2020-10-25, 16:05
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Övervägande delen av mord kanske är begångna inom kriminella kretsar ändå? Alltså att offret är inblandad i något som innebär en ökad risk för mord vid vissa händelser.

Naturligtvis finns det varningssignaler även i Lena fall.

Men om man läser på om hur personer som blir mördade i fall liknade Lenas relation, som föregåtts av hot, kränkningar och kontroll, finns där en annan komponent som gör att personen inte lämnar den destruktiva relationen, trots att de förstår att det kan sluta med döden.

Det finns ju personer som blivit så gravt misshandlade innan att det är ett under att de lever. Och de beskriver att de är livrädda. Ändå går de tillbaka.

Det är en process som sker i offrets tänkande som är som en successiv tankeförändring om vad som är normalt och vad som är acceptabelt. Också blir offret bunden till förövaren på ett sätt.

Den bundenheten skiljer andra sätt att leva med riskfaktorer, såsom kriminalitet, droger eller prostitution.

Stockholmssyndromet, liknar en del det vid.

Därför gjorde ju Lena som hon skulle, sökte hjälp. Men det är inget quick- fix.

Det är ändå en väldig skillnad på en älskarinna som vägrar släppa taget och på en kvinna som bor tillsammans med och kanske har barn tillsammans med en våldsam man. Lena hade bara behövt ändra koden till ytterdörren och blocka SD överallt. Om hon hade menat allvar med att hon ville avsluta relationen.
Citera
2020-10-25, 16:06
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Men hos gemene man så existerar inte mord dagligen. Det sker ungefär 100 mord per år och vi är ca 10 000 000 invånare i Sverige. Det innebär att största delen av Sveriges befolkning inte riskerar eller tänker tanken på att bli mördad. Oavsett vad dom tänker eller agerar.

Ja, herregud, tänk vad många mord det skulle ske om alla reagerade med mordiska tankar på varje "svek" eller liknande.

Hur många otrohetsaffärer sker det inte varje dag och hur många har inte berättat för den bedragne om otroheten?

Det sker långt mycket värre saker än så varje dag, utan att folk är oroliga för mord.

Folk blir inte bara bedragna, de kan bli avskedade på felaktiga grunder, lurade på pengar, lurade vid husköp, få dåliga betyg trots att de är värda mer osv.
De flesta agerar med helt andra metoder än mord för sådana svek/bedrägerier.

Och nu handlar det inte om något katastrofalt som inte gick att göra något åt:

1. SD själv har orsakat genom att vara otrogen
2. Sd med lätthet kunde ha undvikit genom att fortsätta att vara trogen när allt uppdagades 2017
3. T om efter det kunde SD ha lagt korten på bordet för HD och sagt att han ville satsa 100 på henne och att Lena hade varit jobbig.

Det är f***n inte synd om SD!
Eller kanske man ska skydda alla som gör "fel" genom att inte anmäla, inte anmäla. inte sätta hårt mot hårt?

Så tänker en kriminell.
Citera
2020-10-25, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Det är ändå en väldig skillnad på en älskarinna som vägrar släppa taget och på en kvinna som bor tillsammans med och kanske har barn tillsammans med en våldsam man. Lena hade bara behövt ändra koden till ytterdörren och blocka SD överallt. Om hon hade menat allvar med att hon ville avsluta relationen.
Det hade hon absolut kunnat göra. Och möjligen hade hon mördats mycket tidigare pga just det. Det har vi ingen aning om. Men eftersom hon nått vägs ände och skrev som hon gjorde, så var hennes öde att mördas. Vilket hon möjligen blivit tidigare om hon avvisat SD när han INTE ville bli avvisad. Han är inte ovanlig, det finns massor av män som dödar sina kvinnor när de blir avvisade och när kvinnan inte vill ha kontakt med dom längre. Det är inget speciellt med SD där. Han reagerar som många psykopater, han dödar när han blir avvisad.

Hon blev inte dödad för att hon var en klängranka, hon blev dödad för att hon ville gå vidare. Hon var less på honom, på situationen, på att allt var på hans villkor.
Citera
2020-10-25, 16:28
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det hade hon absolut kunnat göra. Och möjligen hade hon mördats mycket tidigare pga just det. Det har vi ingen aning om. Men eftersom hon nått vägs ände och skrev som hon gjorde, så var hennes öde att mördas. Vilket hon möjligen blivit tidigare om hon avvisat SD när han INTE ville bli avvisad. Han är inte ovanlig, det finns massor av män som dödar sina kvinnor när de blir avvisade och när kvinnan inte vill ha kontakt med dom längre. Det är inget speciellt med SD där. Han reagerar som många psykopater, han dödar när han blir avvisad.

Hon blev inte dödad för att hon var en klängranka, hon blev dödad för att hon ville gå vidare. Hon var less på honom, på situationen, på att allt var på hans villkor.

Om SD dödade henne är det för att han förlorade makten och kontrollen över Lena på så vis att hon hotade och utpressade honom. Det står svart på vitt i FUP i deras skriftliga kommunikation för alla som vill läsa sanningen. Ni är flera här som tyvärr inte har läst deras chattar eller har förträngt det och minns endast valda bitar.

Det här är inget fall av en man som dödar endast för att han blir avvisad. Absolut inte.
Citera
2020-10-25, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Om SD dödade henne är det för att han förlorade makten och kontrollen över Lena på så vis att hon hotade och utpressade honom. Det står svart på vitt i FUP i deras skriftliga kommunikation för alla som vill läsa sanningen. Ni är flera här som tyvärr inte har läst deras chattar eller har förträngt det och minns endast valda bitar.

Det här är inget fall av en man som dödar endast för att han blir avvisad. Absolut inte.
Det beror på vad man fokuserar på. Ett gäng här fokuserar på LWs kommunikation om sex, samt strösslar tråden med textväggar om det. Även på sånt som inte skickades till någon.

Som sagt - karln nekar, och vill inte stå för vad han gjort. Så varför det skedde vet vi inte. Du har säkert din teori och vet naturligtvis bättre än jag gör liksom 3-4 av dina gelikar. Åtminstone är det det jag låter er tro. Tänker inte gå in i polemik med människor som inte kan tänka själva. Jag har min egen åsikt. Och DEN står jag för.
Citera
2020-10-25, 16:35
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Man kan fråga sig, vem som vill och vem som kan släppa taget?

A 168 D, s. 2693

"KJ
Men vill du träffa honom eller hur är läget nu?
11 apr201720:32

Lena Wesström
"Vill" är ett svårt ord
11 apr 2017 20:32

Lena Wesström
Det är som knark
11 apr 2017 20:32
"

s. 2752

"Lena Wesström
och jag hatar att jag utsatt henne för det
9 apr 2017 22:00

Lena Wesström
Fel

Lena Wesström
HAN har

Lena Wesström
Men jag har medverkat

Lena Wesström
Och det blev sjukt destruktivt också mellan oss
9 apr 2017 22:01

Lena Wesström
bindningar, tvång, press

Lena Wesström
Och ändå, nån sorts sjuk kärlek. stark. Omöjligt att stänga av. Kunde inte. Fattade precis att jag var
tvungen. Kunde inte ändå. som knark. Måste ha
"

A 168 B, s. 1802
Redan 2015, konversation med JF:

"Lena Wesström
Det blir dumt. Det är fantastiskt när det är bra. Precis som knark. Mitt liv i övrigt är så rörigt, så jag orkar inte säga nej, vill ha det där som jag tycker så mycket om. Men det är ju inte bra. Jag är helt beroende av honom och hans välvilja. Väntar på honom, längtar, hoppas, blir ledsen när det inte blir, blir arg när han sviker, och det gör han. Samtidigt som han viker sig dubbel ibland för att få till det. Hatar det. Och vet inte ens om jag verkligen skulle önska att han var min på riktigt. Och vilket
fall så blir det inte så. Han är en bekväm ynkrygg, lämnar aldrig sin trygga tillvaro. Men är glad så
länge han har mig dessutom, vet att han vill och behöver för att må bättre. Orkar inte ta uppbrott.
"
Citera
2020-10-25, 16:47
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det beror på vad man fokuserar på. Ett gäng här fokuserar på LWs kommunikation om sex, samt strösslar tråden med textväggar om det. Även på sånt som inte skickades till någon.

Som sagt - karln nekar, och vill inte stå för vad han gjort. Så varför det skedde vet vi inte. Du har säkert din teori och vet naturligtvis bättre än jag gör liksom 3-4 av dina gelikar. Åtminstone är det det jag låter er tro. Tänker inte gå in i polemik med människor som inte kan tänka själva. Jag har min egen åsikt. Och DEN står jag för.

Vad har hennes kommunikation om sex med saken att göra? Hon var väl singel och fri att leva som hon ville.

Nu handlar det om endast den skriftliga kommunikation mellan SD och LW som finns i FUP där hon sista året av sitt liv hotar och utpressar honom. Det om något måste vara hans motiv för att ha mördat henne, inte något avvisande. Det verkar ha varit deras "kärleksspel" ändå, att avvisa varandra ibland för att återuppväcka intresse.

Lena avvisade ena dagen för att nästa bjuda på kaka och älskog. Du kanske ska bilda dina teser och åsikter på fakta i FUP och inte massuggestion i tråden?
Citera
2020-10-25, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Vad har hennes kommunikation om sex med saken att göra? Hon var väl singel och fri att leva som hon ville.

Nu handlar det om endast den skriftliga kommunikation mellan SD och LW som finns i FUP där hon sista året av sitt liv hotar och utpressar honom. Det om något måste vara hans motiv för att ha mördat henne, inte något avvisande. Det verkar ha varit deras "kärleksspel" ändå, att avvisa varandra ibland för att återuppväcka intresse.

Lena avvisade ena dagen för att nästa bjuda på kaka och älskog. Du kanske ska bilda dina teser och åsikter på fakta i FUP och inte massuggestion i tråden?
Exakt det jag gör. Och jag baserar det inte på på en frigjord kvinnas texter, göranden och låtanden som vissa snörpiga personer här gör. Jag försöker vara objektiv. Lena var en klängranka. Så länge hon klängde på honom var hon trygg. Men när hon slutade klänga - då fick hon inte leva längre. Så enkelt.
Citera
2020-10-25, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SteinwayandSons
Vilket år avslöjade L otroheten för H?Var det innan eller efter 2016?
Jag tror yttre span samt fotografering var i syfte att helt enkelt skrämma henne ordentligt.
Om hon avslöjat inför frun eller liknande dignitet så är det rimligt med skrämseltaktik.
För, om man gör så som t ex L gjorde, då kan man råka riktigt illa ut.
Detta är inget vansinnesdåd som jag tolkar det.Det handlar om olyckliga omständigheter.Orsakssamband.

Det var ju H som kom på relationen för att hon spanat och fått kvitto på att hennes otrogne make bott på hotell i S-holm med L. Vanelögnaren S nekade i sten förstås, men L erkände när hon blev frontad av H våren -17. Sen blev det blockning, utfrysning o mobbning mot L för H förlät sin otrogne lismande man. Han hade ju vikt ut och in på sig för H som inte kunde uppfylla hans behov. Han fortsatte m L under högre sekretess för ingen skulle tvinga honom att välja bort någon. HAN behövde båda. Hans ego var viktigast. L fick träffa andra för syns skull, men han skulle veta ALLT. Han trodde han hade kontrollen och visste allt om Ls killar (om man ska tro hans påstådda vän Medinsyns ord i tråden), men både L och H ljög för honom. Skämmigt läge.
Citera
2020-10-25, 17:08
Medlem
Varför rådde han henne att skaffa skyddat boende?
Citera
2020-10-25, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SteinwayandSons
Ja, jag tycker att hon borde tagit sitt ansvar både för sig själv och för sina barns skull.
Då hade hon levt idag.
Man kan inte leva ett sånt liv som hon levde utan konsekvenser. Det bör man inse.

Den fege lögnaren borde ha lagt korten på bordet och bett om hjälp. Mord är ingen bra konsekvens. L kommer iaf följa honom resten av livet.
Citera
2020-10-25, 19:36
Medlem
landbandys avatar
Citat:

Det värsta är om ifall SD hade typ ” dubbeltänk” i det med LW ??

Typ en del av honom ( den redige gifte mannen ) ville bli av med henne och skyllde på att det var HON enbart ,som var orsaken till alla problem detta händelseförlopp medförde !????

Den andra delen av honom ( äventyrslystna , för evigt frisinnade , får göra vad han vill utan att fundera på hur andra mår -bara ”leva-livet-syndrom” ) KAN ha blivit arg och bestämd när som du sa LW ville lämna det hela , och DÄR kan det även funnits HOT som gjorde att hon inte vågade lämna helt ....hmm ???!

Så typ dödsHot om att inte förstöra hans äktenskap + och även dödsHot om att han VAR den ende för henne , Annars ....

Så hur hon än vände sig -så hade hon arslet bak , precis som hos oss alla ...

Svår avvägning där för henne i vilket fall ...

Anar att SD:s önskan borde ha varit att :
-Vi kör på så länge vi kan , MEN om HD anser att allt är för djävligt DÅ lägger vi ner ( + att jag kommer skylla på dej , att du trilskades och tjatade ) , och medan vi KÖR PÅ så vill jag att Du håller dej till mig !!!!
-Basta !

Något åt det hållet ...

Det är så synd att inte LW kände sig ofri = livegen i detta , och slog ut med armarna och sa :
-Nu får det vara bra , tack & hej !

Om hon nu gjorde det , och blev mördad därför , ja då ”går skam på torra land ”!

Inte så bra med personer som bestämmer för mycket över människor , det kan bli en enda soppa av alltihopa !

Allt man företar sig i livet skall vara av fri vilja , annars försvinner ju själva glädjen ...

Sen att man måste vara säker på att man vill dela både glädje och sorg , sex eller ingen sex i vissa situationer , när man gifter sig

och att vad som än händer i äktenskapet skall samvetet till den andre parten väga så pass tungt + kärleken ;
ATT man inte kan lyckas att vara med någon annan sexuellt , just på grund utav att man valt sin speciella livspartner !
Detta gäller både mannen och kvinnan i ett äktenskap .

Om det känns himla svårt , ja då är det nog bäst att inte gifta sig alls ...

Finns liksom ingen mening då ....

Man gifter sig ju inte för omgivningens skull utan FÖR VARANDRA !!❤️❤️
Jag säger det igen :

FÖR VARANDRAS SKULL ❤️❤️

Och vad är då det värsta att göra för att förstöra den glädjen ?

Jo att vara otrogen mot sin livskamrat 🥺som du faktiskt själv har valt iochmed giftermålet .

Och det spelar ingen roll om du är det hemligt ....skulle det komma fram typ när ni sitter på ålderdomshemmet när ni båda är 85 ,🥺 ja då försvinner kärleken på ett kick 🖤
och du är hatad för resten av dit liv ...inte kul alls ...
Senast redigerad av landbandy 2020-10-25 kl. 19:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in