2020-10-24, 16:48
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Ja det var det jag som bilintresserad, men totalt el-bils ointresserad, också funderade på och gärna velat ha svar på av TS.

Men han kanske har trillat av sin höga häst och slagit sig så illa att han inte kan skriva längre!?

Som sagt, här har du ett foto över motorrummet på min ZOE, till höger ser du batteriet, med en röd plastkåpa över:https://www.goingelectric.de/forum/download/file.php?id=86704&t=1
Citera
2020-10-24, 17:04
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
På vilket vis är det naturligt att ha en startmotor till en elmotor?

Även om du gör vad du kan för att göra om det här till ett renodlat elbilsforum är det här fortfarande ett allmänt diskussionsforum där användarna har genomsnittlig erfarenhet av elbilar dvs i många fall ingen och då bör du väl rimligen förstå att det är naturligt att fråga:

1. Varför man behöver extern starthjälp till en bil som redan har ett halvt ton batterier ombord.

2. Varför man över huvudtaget måste ha en startmotor till en elmotor.

3. Varför man inte integrerat startmotorn i systemet och den krets som ger bilen ström under färd.

Elbilar har ingen startmotor, men de har ett vanligt 12 volts startbatteri och tråden handlar ju om batteriet och inte startmotorn, det är två skilda delar.

1, Det stora driftsbatteriet, som på min ZOE är på 400 volt, väger 370 kg och är på 41 kWh fungerar bara som bränslebehållare, precis som bränsletanken på en bensinbil.
För att kunna köra med elbilen, måste du självklart också ha komponenter som motor (elmotor), växellåda (reduktionslåda) och ett vanligt 12 volts startbatteri, annars kan bilen inte röra sig framåt..

2, Elbilar har ingen startmotor

3, 12 volts startbatteriet krävs för att du ska kunna starta elbilen, för att du ska kunna slå på ljuset, radion, fläkten, värmesitsarna och alla de andra elförbrukarna.
Med ett urladdat 12v startbatteri är elbilen lika död som en bensinbil.
Citera
2020-10-24, 17:05
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
På vilket vis är det naturligt att ha en startmotor till en elmotor?

Även om du gör vad du kan för att göra om det här till ett renodlat elbilsforum är det här fortfarande ett allmänt diskussionsforum där användarna har genomsnittlig erfarenhet av elbilar dvs i många fall ingen och då bör du väl rimligen förstå att det är naturligt att fråga:

1. Varför man behöver extern starthjälp till en bil som redan har ett halvt ton batterier ombord.

2. Varför man över huvudtaget måste ha en startmotor till en elmotor.

3. Varför man inte integrerat startmotorn i systemet och den krets som ger bilen ström under färd.

1, För att koppla in 400 Volt till bilens elmotor så används reläer/kontaktorer. Reläerna använder 12 Volt för att koppla in 400 Volt till motorn. På samma sätt som att man inte låter strömmen till en startmotor gå via startnyckeln på en fossilbil.
2. Man behöver ingen startmotor men dock ett startrelä.
3. Redan gjort.
4. Det finns även 12 Volts reläer/magnetventiler som styr flödet av kylvattnet. (De som har vätskekylning)
5. Vissa funktioner ska ju fungera även när bilen inte körs t.ex belysning, underhållningssystem, parkeringsbroms o.s.v. Det ska ju fungera även om färdbatteriet slocknar.

BAB7 har nog teknikfobi.
Senast redigerad av PeterNoster 2020-10-24 kl. 17:10.
Citera
2020-10-24, 17:58
Medlem
elbels avatar
Nej den måste puttas igång
Se till att alltid parkera i uppförbacke så kan du vända och har en nerförsbacke och kan rulla hem
Citera
2020-10-24, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Elbilar har ingen startmotor, men de har ett vanligt 12 volts startbatteri och tråden handlar ju om batteriet och inte startmotorn, det är två skilda delar.

1, Det stora driftsbatteriet, som på min ZOE är på 400 volt, väger 370 kg och är på 41 kWh fungerar bara som bränslebehållare, precis som bränsletanken på en bensinbil.
För att kunna köra med elbilen, måste du självklart också ha komponenter som motor (elmotor), växellåda (reduktionslåda) och ett vanligt 12 volts startbatteri, annars kan bilen inte röra sig framåt..

2, Elbilar har ingen startmotor

3, 12 volts startbatteriet krävs för att du ska kunna starta elbilen, för att du ska kunna slå på ljuset, radion, fläkten, värmesitsarna och alla de andra elförbrukarna.
Med ett urladdat 12v startbatteri är elbilen lika död som en bensinbil.

Tydligen tämligen lätt batteri i den där, mitt väger över 700 kilo!
Citera
2020-10-24, 22:49
Medlem
Läs din manual. Högst troligt står där att du inte ska försöka starta din elbil med startkablar.
Citera
2020-10-24, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Acoustique
Läs din manual. Högst troligt står där att du inte ska försöka starta din elbil med startkablar.
Vad får dig att utgå från det? Står då inte så i min i alla fall.
Citera
2020-10-25, 01:46
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acoustique

Startar gör man ju inte. Man laddar ju blybatteriet.

I videon jag länkade till så gick ägaren och köpte en kickstarter. Varför ska man besvära andra med startkablar.
Citera
2020-10-25, 02:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Startar gör man ju inte. Man laddar ju blybatteriet.

I videon jag länkade till så gick ägaren och köpte en kickstarter. Varför ska man besvära andra med startkablar.

Visst laddas det, men vad man gör i det ögonblick som kablar kopplas är ju att möjliggöra omedelbar start, inte att invänta en viss laddningsnivå. Det handlar kortfattat om att elektroniken får tillräckligt med ström för att bilen skall bli startklar.
Citera
2020-10-25, 05:08
Medlem
En fråga till mer kunniga: Hade det varit för tekniskt bökigt / dyrt / dålig ide att klämma in en transformator mellan huvudbatteriet och bilens övriga elsystem och på så vis reducera bort 12 volts-batteriet helt?
Citera
2020-10-25, 07:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Min elbil är snart 2½ år gammal, om ett halvår när bilen är 3 år gammal så måste batteriet bytas, det måste bytas vart tredje år i samband med service
Varför behöver det bytas så ofta? Det borde ju slitas mindre än på en vanlig bil då det inte får jobba lika hårt?
Citera
2020-10-25, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massey
Varför behöver det bytas så ofta? Det borde ju slitas mindre än på en vanlig bil då det inte får jobba lika hårt?
Har inte hört talas om något bilbatteri som skall bytas ut regelbundet, vare sig på elbilar eller konventionellt drivna fordon, Måste vara unikt för Renault. Är det händelsevis exceptionellt litet för att rymmas i bilen, eller annan mer praktisk orsak?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in