2020-10-25, 15:24
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Då är jag med på vad du menar. RNA vaccinen som är de som är först ut, är mer ett oprövat kort. Finns emellertid ingenting som pekar på att de inte skulle fungera. De bygger bara på en annan teknik. Känns något missvisande att kalla DNA-vaccinen för helvaccin. Helt i förhållande till vadå undrar jag? Är det viruset de åsyftar?

Covidviruset är ett RNA virus så man måste nog utgå från RNA. Modernas vaccin är nog det mest spännande. Om det visar sig fungera kan den bana vägen för mycket snabb vaccinutveckling nästa gång det kommer en ny pandemi och man måste på veckor ta fram nytt vaccin.

Har funderat på om man räknar ihop all vaccinutvecking och forskning som sker nu så tror jag att det är sammantaget ett betydligt större projekt än både månlandningen och Manhannanprojektet. Vi lever onekligen i en fantastiskt spännande epok.
Citera
2020-10-25, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Precis, det är mycket som talar för att det blir en andra våg likt 1918, förmodligen värre dessutom. Det har inte hänt speciellt mycket vad gäller forskning, vård, information, hygien, behandling, penicillin och samhällsutveckling sen dess. 1918 var ju dessutom världen i en helt annan balans efter WW1, så alarmisterna har garanterat rätt.

Nu är det ju ingen influensa vi pratar om.

Husguden Olsen har ju också hävdat att det inte blir någon andravåg
Citera
2020-10-25, 15:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ja, förutom mars månad då det var helt öde på gatorna. Jag bor i en av Skånes större städer och i mars märktes att det var allvar, nu är det precis som vanligt. Det känns som om jag är ensam om att försöka hålla avstånd osv.

Ja i Stockholm skiter folk fullständigt i det. Det är fullt på tunnelbanan, fullt i butiker. Var ute på krogen i fredags var fullt på serveringar och krogar .

Människor trängs som vanligt , ytterst få har mask på sig. Folk har tröttnat och kommer fortsätta som vanligt tills politikerna bestämmer om hårdare tag.
Citera
2020-10-25, 15:27
Medlem
IMBILDENs avatar
När man ser hur smittan beter sig både ute i Europa, men även här i Sverige är ju den andra vågen nu ett faktum. Det kan man inte ens diskutera längre. Spanien inför nu mycket omfattande smittskyddsåtgärder som de vill behålla minst ett halvår framåt.

De som inte trodde på en andra våg, utan enbart små klusterutbrott som med lätthet skulle kunna isoleras och hållas tillbaks har ju fått helt fel. Johan Giesecke, Anders Tegnell, Björn Olsen m.fl.
Jag är inte direkt förvånad. Även om inte smittan rent DNA-mässigt har något gemensamt med influensa, spanska sjukan osv, så finns det ändå likheter. Exempelvis på det sätt den smittar och sprids.

Studera denna graf rörande spanska sjukan. Vad säger att inte Coronan kommer bete sig likadant?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Spanska_sjukan#/media/Fil:1918_spanish_flu_waves.gif

I sådana fall kan vi förvänta oss att denna andra våg som vi är precis i början på kan bli fyra gånger värre än den våg vi upplevde i mars/april. Hur tror ni vården klarar av det? Går det att få fram vaccin kanske vi slipper den tredje vågen, som möjligen ligger 1 år bort, men det är ju inget som är säkert. Tyvärr är det fruktansvärt många spånhuvuden som tror att denna pandemi är över, trots att den troligen bara precis börjat. Det om något tycker jag är beklämmande.
Citera
2020-10-25, 15:29
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Covidviruset är ett RNA virus så man måste nog utgå från RNA. Modernas vaccin är nog det mest spännande. Om det visar sig fungera kan den bana vägen för mycket snabb vaccinutveckling nästa gång det kommer en ny pandemi och man måste på veckor ta fram nytt vaccin.

Har funderat på om man räknar ihop all vaccinutvecking och forskning som sker nu så tror jag att det är sammantaget ett betydligt större projekt än både månlandningen och Manhannanprojektet. Vi lever onekligen i en fantastiskt spännande epok.

Kanske råder viss begreppsförvirring här? Känns så. Denna sida tycker jag förklarar rätt bra vad som finns att tillgå.

https://www.nyteknik.se/samhalle/det-har-vet-vi-om-vaccin-mot-covid-19-6994317
Citera
2020-10-25, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Ja i Stockholm skiter folk fullständigt i det. Det är fullt på tunnelbanan, fullt i butiker. Var ute på krogen i fredags var fullt på serveringar och krogar .

Människor trängs som vanligt , ytterst få har mask på sig. Folk har tröttnat och kommer fortsätta som vanligt tills politikerna bestämmer om hårdare tag.

Kvalificerat skitsnack, du kan inte bo och röra dig i Sthlm, för så ser det inte ut.
Folk/företag/kommunikationer fortsätter inte som vanligt, 90 % agerar annorlunda och på ett ansvarsfullt sätt.
Dock verkar vissa som du behöva bli styrd i hur man tar ansvar på ett vettigt sätt.
Citera
2020-10-25, 15:38
Medlem
Jon.Holmss avatar
Nu utlyser Spanien undantagstillstånd igen p.g.a. coronan, men ändå är charterplanen till landet fulla med svenska höstlovsfirare.

Sol och billig sprit är tydligen viktigare för dumsvensken än att stoppa smittspridningen.
Citera
2020-10-25, 15:40
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Samma känsla som mig då

Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero

Det tycker jag är oroande och obegripligt? Jag fattar att de flesta inte hänger på FB eller läser nyheter, forskning, studier osv. men hur är det möjligt att agera som om allting är som vanligt? Det går ju knappast att undvika att få reda på att det ökar nu igen i Sverige och övriga Europa.

Är människor så tanklösa och egoistiska? Jag vill inte tro det men jag börjar att undra.🤷🏼‍♀️
Citera
2020-10-25, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jon.Holms
Nu utlyser Spanien undantagstillstånd igen p.g.a. coronan, men ändå är charterplanen till landet fulla med svenska höstlovsfirare.

Sol och billig sprit är tydligen viktigare för dumsvensken än att stoppa smittspridningen.

Och Tegnell och Löfvén låter sedan Svenssons vandra raka vägen från ankomsthallen rakt ut i svenska samhället utan testning eller karantän
Citera
2020-10-25, 15:44
Medlem
Jon.Holmss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Och Tegnell och Löfvén låter sedan Svenssons vandra raka vägen från ankomsthallen rakt ut i svenska samhället utan testning eller karantän

Japp, precis som förra gången. Here we go again

Nästan så att man hoppas att landet stänger sina gränser också så att idioterna fastnar där till typ april eller maj nästa år
Senast redigerad av Jon.Holms 2020-10-25 kl. 15:48.
Citera
2020-10-25, 15:45
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Kvalificerat skitsnack, du kan inte bo och röra dig i Sthlm, för så ser det inte ut.
Folk/företag/kommunikationer fortsätter inte som vanligt, 90 % agerar annorlunda och på ett ansvarsfullt sätt.
Dock verkar vissa som du behöva bli styrd i hur man tar ansvar på ett vettigt sätt.

Jag känner mer igen situationen Captinhero nämner. Dennes uppfattning överensstämmer med min. Bor utanför Stockholm. Tänkte på det så sent igår när jag passerade en populär restaurang med glasveranda, vilket gör att man ser in väldigt bra. Det var proppfullt där inne. Fullt vid vartenda bord och massor av folk som stod upp. Infartsparkeringar som i mars/april var tomma är idag fyllda med bilar som vanligt. Folk reser kollektivt och folk trängs. Var de 90% är som agerar annorlunda vet inte jag, för så många finns ju inte. När jag pratar med vänner och bekanta som inte är lika nojiga som jag sägs det att det ser ut som vanligt vanligt i köpcentrum och i butiker. Inte minst en lönehelg som denna. Det är som att viruset inte ens existerar. Jag personligen tror att vi står inför en smittinvasion och jag tror inte att politikerna kommer att lägga ens två strån i kors för att förhindra det. De pratar om att barn inte ska gå runt och tigga godis vid Halloween. Det är den nivån vi befinner oss på. Jag har nästan gett upp hoppet om det här landet. Jag tror det som hände i våras bara var en västanfläkt jämfört med vad som kommer vänta oss under vintern. En mycket stor majoritet av befolkningen verkar tycka att det är helt i sin ordning också. Precis så ligger det till.
Citera
2020-10-25, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det tycker jag är oroande och obegripligt? Jag fattar att de flesta inte hänger på FB eller läser nyheter, forskning, studier osv. men hur är det möjligt att agera som om allting är som vanligt? Det går ju knappast att undvika att få reda på att det ökar nu igen i Sverige och övriga Europa.

Är människor så tanklösa och egoistiska? Jag vill inte tro det men jag börjar att undra.🤷🏼‍♀️
I Skånes största stad är inte allt som vanligt. Plexiglas framför kassorna i dom flesta butikerna. Vartannat bord får inte användas på dom flesta ställena. Försöker du flytta en stol från ett bord till ett annat kommer dom och säger till dig. Går inte att hoppa på bussarna som man brukar hoppa på dom.

Det onormala kanske har blivit normalt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in