2020-10-25, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elgecy
Det beror nog på ålder. Jag bor också i stockholm och mitt umgänge festar, shoppar och lever helt som vanligt. Jag har t om ignoranta bekanta som fortsätter med detta trots förkylnings-symptom. Jag står inte bakom sistnämnde, men uppenbart att inte alla bekantskapskretser förändrat livsstil.

Visst finns det säkert unga framförallt, som inte har speciellt utvecklat konsekvenstänk som lever på ungefär som vanligt. Det är tur att det finns restriktioner på uteställen och att företagen stoppar dessa egoister från att bete sig hur som helst. Ur ett flockimmunitetsperspektiv kan det ju däremot vara bra att alla mellan 20-30 i Sthlm smittar ner sig själv och andra, vilket borde vara bra för den totala populationen.
Citera
2020-10-25, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
På vilket sätt tycker du att de beter sig annorlunda ? Tycker folk rör sig mer eller mindre som vanligt . Så kom gärna med
Exempel

Svarade en annan för en stund sen, så ser du vad jag skrev. Men när jag är på MoS eller i andra affärer/gallerior håller folk avstånd. När man ska betala står man 2 meter ifrån varandra. När man ska ta en fika står borden en bit ifrån varandra
Citera
2020-10-25, 17:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Svarade en annan för en stund sen, så ser du vad jag skrev. Men när jag är på MoS eller i andra affärer/gallerior håller folk avstånd. När man ska betala står man 2 meter ifrån varandra. När man ska ta en fika står borden en bit ifrån varandra

Ja visst är det så, men det stoppar ju ändå inte folk från att ”shoppa loss” . Känns inte heller som folk direkt håller avstånd i övrigt än i köer och sittplatser .

Det var skillnad i våras då höll man sig inne och var knappt ute om man inte var tvungen. Nu går folk återigen ut på nöjen och kör på mer eller mindre än vanligt .
Citera
2020-10-25, 17:21
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Att jämföra Sverige med Norge och Finland exempelvis som har 5 miljoner färre invånare än Sverige går väldigt bra. Att däremot jämföra Sverige med länder som har fler invånare än Sverige går verkligen inte enligt de mest aktiva här i tråden.
Tegnell säger att vi ska jämföra oss med Belgien för de är mest lika oss demografiskt osv. Då vet vi vad vi har att vänta nu då.🤷🏼‍♀️
Citera
2020-10-25, 17:22
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Man kan väl vaka, städa och hämta grejer t,ex.
Det skulle till och med jag klara av.
Det går säkert bra och så långt har man säkert även tänkt på varje sjukhus.
De flesta operationer har ju ställts in, så vist har man prioriterat om var personalen ska vara.

När man sett filmer ifrån fullbelagda och förstorade IVA nu i våras så springer sjuksköterskor och läkare mellan larmande hjärt- lungmaskiner (eller vad det nu är) för att ständigt hålla liv i patienterna som man försatt i koma för att de ska kunna vårdas.
Det är inte direkt fråga om att sitta och vaka.
Fast det behövs också på vissa ställen så klart.

Det finns säkert möjlighet att på något vis komma in som hjälpreda i vården för de som önskar, och gör det inte det redan så kanske möjligheten öppnas om läget blir liknande som det var i våras.

Kanske är det gnäll, kanske är det befogat att klaga över sin situation.
Jag har några gånger arbetat långa pass och övertid inom industriell produktion, regelvidriga 70 timmar per vecka under en månads tid. Det var väldigt krävande och jag kan tänka mig hur det känns efter tre, fyra månader när dessutom ett antal människor har dött, kanske för att man inte hunnit med att göra allt.
Citera
2020-10-25, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Jag bor i Sthlm och rör mig t ex i innerstan, på MoS, igår var jag t ex i Täby C-gallerian. Det jag reagerade är att du skriver att folk beter sig precis som vanligt, vilket de flesta inte gör.

Även jag bor i Sthlm och även om jag såg annorlunda beteende i våras "på stan" så tycker jag nu att folk beter sig som före pandemin, både i tunnelbanan såväl som i Mall of scandinavia mm.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Ja visst är det så, men det stoppar ju ändå inte folk från att ”shoppa loss” . Känns inte heller som folk direkt håller avstånd i övrigt än i köer och sittplatser .

Det var skillnad i våras då höll man sig inne och var knappt ute om man inte var tvungen. Nu går folk återigen ut på nöjen och kör på mer eller mindre än vanligt .

Visst är det skillnad mot de första 3-4 veckorna då Sthlm var en spökstad. Men jag hävdar att vi alla gör/tvingas göra en hel del saker varje dag lite annorlunda.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
https://theconversation.com/coronavirus-what-a-second-wave-might-look-like-138980

Bara att titta på andra vågen 1918, har jag gjort sedan denna skit började i våras, men de flesta trodde då att en andra våg var struntprat från alarmister (samma personer som skrek alarmister om klimatet)
Tegnell har ju pratat om risken för en andra våg ända sen i mars.
Citera
2020-10-25, 17:28
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Även jag bor i Sthlm och även om jag såg annorlunda beteende i våras "på stan" så tycker jag nu att folk beter sig som före pandemin, både i tunnelbanan såväl som i Mall of scandinavia mm.

Man kan ju fråga sig om folk vill ha en lockdown? Med ett sådant beteende så riskerar vi att krascha sjukvården och då borde en lockdown komma som ett brev på posten. Det är kanske politiskt självmord, men att bara stå och titta på när folk dör är lika illa.
Citera
2020-10-25, 17:29
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Man kan väl vaka, städa och hämta grejer t,ex.
Det skulle till och med jag klara av.
Det gör de ju också? De har till och med anställt flygvärdinnor som hade blivit permiterade, det är ju inte det jag pratade om utan IVA-personal med utbildning.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-10-25 kl. 17:34.
Citera
2020-10-25, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det gör de ju också? De har till och med anställt flygvärdinnor som hade blivit permierade, det är ju inte det jag pratade om utan IVA-personal med utbildning.
Då får de väl se till att lära sig då.
Citera
2020-10-25, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Man kan ju fråga sig om folk vill ha en lockdown? Med ett sådant beteende så riskerar vi att krascha sjukvården och då borde en lockdown komma som ett brev på posten. Det är kanske politiskt självmord, men att bara stå och titta på när folk dör är lika illa.

Så är det! Att inte följa rekommendationerna (och mer därtill) riskerar att både dödsfall och hårdare restriktioner utökas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in