2020-10-25, 16:49
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
När vi levt igenom den tredje säsongen av SARS-COV2 2021/22, så kan vi nog andas ut. Den säsongen kommer, med all säkerhet, att bli mildare tack vare förvärvad naturlig immunitet och omfattande vaccinering. Sommaren 2022 kommer att bli helt normal.

Tänk - ett inlägg där jag faktiskt håller med dig. Jag hyser emellertid ännu hopp om att vi ska slippa en omfattande tredje våg nästa höst/vinter. Jag både hoppas och tror att omfattande vaccinering kommer till stånd redan under våren och sommaren 2021. På så vis tror jag inte att vi får någon smittspridning hösten/vintern år 2021/2022. Men om det inte sker, då kommer säkert den tredje vågen vara spiken i kistan för virusets våldsamma spridning. Om nu förvärvad immunitet för de som drabbats i våg 1 & 2 blir bestående, vilket det finns klara frågetecken inför.
Citera
2020-10-25, 16:50
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Som tur är tror varken fhm eller de galna 22 på en värre andra våg . Så vi får hålla tummarna de har rätt

Den andra vågen är nu ett faktum. Om den blir värre eller inte jämfört med den första vågen återstår att se. Det vet vi först framåt våren någon gång.
Citera
2020-10-25, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det finns absolut likheter mellan vården och byggbranschen.

Vissa saker kan man hjälpas åt med, men inte allt.

En intensivvårdssköterska kanske kan jämföras med en tornkransförare eller en licenssvetsare, inte vem som helst kan ersätta denna person.
Man kan väl vaka, städa och hämta grejer t,ex.
Det skulle till och med jag klara av.
Citera
2020-10-25, 16:59
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja, man skalade väl upp antalet IVA-platser från cirka 500 till knapp 1000 i våras. Man skohornade in det. Sedan dess har man egentligen bara avvecklat de tillfälliga IVA-plasterna och mig veterligen är antalet IVA-platser återigen cirka 500 till antalet. Det är inte kalkylerat med någon andra våg och framförallt inte någon andra våg som kommer vara flera gånger större än den första. Skulle det ske, det som jag tror kommer ske, innebär det katastrof.

Varför har man inte kalkylerat med en andra våg? I nästan alla kända pandemier har en andra våg mer omfattande än den första kommit. Obegripligt.
Citera
2020-10-25, 17:00
Medlem
Citat:
Jag känner mer igen situationen Captinhero nämner. Dennes uppfattning överensstämmer med min. Bor utanför Stockholm. Tänkte på det så sent igår när jag passerade en populär restaurang med glasveranda, vilket gör att man ser in väldigt bra. Det var proppfullt där inne. Fullt vid vartenda bord och massor av folk som stod upp. Infartsparkeringar som i mars/april var tomma är idag fyllda med bilar som vanligt. Folk reser kollektivt och folk trängs. Var de 90% är som agerar annorlunda vet inte jag, för så många finns ju inte. När jag pratar med vänner och bekanta som inte är lika nojiga som jag sägs det att det ser ut som vanligt vanligt i köpcentrum och i butiker. Inte minst en lönehelg som denna. Det är som att viruset inte ens existerar. Jag personligen tror att vi står inför en smittinvasion och jag tror inte att politikerna kommer att lägga ens två strån i kors för att förhindra det. De pratar om att barn inte ska gå runt och tigga godis vid Halloween. Det är den nivån vi befinner oss på. Jag har nästan gett upp hoppet om det här landet. Jag tror det som hände i våras bara var en västanfläkt jämfört med vad som kommer vänta oss under vintern. En mycket stor majoritet av befolkningen verkar tycka att det är helt i sin ordning också. Precis så ligger det till.

Jag bor och rör mig i centrala delar av Sthlm, väldigt mkt är annorlunda, folk beter sig inte som innan pandemin och inte som vanligt. Affärer och restauranger har restriktioner och markeringar. Föräldrar är förbjudna inomhus på skolor, lämningar/hämtningar sker utanför. Väldigt många arbetar hemifrån. Man umgås utomhus. Kalas och fester inomhus finns i princip inte. Många transporterar sig på cykel eller i egen bil. Man kliver in i bussen därbak, och ofta där jag bor kommer skylten "Fullsatt" upp o s v o s v

Jag förstår att du och några till gärna vill dra ner andra i domedags och panikträsket, då släpper nog den egna ångesten en liten stund. Ett alternativ till detta är att lyfta blicken och ta hjälp med att hantera ångesten och försöka leva.
Citera
2020-10-25, 17:05
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Varför har man inte kalkylerat med en andra våg? I nästan alla kända pandemier har en andra våg mer omfattande än den första kommit. Obegripligt.

Det kan jag inte svara på. De svenska "experter" som uttalat sig under pandemin har väl så gott som samtliga tonat ned risken för en andra våg.
Citera
2020-10-25, 17:07
Medlem
elgecys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Jag bor och rör mig i centrala delar av Sthlm, väldigt mkt är annorlunda, folk beter sig inte som innan pandemin och inte som vanligt. Affärer och restauranger har restriktioner och markeringar. Föräldrar är förbjudna inomhus på skolor, lämningar/hämtningar sker utanför. Väldigt många arbetar hemifrån. Man umgås utomhus. Kalas och fester inomhus finns i princip inte. Många transporterar sig på cykel eller i egen bil. Man kliver in i bussen därbak, och ofta där jag bor kommer skylten "Fullsatt" upp o s v o s v

Jag förstår att du och några till gärna vill dra ner andra i domedags och panikträsket, då släpper nog den egna ångesten en liten stund. Ett alternativ till detta är att lyfta blicken och ta hjälp med att hantera ångesten och försöka leva.

Det beror nog på ålder. Jag bor också i stockholm och mitt umgänge festar, shoppar och lever helt som vanligt. Jag har t om ignoranta bekanta som fortsätter med detta trots förkylnings-symptom. Jag står inte bakom sistnämnde, men uppenbart att inte alla bekantskapskretser förändrat livsstil.
Citera
2020-10-25, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
...och ökar antal pers som får besöka kultur- och idrottsevenemang, från 50 till 300. (Om jag inte har drömt det. Det låter som en mardröm.)

Det här är ett konstigt land, där vanligt folk alltid ser allt komma före Regeringen och myndigheterna, och Statsministern får veta det allra sist.

Det känns som att regeringen har givit upp och låter folk dö. När det visade sig att man kan återinfekteras igen efter bara fyra månader kastade de in handduken. Hur många av dem som insjuknar idag är smittade för andra gången? 20%? 60%?
Citera
2020-10-25, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Bor du i sthlm eller ? Varsågod åk till innerstaden och ta en titt själv . Var på mall of scandinavia idag, var packat med folk. Ett tio-tal hade väll ansiktsmasker annars var det business as usual.

Personligen så bryr jag mig inte om jag blir smittad, blev smittad en gång kan gärna bli det igen.

Jag bor i Sthlm och rör mig t ex i innerstan, på MoS, igår var jag t ex i Täby C-gallerian. Det jag reagerade är att du skriver att folk beter sig precis som vanligt, vilket de flesta inte gör.
Citera
2020-10-25, 17:11
Avslutad
Citat:
Jag bor i Sthlm och rör mig t ex i innerstan, på MoS, igår var jag t ex i Täby C-gallerian. Det jag reagerade är att du skriver att folk beter sig precis som vanligt, vilket de flesta inte gör.

På vilket sätt tycker du att de beter sig annorlunda ? Tycker folk rör sig mer eller mindre som vanligt . Så kom gärna med
Exempel
Citera
2020-10-25, 17:13
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:

Jag kan hålla med om en hel del av det du skriver. Frågan är bara vad det har för effekt.

Att affärer har markeringar på golvet vid kassalinjen kanske inte hjälper så bra om de inte respekteras? Att det finns plexiglasskydd vid kassorna är förstås bra. Frågan är bara om miljön i butiker och köpcentrum är tillräckligt bra för att förhindra aerosolsmitta. Det verkar inte riktigt så.

Att föräldrar inte tillåts gå in på dagis och skolor är väl bra, men hjälper det? Barnen träffar ju sina föräldrar ändå. Sker överföring från förälder till barn, från barn till barn, från barn till vuxen. Ja, då lär smittan sprida sig för fullt ändå. Det som skulle behövts är ju distansundervisning.

Många arbetar hemifrån, men många gör det inte hela tiden. Har hört talas om företag som bara tillåter folk att arbeta hemifrån varannan dag. Ja, det är faktiskt sant hur dumt det än kan låta.

Jag tycker det är viktigt att åtgärder som man beslutar om har en reell effekt på smittspridningen. Att de inte enbart blir symboliska, för blir de symboliska börjar de ifrågasättas och då tappar man tilltron helt till pandemibekämpningen som helhet.
Citera
2020-10-25, 17:15
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Den andra vågen är nu ett faktum. Om den blir värre eller inte jämfört med den första vågen återstår att se. Det vet vi först framåt våren någon gång.
En andra våg riskerar att bli värre då vi inte har en sommar med semestrar och sommarlov framför oss som bidrog till minskad smittspridning.
Dessutom har vi nu rätt många som inte tycker viruset är speciellt farligt och har börjat leva som om det inte fanns någon smitta kvar.

Regeringen "snabbutreder" en ny lag som ska gå att använda för att begränsa smittspridningen och blir klar till nästa sommar.
Återigen är de tagna på sängen.
Löfvens "vapen" är att ungarna får låta bli att köra med "bus eller godis"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in