Citat:
Ursprungligen postat av
gubbrora
Dom har inte heller rätt att behålla inbetalda avgifter på acesskorten
Vilket dem ej gjort heller - i samband med att reskassa "förbjöds" på bussarna så ändrade man återbetalningspolicyn så man har rätt till alla pengar på accesskortet tillbaka. För att göra övergången till SL app så smidig som möjlig.
Citat:
Ursprungligen postat av
Dryckeshorn
Och ja, man ska söka upp en näringsidkare eller försäljande instans om betalning inte dragits.
Precis. Det innebär att man är skyldig att betala, även om betalningen i sig leder till en merkostnad.
Man kan inte hävda att man skiter i att betala, för att betalningen i sig är förknippad med avgift eller extrakostnader.
Det gäller oavsett om denna "extrabetalning" gäller inköp av smartphone, årskostnad för bankkort, bila ut för att ersätta en betalning som ej dragits, köpa månadsbiljett istället för reskassa för att få åka på buss, surfavgifter, eller reskostnader (t.ex. taxikostnader) för att ta sig till ett SL center för att kunna registrera sig, och tvingas att betala fakturaavgifter för att ett ställe blivit kontantlöst.
Det var ju samma tandagnisslan när man tog bort kontanterna ombord på bussarna (innan man införde ladda-på-nätet funktionen) - "Nu måste jag resa in med taxi till SL center om jag gjort slut på mitt accesskort innan jag fyllt på det och bor ute på bygden".
Det är ingen rättighet att få varor exakt för vad dom kostar. Ibland tillkommer det extrakostnader och då får man acceptera dem.
Citat:
Ursprungligen postat av
Dryckeshorn
Att dra in betalmöjligheter på en public utility
Har dem full rätt till. Då är det bara att anpassa sig.
Citat:
Ursprungligen postat av
mazedaze
Är det inte så att ordningsvakter bara får kroppsvisitera folk som är omhändetagna?
Nej. Man får kroppsvisitera vem som helst. Rent tekniskt gör man det genom att formellt omhänderta, och sedan om man inte hittar det sökta, så släpper man omhändertagandet.
T.ex. om någon enligt rykten går runt med kniv - omhänderta och kroppsvisitera. Om man nu inte hittar någon kniv betyder inte att man måste åka till stationen och slutföra LOB/PL13 utan man kan släppa när som helst.
Citat:
Ursprungligen postat av
mazedaze
Dessutom krävs det inte husransakansbeslut för att få titta i en telefon?
Ja med tvång ja.
Men SL har rätt att kräva att man visar upp telefonen för kontroll (dvs att de får "gräva i telefonen"), t.ex. om SL misstänker att en appbiljett är förfalskad. Det innebär att de kollar igenom telefonen, inte bara appen.
Samma regel går det under, när man nu kollar ifall folk har köpmöjligheter över huvud taget.
Du kan vägra, men då räknas din reskassebiljett som ogiltig och därmed får du kontrollavgift.