020-10-26, 11:21
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Vid 21.30 på mordkvällen drog han kortet på G-vik (för att kunna fota?), fotade Vattentornet vid 22. Hos JG vid 22.15. Körigt att ev byta om/träna på 30 min. Var det då han skickade en bild till någon och sa att tränat (ej simmat) och bilden var på en badad SD (eller om det var tvärtom)?

Jag tror att det var den 11:e tog SD en bild där han är blöt och ser ut att ha badbrallor på sig. Sedan skulle han till AM på tacogratängmiddag, efter att han varit hemma och hängt en tvätt (enligt hans sms till AM).
19:07 frågar Hanna: Skönt att simma?
20:21:30 svarar SD: Nä
20:21:44 skickar SD en bild till Hanna som hon svarar på
20:52:21 Pensionärskulor!

A 147, s. 546-547

Citat:
Var det ev HD som hade hybris inför resan och ville ha minutkontroll på SD och han gjorde allt för att lägga fram bevis på att han inte hade träffat LW? JG kunde inte SD ta till för att hjälpa honom att ljuga för HD.

Jag undrar om HD hade så mycket misstankar då om att SD fortsatte träffa Lena? Visst, SD gick till extremen för att dölja att han träffade Lena, men jag misstänker att det mer handlar om andra anledningar. Dels alibi, men kanske som @Reviews förslår att han har andra ärenden som han vill dölja genom gymutflykten. Kanske något har gömts eller ska gömmas på särskilt ställe. Gymutflykterna känns väldigt konstiga, med stora minnesluckor om vad han pysslat med. Hur svårt kan det vara att minnas vad man gjorde på gymmet om det handlar om två gånger? Särskilt vid de första förhören.

[quote=Tufsankatt|73361226]Vattentornetbilden kan ha varit tagen vid annat tillfälle...? Kanske cyklade han som Blixten till G.vik för att dra sitt kort/fota sig själv, allt för att ha alibi inför HD om hon skulle ifrågasätta något.

Vattentornsbilden verkar vara tagen på rätt datum och klockslag:

https://www.flashback.org/sp70582360

Citat:
SD är om sig och kring sig, visar det tydligt när han ber LW skicka födelsedagsgrattis för att han skulle verka trovärdig inför HD... han drar sig verkligen inte för något! F.n vet hur hans tankar går för att verka trovärdig!

Slugt på ett sätt som verkligen känns främmande och illvilligt.

Citat:
LW var ute en sväng på kvällen före 23.30 kanske hon träffade SD då?

Hon går ut vid 21:32 och kommer tillbaka vid 22:00.
SD är iaf inne på gymmets vändkors vid 21:25, och bilden på vattentornet ska ha tagits vid 22:00. Så lite tight.
Så här reflekterar @letsdoit i frågan:
"Morddagen den 14 maj 2018 kan som en stark hypotes antas att LW efter att 21:14:09 ha filmat A när han tränade i vardagsrummet gick ut från bostaden c:a 21:32 och återkom till densamma c:a 22:00. - Inom parentes kan nämnas att jag tid. räknade lite på MGM:s tidsmässiga möjligheter att före sin bild på Vattentornet 22:00:06 få för sig att cykla hem igen för att besöka L; han har här t.o.r. 35 min 3 sek på sig från vändkorset 21:25:03 (ingen har sett honom vid G-berg; varken ute eller inne). - Tid. cykeltur: 21:09:59-21:21:37 (gym utomhus) = 11 min 36 sek. - Har dock svårt att se någon större relevans i detta om man betänker det fortsatta sms:andet under kvällen.

LW chattar (men ej några längre utläggningar) 21:32-22:00 - och hon har som sagt en sällan sedd simultanförmåga. - Om man tar fasta på att hon ej bar cykelhjälm men väger in hennes (något enstaviga) chattande var och varannan minut, lutar det åt att hennes utevistelse ägt rum till fots.
"

https://www.flashback.org/p73332797#p73332797

Citat:
Känner att det här blev lite rörigt... en fundering dock.

Ps Såg att SD drog sitt gym-kort redan vid 17.30-tiden den 11:e. Så... han cyklade inte till G-vik vid tiden för värsta åskvädret som var det datumet, åskan kom senare på kvällen. Ds

A 145, s. 74:
SD skriver till en granne
21:47:12 "Det regnade som .... nyss. Höll på någon halvtimme. knappt. lnget vatten här uppe i Öfre Nya Hjärsta".
21:49:32 har SD varit och kollat hos grannen om det verkar ok "Lugnt hos er med ", skriver han efter att ha skrivit att det var lugnt hos honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in