2020-10-25, 06:31
Medlem
SL skriver idag följande om vad som gäller på sin facebooksida:

Fråga: Hur kontrolleras att passageraren saknar smartphone? Kommer kroppsvisitering ske? Tvingas man öppna sin väska och visa innehållet? Har era kontrollanter befogenhet och laglig rätt att kroppsvisitera SL:s passagerare och undersöka väskor? Hur går i så fall visitering till om avstånd ska hållas?

Svar: Kontrollanterna får inte kroppsvisitera någon. De kan ju se om du t.ex. har hörlurar i öronen så kan de nog misstänka att du har en mobiltelefon. Däremot har de med sig ordningsvakter så får de kroppsvisitera och även kolla väskor.

Fråga: Om smartphone "upptäcks" av kontrollant men passageraren hävdar att telefonen saknar t.ex. möjlighet att ansluta till internet, bank-ID eller SL-app, hur kontrolleras detta? Måste man lämna över sin mobil eller på annat sätt "bevisa" att såna funktioner saknas i den, genom att t.ex. visa mobilens innehåll?

Svar: Du kan komma att behöva visa din smartphone för kontrollanterna för att visa att du inte har tillgång till det du räknar upp.
Citera
2020-10-25, 07:23
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Betyder detta att de trots covid ska återinföra biljettkontroller? Skydda chaufförerna med exponera kontrollanterna? Jag tvivlar, låter som en bluff från SLs sida.

Har även sett att dem sagt att man kan blippa sl kortet när man går av bussen. Hur gör man det egentligen. Är ju bara på några enskilda hållplatser man satt ut blippmaskiner utomhus.
Citera
2020-10-25, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Det är höjden av snålhet!
Ibland får man betala mer än man "ska" på grund av oförutsedda händelser, och då får man ha en buffert för det. Det bara är så. Samma med SL, folk är så fruktansvärt snåla så att de inte kan skaffa en smartphone + BankID. Eller om det absolut inte går - ja då köper man en månadsbiljett istället.

Man ska göra rätt för sig - även om det i vissa fall leder till merkostnader.

Medborgarna har en skyldighet till samhället, där har du rätt. Och ja, man ska söka upp en näringsidkare eller försäljande instans om betalning inte dragits. Det är det till och med lag på.

Samhället och myndigheter har dock också en skyldighet att behandla medborgarna med respekt och inte vara totala rövhattar mot dem.

Att dra in betalmöjligheter på en public utility på ett sådant sätt att man riskerar att stora folkgrupper inte betalar av rena osmidighetsskäl, att det helt enkelt skulle vara en för stor arbetsinsats att betala och sedan flagga för att man riskerar tilläggsavgifter on-the-fly om det inte gått att betala. Det är vidrigt maktfullkomligt beteende som ingenstans ska accepteras av medborgarna. Särskilt med tanke på att det skulle gå att lösa problemet med minimal arbetsinsats! SL finansieras till ca 60% av skatter och medborgarna förtjänar därmed bästa lösning, SL är just kollektivtrafik och tillhör mestadels medborgarna!

Att söka upp SL i efterhand och betala går ju - bara att betala i accessautomaten och blippa kortet utan att nyttja resor senare. Men jag riskerar dock fortfarande "böter" under tiden som jag går biljettlös under bussresan så det löser inte problemet.

Till råga på allt kan ingen lita på appbetalning i nuläget. Som sagt, 1.8 i betyg på appbutikerna och krånglar. Så coronaproblemet är inte ens löst för de som har modern smartphone, molntjänster, internetaccepterande betalkort, laddat batteri, SL-app och ett mobilabbonemang med surf.

Inser du inte hur bisarr situationen är?
Citera
2020-10-25, 08:42
Medlem
Handeldsbankens avatar
Man tvingar stora grupper människor att planka vare sig de vill det eller ej. Detta kommer bli en riktig backlash. Eller inte då folk verkar acceptera vad som helst nu mera, vi får se.

Citat:
Ursprungligen postat av lirod555
SL skriver idag följande om vad som gäller på sin facebooksida:
Fråga: Hur kontrolleras att passageraren saknar smartphone? Kommer kroppsvisitering ske? Tvingas man öppna sin väska och visa innehållet? Har era kontrollanter befogenhet och laglig rätt att kroppsvisitera SL:s passagerare och undersöka väskor? Hur går i så fall visitering till om avstånd ska hållas?

Svar: Kontrollanterna får inte kroppsvisitera någon. De kan ju se om du t.ex. har hörlurar i öronen så kan de nog misstänka att du har en mobiltelefon. Däremot har de med sig ordningsvakter så får de kroppsvisitera och även kolla väskor.

Fråga: Om smartphone "upptäcks" av kontrollant men passageraren hävdar att telefonen saknar t.ex. möjlighet att ansluta till internet, bank-ID eller SL-app, hur kontrolleras detta? Måste man lämna över sin mobil eller på annat sätt "bevisa" att såna funktioner saknas i den, genom att t.ex. visa mobilens innehåll?

Svar: Du kan komma att behöva visa din smartphone för kontrollanterna för att visa att du inte har tillgång till det du räknar upp.

Hur bevisar man att man INTE har en viss app/funktion på sin mobil utan att på ett väldigt integritetskränkande vis gå igenom telefonen?
SL:s filosofi verkar onekligen vara att kontrollantens godtycke ska gälla som lag.

Tur att kontrollanter inte har rätt att hålla kvar passagerare (även fast de försöker bluffa att de har den rätten genom att omringa dig osv). Man kan faktiskt bara gå därifrån, vilket jag har gjort flera gånger. OV har inte heller gjort något för att hålla kvar mig när de varit med.
Senast redigerad av Handeldsbanken 2020-10-25 kl. 08:48.
Citera
2020-10-25, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Handeldsbanken
Tur att kontrollanter inte har rätt att hålla kvar passagerare (även fast de försöker bluffa att de har den rätten genom att omringa dig osv). Man kan faktiskt bara gå därifrån, vilket jag har gjort flera gånger. OV har inte heller gjort något för att hålla kvar mig när de varit med.

Nej, de har direktiv av arbetsledningen att vara rätt tama numera och inte hålla kvar folk utan enbart använda verbala hot om polishämtning med dryga avgifter ("det kostar 4000" är en klassiker) osv. Tio år tillbaka var det rätt vanligt att de stängde in folk och senare anmälde för misshandel om resenär försökte smita men det görs alltså i allmänhet inte längre.

Har sett många andra bli busted på tunnelbanan under det senaste halvåret och det enda de gör är att avhysa vederbörande om de vägrar samarbeta.

Men det bästa, och mest respektfulla, är ju om folk slipper rusa från trakasserande kontrollanter bara för att det inte gick att betala.
Citera
2020-10-25, 09:03
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Fast SL har makten att bestämma vilka betalningssätt & biljetter som är giltiga. Huvudsaken är att de informerar om det, vilket de gjort på hemsidan.
Dvs "På bussar gäller ej reskassa pga att det inte finns kortläsare/blipp på bussen. Undantag om din reskassa redan är blippad".

Ibland får man betala mer än man "ska" på grund av oförutsedda händelser, och då får man ha en buffert för det. Det bara är så. Samma med SL, folk är så fruktansvärt snåla så att de inte kan skaffa en smartphone + BankID. Eller om det absolut inte går - ja då köper man en månadsbiljett istället.

Man ska göra rätt för sig - även om det i vissa fall leder till merkostnader.

Visst har SL rätt att bestämma vilka biljetter som gäller men dom har inte rätt att bryta ingångna avtal med kort varsel. Dom har inte heller rätt att behålla inbetalda avgifter på acesskorten om dom samtidigt ogiltig förklarar mitt användande av det. Jag fullgör min skyldighet genom att ha med mig ett acesskort om sedan SL vägrar att låta mig blippa så är det deras problem. Dom skulle aldrig få rätt
i domstol på detta.

SL ska göra rätt för sig genom att låta mig blippa på bussen så att min reskassa minskar i enlighet med vårt avtal även om detta leder till merkostnader för SL

Sl är en allmännyttig samhällsägd tjänst. det är orimligt att begära at man måste ha en fungerande smartphone och bank-id. Vad händer om telefonen går sönder ska man inte kunna åka till arbetet i så fall. Det är ett genuint enfaldigt förslag. Den enda rimliga förklaringen är att man försöker skrämma folk.
Citera
2020-10-25, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Betyder detta att de trots covid ska återinföra biljettkontroller? Skydda chaufförerna med exponera kontrollanterna? Jag tvivlar, låter som en bluff från SLs sida.

Har även sett att dem sagt att man kan blippa sl kortet när man går av bussen. Hur gör man det egentligen. Är ju bara på några enskilda hållplatser man satt ut blippmaskiner utomhus.
De menar väl anslutande pendeltågsstation osv. När dessa finns.
Citera
2020-10-25, 09:36
Medlem
gubbroras avatar
En sak som slog mig är att om Sl tvingar mig till att använda appen för betalning gör det att jag inte behöver mitt accesskort. Eftersom det är Sl som tvingar mig till detta bör dom rimligen bli återbetalningsskyldiga för mitt innestående belopp. Kommer dom att göra det frivilligt eller räknar dom med att dom ska kunna sno mina pengar?
Citera
2020-10-25, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
En sak som slog mig är att om Sl tvingar mig till att använda appen för betalning gör det att jag inte behöver mitt accesskort. Eftersom det är Sl som tvingar mig till detta bör dom rimligen bli återbetalningsskyldiga för mitt innestående belopp. Kommer dom att göra det frivilligt eller räknar dom med att dom ska kunna sno mina pengar?

Beloppet kan återbetalas på ett SL-center, det står i deras FAQ.
Citera
2020-10-25, 09:45
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Dom har inte heller rätt att behålla inbetalda avgifter på acesskorten

Vilket dem ej gjort heller - i samband med att reskassa "förbjöds" på bussarna så ändrade man återbetalningspolicyn så man har rätt till alla pengar på accesskortet tillbaka. För att göra övergången till SL app så smidig som möjlig.

Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Och ja, man ska söka upp en näringsidkare eller försäljande instans om betalning inte dragits.

Precis. Det innebär att man är skyldig att betala, även om betalningen i sig leder till en merkostnad.
Man kan inte hävda att man skiter i att betala, för att betalningen i sig är förknippad med avgift eller extrakostnader.

Det gäller oavsett om denna "extrabetalning" gäller inköp av smartphone, årskostnad för bankkort, bila ut för att ersätta en betalning som ej dragits, köpa månadsbiljett istället för reskassa för att få åka på buss, surfavgifter, eller reskostnader (t.ex. taxikostnader) för att ta sig till ett SL center för att kunna registrera sig, och tvingas att betala fakturaavgifter för att ett ställe blivit kontantlöst.

Det var ju samma tandagnisslan när man tog bort kontanterna ombord på bussarna (innan man införde ladda-på-nätet funktionen) - "Nu måste jag resa in med taxi till SL center om jag gjort slut på mitt accesskort innan jag fyllt på det och bor ute på bygden".

Det är ingen rättighet att få varor exakt för vad dom kostar. Ibland tillkommer det extrakostnader och då får man acceptera dem.

Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Att dra in betalmöjligheter på en public utility

Har dem full rätt till. Då är det bara att anpassa sig.

Citat:
Ursprungligen postat av mazedaze
Är det inte så att ordningsvakter bara får kroppsvisitera folk som är omhändetagna?

Nej. Man får kroppsvisitera vem som helst. Rent tekniskt gör man det genom att formellt omhänderta, och sedan om man inte hittar det sökta, så släpper man omhändertagandet.
T.ex. om någon enligt rykten går runt med kniv - omhänderta och kroppsvisitera. Om man nu inte hittar någon kniv betyder inte att man måste åka till stationen och slutföra LOB/PL13 utan man kan släppa när som helst.

Citat:
Dessutom krävs det inte husransakansbeslut för att få titta i en telefon?

Ja med tvång ja.
Men SL har rätt att kräva att man visar upp telefonen för kontroll (dvs att de får "gräva i telefonen"), t.ex. om SL misstänker att en appbiljett är förfalskad. Det innebär att de kollar igenom telefonen, inte bara appen.
Samma regel går det under, när man nu kollar ifall folk har köpmöjligheter över huvud taget.

Du kan vägra, men då räknas din reskassebiljett som ogiltig och därmed får du kontrollavgift.
Senast redigerad av sebnie 2020-10-25 kl. 10:07.
Citera
2020-10-25, 09:46
Medlem
Citat:
Är det inte så att ordningsvakter bara får kroppsvisitera folk som är omhändetagna? Och inte alls får tvinga folk att öppna sin väska.
Dessutom krävs det inte husransakansbeslut för att få titta i en telefon?
Intressant juridisk aspekt!
Kan bli spännande Stockholmsbesök i framtiden!

Varför inte göra som i Sjukvården? Sätt skyddskläder, visir och munskydd på busschauffören! Om det nu är så svårt sätta upp skyddsplexiglas hos chauffören!
Eller blippare på hållplatsstolparna!
Eller köp in nya bussar, från länder där allt som behövs, redan är installerat!
Ta in konsulter från Göteborg, som löser problemet!
Citera
2020-10-25, 09:59
Medlem
tuffkatts avatar
Jag åker sällan buss men nästa gång det sker ska jag tränga mig förbi bandet som spärrar av den främre delen av bussen för att blippa min reskassa. Låter inte chauffören mig göra det så får det vara så, då åker jag gratis. Någon biljett i mobilen är det inte tal om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in