2020-10-24, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6zzw90/smittan-okar-i-uppsala-raden-meningslosa

Verkar inte som att det funkar i Uppsala, trots de skärpta frivilliga restriktionerna. Ingen bryr sig - vilket i och för sig inte är så konstigt, kanske, i en stad där många unga människor - som känner sig odödliga - bor. Tror de blir tvungna att spärra av Uppsala (och helst Stockholm också), och sedan köra en full lockdown där i några veckor. Annars tar det här aldrig slut.

Idioter kommer det alltid finnas. Problemet just nu är att de är för många..
Citera
2020-10-24, 22:57
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Idioter kommer det alltid finnas. Problemet just nu är att de är för många..

Ja, och då måste ju Staten gå in genom lagändringar, så att det blir möjligt att hindra de dumma med tvång, från att dumma sig.
Citera
2020-10-24, 22:59
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Av eller i sviter av den. Precis som med covid där i en undersökning 25 % avlidit efter att sjukdomen avklarats.

Okej, du är alltså inte en av dem som tror att de att allra flesta som dött av/med Covid19 skulle dött ändå inom ramen av några veckor, och att det var mest en slump att de var smittade med Covid19 samtidigt?

Det var ju i och för sig befriande att höra.
Citera
2020-10-24, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Tack för din beskrivning.

Ifall det du beskriver är korrekt, så är det rena skräcken för riskgrupperna. Ju mer viruset cirkulerar, desto svårare blir det att identifiera vilka personer som är smittsamma. Det blir alltså svårare och svårare att undvika smitta ju längre tiden går.

Att sjukdomen blir mindre synlig, kommer också att göra svenskarna ännu mindre välkomna att besöka länder som har bekämpat smittan framgångsrikt.

Jag kan inte se någon fördel med den strategi som Folkhälsomyndigheten har valt, med långsam smittspridning. Vad jag kan se, så hade vi haft allt att vinna på att stoppa smittan tidigt.

Viruset kommer att nå en viss stabiliserande nivå när den cirkulerat några gånger i befolkningen, vilket kommer att ta några år. Vaccin tillkommer och gör att det blir en annan nivå än utan vaccin, men det kommer fortsätta finnas på en viss nivå. Och då troligen under höst-vinter-vår i alla fall i vår del av världen.
Citera
2020-10-24, 23:01
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Jag vet att många pratar om att detta är säsongsbunden ökning just nu, men om man ser på länder runt ekvatorn eller tex UAE, så ökar det ju där nu också. Årstiderna i Dubai skiljer ju inte speciellt mycket. Har svårt att se att viruset känner att ”wow, nu är det bara 35 grader”
Tycker inte det riktigt hänger ihop.
I Italien har väl Rom vid denna tiden på året egentligen normal svenska sommartemperatur?

Är det kineserna som åker runt och sätter lite fart på smittan igen?

Jag har ingen koll på UAE men vet att de varit innovativa i smittbekämpningsarbetet. Jag gissar att det har att göra med några av dessa faktorer: närheten till Iran och de stora antalet iranier i UAE. Dubai, Abu Dhabi, Qatar och Bahrain har stort flöde av resande och gästarbetare från asiatiska länder. Flygplatshubbar som New York, Atlanta, London, Paris, Madrid, Qatar, Dubai, Abu Dhabi, Panama drabbades pga rörligheten och stora omsättningen av resenärer. Sedan kan stora användandet av AC ha en roll då folk söker sig inomhus under tillfälliga värmeböljor som vi såg i Florida, Texas och Arizona.
Citera
2020-10-24, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Strategin från FHM har ju alltid varit att enbart reglera mot sjukvården så att den inte blir överbelastad.

Så egentligen helt meningslöst följa FHMs rekommendationer. Vi kommer hamna på samma nivå i vinter oberoende av vad vi gör som individer.

Dvs om alla skiter i FHM så får vi åtgärder som begränsar medan om alla följer rekommendationerna så blir det färre åtgärder men samma smittspridning.

Skiter numera i allt vad FHM säger av den anledningen o rekommenderar alla andra att göra likadant.

Den dagen regeringen säger att de tänker jobba för att bli av med smittan helt så ställer jag upp igen.
Du har helt rätt och beskrivit det mycket bra. Därför förstår jag att unga lever som vanligt, de har inget att vinna på att vänta. Detta är termostaten Giesecke pratade om. Media har inte fattat detta ännu.
Citera
2020-10-24, 23:05
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Inte alla säsonger men exempelvis 2014/2015, 2016/2017 och 2017/2018 dog 2500-3500 fler i sviter av influensa i jämförelse med mycket mllda säsonger.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/statistik-uppfoljning/smittsamma-sjukdomar/veckorapporter-influensa/2017-2018/influensarapport_2017-2018_sasongssammanfattning_final_v3.pdf

Sid 22.

Postat många gånger tidigare, data kan även dras ut från SCBs statistik. Jämfört med den extremt milda säsongen 2018/2019 så får man följande relativt dödiighetssiffror för perioden 1 jan-30 april:

2015: +2793
2016: +1168
2017: +2394
2018: +3330
Jag lyckas inte få fram dessa uppgifter från sidan 22, förklara är du snäll.
2015: +2793
2016: +1168
2017: +2394
2018: +3330
Citera
2020-10-24, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, och då måste ju Staten gå in genom lagändringar, så att det blir möjligt att hindra de dumma med tvång, från att dumma sig.

Men var det inte så att regeringen fick makt att göra stora inskränkningar?
Det är väl bara det att de inte gjort något, så att de kan skylla allt på FHM och Tegnell..
Citera
2020-10-24, 23:11
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Och då räknas de som nya fall menar du? Kan inte säga emot dig, för jag vet inte hur systemet fungerar, men jag tycker det låter väldigt konstigt. Varför skulle man förresten hålla på att flytta patienter som får IVA? För att det är fullt?

Dom sa på nyheterna idag att de flyttar patienter till andra sjukhus och regioner eftersom det är så fullt på IVA. Dom måste ha lite ledig kapacitet och kan inte fylla hela avdelningen.
Citera
2020-10-24, 23:17
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Jaha, och varför springer engelsmännen på sina pubar då? Det är klart att de både vill ha mer restriktioner från regeringen (för att så många dör) men samtidigt kunna springa på sina pubar. Engelsmännen ser sig som top of the world och om de kommer ut sämst måste de ha en syndabock. En sådan undersökning bland britter är att slå in öppna dörrar. Som man frågar får man svar. Vad ska SVT agera på menar du?

Rapportera opartiskt och balanserat kanske? De hårdvinklade från Spanien, Frankrike, Italien, Belgien, Tyskland och framställde inslagen som att hela befolkningen var emot restriktioner när det egentligen är en överväldigande majoritet som är för restriktioner. Jag har full förståelse för att du inte ser ett problem med det.
Citera
2020-10-24, 23:18
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
1177 refererar ju bara till Folkhälsomyndigheten. Visa gärna en vetenskaplig studie där en enig läkarkår säger att barn inte smittar, eller kan bli sjuka i Covid19.

Det finns inga sådana studier då vetenskapen bara hävdar att barn inte blir lika allvarligt sjuka som vuxna samt således är mindre smittsamma. Ingen har har påstått att barn är resistenta mot covid. Jag kan även upplysa dig om att de vaccin man har i pipen för att ev släppas 2021 är inga helvaccin. Således kan man inte räkna med ett immunsvar på mer än runt 50% av de som väljer att vaccinera sig. Säg att 60 % av befolkningen vaccinerar sig. Det innebär att detta kommer pågå några år. Helvaccin är troligen minst två år bort.
Citera
2020-10-24, 23:18
Medlem
Citat:
Okej, du är alltså inte en av dem som tror att de att allra flesta som dött av/med Covid19 skulle dött ändå inom ramen av några veckor, och att det var mest en slump att de var smittade med Covid19 samtidigt?

Det var ju i och för sig befriande att höra.

Nja covid-säsongen, den första, varade 3 månader och en underdödlighet kommer att finnas "inbyggd" många månader efter den pekaren. Alla sköra äldre s dör ju inte på en definierad tidsperiod inom några veckor på ett år utan är utspritt över året, men det dör desto fler under influensasäsong.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in