2020-10-25, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ja, förutom mars månad då det var helt öde på gatorna. Jag bor i en av Skånes större städer och i mars märktes att det var allvar, nu är det precis som vanligt. Det känns som om jag är ensam om att försöka hålla avstånd osv.

Andra länder som t.ex Spanien o Danmark tar dom det på mkt större allvar o där beter sig folk som dig ..Avstånd..munskydd..restriktioner.. utegångsförbud osv...ändå sprids smittan som en löpeld i dessa länder...

Vad är förklaringen till det ?
Citera
2020-10-25, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag känner mer igen situationen Captinhero nämner. Dennes uppfattning överensstämmer med min. Bor utanför Stockholm. Tänkte på det så sent igår när jag passerade en populär restaurang med glasveranda, vilket gör att man ser in väldigt bra. Det var proppfullt där inne. Fullt vid vartenda bord och massor av folk som stod upp. Infartsparkeringar som i mars/april var tomma är idag fyllda med bilar som vanligt. Folk reser kollektivt och folk trängs. Var de 90% är som agerar annorlunda vet inte jag, för så många finns ju inte. När jag pratar med vänner och bekanta som inte är lika nojiga som jag sägs det att det ser ut som vanligt vanligt i köpcentrum och i butiker. Inte minst en lönehelg som denna. Det är som att viruset inte ens existerar. Jag personligen tror att vi står inför en smittinvasion och jag tror inte att politikerna kommer att lägga ens två strån i kors för att förhindra det. De pratar om att barn inte ska gå runt och tigga godis vid Halloween. Det är den nivån vi befinner oss på. Jag har nästan gett upp hoppet om det här landet. Jag tror det som hände i våras bara var en västanfläkt jämfört med vad som kommer vänta oss under vintern. En mycket stor majoritet av befolkningen verkar tycka att det är helt i sin ordning också. Precis så ligger det till.

Samma här, bor relativt centralt i Stockholm. Beställde mat från min kvartersrestaurang och gick ned för att hämta den. Restaurangen var överföll, folk överallt. Inga avstånd att tala om.

Likadant i matbutiken sist. Folk trängdes som vanligt, både i charkdisken och kassorna. Inga som helst avstånd...
Citera
2020-10-25, 15:50
Medlem
Citat:
Jag känner mer igen situationen Captinhero nämner. Dennes uppfattning överensstämmer med min. Bor utanför Stockholm. Tänkte på det så sent igår när jag passerade en populär restaurang med glasveranda, vilket gör att man ser in väldigt bra. Det var proppfullt där inne. Fullt vid vartenda bord och massor av folk som stod upp. Infartsparkeringar som i mars/april var tomma är idag fyllda med bilar som vanligt. Folk reser kollektivt och folk trängs. Var de 90% är som agerar annorlunda vet inte jag, för så många finns ju inte. När jag pratar med vänner och bekanta som inte är lika nojiga som jag sägs det att det ser ut som vanligt vanligt i köpcentrum och i butiker. Inte minst en lönehelg som denna. Det är som att viruset inte ens existerar. Jag personligen tror att vi står inför en smittinvasion och jag tror inte att politikerna kommer att lägga ens två strån i kors för att förhindra det. De pratar om att barn inte ska gå runt och tigga godis vid Halloween. Det är den nivån vi befinner oss på. Jag har nästan gett upp hoppet om det här landet. Jag tror det som hände i våras bara var en västanfläkt jämfört med vad som kommer vänta oss under vintern. En mycket stor majoritet av befolkningen verkar tycka att det är helt i sin ordning också. Precis så ligger det till.

Andra länder i Europa tar dom det på mkt mer allvar o har knappt någon smitta...

Snart bara Sverige som har smittan kvar o det är för att ingen bryr sig...

Hade vi gjort som Spanien o Frankrike..så hade smittan varit över..
Citera
2020-10-25, 15:51
Bannlyst
Själva dödligheten i världen har halverats minst. Jämfört med våras
Citera
2020-10-25, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Samma här, bor relativt centralt i Stockholm. Beställde mat från min kvartersrestaurang och gick ned för att hämta den. Restaurangen var överföll, folk överallt. Inga avstånd att tala om.

Likadant i matbutiken sist. Folk trängdes som vanligt, både i charkdisken och kassorna. Inga som helst avstånd...

I andra länder i Europa så skärper folk sig o därför har dom ingen smitta kvar...

Snart bara Sverige kvar
Citera
2020-10-25, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
I andra länder i Europa så skärper folk sig o därför har dom ingen smitta kvar...

Snart bara Sverige kvar

Sverige är som sagt en månad efter syd- och Mellaneuropa - precis som sist.
Citera
2020-10-25, 15:56
Medlem
Citat:
Sverige är som sagt en månad efter syd- och Mellaneuropa - precis som sist.

Jo men dom har väl fått bort smittan I övriga Europa eftersom folk sköter sig där va ?
Citera
2020-10-25, 15:56
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Då är jag med på vad du menar. RNA vaccinen som är de som är först ut, är mer ett oprövat kort. Finns emellertid ingenting som pekar på att de inte skulle fungera. De bygger bara på en annan teknik. Känns något missvisande att kalla DNA-vaccinen för helvaccin. Helt i förhållande till vadå undrar jag? Är det viruset de åsyftar?

De sakkunniga benämnde det så. De var även ganska säkra på att RNA vaccin hade lägre immunsvar, strax över 50% på befolkningsbasis var något de sa. Ett annat bekymmer är att man kan inte ta flera doser dvs fylla på vid behov. Två doser ev sedan skapar vaccinet immunitet mot sin egen funktion
Citera
2020-10-25, 15:57
Medlem
Citat:
Jo men dom har väl fått bort smittan I övriga Europa eftersom folk sköter sig där va ?

Nej, folk sköter sig inte där heller trots restriktionerna.

Inom ett par veckor har vi samma situation här i Sverige igen.
Citera
2020-10-25, 15:59
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Eh? Har du bott under en sten? Smittan pågår för fullt i Europa:
https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&minPopulationFilter= 1000000&country=~Europe&region=World&casesMetric=t rue&interval=smoothed&hideControls=true&perCapita= true&smoothing=7&pickerMetric=location&pickerSort= asc
Citera
Medlem
Citat:

Snart bara Sverige kvar

Ingen smitta kvar? Va? Vart då?
Citera
Medlem
Citat:
Nej, folk sköter sig inte där heller trots restriktionerna.

Fast mkt bättre än i Sverige väl...utegångsförbud o munskydd osv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in