2020-10-25, 14:54
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Du är naiv om du tror att det inte kommer att bli värre.

Men det blir ju värre i alla länder, inte specifikt Sverige. Det är ett virus som människan inte kan rå på fullt ut.
Citera
2020-10-25, 14:55
Medlem
Bucons avatar
Citat:
Ja du, fråga alla de länder som gjort annorlunda än Sverige?

Nu talar jag framför allt om i våras och möjligheten vi hade att trycka undan smittan och därmed få färre döda som Danmark, Norge och Finland gjorde. Nu går vi in i en mörk årstid med nästan 6000 döda redan.

Ja jag vet inte vad som är rätt eller fel i detta läget. Jag kan som alla andra kill-gissa lite. Och jag tror att vi kommer ha en helvetesvinter framför oss - oavsett vilken väg vi väljer att gå. Det jag opponerade mig emot var ditt tidigare inlägg om huruvida vårdpersonal var slutkörda, i dagsläget, eller inte. Och jag vill fortfarande slå fast att de som arbetade med pandemin hade en riktigt tuff vår. Tur att de haft fyra månader med lugn och ro nu då eller? Övrig vårdpersonal däremot, är av gammal vana, jävla gnällkärringar.
Citera
2020-10-25, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Israel verkar ha fått bukt med smittan. Stängde de skolorna?

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-07-01..latest&country=~ISR&region=World&casesMetric=t rue&interval=smoothed&smoothing=7&pickerMetric=loc ation&pickerSort=asc
Såg också det! Det ser bättre ut där.
På en månad är fallen 13 gånger mindre, så blir det när man har lockdown.

Fall Israel
24 september 7425
24 oktober 573

Bra Israel!
Citera
2020-10-25, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
https://theconversation.com/coronavirus-what-a-second-wave-might-look-like-138980

Bara att titta på andra vågen 1918, har jag gjort sedan denna skit började i våras, men de flesta trodde då att en andra våg var struntprat från alarmister (samma personer som skrek alarmister om klimatet)

Precis, det är mycket som talar för att det blir en andra våg likt 1918, förmodligen värre dessutom. Det har inte hänt speciellt mycket vad gäller forskning, vård, information, hygien, behandling, penicillin och samhällsutveckling sen dess. 1918 var ju dessutom världen i en helt annan balans efter WW1, så alarmisterna har garanterat rätt.
Citera
2020-10-25, 15:11
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Tack för en intressant länk!
This data suggests a number of lessons, say the team, some of which may help avoid future waves of the pandemic from becoming as fatal as the first. For example, compared to countries such as New Zealand and Denmark, the UK, Spain, Italy and France introduced a lockdown after the pandemic was further along in the community.
Man har allt att vinna på att agera så snabbt som möjligt. Den lärdomen bör ha funnits långt innan Covid-19 uppstod.

Självklart var det dårskap att göra som Anders Tegnell. När det var bråttom med åtgärder, så valde Anders Tegnell att sitta ner och vänta på rätt tillfälle att sätta in åtgärder.
Dr Jonathan Pearson-Stuttard, co-author from the School of Public Health said: “Our research suggests a number of factors may influence why some countries had higher number of deaths than others. Countries with comprehensive and effective community-based testing and contact tracing programmes, or those without such systems but who implemented early and effective lockdowns, had lower death tolls during the first wave. As we enter the second wave, test and trace programmes, and supporting people who need to isolate, are our most important lever to minimise the impact of the pandemic on direct COVID-19 deaths and deaths from other conditions. Such programmes also reduce the need for further prolonged lockdowns.”
Det finns alltså alternativ till att stänga ner samhällen.

Sverige borde ha utnyttjat sommaren till att bygga upp omfattande smittspårning. Ifall Sverige hade satsat mer på smittspårning och familje-karantän, så hade vi kunnat möta hösten med färre smittbärare i samhället. Anders Tegnells misslyckade strategi innebar att när den kallare årstiden kom, så fanns många fler smittbärare i samhället, än det hade behövt vara.
The team add that the nations with the highest excess deaths in the study period are also typically those who have had a lower investment in their health systems and health protection. For instance, Austria, which had very low numbers of deaths from all causes, has nearly three times the number of hospital beds per head of population than the UK.
Att investera i sjukvård är alltså en stor fördel. Tyvärr har många västländer istället satsat sina pengar på ett meningslöst projekt att försöka svälja muslimska länders ständigt växande överbefolkning. Det hade varit så mycket bättre att satsa dom västerländska skattebetalarnas pengar på sjukvård till den egna befolkningen. Muslimernas problem hade enkelt kunnat lösas med hjälp av preventivmedel.

Märk väl:

and supporting people who need to isolate, are our most important lever to minimise the impact of the pandemic on direct COVID-19 deaths and deaths from other conditions. Such programmes also reduce the need for further prolonged lockdowns.””

Det har inte Sverige gjort.
Citera
2020-10-25, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Såg också det! Det ser bättre ut där.
På en månad är fallen 13 gånger mindre, så blir det när man har lockdown.

Fall Israel
24 september 7425
24 oktober 573

Bra Israel!

Slovenien til gengæld:
2 mil pop, 1673 nye smittede, 5 døde og 71 i kritisk tilstand. 325000 totalt testet.
Citera
2020-10-25, 15:12
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
De skröpliga människorna dör inte en gång till.
Så det är lugnt.
Nä, det gör de ju inte men det finns många kvar att ta av.
Citera
2020-10-25, 15:14
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
89% av de döda var över 70 år, 95% var över 60 år och 99% var över 50 år..

Det där är ju egentligen ingenting som kan beläggas. Många som dött har aldrig fått sin dödsorsak fastställd ens en gång.
Citera
2020-10-25, 15:14
Medlem
madeinflens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Söndag 25 oktober klockan 11:45. Skånes kamp mot Coronan. Etapp 3.

Antal patienter som är inlagda med bekräftad covid-19 är 40 stycken idag (35 på vårdavdelning och 5 på IVA). Alltså ytterligare tre fler på sjukhus på bara ett dygn.

Tyvärr börjar nu dödstalen stiga också. Två avlidna senaste dygnet. En i vardera Malmö och Lund.

Situationen kräver att vi är mycket mer försiktiga.

Fortsatt trevlig söndag till er alla!

Sorgliga nyheter. Framkommit att skåningarna varit mycket dåliga på hålla avstånd - sen danskarna på det.. De låga antalet smittade under lång tid har i princip gjort att skåningarna uppfört sig som om ingen pandemi existerar.
Citera
2020-10-25, 15:18
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Det var den benämning överläkarna använde om de effektiva vaccinen som de trodde tar minst två år att få fram. Jag kan inte mycket om detaljerna den kompetens har jag absolut inte. Men väldigt förenklat förstod jag det som då man lyckas ta fram ett vaccin med avdödad äkta DNA från de äkta viruset. De vaccinen skall ha mycket säkrare immunsvar. Sedan pratade de om virusets äggviteämnen och detaljer kring det jag inte hängde med på.

Då är jag med på vad du menar. RNA vaccinen som är de som är först ut, är mer ett oprövat kort. Finns emellertid ingenting som pekar på att de inte skulle fungera. De bygger bara på en annan teknik. Känns något missvisande att kalla DNA-vaccinen för helvaccin. Helt i förhållande till vadå undrar jag? Är det viruset de åsyftar?
Citera
2020-10-25, 15:19
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madeinflen
Sorgliga nyheter. Framkommit att skåningarna varit mycket dåliga på hålla avstånd - sen danskarna på det.. De låga antalet smittade under lång tid har i princip gjort att skåningarna uppfört sig som om ingen pandemi existerar.
Ja, förutom mars månad då det var helt öde på gatorna. Jag bor i en av Skånes större städer och i mars märktes att det var allvar, nu är det precis som vanligt. Det känns som om jag är ensam om att försöka hålla avstånd osv.
Citera
2020-10-25, 15:21
Medlem
Citat:
Ja, förutom mars månad då det var helt öde på gatorna. Jag bor i en av Skånes större städer och i mars märktes att det var allvar, nu är det precis som vanligt. Det känns som om jag är ensam om att försöka hålla avstånd osv.

Samma känsla som mig då
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in